Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Jag känner en kille (mycket duktig löpare, för övrigt, med miltid på under 35 minuter) som heter Alderin i efternamn. Alderin, Aldrin... Inte så stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta Alindrin när jag har ont.....

 

Nä nu får jag OT-a mig någon annans stans... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... En massgrav från tidig medeltid har hittats i södra England. De som ligger i graven kom från Skandinavien, enligt analyser som nu är klara.

Det passar bra i tiden både med det anglosaxiska kungariket Wessex ("Västsaxarnas [rike]") erövring av Danelagen (danskt vikingadöme) 878 och därpå följande småkrig, och med vikingarnas gradvisa återerövring av Wessex (och England i stort) under slutet av 900-talet fram till 1013. (Weymouth ligger i det gamla Wessex). Förmodligen är det således avrättade krigsfångar ur en vikingahär under någon av dessa perioder. (Redan drygt femtio år senare, 1066, erövrades England för övrigt av normanderna, vilka var förfranskade vikingaättlingar).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det passar bra i tiden både med det anglosaxiska kungariket Wessex ("Västsaxarnas [rike]") erövring av Danelagen (danskt vikingadöme) 878 och därpå följande småkrig, och med vikingarnas gradvisa återerövring av Wessex (och England i stort) under slutet av 900-talet fram till 1013. (Weymouth ligger i det gamla Wessex). Förmodligen är det således avrättade krigsfångar ur en vikingahär under någon av dessa perioder. (Redan drygt femtio år senare, 1066, erövrades England för övrigt av normanderna, vilka var förfranskade vikingaättlingar).

Det har du nog rätt i. Jag tänkte inte så långt faktiskt. När man mer preciserat massgraven i tid kan man nog komma fram till ett mer ungefärligt förlopp. Inte för att man ska spekulera inom vetenskap men jag tror att detta var en gäng äventyrare som fick på nöten, kanske i ett bakhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
snowreeler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det där ihop med Cro Magnon, neanderthalare och dess föregångare med Adam och Eva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det där ihop med Cro Magnon, neanderthalare och dess föregångare med Adam och Eva?

Enkelt uttryckt - legender går inte ihop med verkligheten. Adam och Eva är symboliska representanter för den judiska folkstammens uppkomst. Homo Sapiens Sapiens och Homo Sapiens Neanderthalensis är människoarter som var så nära besläktade att ömsesidig parning var möjlig, ungefär som vargar och hundar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Så fick då Higgs och Englert priset för sina teorier om den partikel som bär den förstnämndes namn, och som tycks ha hittats förra året - en variant av den åtminstone.

 

Är de värda priset eller borde fler ha inkluderats i priset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är de värda priset. Synd bara att Robert Brout dog 2011, han skulle också ha fått vara med och dela. CERN ska inte ha det, priset ska belöna teoretiskt nytänkande, inte praktiskt ingenjörskap.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och ändå uppfyller de formellt inte stadgarna, om man vill tolka det så (Higgspartikeln bekräftades först efter att nomineringstiden gick ut tidigare i år), så det var storartat att de ändå fick det. Risken är ju att de hinner dö till nästa år. De är gamla. Det måste vara fantastiskt att hedras så på sin ålders höst. :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa som har lila iris, mycket ovanligt och jag har för mig drottning Silvia har det. Undrar vilken gensammansättning som skapar den färgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa som har lila iris, mycket ovanligt och jag har för mig drottning Silvia har det. Undrar vilken gensammansättning som skapar den färgen?

Blått blod? :hihihi:

 

Nix, drottningen har söta och bruna ögon. :)

 

silvia+2.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blått blod? :hihihi:

 

Nix, drottningen har söta och bruna ögon. :)

 

silvia+2.jpg

Hmm då var det nån annan, en kändis vet jag bestämt, hade för mig att det var hon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp hon var det

Hon hade dessutom dubbla uppsättningar ögonfransar, en genmutation, som dock också orsakade hjärtfel, vilket hon slutligen dog av. Fast då var hon 79, en okej ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon hade dessutom dubbla uppsättningar ögonfransar, en genmutation, som dock också orsakade hjärtfel, vilket hon slutligen dog av. Fast då var hon 79, en okej ålder.

Vacker karismatisk kvinna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hon säkert haft ..»

violet_purple_contact_lens_triple_color.

 

pclaugh.gif

Färgade linser kom 1983. Fast bilden ovan via länken på ET är äldre än så. Liksom omdömet om hennes ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...