Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5:ans prestanda med äldre program?


boevil

Rekommendera Poster

De flesta diskussionerna här om den nya g5:an handlar mest om hur snabb datorn är med specialskrivna program. Om jag lägger 20000:- på datorn så har jag nog inte råd med nya program också.

Är det någon som har en uppfattning om vad g5:an kommer att prestera med äldre program, ej specialskrivna. Får jag drygt dubbla farten om jag byter från min g4:a 800 MHz till g5 1600 MHz? "Förstår" g5 och g4 samma språk eller måste koden emuleras på motsvarande sätt som vid övergången från 68000- processorn till dagens power-pc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta diskussionerna här om den nya g5:an handlar mest om hur snabb datorn är med specialskrivna program. Om jag lägger 20000:- på datorn så har jag nog inte råd med nya program också.

Är det någon som har en uppfattning om vad g5:an kommer att prestera med äldre program, ej specialskrivna. Får jag drygt dubbla farten om jag byter från min g4:a 800 MHz till g5 1600 MHz? "Förstår" g5 och g4 samma språk eller måste koden emuleras på motsvarande sätt som vid övergången från 68000- processorn till dagens power-pc?

Intressant fråga... Det jag vet just nu är att

Power Mac G5 leveraras med Jaguar i Augusti och

inte Panther...

 

vilket torde betyda att alla dina OS X program

kommer att fungera lika bra (eller bättre) på

G5an... det talades ju förrut om Altivec när

G4an kom men vad jag vet så blev det inga special

skrivna program därifrån

 

Så du kan nog simma lugnt :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nej, det blir inga försämringar jämfört med gamla G4:n när man kör icke-64-bitarsoptimrade program (dvs. alla just nu existerande program). Så de prestandaökningar man får med Powerpc 970 över gamla G4:n ska slå igenom direkt.

 

Dessutom kommer programmen efter optimering att potientiellt kunna gå ännu snabbare, särskilt då beräkningsintensiva uppgifter. Den version som kommer med Powermac G5:orna är 10.2.7. Där är minneshanteringen i OS X optimerad för 64-bitar och har flera "Math libs" optimerade för Powerpc 970.

 

Men det där är egentligen bara av betydelse för utvecklarna. För användarna kommer antagligen den rena kraften i G5-processorn att vara det som märks omedelbums. I vissa program än mer vid optimering. Adobe har ju redan tillkännagivit en plug-in till Photoshop 7 för G5:n.

 

Ingen emulering eller några försämringar på grund av gammal kod med andra ord. PowerPC-tekniken har från början varit anpassad för 64-bitar. Tanken var ju att vi redan kring 1996-97 någongång skulle ha sett PowerPC 620 som var en ren 64-bitarsprocessor. Den lämnade dock aldrig utvecklingslabben.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det låter ju tryggt att äldre program fungerar.

 

Hur är det med externa tillbehör, skärmar, äldre Airport basstationer osv.

G5:an är väl tänkt för Airport Extreme, är det kompatibelt med den gamla grå basstationen?

Blir ju dyrt om man måste byta ut alla tillbehör en gång till.

Drivrutiner måste kanske uppdateras osv....

 

Har i färskt minne när Mac gick över till USB, då fick man byta ut det mesta runt omkring.

 

Sen ska man nog ha is i magen och vänta med att köpa tills Panther sitter i vid leverans.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att panther inte är 64bitars kod? jag läste någonstans (flera ställen har jag för mig) att panther fortfarande inte var 64 bitars...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
De flesta diskussionerna här om den nya g5:an handlar mest om hur snabb datorn är med specialskrivna program. Om jag lägger 20000:- på datorn så har jag nog inte råd med nya program också.

Är det någon som har en uppfattning om vad g5:an kommer att prestera med äldre program, ej specialskrivna. Får jag drygt dubbla farten om jag byter från min g4:a 800 MHz till g5 1600 MHz? "Förstår" g5 och g4 samma språk eller måste koden emuleras på motsvarande sätt som vid övergången från 68000- processorn till dagens power-pc?

Hej!

 

Till skillnad från PC sidan och deras kommande 64 bitare tex Opteron som kräver att gamla 32 bitars program körs mot processorn i så kallat emulerat läge dvs att processorn i praktiken fungerar som en 32 bitars processor när man kör 32 bitars program så kommer PPC 970 processorn att köra på i 64 bitar men naturligtvis köra 32 bitars programmen i 32 bitars stötar vid behandlingen. Detta gör att programmen får full utdelning av bandbredden i systemet vilket gör att det fungerar alldeles utmärkt samt att de faktiskt går snäppet snabbare än på G-4'an. Vad avser Panther så är informationen ytterst knapphändig! De som säger att det inte är optimerat gissar nog bara men å andra sidan kan ju det också vara så att det verkligen inte är optimerat för 64 bits RISC arkitekturen. Men det kanske inte har en så stor betydelse då man nog som användare kommer att tycka att systemet går så pass snabbt i G-5'an att ett optimerat OS inte hade gjort någon skillnad vad avser användarupplevelsen!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ända är väl att G5:an inte är riktigt lika effektiv med 32 bits heltals beräkningar som G4an (och att altivec (vmx) är aningen sämre på G5an än G4e), men G5an är oandra sidan högre klockad så det är nog inget som märks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

G5:an har ju dubbla integer-räknare, och hanterar många fler processer åt gången... dessutom har den som sagt mycket högre klocka, så nog ska det gå fort alltid (w00t)

 

Sen ska man (som sagt) inte glömma att det som oftast behöver vara riktigt snabbt är flyttalsberäkningar (alla filter i PS, 3D-rendering, spel, etc).

 

Och för sistnämda är ju dessutom den mer än 5 gånger snabbare systembussen ett ännu viktigare steg. Jag tror vi kommer få se ruskigt mycket bättre spelprestanda i fortsättningen, och ingen macspelare kommer vilja va utan en G5:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martyparty

Läste någonstans om en snubbe som provat x-plane i en o-optimerad version och mätte upp en stor prestandaökning. Det var kanske på macgamer.com. Men graferna var lovande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...