Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det moderna Europa föddes under bronsåldern: http://sciencenordic.com/history-rewritten-europeans-were-%E2%80%9Cborn%E2%80%9D-bronze-age

 

Utifrån studier på 101 gravar runtom i Europa (totalt gick man igenom ca 600 gravar) och genom jämförelser med dagens så kallade infödda européer har man kommit fram till att det moderna Europa "föddes" genom immigration under bronsåldern, för ca 4000 år sen. Dessa immigranter kom i tre vågor från stäpperna i dagens Ryssland och Ukraina.

 

Släktingar bodde förstås redan innan här men större delen av oss härstammar från dessa invandrande människor som etablerade sina kulturer här vid ovanstående tid, och det verkar ha varit en ganska stor migration eftersom i stort sett alla delar av Europa har sitt ursprung från dessa.

 

Detta är de senaste rönen. Vi får väl se hur det utvecklar sej i framtiden. DNA-tekniken gör hela tiden framsteg. En tidigare studie verkar visa på att alla med blå ögon har samma ursprung, hur nu det fungerar.

 

Min personliga syn på detta är att det hela låter som hämtat från en bok Jean M. Auel skulle ha kunnat skriva. Inte för att det gör det sämre, hennes böcker är läsvärda om än spekulativa, men vi vet ju inte hur dessa människor resonerade. Inte fullt ut i alla fall.

Redigerad av snowreeler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste Jean M. Auels erotiska skildringar med febrigt nöje när det begav sig. Inte så konstigt om vi har fått neandertal-DNA i oss, om hennes spekulationer stämmer! :w00t:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
snowreeler

Nyheter om Andromedagalaxen och Pluto. Denna video är nästan en timme lång så ta fram nåt att äta:

 

Det är ju snart dags för New Horizons att fram till Pluto och redan nu har bilder kommit hit som är bättre än några foton som tagits från jorden. Här är ett exempel: http://apod.nasa.gov/apod/ap150709.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är det något att hurra för? Att man lagt miljarder på en bild med dålig skärpa? Det är så dålig skärpa att jag inte utesluter att det är en bild på en ärta på en svart duk.

 

:D

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg den på Varbergs museum häromdagen! Det är kulan som ändade Karl XII:s liv! :w00t:

:yeahbaby: Har sett den med. Vi var där när vi var mindre. Ett trevligt litet museum. Tror vi t o m köpte en nyckelring som var gjord av “kulan” (knappen) - en sån turistsouvenir. Bockstensmannen ligger väl där med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby: Har sett den med. Vi var där när vi var mindre. Ett trevligt litet museum. Tror vi t o m köpte en nyckelring som var gjord av kulan (knappen) - en sån turistsouvenir. Bockstensmannen ligger väl där med?

Ja. Plus hans kläder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

:yeahbaby: Har sett den med. Vi var där när vi var mindre. Ett trevligt litet museum. Tror vi t o m köpte en nyckelring som var gjord av kulan (knappen) - en sån turistsouvenir. Bockstensmannen ligger väl där med?

Köpte också en sådan nyckelring när jag var där som grabb. Danmark har förresten också en Bockstensman. Han heter Grauballemanden. :)

 

https://da.wikipedia.org/wiki/Grauballemanden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det något att hurra för? Att man lagt miljarder på en bild med dålig skärpa? Det är så dålig skärpa att jag inte utesluter att det är en bild på en ärta på en svart duk.

 

:D

Nja, NASAs budget är inte mycket att hurra för. De har fått böna och be på sina bara knän, till och med vända sej till privata intressen för att få pengar till detta projektet. Gör det bättre själv, skulle jag vilja säga för det jag länkade till först var den oredigerade versionen. Detta är bra nog och bilderna man fått fram efter lite redigering är riktigt bra.

 

https://www.nasa.gov/image-feature/new-horizons-last-portrait-of-pluto-s-puzzling-spots/

 

Men jag kan förstå att bilderna inte ser så mycket ut för världen om man bara ser dom oredigerade. Man ser ju inga hundar där eller andra figurer från Disney! :whistling:

Redigerad av snowreeler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya bilder från Pluto, och dessa är mycket skarpare. Vi har nu en chans att lära oss mer om solsystemets uppbyggnad och vad som har hänt med alla himlakropparna. Pluto och Charon visar sej vara mer geologiskt aktiva än man skulle kunna tro.

https://www.nasa.gov/press-release/from-mountains-to-moons-multiple-discoveries-from-nasa-s-new-horizons-pluto-mission

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag finner enastående är att en satellit fungerar efter över 9 år i rymden i absoluta kylan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag finner enastående är att en satellit fungerar efter över 9 år i rymden i absoluta kylan!

Ja, det är koolt! B)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det jag finner enastående är att en satellit fungerar efter över 9 år i rymden i absoluta kylan!

Inte en människa i närheten som "ska bara fixa en grej". :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en människa i närheten som "ska bara fixa en grej". :D

Man kan ju inte vid behov få service på Uranus.... eller Neptunus. Får man flugskit på kameralinsen därute är det kört. Kaffe och bulle finns på extrapris annars på Staturnus.... :whistling:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Man kan ju inte vid behov få service på Uranus.... eller Neptunus. Får man flugskit på kameralinsen därute är det kört. Kaffe och bulle finns på extrapris annars på Staturnus.... :whistling:

Nja, jag skulle nog säga att det vore tidernas upptäckt om man fick en flugskit på linsen därute. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tror jag har nämnt detta tidigare, men Nasa är förresten ganska noga med att inte få med flugskit ut i rymden.

 

http://planetaryprotection.nasa.gov/overview/

 

Och här är hon som fixar det.

 

http://www.scientificamerican.com/article/meet-nasa-s-one-and-only-planetary-protection-officer/

Redigerad av Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

The Magnus Effect snyggt demonstrerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jävligt häftigt! Tänk att lite spinn på basketbollen fick den nästan att helt ändra vinkel och flyga iväg så långt från den tänkta nedslagsplatsen. Men kan nån förklara varför det kan bli så dramatisk skillnad? Jag hade aldrig gissat på den effekten om nån frågat innan vad som skulle hända, skulle tippat på högst tio meter skillnad eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jävligt häftigt! Tänk att lite spinn på basketbollen fick den nästan att helt ändra vinkel och flyga iväg så långt från den tänkta nedslagsplatsen. Men kan nån förklara varför det kan bli så dramatisk skillnad? Jag hade aldrig gissat på den effekten om nån frågat innan vad som skulle hända, skulle tippat på högst tio meter skillnad eller nåt.

Har du inte spelat fotboll? Det är ju helt omöjligt att skjuta helt rakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja därför jag aldrig blev fotbollspelare, bollen tog alltid annan väg än den jag siktade på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det var jävligt häftigt! Tänk att lite spinn på basketbollen fick den nästan att helt ändra vinkel och flyga iväg så långt från den tänkta nedslagsplatsen. Men kan nån förklara varför det kan bli så dramatisk skillnad? Jag hade aldrig gissat på den effekten om nån frågat innan vad som skulle hända, skulle tippat på högst tio meter skillnad eller nåt.

Kör "magnus effect" på Youtube. Finns massor som förklarar hur det funkar. Hade heller inte kunnat tro att resultatet blivit så dramatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen, Herrgud! Även "Nacka" Skoglund kunde skruva in en hörna! Hur fasen tror ni det gick till? Och flygplan (och måsar!) lyfter enligt den här principen, att luften rör sig olika snabbt gentemot olika ytor. Därför förklaras enkelt varför man inte kan stå och flaxa med armarna - och lyfta från marken, men varför "humlan flyger"!

 

- Capish? ;)

 

(det finns ett liknande - och lika övertygande - bevis för varför en smörgås alltid faller från ett bord ner på en persisk matta med smörsidan neråt! - Pure Physics!)

 

Skillnaden här är att "storskaligheten" ger "storskaliga" utslag, inget annat!

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...