Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Ja du KNM, jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Ditt stora och enda intresse tycks ju vara att sätta mig på plats, så det är kanske bäst att jag helt låter bli, eftersom jag trodde diskussionen gällde huruvida man tyckte det var ok eller inte att stava "nigeriabrev" med stor (eller liten) bokstav. Den diskussionen vill du tydligen inte föra med mig, och jag vill inte diskutera bruket av smileys med dig. Så - haade.

Ja du iKnattarna, vad kan man säga om det?
Jo, så här: När jag tog upp användandet av smileys fick ditt inlägg fungera som exempel, ett bra exempel eftersom du (som jag uppfattade det) menade att din smiley hade en semantisk innebörd som jag eventuellt missat.
Men du är knappast ensam om att använda smileys, det strösslas ganska friskt med dem här på forumet. Så nej, det handlade inte om mitt ”stora och enda intresse att sätta dig på plats”, det handlade inte ens om dig (låt nu den hemska tanken sjunka in).
Det står dig, liksom varje medlem här på forumet, helt fritt att delta i en diskussion, eller låta bli. Man behöver inte ens posta ett inlägg och tala om att man inte vill diskutera.
Vad gäller Nigeriabreven så hade vi väl kommit till vägs ände där?
Vi hade olika uppfattning, helt enkelt.
Jag var tveksam till om begreppet var så frikopplat från ursprunget och landet Nigeria – eftersom de flesta sådana brev tydligen fortfarande kommer därifrån. Det finns även en term för dessa brev som är 419, vilket hänsyftar på en klausul i just Nigerias strafflagstiftning (enligt Wikipedia).

 

Du å din sida menade att förledets karaktär av egennamn har försvagats, en inställning som råkade sammanfalla med TT:s.
Så är det ibland, man tycker olika. Men finns det någon aspekt av valet mellan versal och gemen som vi ännu inte belyst, då diskuterar jag gärna vidare med dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Är det någon som vet vad rekordet är på att få en så vässad blyertspenna stå så länge som möjligt på spetsen kan vara?

Alltså man skulle ju kunna tänka sig att en vässad blyertspenna ändå är många hundratusen atomer bred (?) i spetsen så hade man bara mikroskruvar på tre sidor om pennan och ett underlag som står helt still (typ blyblock på tio ton som står på berggrund nånstans långt från järnväg etc) så skulle man kunna hitta balanspunkten, problemet bara som jag kan gissa är ju att jorden roterar så den rotationen kanske omöjliggör detta (kanske bara är möjligt på nordpolen?) ???

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian GBG

Är det någon som vet vad rekordet är på att få en så vässad blyertspenna stå så länge som möjligt på spetsen kan vara?

Alltså man skulle ju kunna tänka sig att en vässad blyertspenna ändå är många hundratusen atomer bred (?) i spetsen så hade man bara mikroskruvar på tre sidor om pennan och ett underlag som står helt still (typ blyblock på tio ton som står på berggrund nånstans långt från järnväg etc) så skulle man kunna hitta balanspunkten, problemet bara som jag kan gissa är ju att jorden roterar så den rotationen kanske omöjliggör detta (kanske bara är möjligt på nordpolen?) ???

Jordens rotation har nog inte mycket att göra med det. Kastar du upp en boll i luften följer den med. Åker du bil och jonglerar i baksätet åker bollen inte bakåt.

 

Det är nog mer saker som störningar på jorden som järnvägar, jordbävningar och annat bjaffs som hindrar :)

 

Men jag kan ha fel. Hittade inte så mycket på Google om just de rekorden men att balansera på ett finger verkar ligga på strax över minuten och att balansera på näsan runt fem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag tydliggöra jag mena inte rekord att hålla balansen på ett pekfinger eller så, det är ju inte så svårt, jag menade om det var möjligt att ställa en blyertspenna på sin spets och utan något fusk få den att stå en stund av sig självt.

Annars så har du ju rätt i att pennan har ju samma fart som jordrotationen från början men jag vet inte om den när den "frigörs" och balanserar om pennans fart kommer avta med tiden jämfört med jordklotet som ju har en mycket större massa den roterar ju nästan evighet, men jag vet inte riktigt hur tänka här riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan intressant relaterad fråga är ju oxå hur smal den smalaste spets någon vässat en blyertspenna till kan va? Kan någon på nåt laboratorium slipa spetsen med laser eller nåt så den bara blir typ tre-fyra atomer bred, eller skulle man kunna få en enda atom på spetsen? Och om man lyckats slipa den till två atomer bred borde man ju sen kanske kunna få den att balansera på de tre-fyra atomerna? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen om man ska va petig tror jag bästa frågeställningen skulle lyda så här:

Vilken är den smalaste spets någon slipat en blyerstpenna så att den ändå kan balansera på fast plant underlag på spetsen utan hjälp eller fusk?

 

Det finns en teoretisk chans att jag skulle kunna slipa spetsen platt ca 2-4 mm2 (kvadratmillimeter) stor och med en slät tung skiva kunna få den stå på den några sekunder. Såvida inte jordrotationen eller nåt annat ruinerar det.

 

Jag fattar inte ointresset i detta, jag tycker det vore en skitspännande sak att tävla i kanske?!? Fem vetenskapsmän väljs från varje land och så får de tävla i ett blyertspennbalanserings-OS. Det är väl minst lika spännande som att se vem som springer en sträcka på snabbast tid eller hur? :w00t:

 

Eller nej det kanske bara är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är fusk å inte vad jag efterfrågar, underlaget ska va still och pennan ska balansera stilla på det, inte så här:

http://boingboing.net/2011/01/21/machine-balances-pen.html

 

 

Okej han tar ändå upp frågan:

 

 

Men han pratar för fort jag fattar inte riktigt varför det inte går att balansera en penna, jag tror han pratar om en spets på en atom bred va? Så krävande är inte jag, jag undrar bara hur stor arean måste va minst för att man ska kunna balansera den.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så över till nånting helt annat men det här visste jag faktiskt inte att det var så här exakt flodkrökarna bildades:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag undrar bara hur stor arean måste va minst för att man ska kunna balansera den.

Om det är absolut vindstilla i rummet skulle jag gissa på 1-2 mm. Och ett väldigt stabilt golv, då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju förstås då kunna slipa spetsen platt exakt 90° mot pennans lodlinje s a s. Annars blir svårt balansera den. Blir svårt redan där. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir svårt redan där. :)

jajamän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Så över till nånting helt annat men det här visste jag faktiskt inte att det var så här exakt flodkrökarna bildades:

 

Vill minnas att Alix skrivit om det där i någon tråd tidigare.

 

Här är iallafall lite om hur lurigt det kan bli på grund av sådant där.

 

https://unimaginaryplaces.wordpress.com/2014/10/23/the-trouble-with-rivers/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Korvsjö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
:)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att Alix skrivit om det där i någon tråd tidigare. ...

Har jag? Vad bra att någon har hyfsat minne... :totaltgalen: Fast nu när jag tänker på det så har jag nog det. Men var det i detta forum? Jag minns inte... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har jag? Vad bra att någon har hyfsat minne... :totaltgalen: Fast nu när jag tänker på det så har jag nog det. Men var det i detta forum? Jag minns inte... :fundersam:

Snudd på ett år sedan. Underliga saker man kommer ihåg ibland... :)

 

attachicon.gifkorv.jpg

 

Ikväll har jag studerat korvsjöar i den meandrande Häggån, strax sydöst om Viskafors. Bild 1 visar en äldre korvsjö som nästan helt har tömts på vatten, uppe i högra hörnet, och en nyare korvsjö i nedre vänstra hörnet. Bild 2 visar dubbla korvsjöar från en och samma båge, där Häggån alltså brutit igenom två gånger. Fascinerande sätt att tillbringa en lördagkväll. Thanks, Google!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...