Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

http://blogg.dn.se/markligheter/2014/08/08/nya-linjer-upptackta-i-nazca/

 

Nya djur hittade i Nazca. Erich von Däniken hoppar nog jämfota av glädje nu. Fler landningsbanor för hans utomjordingar. :totaltgalen:

 

Jag ställer mej samma fråga som en av kommentatorerna gör: När var år noll?

 

År 0 så klart!

Alltså första året efter och året innan Jesu födelse. Men jag tror man menar i dagligt tal endast året efter. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag ställer mej samma fråga som en av kommentatorerna gör: När var år noll?

Hur då menar du?

Det är väl när Jesus föddes?

(Om man bortser från det faktum att man räknat fel. Enligt bibeln föddes Jesus när Herodes härskade. Enligt Romerska skrifter dog Herodes år 4 FÖRE Kristus.)

 

Jämför med när du föddes. Då är du noll år gammal. Efter ett år fyller du ett är, dvs ett år efter din födelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis man är ju inte ett år gammal när man föds utan noll, även Jesus måste ha varit ett litet barn när han föddes och när han var sex månader gammal var han liksom den nya tideräkningen ett halvår gammal, efter levda 12 månader under år noll så fyllde han ett år och det nya året likaså.

Sex månader innan hans födelse måste ju ske exakt samma sak fast spegelvänt, 12 månader innan hans födelse blir då år -1. Alltså blir det två år som är år noll då om man tänker så vilket kan ju bli förvirrande om någon säger att hon är född år noll så vet man alltså inte hur gammal hon är med den infon.

Engelsmännen räknar inte som vi därför kallar vi århundranden olika, femtonhundratalet blir på engelska 16th century av samma räkneskäl. Vi får av samma skäl problem med vad vi ska kalla det första århundrandet om vi vill skriva det i samma stil som med femtonhundratalet, år 101 blir ju på etthundratalet men vad blir år 9 t e x, på nollhundratalet måste det ju bli då? Där säger engelsmännen in the 1th century.

 

 

Men vilket år var det då jesus föddes enl dom som levde då och inte ännu visste om det? Har dålig koll på tideräkningar.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe, tideräkningen måste ju följa Jesus när han föddes, och i Sverige alla fall är man inte ett år förrän efter man levt 12 månader.

 

Samma logiska skala som en termometer, noll grader är det ju första gradtalet mellan 0 och 1 om man bortser från decimaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl en rimlig slutsats man kan dra grundat på erfarenhet, inte egen, min egna kanske, men man kan ju inte va helt säker, han kanske var tjugoett år gammal när han föddes? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl en rimlig slutsats man kan dra grundat på erfarenhet, inte egen, min egna kanske, men man kan ju inte va helt säker, han kanske var tjugoett år gammal när han föddes? :)

Kanske det, men även om så vore så måste han av obstetriska skäl ha varit ett litet barn vid födseln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om inte något mirakel gjorde honom väldigt lättformlig och smal vid själva födselögonblicket, skelettet kanske växte till rekordartat efter födseln, han är ju förknippad med många mirakel så man vet ju inte. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om inte något mirakel gjorde honom väldigt lättformlig och smal vid själva födselögonblicket, skelettet kanske växte till rekordartat efter födseln, han är ju förknippad med många mirakel så man vet ju inte. :D

Vid födseln måste han har varit ett litet barn, sedan vet jag inte. Men allt tyder på att han låg i en liten krubba och så vidare, om man får tro bibeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År 1 är det första året med all tidräkning. Vi befinner oss således i det 21:a århundradet, eftersom detta sekel slutar med 2100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag körde bara på att alla säger att tideräkningen baseras på när Jesus föddes, så då trodde jag det.

 

Men det betyder i så fall att Jesus fyllde ett år år 2 alltså om jag förstår dig rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År 1 är det första året med all tidräkning. Vi befinner oss således i det 21:a århundradet, eftersom detta sekel slutar med 2100.

 

Ja fast på tjugohundratalet som man säger här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag hävdar, du påstår ju att det inte finns år noll. Därmed måste Jesus fyllt ett år år 2 om du har rätt. D v s hade han fyllt sexti år år sextiett. Men det kanske är att krångla till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men det betyder i så fall att Jesus fyllde ett år år 2 alltså om jag förstår dig rätt?

Om Jesus föddes den 25 december minus år 1 så fyller han ett år den 25 december år 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe gör jag väl inte, första levnadsåret har du inte fyllt ett år än, det gör du när du levt 12 månader. Så sa jag från början, men nu måste jag dra hinner inte fundera mer på det men ni kan fundera under tiden. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svolder har rätt. År noll finns inte. Det var därför jag ställde frågan som kommentar till artikeln jag länkat till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Jesus föddes den 25 december minus år 1 så fyller han ett år den 25 december år 1.

 

Det var det lilla jag förbisåg, tur för honom att han föddes en vecka innan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var det lilla jag förbisåg, tur för honom att han föddes en vecka innan. :)

Det hela kompliceras av att kyrkoåret börjar första advent, i början av december...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

År 1 är det första året med all tidräkning. Vi befinner oss således i det 21:a århundradet, eftersom detta sekel slutar med 2100.

Hur då? Man blir inte ett år gammal förrän man levt i 365/366 dagar.

 

Däremot så påbörjas första året vid födseln.

Och därför lever vi i det 21:a århundradet.

 

Vi säger nu är det år "tvåtusenfjorton". Vi säger inte "tvåtusenfjortonde" året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då? Man blir inte ett år gammal förrän man levt i 365/366 dagar.

 

Däremot så påbörjas första året vid födseln.

Och därför lever vi i det 21:a århundradet.

 

Vi säger nu är det år "tvåtusenfjorton". Vi säger inte "tvåtusenfjortonde" året.

En nyfödd befinner sig just nu i början av sitt första levnadsår i början av det 21:a århundradet. Förstår du?

 

(För egen del säger jag "tjugohundrafjorton")

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad baserar de det på då?

De behövde lite tid på sig att förbereda sig inför Jesus födelse. Lite som julskyltning, jaga upp folket så att de verkligen firar det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyfödd befinner sig just nu i början av sitt första levnadsår i början av det 21:a århundradet. Förstår du?

 

(För egen del säger jag "tjugohundrafjorton")

Ja, jag förstår vad du skriver. Men man föds ändå inte 1 år gammal. Och eftersom vi räknar antal år efter Kristus födelse så...

 

Om en apparat kostar 2000 kronor, vad säger du då? Tjugohundra? Eller tvåtusen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...