Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Magnetism förresten som kan vrida järnpinnar som ligger i vatten eller kanske i folks händer, borde finnas kartor eller bilder av en bit yta på jorden där en massa mängd "magnetistiska" mätningar gjorts, finns det? De borde då om det finns och om mätapparaten är tillräckligt känslig ses kanske uppträda ett visst mönster av olikheter, eller är styrkan helt jämn överallt, kunde kanske styrkan eller riktningen påverkas av en underjordisk vattenåder, malmåder, etc etc, inte så väldigt konstigt tycker jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast människor är olika, inga jättebra referenspunkter, säger då litet om "verkligheten", i väntan på bättre apparater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men en kompass påverkas den alltid exakt 100% lika mycket vartän den är, kan det inte skifta lite i styrka/riktning beroende på var kompassen är?

 

Jag är nästan helt säker på att jag läst å hört talas om kompasser som störs av olika geologiska saker, som malm t ex. Nu sitter jag så jag inte kan kontrollera det, så det får låta stå kvar att besvaras.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, nej. Om ett fenomen inte är upprepningsbart och inte kontrollerbart finns det inom folktrons område, inte inom vetenskapens.

 

Jo kanske det är så, men är det ett fullgott bevis om motsatsen? Nja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den pekar alltid mot jordens magnetiska nordpol såvida det inte finns en annan magnet som stör i närheten ja. Effekten är alltid upprepningsbar och exakt mätbar.

Men är den alltid exakt densamma överallt? Det är ju de små tänkbara skillnaderna som jag tänkte en slagruteman kanske uppfattar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns troll? Kan du bevisa att de inte finns? Är troll vetenskap eller folktro?

 

Är inte det här en s k halmdocka?

 

Ska jag dö? Ja absolut, kan jag bevisa det, nej hur ska jag kunna bevisa det, då finns inte jag då, eller döden, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är inte det här en s k halmdocka?

 

Ska jag dö? Ja absolut, kan jag bevisa det, nej hur ska jag kunna bevisa det, då finns inte jag då, eller döden, eller?

Induktion.

Har någon någonsin med säkerhet sett ett troll?

Har det någonsin hänt att en människa fått leva i, säg, 200 år?

 

Edit: nu kom jag på att vi har några troll på forumet så det kanske var ett dåligt exempel, men…. ;)

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troll är väl en halmdocka i det här fallet då det inte är så jmfbrt, och ingen vet säkert om jag kommer dö, man kan ju ha löst den saken oxå i framtiden. Sen vet inte jag om jag sagt så mycket om detta ska va vetenskap, det kan va vetenskap, det kan finnas currylinjer, jag mena bara för att vetenskapen inte ännu upptäckt saken så behöver den ju inte ofinnas för det. Som med higgspartikeln, den fanns väl oxå innan den blev upptäckt eller hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det kommer kanske ett trovärdigt sätt att påvisa currylinjer i framtiden. Men tills dess betraktar vetenskapen linjerna som icke-existerande, eller åtminstone som obevisade.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Att du skall dö är enkelt att bevisa. Att du inte vill försöka bevisa det har inte med saken att göra. Det är upprepningsbart för varje levande individ på den här planeten.

Fast bara en gång per individ ... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast bara en gång per individ ... ;)

Fast det beror på hur man definierar "död".

 

Förr använda man hjärtdöd, vilket innebär att alla som haft hjärtstillestånd har varit döda. Och kan därmed dö flera gånger.

 

Enligt den nuvarande definitionen (Hjärndöd), så kan man bara dö en gång för hjärnan kan inte återstartas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det beror på hur man definierar "död".

 

Förr använda man hjärtdöd, vilket innebär att alla som haft hjärtstillestånd har varit döda. Och kan därmed dö flera gånger.

 

Enligt den nuvarande definitionen (Hjärndöd), så kan man bara dö en gång för hjärnan kan inte återstartas.

Kan du inte tro att något är sant utan att använda dina fem sinnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte tro att något är sant utan att använda dina fem sinnen?

Bara om det är (i stort sett) entydigt påvisbart på annat sätt så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den pekar alltid mot jordens magnetiska nordpol såvida det inte finns en annan magnet som stör i närheten ja. Effekten är alltid upprepningsbar och exakt mätbar.

Magnetfältet är inte helt perfekt symmetriskt (dåligt ordval, men jag hoppas du fattar). Jorden är inte heller sfärisk, då hade det exempelvisinte funnits några nivåskillnader.

 

Induktion.

Har någon någonsin med säkerhet sett ett troll?

Har det någonsin hänt att en människa fått leva i, säg, 200 år?

 

Edit: nu kom jag på att vi har några troll på forumet så det kanske var ett dåligt exempel, men…. ;)

Trollen på det här stället finns, men de är bara ute och fiskar.

 

Fast det beror på hur man definierar "död".

 

Förr använda man hjärtdöd, vilket innebär att alla som haft hjärtstillestånd har varit döda. Och kan därmed dö flera gånger.

 

Enligt den nuvarande definitionen (Hjärndöd), så kan man bara dö en gång för hjärnan kan inte återstartas.

Jag tvivlar på att det är bevisat att hjärnor inte kan återstartas. Men vi kan inte återstarta hjärnor idag.

 

Kan du inte tro att något är sant utan att använda dina fem sinnen?

Fem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs gäller det inte alla, jag har 6 men det är inte fullt utvecklat och har inga planer på att utveckla det mer heller.

Jag tror att du har fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det beror på hur man definierar "död".

 

Förr använda man hjärtdöd, vilket innebär att alla som haft hjärtstillestånd har varit döda. Och kan därmed dö flera gånger.

 

Enligt den nuvarande definitionen (Hjärndöd), så kan man bara dö en gång för hjärnan kan inte återstartas.

 

Det var en liten flicka som drunkna i en bäck för några år sen, bäcken var kall och kylde ner hjärnan så läkarna kunde värma upp henne och väcka henne till liv efter att ha legat där utan syre i en timme tror jag, kanske halvtimme, en längre tidsrymd alla fall, borde inte hon varit hjärndöd då i bäcken utan syre till hjärnan, och sedan återuppväckts? (alltså kommer hon dö två ggr om hon dör en gång till)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var en liten flicka som drunkna i en bäck för några år sen, bäcken var kall och kylde ner hjärnan så läkarna kunde värma upp henne och väcka henne till liv efter att ha legat där utan syre i en timme tror jag, kanske halvtimme, en längre tidsrymd alla fall, borde inte hon varit hjärndöd då i bäcken utan syre till hjärnan, och sedan återuppväckts? (alltså kommer hon dö två ggr om hon dör en gång till)

Nej, hjärnan går på sparlåga i och med nedkylningen. Den dör inte.

Man använder nedkylning av kroppen när man gör större hjärtoperationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hjärnan går på sparlåga i och med nedkylningen. Den dör inte.

Man använder nedkylning av kroppen när man gör större hjärtoperationer.

Då borde nedkylning, cryostasis i princip fungera så man inte kan åldras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde nedkylning, cryostasis i princip fungera så man inte kan åldras

Åtminstone inte lika snabbt.

Men nedkylning har andra nackdelar, det är riskfyllt för människor. Men den risken är i alla fall bättre än det faktum att man kan dö mycket snart utan hjärtoperationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hjärnan går på sparlåga i och med nedkylningen. Den dör inte.

Man använder nedkylning av kroppen när man gör större hjärtoperationer.

Men hon låg ju i vattnet, fick ingen luft under lång tid, därmed inget syre till hjärnan, då är väl hjärnan död, hjärndöd s a s? Sen var den bara nedkyld så inga defekter uppstod av syrebristen vilket gjorde att man kunde få igång hjärnan efter den varit "avstängd" s a s? Alltså återuppväckt efter att ha varit död. Som jag tolkar det men allt är förstås lite osäkert då vi inte har fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns syre i kroppen. Under vattnet tillförs man inget nytt syre, vilket inte är samma sak som att allt syre i kroppen/blodet omedelbart försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18161142.ab

 

En ny teori om hur de stora pyramiderna byggdes har lanserats. Enligt den ska det inre av pyramiderna vara uppbyggt av stenskärvor som sen täcktes med de finare stenblocken. Allt för att spara tid och inte göra pyramiderna för svåra att bygga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...