Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik

snowreeler

Rekommendera Poster

• Svars 970
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Semmelman

142

• Alix

112

• iMarc

98

• xeric

63

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Du kanske syftar på den s.k. "EPR-paradoxen", men du drar väldigt långtgående, och delvis helt egna slutsatser av den. Friskt vågat, Zimmermann, men bara hälften vunnet. Och eniga i dina vildsinta slu

"Vetenskap som inte förklarats än" är inte vetenskap, det är just det som har kunnat förklaras och beläggas som är vetenskap. Ur NE:   "vetenskap, systematiskt samlad och organiserad kunskap. Vetens

Japp. Förutom rena falsarier, så är det optiska fenomen eller så är det Thailyktor eller annat väldigt jordiskt som observeras. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/thailyktor-forvaxlas-med-ufon_8857522

Uppladdade bilder

• 1 month later...
Mattiasgbg

Det där är intressant, men att sitta och och koda kommunikation är en väldigt seg sysselsättning.

Man kan tänka sig ett programfönster liknande Garage Band där varje individ är ett spår. I varje spår så finns det ett antal kanaler där man kodar tal/ljud, rörelser med armar/ben (minst 4 kanaler), huvudrörelser, uttryckta känslor (glad, arg osv) mm. Sedan ska allt analyseras och då får man kolla på saker som synkronisering mellan olika kanaler och olika spår, typ apa X slår sig på bröstet och 2,5 sekunder senare retirerar, eller anfaller, apa Y, som steppade lite lustigt 7,3 sekunder tidigare. Vad betyder det?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 weeks later...
Svolder

Dinosaurier hade fjädrar allihop, enligt nya rön:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/alla-dinosaurier-kan-ha-haft-fjadrar/

Jo, när det gäller de fågelhöftade dinosaurierna, som ju de facto är anfäderna till vår tids fåglar, känns det som en rimlig slutsats, men när det gäller de ödlehöftade dinosaurierna känns det tveksamt. Jag vill gärna se mer belägg för att en triceratops haft fjädrar.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...
snowreeler

http://blogg.dn.se/markligheter/2014/08/08/nya-linjer-upptackta-i-nazca/

Nya djur hittade i Nazca. Erich von Däniken hoppar nog jämfota av glädje nu. Fler landningsbanor för hans utomjordingar. :totaltgalen:

Jag ställer mej samma fråga som en av kommentatorerna gör: När var år noll?

Länk till inlägg
Semmelman

Nya djur hittade i Nazca. Erich von Däniken hoppar nog jämfota av glädje nu. Fler landningsbanor för hans utomjordingar. :totaltgalen:

År 0 så klart!

Alltså första året efter och året innan Jesu födelse. Men jag tror man menar i dagligt tal endast året efter. :fundersam:

Länk till inlägg
Svolder

År 0 så klart!

Alltså första året efter och året innan Jesu födelse. Men jag tror man menar i dagligt tal endast året efter. :fundersam:

År noll finns/fanns inte. År 1 vt föregicks av år 1 fvt. Dessutom var det ingen som levde år 1 som visste att de levde år 1, utan de trodde, dumt nog, att de levde nu, trots att vi vet att de levde då. Redigerad av Svolder
Länk till inlägg
Telly82

Hur då menar du?

Det är väl när Jesus föddes?

(Om man bortser från det faktum att man räknat fel. Enligt bibeln föddes Jesus när Herodes härskade. Enligt Romerska skrifter dog Herodes år 4 FÖRE Kristus.)

Jämför med när du föddes. Då är du noll år gammal. Efter ett år fyller du ett är, dvs ett år efter din födelse.

Länk till inlägg
Semmelman

Precis man är ju inte ett år gammal när man föds utan noll, även Jesus måste ha varit ett litet barn när han föddes och när han var sex månader gammal var han liksom den nya tideräkningen ett halvår gammal, efter levda 12 månader under år noll så fyllde han ett år och det nya året likaså.

Sex månader innan hans födelse måste ju ske exakt samma sak fast spegelvänt, 12 månader innan hans födelse blir då år -1. Alltså blir det två år som är år noll då om man tänker så vilket kan ju bli förvirrande om någon säger att hon är född år noll så vet man alltså inte hur gammal hon är med den infon.

Engelsmännen räknar inte som vi därför kallar vi århundranden olika, femtonhundratalet blir på engelska 16th century av samma räkneskäl. Vi får av samma skäl problem med vad vi ska kalla det första århundrandet om vi vill skriva det i samma stil som med femtonhundratalet, år 101 blir ju på etthundratalet men vad blir år 9 t e x, på nollhundratalet måste det ju bli då? Där säger engelsmännen in the 1th century.

Men vilket år var det då jesus föddes enl dom som levde då och inte ännu visste om det? Har dålig koll på tideräkningar.

Redigerad av Semmelman
Länk till inlägg
Svolder

Hur då menar du?

Det är väl när Jesus föddes?

(Om man bortser från det faktum att man räknat fel. Enligt bibeln föddes Jesus när Herodes härskade. Enligt Romerska skrifter dog Herodes år 4 FÖRE Kristus.)

Jämför med när du föddes. Då är du noll år gammal. Efter ett år fyller du ett är, dvs ett år efter din födelse.

Nej, år noll finns inte. Märk att årtalsangivelser bara är kulturellt betingade i vår kultur och i vår tid, och vi har bestämt oss för att det inte finns något år 0. Det har ingen betydelse för tidens flykt.

Länk till inlägg
Svolder

Precis, även Jesus var ett litet barn när han föddes och när han var sex månader gammal var han liksom den nya tideräkningen ett halvår gammal, efter levda 12 månader under år noll så fyllde han ett år och det nya året likaså.

Sex månader innan hans födelse måste ju ske exakt samma sak fast spegelvänt, 12 månader innan hans födelse blir då år -1. Alltså blir det två år som är år noll då om man tänker så vilket kan ju bli förvirrande om någon säger att hon är född år noll så vet man alltså inte hur gammal hon är med den infon.

Engelsmännen räknar inte som vi därför kallar vi århundranden olika, femtonhundratalet blir på engelska 16th century av samma räkneskäl.

Men vilket år var det då jesus föddes enl dom som levde då och inte ännu visste om det? Har dålig koll på tideräkningar.

Vår tideräkning börjar år 1, därav år 1 vår tideräkning (vt). Första året före vår tideräkning är år 1 före vår tideräkning (fvt). Hur svårt är det? Det är dessutom en godtyckligt vald tidpunkt i tidsflödet som inte har speciellt mycket att göra med någonting utanför vår kultur. Fråga en Buddhist när år 0 var? En jude? En muslim? Godtyckligt vald entitet på en planet vid Alpha Centauri?

Redigerad av Svolder
  • Rösta upp 1
Länk till inlägg
Semmelman

Näe, tideräkningen måste ju följa Jesus när han föddes, och i Sverige alla fall är man inte ett år förrän efter man levt 12 månader.

Samma logiska skala som en termometer, noll grader är det ju första gradtalet mellan 0 och 1 om man bortser från decimaler.

Länk till inlägg

"... även Jesus måste ha varit ett litet barn när han föddes ..." /Semmelman

:lol:

Länk till inlägg
Semmelman

Ja det är väl en rimlig slutsats man kan dra grundat på erfarenhet, inte egen, min egna kanske, men man kan ju inte va helt säker, han kanske var tjugoett år gammal när han föddes? :)

Länk till inlägg

Ja det är väl en rimlig slutsats man kan dra grundat på erfarenhet, inte egen, min egna kanske, men man kan ju inte va helt säker, han kanske var tjugoett år gammal när han föddes? :)

Kanske det, men även om så vore så måste han av obstetriska skäl ha varit ett litet barn vid födseln.

Länk till inlägg
Semmelman

Ja om inte något mirakel gjorde honom väldigt lättformlig och smal vid själva födselögonblicket, skelettet kanske växte till rekordartat efter födseln, han är ju förknippad med många mirakel så man vet ju inte. :D

Länk till inlägg

Ja om inte något mirakel gjorde honom väldigt lättformlig och smal vid själva födselögonblicket, skelettet kanske växte till rekordartat efter födseln, han är ju förknippad med många mirakel så man vet ju inte. :D

Vid födseln måste han har varit ett litet barn, sedan vet jag inte. Men allt tyder på att han låg i en liten krubba och så vidare, om man får tro bibeln.

Länk till inlägg
Svolder

Näe, tideräkningen måste ju följa Jesus när han föddes, och i Sverige alla fall är man inte ett år förrän efter man levt 12 månader.

Samma logiska skala som en termometer, noll grader är det ju första gradtalet mellan 0 och 1 om man bortser från decimaler.

Nej. Kan du inte ge dig när du har fel. År 0 existerar inte. Det handlar inte om när ett barn föddes i mellanöstern, även om legenden vill ha det till det. Det handlar om vilken kalender vi följer för ögonblicket i den västliga världen, och där finns inte år 0.

Och även om vetenskapen skulle tycka som du, att det har med jesus att göra, ettårsdagen markerar slutpunkten på det första året, inte slutpunkten på det ingentingte året.

Redigerad av Svolder
Länk till inlägg

År 1 är det första året med all tidräkning. Vi befinner oss således i det 21:a århundradet, eftersom detta sekel slutar med 2100.

Länk till inlägg
Semmelman

Okej, jag körde bara på att alla säger att tideräkningen baseras på när Jesus föddes, så då trodde jag det.

Men det betyder i så fall att Jesus fyllde ett år år 2 alltså om jag förstår dig rätt?

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...