Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med HDMI anslutning Datorn-TV


christiannystrom

Rekommendera Poster

christiannystrom

Hej!

 

Har köpt en Imac 27".

 

Blev rekommenderad att ansluta datorn till TV med en hdmi kabel (mini-display port), Har en Full-HD TV.

 

Men när jag anslöt den så får jag inte rätt på storleken. Har försökt så långt min kunskap sträcker sig men får inte rätt på det.

 

(Testat alla skärmupplösningar som systeminställningar erbjuder)

 

Problemet är att när jag t ex. ska kolla på film så är bilden större än tv:n, så filmen försvinner lite i sidorna och dockan syns inte helt. Och att bilden är inte hundra skarp, som t ex med vga.

 

Någon som vet om det går och fixa eller är enda alternativet att köra på VGA?

 

Har kört en macbook innan till TV:n med VGA och då funkade det.

 

Hade varit bra om jag kunde haft det via hdmi.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Standardfråga som tagits upp många gånger här. Lösningen är enkel. Kör 1920x1080 mot teven och stäng av overscan som antingen regleras via ett menyalternativ eller via knappen där du växlar mellan 4:3 och 16:9-läge. Ytterligare en metod är att aktivera tevens pc-läge ifall den har ett sådant.

 

Är det en lite äldre teve kanske det inte går att stänga av overscan och då kan det vara så att det endast blir rätt via vga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

När jag ändrar upplösningen på datorn till 1920x1080 så händer inget, plus tv bilden är inte lika skarp som med vga, kan bara välja mellan Wide, Zoom & Smartzoom, där händer inget nytt, overscan hittar jag inte?, har en ett år gammal tv (Sony Bravia KDL-46W4500)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

tänkte på en sak om jag får det att fungera, datorn kör 2560x1440 och tv kör 1920x1080 måste jag ändra varje gång jag ska kolla dator på tv, rätt störigt då jag gärna ser att jag kan köra på 2560x1440 på datorn alltid? eller kan man köra så datorn kör optimalt och tv kör max vad den kan? (kanske en dum fråga, men men)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hos Sony stänger du av overscan med alternativet "Display Area: alla bildpunkter" i menyn för skärminställningar,

 

Stäng av skärmdubbleringen på Macen så kan du köra normal upplösning på iMac respektive teve. Passa då också på att bekanta dig med Systeminställningar, Bildskärm och fliken Uppställning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Ok Tack nu funkar storleken :) , men då kommer jag till nästa problem, bilden är inte lika skarp, om jag kör en film så blir det för "färgrikt" jämfört med hur det ser ut på datorn och text är inte lika skarp(som när jag kört med vga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du måste kontrollera tevens inställningar. Sannolikt står det på något butiksläge, "dagsljus" eller liknande tror jag det heter på Sony. Börja med att ställa den i Bio-läge. Kolla också ifall teven har ett pc-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även använda dig av SwitchresX. Kan hjälpa om man har problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Tack för all hjälp!

testade det och det blev bättre, men för mörkt faktiskt, texten blev lite bättre, men om jag använder t ex plex så ser det inte lika skarpt ut som på datorn, det finns en PC läge i source men den går till VGA uttaget nått man kan ändra eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

För mörk? Justera bilden därefter! Öka brightness/ljusstyrka för att normalisera gränsen för svart efter datorns signal och bakgrundsbelysningen för att påverka styrkan på lysrören.

 

Annars kan du alltid köra på vga-ingången om du upplever att du är mer böjd med bilden då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

ok ska testa lite på tv:n, tack för hjälpen, som sagt, annars testar jag med vga:n istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopplade in min Mac Mini hade jag även ett läge på datorn som hette Overscan, kan vara värt att kolla. Dessutom hade jag en upplösning som hette just 1080p (Full HD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Ok, 1080p har jag, overscan har jag inte hittat, men ska leta, men mitt problem just nu är inte storleken på skärmen utan att i bioläge blir bilden ok när jag kollar på film men för mörkt, så en mörk scen tappar jag färg, när jag utökar färgen (på tv:n) blir det åt det blurriga hållet. Text och ex. plex blir inte hundra skarpt som det blev med vga:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

hittade overscan på datorn men den var redan ikryssad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

mitt problem just nu är inte storleken på skärmen utan att i bioläge blir bilden ok när jag kollar på film men för mörkt, så en mörk scen tappar jag färg, när jag utökar färgen (på tv:n) blir det åt det blurriga hållet. Text och ex. plex blir inte hundra skarpt som det blev med vga:n

Då är det absolut inte färgreglaget du ska dra i utan som skrivet brightness-reglaget som förvirrande nog heter "Ljusstyrka" när det egentligen justerar gränsen för vad svart går i bilden. :stjarnsmall:

 

Har inget riktigt bra testmönster till hands men titta på denna. Vid prickarna har du gränsen för svart (0) och för vitt (255) - använd Macens program Färgmätare om du vill ha extra koll - och staplarna alldeles innanför dessa två gränser ska alltså vara något ljusare än svart respektive något ljussvagare än vitt när teven är rätt inställd. Är det svart hela vägen till de två, tre eller rent av fyra staplar från prickarna måste du höja brightness så att du kan särskilja de mörka staplarna innanför prickarna men höj inte så långt att bilden blaskar ur.

 

Motsvarande reglage för att styra gränsen för vitt är det som heter Kontrast. Sannolikt får du inte lika god kontroll över de vita delarna men det kan vara läge att sänka kontrasvärdet ifall du märker att de ljusa nyanserna skiftar i nyanser av cyan eller magenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Testat det nu men det händer inget med skarpheten på text och plex, testade med en vga, texten blir bra fast inte bilden på film (lekt med ljusstyka & kontrast där med), jätte konstigt, man tycker att med hdmi ska det bli lika skarpt som på datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du använt switchresX? Det fixade skarpheten för mig då jag kunde välja 1080p i upplösning på skärmen. Annars fixade mac:en bara en begränsad upplösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Har du använt switchresX? Det fixade skarpheten för mig då jag kunde välja 1080p i upplösning på skärmen. Annars fixade mac:en bara en begränsad upplösning

 

Nej, men jag kan välja 1080p till tv:n i datorn,

 

skarpheten är ungefär som man har kopplat datorn med en s-video kabel, åt det hållet, texten blir tunnare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men jag kan välja 1080p till tv:n i datorn,

 

skarpheten är ungefär som man har kopplat datorn med en s-video kabel, åt det hållet, texten blir tunnare

 

 

Kanske köra på 780p då? Värt att testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

Det är jättekonstigt, men inget hjälpte, kan det ha nått med att tv:n är 100 Hertz PAL, och jag kör 60 Hertz NTSC? men kan bara välja mellan 60 Hertz NTSC och 50 Hertz PAL i datorn, så det kanske kvittar?

 

Med hjälp av test sidan så hade jag rätt inställningar så långt jag kan se och 780p blir det samma med, text på tv:n(ex internet) blir lite tunnare och lite oskarpare än vad jag tycker ska vara godkänt för en hdmi-koppling(när vga fixade biffen på min förra dator)

 

Tack för ni tar er tid! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Allt är relativt. Är det inte så att du är van med en viss typ av egentligen felaktig bild på de gamla datorn och när du får en pixelmappad bild utan förvanskning ser det av förklarliga skäl inte längre ut som det gjorde innan? Vad jag vill minnas från Sonys apparater är att de inte tar 1920x1080 via vga utan max är exempelvis 1360x768 vilket innebär att teven skalar om bilden vilken ger då större och troligtvis "fetare" text. Så testa att köra 1360x768 om möjligt då det sannolikt också ger mer läsbar text på soffavstånd. De flesta brukar ju upptäcka att 1920x1080 på tre meters håll inte är så praktiskt för just text. :D

 

100 Hz och sådant kan du ignorera. Det är bara en del av snömoset som omger den omogna tevebranschen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christiannystrom

:) Säkert är det så, Sony kör inte 1920x1080 med vga så det blir ändå fel när man ska överföra program rutor till tv:n när datorn kör 2560x1440, får väl ge upp det är och försöka vänja mig vid 1920x1080 som är närmast datorns upplösning :)

Det är väl en sån sak som retar en när man köpt dyra apparater och man har en uppfattning om hur saker ska se ut och sen inte gör det.:)

Det kanske är bara jag som upplever det (fast jag ändå vill få det åt det oskarpare hållet)

 

Tacksam för all hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...