Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Vet inte om han behärskar det eller ej, vad media säger betyder inte att han inte gör det. Men jag har sett filmklipp där han kan läsa andras tankar (detta fall Telepati, han sägs ha fler förmågor än bara telekinesi), i detta fall rörde det sig om en ung flicka, och Uri ritade på ett papper vad hon tänkte på, även där är jag skeptisk, men vad jag förstod kunde inte vetenskapen avfärda det som en illusion eller ett trick. Det var många år sedan jag såg detta klipp, tyvärr hittar jag det inte på youtube.

Det går att göra som ett trick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills det eventuellt kommer bevis så föredrar jag att inte tro på det. Vanföreställningar har under historien ställt till med väldiga problem för mänskligheten.

För att man tror på något betyder det inte att man har vanföreställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då?

 

Därför att en vuxen man använder Uri Geller som bevis på att det fungerar.

När det i själva verket aldrig bevisats att det fungerar.

 

Men när det gäller en annan sak som vi har diskuterat i en tråd som blev låst där det finns bevis stoppar du huvudet i sanden som en struts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att man tror på något betyder det inte att man har vanföreställningar.

Nej, det skrev jag inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uri Geller har aldrig under kontrollerade former lyckats uträtta något övernaturligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Därför att en vuxen man använder Uri Geller som bevis på att det fungerar.

När det i själva verket aldrig bevisats att det fungerar.

 

Men när det gäller en annan sak som vi har diskuterat i en tråd som blev låst där det finns bevis stoppar du huvudet i sanden som en struts.

Jag vill inte påstå att Uri är helt trovärdig, som jag skrev finns skepticism, men jag avfärdar honom inte p.g.a att han inom paranormala områden är "begåvad" och någon trovärdig vetenskaplig bevisning existerar inte. Vad är det för annan sak du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte påstå att Uri är helt trovärdig, som jag skrev finns skepticism, men jag avfärdar honom inte p.g.a att han inom paranormala områden är "begåvad" och någon trovärdig vetenskaplig bevisning existerar inte. Vad är det för annan sak du menar?

 

Kan bara citera Hummel

 

 

 

Uri Geller har aldrig under kontrollerade former lyckats uträtta något övernaturligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare som krävs extrem koncentration och fokusering utan störande moment. Men det betyder ändå inte att jag tror att Uri kan ha fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanföreställningar är kopplat som regel till psykisk sjukdom

Jag tänker på vanföreställningar som 1600-talets häxprocesser i Sverige. De trodde ju på fullt allvar att vissa kvinnor flög på kvastskaft till Blåkulla.

Eller att det skulle vara farligt att tvätta sig vilket spred sjukdomar.

Med mera.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Wikipedia...

"Geller brukade kalla sin förmåga "övernaturlig", men föredrar nu att beskriva sig som en "magiker" och underhållare."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare som krävs extrem koncentration och fokusering utan störande moment. Men det betyder ändå inte att jag tror att Uri kan ha fel

Som det sades på YouTube-filmen jag länkade till: Vad är mest troligt, att han är en illusionist eller att han har övernaturliga förmågor?

Det mesta, ja nästan allting, talar för att han "bara" är en illisionist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Wikipedia...

"Geller brukade kalla sin förmåga "övernaturlig", men föredrar nu att beskriva sig som en "magiker" och underhållare."

Magiker är förknippat med övernaturliga fenomen, och illusionist med en vanlig trollkarl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det sades på YouTube-filmen jag länkade till: Vad är mest troligt, att han är en illusionist eller att han har övernaturliga förmågor?

Det mesta, ja nästan allting, talar för att han "bara" är en illisionist.

Javisst jag säger inte emot, men det finns inget som kan bevisa att han är mer än så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare som krävs extrem koncentration och fokusering utan störande moment. Men det betyder ändå inte att jag tror att Uri kan ha fel

 

Haha...det roliga är att du inte inser hur flummig du framstår :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magiker är förknippat med övernaturliga fenomen, och illusionist med en vanlig trollkarl

  • Vi kan nog alla hålla med om att följande ord är synonymer i Svenska språket:
  • Magiker
  • Illusionist
  • Trollkarl
  • Trollkonstnär
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det sades på YouTube-filmen jag länkade till: Vad är mest troligt, att han är en illusionist eller att han har övernaturliga förmågor?

Det mesta, ja nästan allting, talar för att han "bara" är en illisionist.

Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det står någonstans att det är synonymt. Men magiker tillhör inte den kategorin, en riktig magiker är något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det står någonstans att det är synonymt. Men magiker tillhör inte den kategorin, en riktig magiker är något helt annat.

SAOL/SAOB har fel enligt dig med andra ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAOL/SAOB har fel enligt dig med andra ord?

Rent vetenskapligt nej. men en riktig magiker är inte detsamma som en magiker likt Labero. En riktig magiker sysslar med paranormala fenomen, inte trick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem!

Vad betyder det på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder det på svenska?

Man ska inte gå över ån efter vatten... :totaltgalen:

 

(Egentligen är det ett sentida latinskt citat för att uttrycka principen om Ockhams rakkniv: Krångla inte till det i onödan... ;) )

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent vetenskapligt nej. men en riktig magiker är inte detsamma som en magiker likt Labero. En riktig magiker sysslar med paranormala fenomen, inte trick

Driver med oss eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden handlar mest om slagrutor, telekinesi och annat, ur vetenskaplig synpunkt, nonsens. I vart fall återvänder den till sådant hela tiden. VETENSKAPstråden, heter den.

 

"vetenskap, systematiskt samlad och organiserad kunskap. Vetenskap är resultatet av den verksamhet som enligt vissa

regler försöker konstruera redskap för att förstå, förklara, beskriva och ibland förutsäga olika företeelser i världen." /NE

 

Skriv om det och sluta svamla om annat, snälla... t0805.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...