Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Dessa har jag faktiskt aldrig sett förrän nu.

 

Ser onekligen knepigt ut, man vill ju tro att rotorerna ska trassla in sig i varann..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Pocahontas säger:

Dessa har jag faktiskt aldrig sett förrän nu.

 

Ser onekligen knepigt ut, man vill ju tro att rotorerna ska trassla in sig i varann..

 

Om den Amerikanska marinen köpt iden är den nog bra. Men vad jag tänker är att dubbla rotorer ökar risken för rotorhaveri och havererar en rotor är det enkel biljett rätt ner med fart eftersom rotorerna krockar. Inbillar mig att en rotor är bättre i det avseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Axelman säger:

Om den Amerikanska marinen köpt iden är den nog bra. Men vad jag tänker är att dubbla rotorer ökar risken för rotorhaveri och havererar en rotor är det enkel biljett rätt ner med fart eftersom rotorerna krockar. Inbillar mig att en rotor är bättre i det avseendet.

Helikoptrar borde ha krockkuddar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

Helikoptrar borde ha krockkuddar.

...på undersidan. default_laugh.png.5cb8cbcca9b4fa6d5532dbaa4d709146.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-02-18 på 17:24, Pocahontas säger:

Dessa har jag faktiskt aldrig sett förrän nu.

 

Ser onekligen knepigt ut, man vill ju tro att rotorerna ska trassla in sig i varann..

 

 

Det kan väl inte vara svårare än att tillverka kulsprutor som kan synkas så att man kan skjuta genom en roterande propeller? 

13 timmar sedan, Axelman säger:

Om den Amerikanska marinen köpt iden är den nog bra. Men vad jag tänker är att dubbla rotorer ökar risken för rotorhaveri och havererar en rotor är det enkel biljett rätt ner med fart eftersom rotorerna krockar. Inbillar mig att en rotor är bättre i det avseendet.

Ska man fortsätta flyga så måste alla helikoptrar ha två fungerande rotorer, annars går det neråt mer eller mindre snabbt. Dubbla motorer kan vara kopplade till samma axel så att man kan flyga vidare även om en motor havererar. Tror att ryssarna har/hade en attackhelikopter med två motionerande rotorer på samma axel. Det borde minska risken för rotortrassel.

12 timmar sedan, Alix säger:

Helikoptrar borde ha krockkuddar.

En del mindre flygplan kan levereras med fallskärm, det borde gå att lösa även på helikoptrar. Fast man kanske måste kunna koppla loss rotorn först och det kräver att man flyger tillräckligt högt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

 

Ska man fortsätta flyga så måste alla helikoptrar ha två fungerande rotorer, annars går det neråt mer eller mindre snabbt. Dubbla motorer kan vara kopplade till samma axel så att man kan flyga vidare även om en motor havererar. Tror att ryssarna har/hade en attackhelikopter med två motionerande rotorer på samma axel. Det borde minska risken för rotortrassel.

 

Jag vet att man måste ha två propellrar/rotorer. Jag menade som huvudrotor över kabinen. Uttrykte mig klent. En fördel med en helikopter är att den kan krachlanda utan att kracha om bensinen skulle ta slut eller om motorn skulle lägga av. Genom att flölja bladen så att rotorn får fart och energi i resan nedåt och på rätt höjd flöjla om bladen till nedåtriktad energi. Ingår i utbildningen. Läskigt. Men ganska praktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Axelman säger:

Jag vet att man måste ha två propellrar/rotorer. Jag menade som huvudrotor över kabinen. Uttrykte mig klent. En fördel med en helikopter är att den kan krachlanda utan att kracha om bensinen skulle ta slut eller om motorn skulle lägga av. Genom att flölja bladen så att rotorn får fart och energi i resan nedåt och på rätt höjd flöjla om bladen till nedåtriktad energi. Ingår i utbildningen. Läskigt. Men ganska praktiskt.

Måste man inte ha (minst) två rotorer för att det ska fungera? Eller kan man göra så med en vanlig klassisk helikopter även och stjärtrotorn slås av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Måste man inte ha (minst) två rotorer för att det ska fungera? Eller kan man göra så med en vanlig klassisk helikopter även och stjärtrotorn slås av?

Det jag har sett är med "klassisk" helikopter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Av någon anledning har jag missat SpaceX sida på YouTube. Nu prenumerant.

Det finns mycket av seriös som i rejäl utveckling nu och SpaceX är nog den mest intressanta, mest spännande, mest ambitiösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Pocahontas säger:

Energi ur tomma luften

Fick mig att tänka på vindkraft.

 

Vad gäller artikeln tänker jag mest på det som sägs i slutet:

 

”– Tekniken är fortfarande i ett väldigt tidigt skede och det är svårt att säga hur den kommer att utvecklas.”

 

Den som lever får se. Det är nog ett sådant tidsperspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Pocahontas

Får snickra ihop en sån pjäs i källaren....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Får snickra ihop en sån pjäs i källaren....

Har du världen största källare? :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
7 minuter sedan, Telly82 säger:

Har du världen största källare? :tappahakan:

Får gräva ut eftersom :-) 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...