Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Jag hade heller inte hört det tidigare. Jag kunde enbart "terminal velocity" men eftersom man brukar få kommentarer här när man använder engelska varianter av ord som finns på svenska så googlade jag fram rätt uttryck.

"Terminal velocity", det låter som den hastighet bussen håller som just körde förbi hållplatsen utan att stanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske egentligen något som passar bättre i en språktråd, men jag reagerar på att Magnuseffekt skrivs med versalt M (NE, Wikipedia…). Själv hade jag föredragit magnuseffekt, i linje med dopplereffekt, dieselmotor och mausergevär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zlataneffekt eller zlataneffekt?

 

Mausergevär 1866, dieselmotor 1892, dopplereffekt 1842, magnuseffekt 1852.

Sedan kan man fundera över när orden blev vanliga i språket, magnuseffekten verkar inte ha blivit det alls, istället skruvar man bollen (och fiolen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zlataneffekt eller zlataneffekt?

 

Mausergevär 1866, dieselmotor 1892, dopplereffekt 1842, magnuseffekt 1852.

Sedan kan man fundera över när orden blev vanliga i språket, magnuseffekten verkar inte ha blivit det alls, istället skruvar man bollen (och fiolen).

Jag hade nog kunnat tänka mig Zlataneffekt – eftersom den (vad den nu innebär) är mer direkt knuten till honom som person.

 

Men jag gillar att du i din praktik delar min uppfattning om magnuseffekt/-en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag så osäker så jag kan inte komma på hur det ska va, hur skriver man att man äger en Mercedes, eller jag äger en mercedes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dåså om det heter jag äger en Volkswagen så kan det väl heta Magnus-effekten?

Jag skulle dock alla dar i veckan skriva att den har en otto-motor och inte Otto-motor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dåså om det heter jag äger en Volkswagen så kan det väl heta Magnus-effekten?

Jag skulle dock alla dar i veckan skriva att den har en otto-motor och inte Otto-motor.

Återigen är det TT-språket som formar användningen (vi skriver som vi läser). Här nedan lite om deras riktlinjer. Inget är hugget i sten, men praxis finns, som synes.

 

post-28798-0-23037800-1437589109_thumb.png

 

PS. På förekommen anledning: Man kan tycka att det är åt helvete som TT gör, men det förändrar inte faktum att de (tidningarna också) indirekt sätter normerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TT:s rekommendationer verkar högst rimliga – eller kanske bättre: i linje med min egen uppfattning.

Enligt deras uppställning skulle jag placera magnuseffekt bland röntgenplåt och dieselmotor. Alltså fullt medveten om att NE och Wikipedia inte gör så.

 

Däremot hajade jag till något för nigeriabrev. Är det begreppet så allmänt numera att man kan tala om Nigeriabrev från Vitryssland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Däremot hajade jag till något för nigeriabrev. Är det begreppet så allmänt numera att man kan tala om Nigeriabrev från Vitryssland?

Vet inte, jag är journalist emeritus... :P;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Däremot hajade jag till något för nigeriabrev. Är det begreppet så allmänt numera att man kan tala om Nigeriabrev från Vitryssland?

Det används som samlingsnamn på den typen av bedrägeri eller bedrägeriförsök, det är vi väl överens om antar jag? Men hur vanligt är det?

 

Jag har ingen fakta att backa upp det med, men lika vanligt som mellanmjölk - minst. Hur många har en mailadress? Typ alla. Hur många har fått ett nigeriabrev i sin inkorg*? Typ alla. Det kan dock vara så att långt ifrån alla vet att det kallas för nigeriabrev. Å andra sidan är det långt ifrån alla som vet vad ampere är, även om de kanske hört det.

 

* Eller skräpmail mapp.

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte, jag är journalist emeritus... :P;)

Inte visste jag att du blivit eremit. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot hajade jag till något för nigeriabrev. Är det begreppet så allmänt numera att man kan tala om Nigeriabrev från Vitryssland?

 

Ja, möjligen just därför att "förledets karaktär av egennamn har försvagats" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det används som samlingsnamn på den typen av bedrägeri eller bedrägeriförsök, det är vi väl överens om antar jag?

Nja, det var väl just det jag var lite osäker på, om begreppet gäller bedrägeriförsök (av den här typen) i allmänhet. Att det är vanligt tvivlar jag inte på

Och visst, det kanske är så att den ursprungliga kopplingen till Nigeria helt försvunnit. Jag har i så fall inte hängt med i den utvecklingen; för mig skulle det vara främmande att kalla ett (mejlledes) bedrägeriförsök från en imaginär advokat i Tranås för Nigeriabrev.

 

 

Ja, möjligen just därför att "förledets karaktär av egennamn har försvagats" :D

Jaha, du läser det som ett facit! Ja, då är naturligtvis varje invändning omöjlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nja, det var väl just det jag var lite osäker på, om begreppet gäller bedrägeriförsök (av den här typen) i allmänhet. Att det är vanligt tvivlar jag inte på

Och visst, det kanske är så att den ursprungliga kopplingen till Nigeria helt försvunnit. Jag har i så fall inte hängt med i den utvecklingen; för mig skulle det vara främmande att kalla ett (mejlledes) bedrägeriförsök från en imaginär advokat i Tranås för Nigeriabrev.

 

Jag vill minnas att en stor del av de här breven faktiskt fortfarande kommer från Nigeria, men oavsett det så vet mottagaren sällan vilket land breven kommer ifrån. De kom att kallas för nigeriabrev, men visst, får man ett skrivet på svenska från en .se adress så är det väl uppenbart att Nigeria inte har med saken att göra. Då kallas det väl bara för bedrägeriförsök antar jag. Man kanske kan säga att nigeriabrev används som samlingsnamn när ursprunget är från Nigeria eller okänt?

 

Ett annat ord för nigeriabrev som sällan används i Sverige men är vanligare i andra länder är "419 scam" vilket också är en referens till Nigeria.

 

SAOL har inget om nigeriabrev, inte NE heller. Wikipedia har och där kallas det för samlingsnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gränshastighet kallas det tydligen, jag hade aldrig hört något svensk ord för det innan.

Allsmäktiga Wikipedia hävdar att en människa har gränshastigheten ca 50 m/s, att en femkrona har gränshastigheten ca 20 m/s och att samma femkrona nästa uppnår sin gränshastighet vid fall från Eiffeltornet.

Alltså får människan ont i huvudet.

 

Ett 324 meter högt Eiffeltorn har sin högsta allmänt tillgängliga nivå ca 280 meter över marken.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gränshastighet

Njae. Gränshastigheten för en människa som ligger på mage är runt 50 m/s, "står man på huvudet" och är duktig på det blir hastigheten 3 gånger så hög. Många parametrar som spelar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du läser det som ett facit! Ja, då är naturligtvis varje invändning omöjlig.

 

Nej, det gör jag alls inte (det hjälpte tydligen inte med en smiley)

men jag tyckte bara att definitionen var ganska "rätt på" i fallet med nigeriabreven, "klintbergare" stavas ju också med liten bokstav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, det gör jag alls inte (det hjälpte tydligen inte med en smiley)

men jag tyckte bara att definitionen var ganska "rätt på" i fallet med nigeriabreven, "klintbergare" stavas ju också med liten bokstav.

Vad bra att du inte ser TT:s rekommendationer som ett facit. Det bästa är ju som bekant att tänka själv, om vi ska tro Ellen Key.
Annars var det väldigt lätt att missförstå ditt inlägg just så.
Men nu blev jag faktiskt mer intresserad av din parentes här ovan. Vad betyder egentligen en smiley? Är den en reservation som gör att det skrivna inte ska tas på fullt allvar? Ändrar den betydelsen? Eller är den där mest för att ”skoja till det”?
Jag vet inte, jag undrar.
För att redogöra för min egen ståndpunkt så använder jag aldrig smileys, piktogram eller emojis i skriven text; jag tycker att de är infantila och skvallrar om både en språklig uppgivenhet och osäkerhet. Ja, de är direkt fördummande.
Detta är förstås uttryck för ett värdeomdöme, jag tycker så.
Åsikten verkar dock inte delas av de flesta och min emoji-abstinens kan därför ibland säkert framstå som ett aktivt val att vara långt mer syrlig och allvarlig än vad som är min avsikt – ja, till och med oförskämd.
Denna utveckling beklagar jag. Det skrivna språket, uppbyggt på alfabet, fonem och ord ger oss i det närmaste obegränsade möjligheter att uttrycka oss. Vad tillför en smiley? Och är det rimligt att en smiley-lös text ska ses som något avvikande, nästan provocerande?

Alfabetet är för övrigt en vidareutveckling och modernisering av det ursprungliga skriftspråket som bestod just av bilder. Så vem som är konservativ bakåtsträvare kan ju för all del diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det används som samlingsnamn på den typen av bedrägeri eller bedrägeriförsök, det är vi väl överens om antar jag? Men hur vanligt är det?

 

Jag har ingen fakta att backa upp det med, men lika vanligt som mellanmjölk - minst. Hur många har en mailadress? Typ alla. Hur många har fått ett nigeriabrev i sin inkorg*? Typ alla. Det kan dock vara så att långt ifrån alla vet att det kallas för nigeriabrev. Å andra sidan är det långt ifrån alla som vet vad ampere är, även om de kanske hört det.

 

* Eller skräpmail mapp.

Har du ampere i din inkorg? Nån sorts virus?

Edit.

Jo nu minns jag, det är ett finskt virus från Tampere.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har du ampere i din inkorg? Nån sorts virus?

Edit.

Jo nu minns jag, det är ett finskt virus från Tampere.

Värre än så, jag har det i datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vad tillför en smiley?

Hört talas om det där med att en bild säger mer än tusen ord? ;)

 

Min blink smiley här ovan, trots att du ogillar den så förstår du säkert ungefär vad jag menar med den. Hur utrycker du motsvarande i ord?

 

Med den frågan menar jag inte att du borde känna behovet av att uttrycka något där, varken med smiley eller ord. Så nej, jag tycker inte att smileys ska förväntas av läsaren eller att en text blir för grå eller otrevlig utan smileys. Men ibland hjälper de. Ibland inte. Det är som med ironi i skriven form, allt för ofta går inte budskapet fram. Samma smiley på samma plats i samma text kan vara vänligt menande eller ett hån, hur vet jag vilket? Vidare upplever jag att författaren av det där hånet allt för ofta försöker spela oskyldig och hänvisa till att hen faktiskt la till en smiley.

 

Men att därifrån gå till uttryck som "fördummande" tycker jag är att ta i. De har sin plats i informell text som till exempel forum, men bör användas med viss eftertanke.

 

Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad bra att du inte ser TT:s rekommendationer som ett facit. Det bästa är ju som bekant att tänka själv, om vi ska tro Ellen Key.
Annars var det väldigt lätt att missförstå ditt inlägg just så.
Men nu blev jag faktiskt mer intresserad av din parentes här ovan. Vad betyder egentligen en smiley? Är den en reservation som gör att det skrivna inte ska tas på fullt allvar? Ändrar den betydelsen? Eller är den där mest för att ”skoja till det”?
Jag vet inte, jag undrar.
För att redogöra för min egen ståndpunkt så använder jag aldrig smileys, piktogram eller emojis i skriven text; jag tycker att de är infantila och skvallrar om både en språklig uppgivenhet och osäkerhet. Ja, de är direkt fördummande.
Detta är förstås uttryck för ett värdeomdöme, jag tycker så.
Åsikten verkar dock inte delas av de flesta och min emoji-abstinens kan därför ibland säkert framstå som ett aktivt val att vara långt mer syrlig och allvarlig än vad som är min avsikt – ja, till och med oförskämd.
Denna utveckling beklagar jag. Det skrivna språket, uppbyggt på alfabet, fonem och ord ger oss i det närmaste obegränsade möjligheter att uttrycka oss. Vad tillför en smiley? Och är det rimligt att en smiley-lös text ska ses som något avvikande, nästan provocerande?

Alfabetet är för övrigt en vidareutveckling och modernisering av det ursprungliga skriftspråket som bestod just av bilder. Så vem som är konservativ bakåtsträvare kan ju för all del diskuteras.

 

Själv är jag en bildlig och emotionell människa så smileysarna passar perfekt för mig i mitt sätt att uttrycka mig. Om du inte vill använda smileysar är det 100% ok med mig.

...

Tänker på att kroppsspråket kommunicerar mer än de ord man säger, så smileysar är inte uppåt väggarna utan ganska självklarara ur den synvinkeln. Men du kanske håller ett stenansikte när du pratar med folk.............. ;):hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt så KOMMUNICERAR vi med varandra när vi träffas. Det är inte så mycket överförande av fakta som sker som HUR det sker och VEM som gör det och även NÄR det händer. Kroppsspråk, tonfall mm är egentligen avgörande och saknas i dessa spalter vilket gör att det blir torrt och kantigt och bäddar för missförstånd. Här kan dessa små gula gubbar hjälpa till. Men missbrukade och övergödslade kan de tappa sin funktion, precis som allt annat vi använder felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smileys kan vara roliga ibland faktiskt, de tillför ett osäkerhetsmoment, t ex SMS:ade tjejen till mig i förrgår att när jag kommer hem kommer jag få paj, trevligt replikerade jag och får två harar och en pumpa som svar, okej, är det har- och pumpapaj frågar jag då, fniss-fniss vaddå och ett UFO plus en CD-skiva följt av ett lokomotiv och en haj får jag som svar, nu trött på gissningslekar i rebusform slänger jag luren i golvet och stampar den till ett frimärkes tjocklek. Och sånt är ju jätteroligt att titta på! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du inte ser TT:s rekommendationer som ett facit. Det bästa är ju som bekant att tänka själv, om vi ska tro Ellen Key.

Annars var det väldigt lätt att missförstå ditt inlägg just så.

Ja du KNM, jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Ditt stora och enda intresse tycks ju vara att sätta mig på plats, så det är kanske bäst att jag helt låter bli, eftersom jag trodde diskussionen gällde huruvida man tyckte det var ok eller inte att stava "nigeriabrev" med stor (eller liten) bokstav. Den diskussionen vill du tydligen inte föra med mig, och jag vill inte diskutera bruket av smileys med dig. Så - haade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...