Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

 

Filmtips med autentiska bilder:

http://www.imdb.com/title/tt1220198/

Faktiskt inte. Filmen och dess så kallade dokumentära inslag är ett enda falsarium.

 

http://entertainment.blurtit.com/1933328/was-dr-abigail-emily-tyler-a-real-person

"On September 2, 2009, an investigation by Kyle Hopkins and the Anchorage Daily News examined the validity of the film's premise, and its relation to actual disappearances that have occurred in and around the town of Nome. The investigation found no specific events to back up the claims in the film and also revealed that unsolved deaths in Nome are no more a majority of disappearances (just as in other remote areas).

On November 12, 2009, Universal Pictures agreed to a $20,000 settlement with the Alaska Press Club "to settle complaints about fake news archives used to promote the movie." Universal acknowledged that they created fake online news articles and obituaries to make it appear that the movie had a basis in real events."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fourth_Kind

"To promote the film, Universal Pictures created a website with fake news stories supposedly taken from real Alaska newspapers, including the Nome Nugget and the Fairbanks Daily News-Miner. The newspapers sued Universal, eventually reaching a settlement where Universal would remove the fake stories and pay $20,000 to the Alaska Press Club and a $2,500 contribution to a scholarship fund for the Calista Corporation.[6]"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om farkosten skulle gå i ljushastighet, då stannar väl klockan ombord?

 

För... Om resenären skulle gå framåt i farkosten då den går i ljusets hastighet skulle ju han komma upp i över ljushastighet, d v s skulle tiden gå baklänges men hur går det då med promenaden i framåtriktning?! Han skulle ju då gå baklänges samtidigt som han går framåt??

Enligt den för närvarande förhärskande kunskaperna skulle det krävas oändligt med energi för att komma upp i ljushasigheten. Tänk på acceleratorn i CERN. Det är en jättemaskin som kan användas för att få upp protoner i 99,97% av ljushastigheten.

http://news.cnet.com/8301-11386_3-10406133-76.html

 

 

Hur stor apparat skulle det krävas för att accelerera en människa????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den för närvarande förhärskande kunskaperna skulle det krävas oändligt med energi för att komma upp i ljushasigheten. Tänk på acceleratorn i CERN. Det är en jättemaskin som kan användas för att få upp protoner i 99,97% av ljushastigheten.

http://news.cnet.com/8301-11386_3-10406133-76.html

 

 

Hur stor apparat skulle det krävas för att accelerera en människa????

Jo jag skrev ju det, ljushastighetsdiskussionen är endast teoretisk, men om någon civilisation kommer på nåt sätt bygga farkoster som kommer nära (inte ens så nära som cern) ljushastigheten så skulle de kunna företa sig resor runt universum. Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en resa till nåt ett ljusår bort skulle ta ett år i så fall?

 

Fast jag tror ändå att tiden stannar i ljushastigheten, för om den går fortare skulle man göra en tidsresa bakåt i tiden. Det gör att den måste stanna i ljushastigheten. Teoretiskt förstås. Men jag är högst osäker på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som just skulle skriva att ni nog hade rätt... nu så verkar det som mina tankar var rätt ifall en resa ett ljusår bort skulle gå fortare än ett år...

 

Men en foton i samma ögonblick... man har ju uppmätt ljusets hastighet för länge sen med snurrande speglar på toppen på torn som ligger långt ifrån varann, då har man kunna sett att det gått en liten stund från att ljusfotonen lämnat källan tills den når fram till slutet (be mig inte om närmare förklaring för jag fattar inte hur de gjorde egentligen), men alltså du menar då att för fotonen så var det en omedelbar resa? Då bör den ju va det för en varelse i en rymdfarkost som är nära ljushastigheten oxå. Då är det ju bara det som är problemet för en civilisation som ligger tusen år framför oss i utveckling, tänk vad vi gjort på två hundra år, från hästtransport till överljudsflyg för egen maskin utan hästar framför, tänk vad vi kan göra om tusen år, vi har inte en aning, vi kanske kan flyga närmare ljushastigheten då. Det är ju i rymden vi pratar, där är det ju lättare att få upp hastighet, och sen när den väl är uppe finns inget som bromsar upp, nästan, så så omöjligt kan det ju inte va, och sen kanske det räcker med en tiondels ljushastighet för att få hyfsade restider (jag vet inte chansar, kan inte räkna på sånt), eller en hundradels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den för närvarande förhärskande kunskaperna skulle det krävas oändligt med energi för att komma upp i ljushasigheten. Tänk på acceleratorn i CERN. Det är en jättemaskin som kan användas för att få upp protoner i 99,97% av ljushastigheten.

http://news.cnet.com/8301-11386_3-10406133-76.html

 

 

Hur stor apparat skulle det krävas för att accelerera en människa????

Det handlar inte om att försöka kämpa och få ihop en maskin som går i ljusets hastighet, finns ingen anledning heller då stjärnor som är intressanta ang liv ligger många ljusår bort. Det handlar om ett helt nytt tänk, en helt annan sorts teknologi. Jag kan tipsa dig om den mycket sevärda filmen "Contact", där man kan få åtminstone ett litet hum, eller en liten tanke om vad för sorts teknologi som kan krävas, och förklaringar Hur det ens skulle kunna vara möjligt. Och jag tror inte att vi någonsin kommer att klara av att färdas flera hundra eller tusen ljusår bort med hjälp av mänsklig teknologi. Teknologin behöver vi från de som har den, de som har kommit långt längre i vetenskapen, intelligent utomjordiskt liv. Men eftersom du inte tror de varit här, och vad jag förstår aldrig kommer att besöka oss, så antar jag att det är förkastligt att ens diskutera om vi ska kunna färdas långt snabbare än ljusets hastighet. Men jag kan varmt rekommendera "Contact", än av de bättre SF-filmer jag sett.

Stjärbilden Lyran och stjärnan Vega har varit intressant under lång tid, då vi tror att där kan finnas ett solsystem som hyser liv, det är den närmaste stjärnan som är intressant i det syftet, och det är 25 ljusår dit.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt inte. Filmen och dess så kallade dokumentära inslag är ett enda falsarium.

 

http://entertainment.blurtit.com/1933328/was-dr-abigail-emily-tyler-a-real-person

"On September 2, 2009, an investigation by Kyle Hopkins and the Anchorage Daily News examined the validity of the film's premise, and its relation to actual disappearances that have occurred in and around the town of Nome. The investigation found no specific events to back up the claims in the film and also revealed that unsolved deaths in Nome are no more a majority of disappearances (just as in other remote areas).

On November 12, 2009, Universal Pictures agreed to a $20,000 settlement with the Alaska Press Club "to settle complaints about fake news archives used to promote the movie." Universal acknowledged that they created fake online news articles and obituaries to make it appear that the movie had a basis in real events."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fourth_Kind

"To promote the film, Universal Pictures created a website with fake news stories supposedly taken from real Alaska newspapers, including the Nome Nugget and the Fairbanks Daily News-Miner. The newspapers sued Universal, eventually reaching a settlement where Universal would remove the fake stories and pay $20,000 to the Alaska Press Club and a $2,500 contribution to a scholarship fund for the Calista Corporation.[6]"

Där ser man, kvinnan borde ha fått en Oscar för sin insats med tanke på hur trovärdig hon verkade. Samtidigt om filmen är ett falsarium, så kan inte händelserna förnekas eller förkastas det som hänt den perioden i Alaska anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The investigation found no specific events to back up the claims in the film and also revealed that unsolved deaths in Nome are no more a majority of disappearances (just as in other remote areas).

 

 

... så kan inte händelserna förnekas eller förkastas det som hänt den perioden i Alaska anser jag.

Hur tänker du nu? Undersökningen visade ju att det inte försvinner fler människor där än i andra avlägsna områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur tänker du nu? Undersökningen visade ju att det inte försvinner fler människor där än i andra avlägsna områden.

Undersökningar vad gäller dessa fenomen, brukar alltid tystas ner, det gäller alla påstådda kontakter med utomjordiskt liv. Det tystas ned och mörkläggs, pga risk för det kaos som kan uppstå inte minst inom religioner och följderna av detta osv. Du är naturligtvis medveten om Area 51 och anläggningen där. Är oklart om ens presidenten själv tillåts ha kännedom om vad som försiggår eller finns där. Och jag har väldigt svårt att tro att dessa tusentals psykiskt friska människor som har exempelvis blivit bortförda och haft andra upplevelser av tredje eller fjärde graden, pratar rappakalja.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång till då: För den som befinner sig ombord på skeppet kommer mycket kortare tid att förflyta än för den som inte färdas. Tid är relativ i förhållande till hastighet, allt enligt relativitetsteorin. Men: Du kan inte backa. Lämnar du dina barn och kliver ombord på rymdskeppet kommer du aldrig att återse dem. När du kommer hem igen, något år senare, är till och med dina barnbarn döda. Oavsett om det är människor eller någon för oss okänd ras kommer det sannolikt inte att vara särskilt önskvärt.

 

Dessutom: För att driva en farkost i hastigheter som närmar sig ljusets så skulle det behövas så mycket energi att det är omöjligt att konstruera. En egenhet med relativitetsteorin är nämligen också att om något färdas snabbt så kommer ytterligare energitillförsel inte att medföra att det går fortare. Det blir tyngre i stället.

 

Varför skriver du en gång till då för?? Du upprepar ju min tes i stort, ja din oxå då. Och varför får du plus å inte jag? Den sista va retorisk fråga då du inte kan svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är *för fotonen* tiden inte existerar. Inte för den som *betraktar eller mäter* fotonen, eftersom vi inte färdas med ljusets hastighet. Tid är relativ i förhållande till hastighet.

 

attachicon.gifhasenohrl1.jpg

 

Jamen dåså, om vi kunde åka i fotonens hastighet skulle vi ju alltså känna det som att vi var framme i samma ögonblick som vi åkte om vi så rundade universum triljoner ggr.

 

Då är fotonen masslös alltså.

 

Sen har inte alla barn. Så sätt mig ihop med med en besättning bestående av Heidi Klum, Victoria Silvstedt och några till skulle jag kanske kunna överväga... vi är ju ändå snart hemma, fast ni inte finns kvar. :P

 

Men okej jag tror vi förintas i ljushastighet, men det finns egentligen inte nånting som säger att det är omöjligt med jättelånga rymdfärder, det är bara att man uppfinner tillräckligt snabba farkoster, kanske vi gjort om tusen år vem vet, sen uppfinner man evigt liv eller hur söva ner varelse så tusentals år kan löpa utan att de åldras, och bygger en tillförlitlig dator som kan lotsa farkosten utan att kollidera med nåt och väcka resenärerna sen. Så finns egentliga inga teoretiska hinder, bara tekniska.

Och om vi skulle kunna göra det i en framtid finns inget som säger att en civilisation som ligger före oss tiotusentals år i utveckling inte har gjort det redan. Egentligen, sen kan vi ju tro olika om det.

Jag tänkte skriva att största hindret är att hitta folk som frivilligt vill följa med och dö nån annanstans å missa allt som händer hemma, men det vore ju fel för jag läste häromdan att tio svenskar redan anmält sig för att dö på mars. Så nog finns det frivilliga till allt.

Redigerad av Semmelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Vetenskapensvärld på SVT, rekommenderas varmt, sände förra året en serie av 3 program om tiden.

Det är inte så enkelt om bara tid. Var man befinner sig i rummet spelar också roll. Och om man färdas mot eller ifrån

varandra. Kallas time-space eller tid-rum på svenska.

 

För en person som färdas emot en annan går tiden långsammare än för den som sitter still. Färdas pesonen ifrån

den andra går tiden snabbare.

 

Även gravitationen spelar roll. Utsätts man för hög gravitation går tiden långsammare.

 

Försökte hitta programmen på tabån för SVTplay, men hittade dem inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för det där förstår jag inte riktigt heller, en person stannar kvar och en rör sig i förhållande till den förste, men den förste rör ju oxå på sig, jorden far ju fram väldigt fort i rymden förmodligen fortare än den andre som reser beroende på om han reser motsols jordens rotation eller inte, så hur rör han på sig i förhållande till vem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan aldrig komma ihåg om det var den som färdades fort som blev äldre långsammare? Om det nu är så så den civilisation som kan uppfinna farkoster som nästan kommer upp i ljushastighet kan ju färdas ohyggliga sträckor utan besvär, en resa från andra sidan universum till hit kanske upplevs som en dagsresa för dom, även om resan tar tre triljoner år.

Eller tänker jag rätt här? Blev osäker.

För jag tänkte som så att om man kunde komma upp i ljushastighet vilket aldrig kommer gå men om så står ju tiden still eller hur, då skulle man teoretiskt kunna resa hur långt som helst och inte ens en sekund skulle passera, om man då kunde komma upp i ett närmevärde skulle ju resorna inte behöva ta så lång tid för de resande, men medans deras civilisation skulle under tiden hinna dö ut och ersättas av nya många ggr om under tiden...

Har antagligen skrivit det tidigare, men ungefär så här var det nog ...

För att accelerera till halva ljushastigheten så krävs samma acceleration som en rymdfärja har som mest, fast konstant i sex månader.

 

Ur minnet, plus/minus någon vecka kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där grunkan på havsbotten i Östersjön rann väl ut i sanden, om uttrycket ursäktas... Har inget direkt hört i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där grunkan på havsbotten i Östersjön rann väl ut i sanden, om uttrycket ursäktas... Har inget direkt hört i alla fall...

Nejdå... De har kollat mer, och fått fler prover + testat. Har för mig jag skrev ngt om det där i tråden. Att det är lite tyst är nog för att det är Sverige. Verkar vara förvånadsvärt dåligt intresse från våra forskare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har antagligen skrivit det tidigare, men ungefär så här var det nog ...

För att accelerera till halva ljushastigheten så krävs samma acceleration som en rymdfärja har som mest, fast konstant i sex månader.

 

Ur minnet, plus/minus någon vecka kanske.

Tja känns ju inte som en omöjlighet då, 25 ljusår till närmsta solsystem med liv, det kanske känns som 25 jordår i halva hastigheten då (?) för dem i rymdskeppet, med lite bra sov/koma-metoder känns det nästan görligt. Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är *för fotonen* tiden inte existerar. Inte för den som *betraktar eller mäter* fotonen, eftersom vi inte färdas med ljusets hastighet. Tid är relativ i förhållande till hastighet.

 

attachicon.gifhasenohrl1.jpg

Einsteins formel förklarar mycket, men det finns vetenskapsmän som hävdar att vi helt missförstått Einstein i vad han egentligen menar, och att den berömda formeln har inte bara har en förklaring utan fler. Ska bli intressant om det kommer nya rön utifrån Einsteins teorier.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja känns ju inte som en omöjlighet då, 25 ljusår till närmsta solsystem med liv, det kanske känns som 25 jordår i halva hastigheten då (?) för dem i rymdskeppet, med lite bra sov/koma-metoder känns det nästan görligt.

Ja men vi måste lösa problemet med åldrandet vid långa rymdfärder. Cryostasis är SF idag, men kanske inte i framtiden. Men med tanke på hur otroligt många år det kan krävas, kanske 100-tals år innan vi ens har fått fram en teknik som möjliggör detta, och även en farkost som kan färdas i ljusets hastighet...Med tanke på den globala uppvärmningens framfart som så småningom utplånar allt liv på jorden, så tror jag aldrig vi kommer att hinna få fram den tekniken. Det enda skulle vara om vi fick kontakt med utomjordiskt liv med högutvecklad teknologi som skulle dela detta med oss, kanske då kan det bli möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De dagen vi får kontakt med folk med högutvecklad teknik

har de kommit for att utplåna mänskligheten och ta de resurser

som vi har här. Vatten tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De dagen vi får kontakt med folk med högutvecklad teknik

har de kommit for att utplåna mänskligheten och ta de resurser

som vi har här. Vatten tex.

De behöver inte vara fientliga, eller ute efter att erövra. Det kan vi inte veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De behöver inte vara fientliga, eller ute efter att erövra. Det kan vi inte veta.

Se bara på vår egen historia.

Och oftast ger sig folk ut för att hitta vad de saknar.

Sen är de säkert inte primater och då är det mycket

större anledning för dem att inte se oss som likvärdiga.

Redigerad av friend
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara på vår egen historia.

Och oftast ger sig folk ut för att hitta vad de saknar.

Sen är de säkert inte primater och då är det mycket

större anledning för dem att inte se oss som likvärdiga.

Kan vara så, men det vet vi inte. Enligt 1000-tals rapporter med bortföranden osv så stämmer din teori. Men det behöver inte vara så ändå tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så, men det vet vi inte. Enligt 1000-tals rapporter med bortföranden osv så stämmer din teori. Men det behöver inte vara så ändå tror jag.

Man får ju hoppas. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...