Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Apropå insomningspiller har jag fått Imovane, som jag inte har vågat testa (jag är lite harig när det gäller eventuella biverkningar). Fick du samma?

De funkar bra, men något dåsig dan efter samt en bitter smak i gommen, fick byta till Zolpidem (Stilnoct) går snabbare ur kroppen och har inga biverkningar dagen efter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft lite sömnproblem i några månader och jag var hos farbror doktorn som skrev ut lite piller i förra månaden

Ett var bra,insomningspillret, det andra pilret katastrof, skulle höja Serotoninhalten i hjärnan, och det tycktes motverka det första samt gav en del andra obehagliga biverkningar, så jag var på VC iigår igen, så nu ska jag fasa ut det pillret.. ett antidepressionpiller.. fan jag är inte deppad.

 

Vad jag behöver är mer Melantonin, ( inte riskfritt att ta heller)

Så jag nöjer mig med insomningspillret vid behov

 

Det är dock intressant att läsa om hur vår hjärna ffungerar

http://fof.se/tidning/1997/8/melatonin-och-drommen-om-ungdom-och-halsa

 

 

Jag har haft olika antidepressiva sedan 1999. Kontentan har varit att de hjälper en ur träsket om man har en depression, men annars är det bara negativt jag har att säga, skapar mer ångest, potensproblem, sömnproblem och en drös andra biverkningar. Bra du fasar ut antideppen nu, väldigt svårt att sluta med dem, tog två månader med utsättningsbesvär innan jag blev ok igen. Aldrig mer antidepp-medicin för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De funkar bra, men något dåsig dan efter samt en bitter smak i gommen, fick byta till Zolpidem (Stilnoct) går snabbare ur kroppen och har inga biverkningar dagen efter

Ja, det står i FASS om biverkningar av zopiklon (Imovane):

 

"Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Muntorrhet, bitter/metallisk smak i munnen (ofta övergående). Dåsighet, som är beroende av dosens storlek."

 

Vad gäller listan för zolpidem (Stilnoct) är motsvarande lista betydligt längre, men innehåller inte bismaken i munnen:

 

"Vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 100 användare): Yrsel, dåsighet, huvudvärk, förvärrad sömnlöshet, minnesstörningar, hallucinationer, agitation, mardrömmar, trötthet, mag- och tarmbesvär såsom diarré, illamående, kräkningar och magont."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns som bekant många dimensioner, och det kan bli revor i tiden... :)

Ensamma är vi inte, det är jag helt övertygad om.

Är också övertygad, annars vore det väl ett gigantiskt "waste of space", ologiskt att just vi skulle vara den enda planeten med liv i hela universum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det står i FASS om biverkningar av zopiklon (Imovane):

 

"Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Muntorrhet, bitter/metallisk smak i munnen (ofta övergående). Dåsighet, som är beroende av dosens storlek."

 

Vad gäller listan för zolpidem (Stilnoct) är motsvarande lista betydligt längre, men innehåller inte bismaken i munnen:

 

"Vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 100 användare): Yrsel, dåsighet, huvudvärk, förvärrad sömnlöshet, minnesstörningar, hallucinationer, agitation, mardrömmar, trötthet, mag- och tarmbesvär såsom diarré, illamående, kräkningar och magont."

En del tycker Imovane är Ok, men den jobbiga smaken dan efter fick mig att må illa, och efter en viss tid (14 dagar) fick jag dubbla dosen eftersom den blev verkningslös, och då blev smaken ännu värre så jag la av med dem. Nu har jag Zolpidem kombinerat med Propavan, fungerar ok.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft olika antidepressiva sedan 1999. Kontentan har varit att de hjälper en ur träsket om man har en depression, men annars är det bara negativt jag har att säga, skapar mer ångest, potensproblem, sömnproblem och en drös andra biverkningar. Bra du fasar ut antideppen nu, väldigt svårt att sluta med dem, tog två månader med utsättningsbesvär innan jag blev ok igen. Aldrig mer antidepp-medicin för mig.

Nej, fy för mediciner om man inte måste ha dem. Jag var feldiagnosticerad och har fått flera för mig helt värdelösa piller, men ändå rätt tunga grejer, och som har haft stor inverkan på mig på annat sätt (mest känsloavtrubbning och stort sömnbehov). Det har tagit mig nästan två år att helt bli av med dem och komma i en naturlig balans, alltså att känna att de inte längre påverkar mig i någon nämnvärd utsträckning. Jag har bara behovsmedicin numera (Stesolid) som jag är ytterst varsam med. Men den är bra att ha när det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del tycker Imovane är Ok, men den jobbiga smaken dan efter fick mig att må illa, och efter en viss tid (14 dagar) fick jag dubbla dosen eftersom den blev verkningslös, och då blev smaken ännu värre så jag la av med dem. Nu har jag Zolpidem kombinerat med Propavan, fungerar ok.

Jag antar att det ena eller andra i sig inte är bättre eller sämre utan att det beror på hur man individuellt reagerar på dem. Man får ta chansen, och funkar det inte, så får man byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det ena eller andra i sig inte är bättre eller sämre utan att det beror på hur man individuellt reagerar på dem. Man får ta chansen, och funkar det inte, så får man byta.

De har längre halveringstid så man blir lite dåsig dan efter, det med den bittra smaken är individuell, men de flesta brukar få den. Stilnoct (Zolpidem) är bättre enligt min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har längre halveringstid så man blir lite dåsig dan efter, det med den bittra smaken är individuell, men de flesta brukar få den. Stilnoct (Zolpidem) är bättre enligt min erfarenhet.

"De flesta brukar få den" är inte sant, med tanke på vad jag citerade ovan. (Vanliga biverkningar = fler än 1 av 100, mycket vanliga = fler än 1 av 10). Man kan ändå ha otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fy för mediciner om man inte måste ha dem. Jag var feldiagnosticerad och har fått flera för mig helt värdelösa piller, men ändå rätt tunga grejer, och som har haft stor inverkan på mig på annat sätt (mest känsloavtrubbning och stort sömnbehov). Det har tagit mig nästan två år att helt bli av med dem och komma i en naturlig balans, alltså att känna att de inte längre påverkar mig i någon nämnvärd utsträckning. Jag har bara behovsmedicin numera (Stesolid) som jag är ytterst varsam med. Men den är bra att ha när det behövs.

Samma här bara behovsmedicin fast Iktorivil, en annan bensodiazepin, ganska lik Diazepam (Stesolid), lång halveringstid. I genomsnitt blir det 2 st om dagen, motsvarar 20mg Stesolid. Har haft så i drygt ett år nu, testade att vara utan i fyra dagar och ingen abstinens alls, eller något sug. Dock har jag ändå stor respekt för benso och överdoserar inte. En benso man ska akta sig för är Xanor (Alprazolam), ruskigt beroendeframkallande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"De flesta brukar få den" är inte sant, med tanke på vad jag citerade ovan. (Vanliga biverkningar = fler än 1 av 100, mycket vanliga = fler än 1 av 10). Man kan ändå ha otur.

Den där statistiken brukar som regel aldrig stämma, samtliga som jag vet haft Imovane har varit tvungna att byta pga smaken dagen efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen alkohol ihop med mediciner...viktigt att komma ihåg

Läs Fass om du fått medicin för nån åkomma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där statistiken brukar som regel aldrig stämma, samtliga som jag vet haft Imovane har varit tvungna att byta pga smaken dagen efter.

Okej, det borde alltså stå under biverkningar: "Obligatorisk: Äcklig smak i munnen (minst 10 av 10)"... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det borde alltså stå under biverkningar: "Obligatorisk: Äcklig smak i munnen (minst 10 av 10)"... :hihihi:

Det fick jag av den första Paracetamol jag åt, och jag undviker den, tar hellre acetylsyretabletter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen alkohol ihop med mediciner...viktigt att komma ihåg

Läs Fass om du fått medicin för nån åkomma

Jag hade FASS på nattduksbordet förr. Jodå man måste kolla upp exakt hur mediciner och annat interagerar med varandra. Har inte druckit alkohol sen nyårsafton heller, och när jag dricker är det måttligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det borde alltså stå under biverkningar: "Obligatorisk: Äcklig smak i munnen (minst 10 av 10)"... :hihihi:

Ja typ :)

 

Grejen är också att "mindre vanliga biverkningar" enligt FASS kan vara "Mycket vanliga biverkningar", det fenomenet brukar komma en tid efter att läkemedlet varit ute på marknaden. Det räcker inte med några tusen testpersoner som FASS anger biverkningar efter, dels då biverkningar som anses vara ovanliga kan dyka upp efter en längre tid, och efter denna längre tid så kan det vara ofantliga mängder biverkningar som anses ovanliga bli vanliga eller mycket vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också övertygad, annars vore det väl ett gigantiskt "waste of space", ologiskt att just vi skulle vara den enda planeten med liv i hela universum.

Det är jag också övertygad om. Men jag är också övertygad om att de aldrig varit här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alla observationer, folks upplevelser, Area 51 etc etc är något du helt förkastar?

 

Filmtips med autentiska bilder:

http://www.imdb.com/title/tt1220198/

Japp. Förutom rena falsarier, så är det optiska fenomen eller så är det Thailyktor eller annat väldigt jordiskt som observeras.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/thailyktor-forvaxlas-med-ufon_8857522.svd

 

 

Jag tror på UFOn, enligt definitionen Oidentifierade Flygande Objekt. De är INTE identifierade som farkoster från främmande världar.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alla observationer, folks upplevelser, Area 51 etc etc är något du helt förkastar?

 

Låååånga avstånd, fast det finns ju en möjlighet att de lever i en annan dimission

och kan färdas på annat sätt än vi gör. Möjligen kan de se oss, men vi kan inte uppfatta dem.

Tänk Carl Sagan's förklaring om gubben 2-dimmision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långa avstånd ja, men jag antar att sådana färder är baserade på kvantfysik samt hur man tolkar relativitetsteorin. Om rymden kröker sig så blir det den snabbaste vägen från punkt A till punkt B. Sen i framtiden om nu vår jord inte hinner utplånas så finns det nog teknik som gör att vi kan färdas långt mycket snabbare än ljusets hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Förutom rena falsarier, så är det optiska fenomen eller så är det Thailyktor eller annat väldigt jordiskt som observeras.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/thailyktor-forvaxlas-med-ufon_8857522.svd

 

 

Jag tror på UFOn, enligt definitionen Oidentifierade Flygande Objekt. De är INTE identifierade som farkoster från främmande världar.

Angående thailyktor, sedan någon månad är reglerna ändrade och färre än 50 (eller var det kanske 100?) lyktor som är lägre än 100 cm får nu släppas upp utan tillstånd. Men om man befinner sig mindre än 10 km från flygplats (banände, tror jag) så krävs tillstånd. Säve flygplats innebär att ungefär hela Hisingen, Majorna, centrala Göteborg, Hjällbo och Angered är inom området. Bromma flygplats gör att tillstånd krävs i ungefär hela centrala Stockholm.

 

Liknande regler finns för ballonguppsläpp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan aldrig komma ihåg om det var den som färdades fort som blev äldre långsammare? Om det nu är så så den civilisation som kan uppfinna farkoster som nästan kommer upp i ljushastighet kan ju färdas ohyggliga sträckor utan besvär, en resa från andra sidan universum till hit kanske upplevs som en dagsresa för dom, även om resan tar tre triljoner år.

Eller tänker jag rätt här? Blev osäker.

För jag tänkte som så att om man kunde komma upp i ljushastighet vilket aldrig kommer gå men om så står ju tiden still eller hur, då skulle man teoretiskt kunna resa hur långt som helst och inte ens en sekund skulle passera, om man då kunde komma upp i ett närmevärde skulle ju resorna inte behöva ta så lång tid för de resande, men medans deras civilisation skulle under tiden hinna dö ut och ersättas av nya många ggr om under tiden...

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan aldrig komma ihåg om det var den som färdades fort som blev äldre långsammare?

Ja, men bara för den stillastående betraktaren. Den som färdas åldras lika fort som vanligt, enligt klockan/kalendern som finns ombord.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men bara för den stillastående betraktaren. Den som färdas åldras lika fort som vanligt, enligt klockan/kalendern som finns ombord.

Inte om farkosten skulle gå i ljushastighet, då stannar väl klockan ombord?

 

För... Om resenären skulle gå framåt i farkosten då den går i ljusets hastighet skulle ju han komma upp i över ljushastighet, d v s skulle tiden gå baklänges men hur går det då med promenaden i framåtriktningen?! Han skulle ju då gå baklänges samtidigt som han går framåt?!?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...