Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Vetenskap har inte alltid rätt, det kan komma nya rön och tidigare "vetenskap" stämmer inte. Därför kan man tro att något är vetenskap även om inga bevis finns.

Jag anser att wikin beskriver det korrekt. Om du läser första stycket där borde det framgå tydligt vad vetenskap är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att wikin beskriver det korrekt. Om du läser första stycket där borde det framgå tydligt vad vetenskap är.

Men det spelar ingen roll, ingen kan ta ifrån mig tron att jag kan anse något är vetenskap även om inga bevis finns, än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan få tycka vad man vill om vad vetenskap är, bara jag inte måste tycka samma. Om man sedan tycker att vetenskap är något som vetenskap inte generellt anses vara, så får man ta konsekvenserna av det och få fel på provet i skolan och avstå från jobb på universitet och företag där denna dominerande uppfattning helt enkelt gäller.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://apod.nasa.gov/apod/ap140112.html

http://htwins.net/

 

Cary och Michael Huang har skapat ett dokument som man kan orientera sej i, från det allra minsta kvarkarna till universum självt. Det börjar på vår egen nivå och vår storlek. För att göra saker mindre än oss själva drar man åt vänster i bilden (den översta länken), för större drar man åt höger.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hon låg ju i vattnet, fick ingen luft under lång tid, därmed inget syre till hjärnan, då är väl hjärnan död, hjärndöd s a s? Sen var den bara nedkyld så inga defekter uppstod av syrebristen vilket gjorde att man kunde få igång hjärnan efter den varit "avstängd" s a s? Alltså återuppväckt efter att ha varit död. Som jag tolkar det men allt är förstås lite osäkert då vi inte har fakta.

Hur det funkar i hjärnan vet jag inte, men muskler kan ju arbeta utan syre ett tag.

 

Precis, de har ju dessutom samma färg som den omgivande marken.

Men om varelserna i rymden inte har ögon som fungerar som våra, utan istället har ett sinne som använder helt andra sensorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om varelserna i rymden inte har ögon som fungerar som våra, utan istället har ett sinne som använder helt andra sensorer?

 

 

Det vore i alla fall dumt att bygga i ett material som är i stort sett identiskt med omgivningen (sandsten kontra lös sand). Materialet ser ju likadant ut på alla våglängder och med alla sensorer.

 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enklaste förklaringen brukar va den bästa, de är helt enkelt bara monument över döda kungar som tog mycket mankraft att bygga.

Däremot finns med allra största säkerhet aliens, det tillstår även vetenskapen, men om de har teknologi att åka hit är en annan femma.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det vore i alla fall dumt att bygga i ett material som är i stort sett identiskt med omgivningen (sandsten kontra lös sand). Materialet ser ju likadant ut på alla våglängder och med alla sensorer.

 

Så dumt var det nog inte ändå, har för mig att pyramiderna hade nåt slätt ytlager för å se häftiga ut så från rymden ses nog en kraftigt av solen upplyst yta med en kontrasterande mörk yta på skuggsidan, detta i den matta sanden poppar nog upp, jag vet inte men jag skulle tippa på att man kan urskilja dem t ex från månen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så dumt var det nog inte ändå, har för mig att pyramiderna hade nåt slätt ytlager för å se häftiga ut så från rymden ses nog en kraftigt av solen upplyst yta med en kontrasterande mörk yta på skuggsidan, detta i den matta sanden poppar nog upp, jag vet inte men jag skulle tippa på att man kan urskilja dem t ex från månen.

De var en gång i tiden täckta av vit kalksten för att folk skulle kunna se dom på långt avstånd, men jag tror inte de som byggde dom tänkte på folk från yttre rymden utan snarare på folk från Nubien och Mellanöstern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var en gång i tiden täckta av vit kalksten för att folk skulle kunna se dom på långt avstånd, men jag tror inte de som byggde dom tänkte på folk från yttre rymden utan snarare på folk från Nubien och Mellanöstern.

 

Ja hade för mig nåt sånt, de hade då varit lätt synliga på långt håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot finns med allra största säkerhet aliens, det tillstår även vetenskapen, men om de har teknologi att åka hit är en annan femma.

Precis. De har inte teknik för att åka hit.

 

Tips: Teknologi är läran om tekniken. Teknologi är ett helt teoretiskt ämne alltså. När man praktiserar (bygger en pryl) så är det alltid teknik.

Problemet ligger nog till stor del i att engelskan bara har ett ord för båda sakerna: Technology.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Tips: Teknologi är läran om tekniken. Teknologi är ett helt teoretiskt ämne alltså. När man praktiserar (bygger en pryl) så är det alltid teknik.

Problemet ligger nog till stor del i att engelskan bara har ett ord för båda sakerna: Technology.

Om du bara går till (den extremt kortfattade) SAOL, så är det riktigt. Men såväl NE:s ordbok som SAOB tar upp den synonyma betydelsen med teknik. Om det kan man tycka vad man vill, men det finns där. Detta är ingen språkpolistråd, så jag utvecklar inte saken vidare här.

 

SAOL:

post-28798-0-64804900-1389723423.png

NE:s ordbok:

post-28798-0-03997300-1389723538_thumb.png

SAOB:

post-28798-0-96010800-1389723539_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla fall från wiki om du menade att jag använde fel ord - eller bara ville tipsa, svårt veta vilket:

Ordet teknologi används också som benämning på det tekniska kunnande som finns i ett samhälle.

 

Exempel därifrån: Under mitten av 1900-talet hade människor uppnått en sådan teknologisk skicklighet att man kunde lämna Jordens atmosfär för första gången och utforska rymden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. De har inte teknik för att åka hit.

 

Tips: Teknologi är läran om tekniken. Teknologi är ett helt teoretiskt ämne alltså. När man praktiserar (bygger en pryl) så är det alltid teknik.

Problemet ligger nog till stor del i att engelskan bara har ett ord för båda sakerna: Technology.

Hur vet du att de inte har teknik att åka hit? Du kan inte vetenskapligt bevisa det, eftersom deras teknik kanske är långt mer framskriden än vår teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att de inte har teknik att åka hit? Du kan inte vetenskapligt bevisa det, eftersom deras teknik kanske är långt mer framskriden än vår teknik.

Eftersom det är omöjligt att bevisa att något inte finns eller att något aldrig hänt, så håller jag mig till att tro på det som det faktiskt finns trovärdiga belägg för.

Det finns inga trovärdiga belägg för att någon eller någonting utomjordiskt varit här, så därför tror jag inte alls på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns liv på andra planeter som besöker oss.

I förra vecka gick jag in i vår familjs rymdskepp, som mina förfäder kom hit i för flera

tusen år sedan, och jag är säker på att någon hade varit där inne och rota med saker. :fundersam::armskeptisk:

 

Eftersom det är osynligt för blotta ögat måste det ju vara någon som har utomjordisk

teknik för att ha kunnat hitta det i omloppsbanan och få det att landa.

Vi är antagligen inte ensamma i universum. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns liv på andra planeter som besöker oss.

I förra vecka gick jag in i vår familjs rymdskepp, som mina förfäder kom hit i för flera

tusen år sedan, och jag är säker på att någon hade varit där inne och rota med saker. :fundersam::armskeptisk:

 

Eftersom det är osynligt för blotta ögat måste det ju vara någon som har utomjordisk

teknik för att ha kunnat hitta det i omloppsbanan och få det att landa.

Vi är antagligen inte ensamma i universum. :chockadskeptisk:

Finns som bekant många dimensioner, och det kan bli revor i tiden... :)

Ensamma är vi inte, det är jag helt övertygad om.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft lite sömnproblem i några månader och jag var hos farbror doktorn som skrev ut lite piller i förra månaden

Ett var bra,insomningspillret, det andra pilret katastrof, skulle höja Serotoninhalten i hjärnan, och det tycktes motverka det första samt gav en del andra obehagliga biverkningar, så jag var på VC iigår igen, så nu ska jag fasa ut det pillret.. ett antidepressionpiller.. fan jag är inte deppad.

 

Vad jag behöver är mer Melantonin, ( inte riskfritt att ta heller)

Så jag nöjer mig med insomningspillret vid behov

 

Det är dock intressant att läsa om hur vår hjärna ffungerar

http://fof.se/tidning/1997/8/melatonin-och-drommen-om-ungdom-och-halsa

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft lite sömnproblem i några månader och jag var hos farbror doktorn som skrev ut lite piller i förra månaden

Ett var bra,insomningspillret, det andra pilret katastrof, skulle höja Serotoninhalten i hjärnan, och det tycktes motverka det första samt gav en del andra obehagliga biverkningar, så jag var på VC iigår igen, så nu ska jag fasa ut det pillret.. ett antidepressionpiller.. fan jag är inte deppad.

 

Vad jag behöver är mer Melantonin, ( inte riskfritt att ta heller)

Så jag nöjer mig med insomningspillret vid behov

 

Det är dock intressant att läsa om hur vår hjärna ffungerar

http://fof.se/tidning/1997/8/melatonin-och-drommen-om-ungdom-och-halsa

 

 

Apropå insomningspiller har jag fått Imovane, som jag inte har vågat testa (jag är lite harig när det gäller eventuella biverkningar). Fick du samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns som bekant många dimensioner, och det kan bli revor i tiden... :)

Ensamma är vi inte, det är jag helt övertygad om.

Det finns många som är ensamma. :cry:

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för upplysningen. Tja, då får jag fortsätta våndas... ;)

Kollade min nu också, får vara återhållsam med den, är också skeptisk till mediciner i allmänhet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...