Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur blir du tilltufsad i det allt modernare samhället?


Alix

Rekommendera Poster

Maxi Ica i Borås slängde min tröja idag. Jag hade provat ett par byxor, och glömde min tröja i provrummet. När jag kom på det och ringde tre timmar senare fick jag veta att den hade slängts, och att den inte gick att få tillbaka. Anledningen påstods vara att tjuvar lämnar gamla plagg och går ut med nya på sig, så det finns ingen anledning att spara de plagg som hänger kvar i provrummen. Stort, opersonligt, likgiltigt. Du sköna nya värld. Undrar ens om Maxi Ica gör något lagligt här...Har du varit med om något liknande, där du känner dig liten och hjälplös, bildligt talat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om butiken misstänker att föremålet som lämnats kvar har lämnats pga brott så är de skyldiga att anmäla!

 

Om de har någon skyldighet att förvara det någon rimlig tid vet jag dock inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Men hur tusan lyckas du gå ut utan tröja utan att faktiskt märka att du inte har någon tröja på dig? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur tusan lyckas du gå ut utan tröja utan att faktiskt märka att du inte har någon tröja på dig? :huh:

 

Jag tror att det var en övertröja! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Jag tror att det var en övertröja! ;)

Jo, men då borde det väl bli lite väl kallt när man går ut? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför tog du av dig tröjan när du skulle prova byxor? Var det nån form av kroppsstrumpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men då borde det väl bli lite väl kallt när man går ut? :fundersam:

 

I denna kyla hade det nog blivit det i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur tusan lyckas du gå ut utan tröja utan att faktiskt märka att du inte har någon tröja på dig? :huh:

 

Därför att jag är psykiskt sjuk, manodepressiv, och har kognitiva problem till vardags (minne, närvaro, et cetera). Jag letade först efter tröjan i hela lägenheten, bland annat i frysen och kylskåpet. Där har jag lagt grejer förr... Skriv nu inte att ni också är disträ, och gör liknande saker, för det är stor skillnad, sådana här saker orsakar derealisering (kortvarig psykos) hos mig; jag tappar kontakt med verkligheten, där tröjor verkligen försvinner. Inte alls kul, innan man har landat och löst problemet.

 

Men det hör inte hit, sakfrågan är hur man blir behandlad nuförtiden, och vilka regler företag måste följa. Fler har väl problem med reklamation numera, än 20, 30 år sedan. Balooba, vad säger du om tidsaspekten där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxi Ica i Borås slängde min tröja idag. Jag hade provat ett par byxor, och glömde min tröja i provrummet. När jag kom på det och ringde tre timmar senare fick jag veta att den hade slängts, och att den inte gick att få tillbaka.

Det är ju din egendom. De har inte rätt att slänga den. Kräv att de köper en ny tröja åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Borås tidning och berätta för dem hur illa du har blivit behandlad.

Om de skriver om detta i tidningen så lär Ica Maxi ändra sig fortare än kvickt.

 

Jag håller tummarna för dig. Stå på dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag läste lagarna som reglerar detta, men har för mig att Lagen om hittegods säger att upphittaren måste ta hand om föremålet samt lämna det till polisen. Särskilda regler gäller för tåg- och busstrafik, men jag tvivlar på att en affär har rätt att slänga sakerna. Borde finnas lättillgänglig info på nätet (jag hinner inte leta just nu).

Samla lite info och skräm upp dom att betala en ny tröja! :byrakrat:

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lag eller inte så är det urdåligt att göra på detta sättet. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... har för mig att Lagen om hittegods säger att upphittaren måste ta hand om föremålet samt lämna det till polisen. ...

 

Helt rätt, och Maxi Ica gör nu en pudel, när jag ringde dem! Men jag får väl inte tillbaka tröjan, kanske ersättning.

 

Paragraf 1 i lag om hittegods:

 

Var och en som hittar något skall utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet hos polismyndighet. ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...! Men jag får väl inte tillbaka tröjan, kanske ersättning.

 

Så blev det, ja, och de bad ”så hemskt mycket om ursäkt” (hur kommer det sig att man säger så förresten?). Fast jag hade helst velat ha min tröja... sad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hittade tröjan! Hurra, hurra, hurra! galetglad.gifpompoms.gif:)

Vad bra.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att de ändrade sig. Alltid kul när någon lär sig något. Tråkigt att du förlorade din tröja, men nu har du troligen hjälpt till att undvika att det händer fler människor. :ThumbsUp:

 

Edit: Nu ser jag att de hittade tröjan, härligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba, vad säger du om tidsaspekten där?

 

Jag undrade bara hur det hade gått till.

Om man hade slängt tröjan anser jag att det hade varit egenmäktigt.

Jag hade vänt upp och ner på världen för att få tillbaka min tröja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är en intressant aspekt, detta att glömma.

Jag går ofta från kassan utan mina varor, i tankarna är jag redan inne i nästa projekt.

Senast hände det på Systembolaget, gick ur affären utan systemkasse och två flaskor whisky, det stod kvar där man skall packa sina saker. Kom ut till bilen och öppnade bakdörren för att ställa in godsakerna och upptäckte först då att jag var tomhänt.

Pinsamt och jobbigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är en intressant aspekt, detta att glömma.

Jag går ofta från kassan utan mina varor, i tankarna är jag redan inne i nästa projekt.

Senast hände det på Systembolaget, gick ur affären utan systemkasse och två flaskor whisky, det stod kvar där man skall packa sina saker. Kom ut till bilen och öppnade bakdörren för att ställa in godsakerna och upptäckte först då att jag var tomhänt.

Pinsamt och jobbigt!

 

Jag gjorde något liknande för ca 10 år sedan. Jag brukade köpa tre röda och en vit. Men det var jag tydligen inte ensam om att göra. Hon som var efter mig i kön till kassan på bolaget hade också valt ut tre röda och en vit. Jag blev väldigt förvånad när jag kom hem med hennes flaskor istället för mina. Jag åkte genast tillbaka till bolaget. Mina flaskor stod kvar och väntade på mig till min stora glädje. Men damen, vars flaskor jag hade fått med mig, hade visst inte varit lika munter. Hon hade fått gå in och hämta nya flarror. Lite korkat eftersom mina sorter var mycket bättre.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hittade tröjan! Hurra, hurra, hurra! galetglad.gifpompoms.gif:)

Ser man på. Grattis till framgången. B)

 

Som jag ser det, man måste vara stark och pådrivande.

Men det kan vara värre för dem som inte vågar ringa eller åka dit och argumentera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man på. Grattis till framgången. B)

Tack! :)

 

Som jag ser det, man måste vara stark och pådrivande.

Men det kan vara värre för dem som inte vågar ringa eller åka dit och argumentera.

Ja, det gäller att våga klaga. Inte lätt för alla. Som tur var blev den ansvarige jag ringde mer upprörd än vad jag var, och satte raskt bollen i rullning. Jag råkade ut för ett stolpskott igår, men hon lär väl vara visare nu. Ofta lägger arbetsgivarna heller inte tillräckligt krut på att utbilda personalen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

Ofta lägger arbetsgivarna heller inte tillräckligt krut på att utbilda personalen.

 

Det borde räcka att koppla på hjärnan................... :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde räcka att koppla på hjärnan................... :utskallning:

 

Nja, när någon hänvisar till ”sunt förnuft” osäkrar jag min pistol. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, när någon hänvisar till ”sunt förnuft” osäkrar jag min pistol. ;)

 

OK. Då får vi införa osunt förnuft. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...