Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vetenskap & Ny Teknik


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Sigtuna har ingen kunna knuffa undan från sin plats i Sveriges tidigaste historia. Uppsala däremot är en annan femma. Den beskrivning av Ubsola tempel Adam av Bremen ger på 1000-talet i sin historia över Hamburgs stifts historia är påhittad, förmodligen av Danmarks dåvarande kung, Sven Estridsen, som verkar ha gillat att göra sej lustig på sin släkting Anund Jakobs (kung över Sverige vid ungefär samma tid) bekostnad.

 

Lite sanning kanske det fanns men nåt tempel hade man inte för sina gudar i Norden. Det har man tydligen aldrig haft heller. Kanske templet var en vanlig hall. Men nåt sånt har man inte hittat i Uppsala med omnejd från den här tiden. Det man hittat runt Gamla Uppsala är från betydligt äldre tider, från den tid då högarna konstruerades.

 

Dag Stålsjö blev som sagt bländad av de teorier han från början föraktfullt presenterade i sin serie. Det enda Mac Key fick rätt i med sina teorier är att järnet inte bara kunde tas ur myrar under järnåldern, utan även ur rödjorden. Allt annat verkar han inte ha haft rätt i. Det är förresten tio år sen Key dog. Han blev 93 år. Dag Stålsjö omkom i en bilolycka 1991, 54 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller inget land alls. Sverige som enhetligt land tar god tid på sig att växa fram, och det är tveksamt om det är relevant att tala om *ett* land före tidigt 1200-tal även om det finns en populär mytbildning som talar ett annat språk.

 

I Danmark är det definitivt relevant att tala om ett land med inneboende spänningar - Danmark som nation bildades under de sista decennierna av 900-talet med olika maktcentra, ursprungligen Jellinge och Uppåkra, under Sven Tveskägg flyttas Uppåkra till Lund och i kristnandeprocessen under mitten av 1000-talet så blev Dalby (kloster, stift, kungsgård under Sven Estridsen) och Lund (Myntning, biskopsborg, stift) de två viktigaste platserna. Dalby faller i glömska (mer eller mindre) när Sven Estridsen dör (eller när England förloras några år tidigare), kyrkan är skånes äldsta stående stenkyrka, men orten är ytterst oansenlig. Lund ersätts så småningom av Köpenhamn men bibehåller statusen som religiöst centrum.

I Danmarks fall verkar det handla om två varianter av makt, kunglig och religiös, det låter ju som att det kan samexistera. Jag tänkte mer två lokala kungamaktcentra, då borde det bli krig, kallt eller varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dag Stålsjö blev som sagt bländad av de teorier han från början föraktfullt presenterade i sin serie. .... Stålsjö omkom i en bilolycka 1991, 54 år gammal.

Vad jag tycker mig minnas av Stålsjö var att han flummade inom många områden, bland annat om jordlinjer och slagrutor?

Vad jag också minns var att han tydligen per program fått att varje episod skulle räcka en timme, och då blev det otroligt mycket utfyllnad, många långsamma tidsutfyllande scenerier, samt att han pratade ytterst långsamt med långa pauser. Till slut hade han lyckats fylla en timme där det räckt med en kvart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tycker mig minnas av Stålsjö var att han flummade inom många områden, bland annat om jordlinjer och slagrutor?

Vad jag också minns var att han tydligen per program fått att varje episod skulle räcka en timme, och då blev det otroligt mycket utfyllnad, många långsamma tidsutfyllande scenerier, samt att han pratade ytterst långsamt med långa pauser. Till slut hade han lyckats fylla en timme där det räckt med en kvart.

Slagrutor fungerar ju, är ju allmänt vedertaget att anlita någon som kan det vid tex borrning av brunn. Jordlinjer (currylinjer) har jag plockat ut 100-tals gånger med hjälp av slagruta, funkar varje gång, ingen bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slagrutor fungerar ju, är ju allmänt vedertaget att anlita någon som kan det vid tex borrning av brunn. Jordlinjer (currylinjer) har jag plockat ut 100-tals gånger med hjälp av slagruta, funkar varje gång, ingen bluff.

Det är ju märkligt att man för båda dessa exempel inte någonsin under vetenskapliga former kunnat få det bevisat. Snarare är det motsvarande placeboeffekt som här gör sig gällande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju märkligt att man för båda dessa exempel inte någonsin under vetenskapliga former kunnat få det bevisat.

Precis som med nyttan av folkpartiets skolpolitik, alltså... :)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som med nyttan av folkpartiets skolpolitik, alltså... :)

Nja, skolan är nog inget ämne för absolut vetenskap, utan där är det nog tycke och smak som gäller.

Apropå det gick det ett seminarium angående skolan på SVT Forum idag. Med forskare, statistiker, politiker m.fl. från alla intressen. Hann inte se hela programmet, men den bild som gavs stämmer inte överens om den stämning som råder här och den bild vi får av media. De politiska slagorden och klichéerna fanns inte med i det jag såg.

Skall se om programmet visas på SVTPlay.

Men attans intressant var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, skolan är nog inget ämne för absolut vetenskap, utan där är det nog tycke och smak som gäller.

.

Nejdå, tvärtom finns det flera vetenskapliga discipliner som studerar processer runt saker som har med skolan att göra - didaktik, pedagogik, psykologi, sociologi, etc. Det finns massiv forskning på många områden, men alltför ofta så struntar både politiker och personal i den. Om sjuk- och hälsovården bedrevs lika långt från modern vetenskap så skulle vi bota magont med häxdoktorer som viftar med benknotor.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju märkligt att man för båda dessa exempel inte någonsin under vetenskapliga former kunnat få det bevisat. Snarare är det motsvarande placeboeffekt som här gör sig gällande.

Ingen placeboeffekt, det funkar ju för mig varje gång, du påstår väl inte att jag ljuger? Finns många vittnen till detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu på Vetenskapens värld om fynden i Gamla Uppsala, från åren 400-1000. Träpelare och brandgravar har grävts ut, med bland annat ett underligt mynt, tärningar och andra spelpjäser. Som jag ser det var detta område en del av samma sfär som de riken som fanns längre norrut vid samma tid i Hälsingland, Jämtland och Medelpad och längre söderut i nuvarande Tyskland och Polen. Klart intressant område. Man handlade med Irak och Romarriket, via mellanhänder.

 

För att binda samman detta med diskussionen tidigare om Sigtuna kan jag påpeka att det finns en runsten med ordet Sihton vid Mälarens norra strand nästan mitt för Sigtuna och på vägen mot denna plats i Gamla Uppsala. Dessutom talar skribenterna Jordanes och Cassiodorus om nåt folk som kallas sitones, som ska ha bott norr om det område som beboddes av suetidi och gotones i Norden. Vilka var sitonerna? Var det kanske dessa människor vid Uppsala, norr om Mälaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen placeboeffekt, det funkar ju för mig varje gång, du påstår väl inte att jag ljuger? Finns många vittnen till detta

Du kanske hade tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen placeboeffekt, det funkar ju för mig varje gång, du påstår väl inte att jag ljuger? Finns många vittnen till detta

Inte att du ljuger, men "placeboeffekten" har oanade möjligheter.

Många vittnen, ja, men aldrig att det fungerat vid vetenskapliga tester.

Men är du nöjd så är det bra, med stark tro kan man försätta berg.

Men det vetenskapliga tester som gjort visar inte på någon att man hittar vatten bättre än med andra geologiska utvärderingar, tvärtom. Vatten hittar nu nästan överallt, så att missa med en slagruta är knappast troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade för min kompis också som inte tror på sånt, han blev förbluffad, men det är ju inget konstigt med det här, det går snart att förklaras vetenskapligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte tur, var fjärde meter går svetspinnarna jag använder emot varandra, det är avståndet mellan linjerna.

Blir det samma resultat om man monterar svetspinnarna på hållare i stället? Eller krävs det en person som håller i dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två runda träpinnar som jag har borrat hål i som svetspinnarna kan röra sig fritt i. När jag gör detta går jag sakta framåt och håller stadigt dem mot var sida kroppen, när jag kommer till en linje så går pinnarna ihop direkt, inom typ en sekund och när jag går ifrån linjen så rätar pinnarna ut sig igen (framåt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tillhörde nog också skeptikerna till att kunna söka vatten och ledningar och sånt där med bara ett par pinnar som man håller i händerna.

Humbug! tänkte jag.

Men jag har en kompis som är en fena på det där, och det är oslagbart. Har själv prövat och man riktigt känner hur pinnarna vill vrida sig i händerna på vissa ställen när man går på marken. Faktiskt lite läskigt…… det går liksom inte att hålla emot.

Vad som rent vetenskapligt händer har jag inte en aning om, det låter som humbug alltihopa, men det funkar…. hade jag inte sett det med egna ögon skulle jag aldrig tro på det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tillhörde nog också skeptikerna till att kunna söka vatten och ledningar och sånt där med bara ett par pinnar som man håller i händerna.

Humbug! tänkte jag.

Men jag har en kompis som är en fena på det där, och det är oslagbart. Har själv prövat och man riktigt känner hur pinnarna vill vrida sig i händerna på vissa ställen när man går på marken. Faktiskt lite läskigt…… det går liksom inte att hålla emot.

Vad som rent vetenskapligt händer har jag inte en aning om, det låter som humbug alltihopa, men det funkar…. hade jag inte sett det med egna ögon skulle jag aldrig tro på det.

Hela världen såg och försökte upprepa Uri Gellers skedböjningar. Många lyckades enligt egna utsagor. Att Uri Geller blåste oss är ju ointressant, det fungerade ju.

När det gäller slagrutor, om det fungerade så vore det redan en kommersiell produkt.

Varför är det inte det, då det fungerar så bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela världen såg och försökte upprepa Uri Gellers skedböjningar. Många lyckades enligt egna utsagor. Att Uri Geller blåste oss är ju ointressant, det fungerade ju.

När det gäller slagrutor, om det fungerade så vore det redan en kommersiell produkt.

Varför är det inte det, då det fungerar så bra?

Varför kan det inte lika gärna vara så att individer med "förmågan" helt enkelt har god observationsförmåga?

Man kan ju tänka sig att där det är grönare och växer mer så finns det nog också mer vatten.

Ungefär som med intuition som en del vill se på som något magiskt, gudomligt och unikt för oss människor medan jag är tämligen säker på att det är kunskap vi inte visste att vi hade. Omedveten kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela världen såg och försökte upprepa Uri Gellers skedböjningar. Många lyckades enligt egna utsagor. Att Uri Geller blåste oss är ju ointressant, det fungerade ju.

När det gäller slagrutor, om det fungerade så vore det redan en kommersiell produkt.

Varför är det inte det, då det fungerar så bra?

Det är ju en kommersiell produkt, firmor som ska borra brunnar använder sig ofta av slagruta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela världen såg och försökte upprepa Uri Gellers skedböjningar. Många lyckades enligt egna utsagor. Att Uri Geller blåste oss är ju ointressant, det fungerade ju.

När det gäller slagrutor, om det fungerade så vore det redan en kommersiell produkt.

Varför är det inte det, då det fungerar så bra?

Tvivlar du på Uri Geller`s förmågor? Finns det något som har motbevisat honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar du på Uri Geller`s förmågor? Finns det något som har motbevisat honom?

Jajamensan! Alla hans knep för att manipulera vad vi ser har upprepats.

Du tror väl inte på riktigt på trollkarlar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tvivlar du på Uri Geller`s förmågor? Finns det något som har motbevisat honom?

Jajamensan! Alla hans knep för att manipulera vad vi ser har upprepats.

Du tror väl inte på riktigt på trollkarlar?

 

Säger som i Matrix: “-There is no spoon”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På frågan om någon har motbevisat Uri Geller:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...