Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur formatterar jag ett sd-kort med min macbook?


m_tsvangirai

Rekommendera Poster

m_tsvangirai

När jag raderar bilder på min kamera så försvinner bilderna men utrymmet som dessa bilder utgjorde på kortet är fortfarande inte raderat. Detta problem kan man lösa i en PC genom att högerklicka på "kortet" och välja "formatera". Hur gör man motsvarande i mac? Använder en ett år gammal macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gör du med hjälp av skivverktyget som ligger under "verktygsprogram" i din program mapp!

 

Edit: men det brukar också gå att göra via din kamera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m_tsvangirai

Detta gör du med hjälp av skivverktyget som ligger under "verktygsprogram" i din program mapp!

 

Edit: men det brukar också gå att göra via din kamera!

 

Tack ska du ha. Det funkade med skivverktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha. Det funkade med skivverktyget.

 

Perfekt! :)

 

Det låter ju konstigt att bilderna försvinner men fortfarande tar plats... Men förhoppningsvis så har formateringen löst det problemet.

Själv kan jag inte mycket om formateringar och allt vad det rör, men någon annan kunnig kan säkert hjälpa dig om problemet kvarstår!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju konstigt att bilderna försvinner men fortfarande tar plats...

 

Dom hamnar i papperskorgen, så en enkel tömning av den med kameran inkopplad löser problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att kortet alltid ska formateras i kameran för att få rätt filstruktur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att kortet alltid ska formateras i kameran för att få rätt filstruktur.

 

Det stämmer.

 

Dessutom bör man aldrig radera bilderna utan formatera kortet varje gång man tankat in bilderna i datorn. På så sätt har man alltid en ny fräsch filstruktur och risken är mindre att man råkar ut för problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag raderar bilder på min kamera så försvinner bilderna men utrymmet som dessa bilder utgjorde på kortet är fortfarande inte raderat.

 

Om du raderar dem i Macen så hamnar bilderna i papperskorgen. När de är i papperskorgen så är de märkta för radering, men de är inte raderade. För att radera dem från kortet måste du tömma papperskorgen - och kortet måste vara instoppat så att datorn fortfarande har kortet igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...