Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa iPad i USA?


sandstream

Rekommendera Poster

Hittade inget eget underforum för iPad så jag provar här istället sorry.gif

 

Har bestämt mig för att köpa en iPad men inte om det blir i USA eller i Sverige.

 

Undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågor:

1. Har US-versionen något annat "tangentbord" än engelskt?

(Tänkte att det kanske fanns flera installerade vid leverans)

 

2. Stämmer det att 3G-modellen använder sig av en mindre modell av SIM-kort men att det är ett likadant chip som i vanliga SIM-kort och att man då kan "klippa" till ett befintligt SIM-kort?

 

3. Något annat att tänka på om man köper i från USA?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 273
  • Created
  • Senaste svar

3. Något annat att tänka på om man köper i från USA?

Kolla hur det är med garantier. iPod har världsgaranti, iPhone har det inte.

 

Du får bara ta med dig varor för sammanlagt 4300kr från ett land utanför EU, annars ska du betala tull och moms. Försöker du smuggla riskerar du smuggelåtal (förutom det uppenbara att din iPad förverkas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inget eget underforum för iPad så jag provar här istället sorry.gif

 

Har bestämt mig för att köpa en iPad men inte om det blir i USA eller i Sverige.

 

Undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågor:

1. Har US-versionen något annat "tangentbord" än engelskt?

(Tänkte att det kanske fanns flera installerade vid leverans)

 

2. Stämmer det att 3G-modellen använder sig av en mindre modell av SIM-kort men att det är ett likadant chip som i vanliga SIM-kort och att man då kan "klippa" till ett befintligt SIM-kort?

 

3. Något annat att tänka på om man köper i från USA?

 

Tack på förhand!

 

Antagligen så finns det flera olika språkinställningar och tangentbord på iPaden precis som på iPod. Min iPod touch är köpt i USA och har svenskt tangentbord.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågor:

1. Har US-versionen något annat "tangentbord" än engelskt?

(Tänkte att det kanske fanns flera installerade vid leverans)

 

2. Stämmer det att 3G-modellen använder sig av en mindre modell av SIM-kort men att det är ett likadant chip som i vanliga SIM-kort och att man då kan "klippa" till ett befintligt SIM-kort?

 

Som det ser ut nu så finns ändå inte svenska med som språkval och inte svenskt tangentbord, men det kommer så klart att komma när den väl släpps. Som det är på iPod och iPhone köpta i USa så kan man välja svenska :)

 

Angående micro-SIM så stämmer det och det ska tydligen gå att klippa till så det passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KaptenHaddock

Kolla hur det är med garantier. iPod har världsgaranti, iPhone har det inte.

 

Du får bara ta med dig varor för sammanlagt 4300kr från ett land utanför EU, annars ska du betala tull och moms. Försöker du smuggla riskerar du smuggelåtal (förutom det uppenbara att din iPad förverkas).

 

Men om man köper AppleCare det är väl världsgaranti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man kommer att kunna använda sitt 3g-nätverk i sin iPhone via nätverksdelning till sin iPad. Via bluetooth så, som man gör med datorn. Det borde väl fungera eftersom iPaden kommer att ha bluetooth.

 

Jag menar WIFI modellen nu, så man kanske slipper köpa 3g och sparar några slantar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man kommer att kunna använda sitt 3g-nätverk i sin iPhone via nätverksdelning till sin iPad. Via bluetooth så, som man gör med datorn. Det borde väl fungera eftersom iPaden kommer att ha bluetooth.

 

Jag menar WIFI modellen nu, så man kanske slipper köpa 3g och sparar några slantar :)

Nej det är ingen som vet det än. Men många som undrar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isaacnewton

Kolla hur det är med garantier. iPod har världsgaranti, iPhone har det inte.

 

Du får bara ta med dig varor för sammanlagt 4300kr från ett land utanför EU, annars ska du betala tull och moms. Försöker du smuggla riskerar du smuggelåtal (förutom det uppenbara att din iPad förverkas).

 

Nja, något smuggelåtal blir det nog inte om du har en eller ett par iPad med dig i väskan när du åker hem från USA. Inte heller att tullen tar den från dig om de, mot förmodan skulle stoppa dig. Det blir nog mer en tillsägelse och kanske ett inbetalningskort på momsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isaacnewton

Glömde säga att jag funderar själv starkt på att åka över och köpa med mig några iPads. Troligen ett enkelt sätt att finansiera en NewYork weekend i april och förhoppningsvis få lite vårkänslor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, något smuggelåtal blir det nog inte om du har en eller ett par iPad med dig i väskan när du åker hem från USA. Inte heller att tullen tar den från dig om de, mot förmodan skulle stoppa dig. Det blir nog mer en tillsägelse och kanske ett inbetalningskort på momsen...

Var inte så himla säker...

http://www.aftonbladet.se/resa/article2216905.ab

"Dessutom hotas Reza av smuggelåtal..."

Visserligen i ett annat EU-land, men reglerna gäller här också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksmaskaren

Tänkte att det kanske fanns någon som skulle dit och hade skrivit det. Då hade det ju varit perfekt att få denne att köpa med sig en till mig med, så slipper jag vänta tills jag är gammal och grå, och kanske lite senildement.

 

Hur mycket dyrare blir den fetaste Wifi-modellen efter tull och moms tro?

Börjar det röra sig om tusenlappar blir jag ännu mer besviken på EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket dyrare blir den fetaste Wifi-modellen efter tull och moms tro?

Börjar det röra sig om tusenlappar blir jag ännu mer besviken på EU.

Svensk moms är ju 25%. Så det är bara att räkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksmaskaren

Jo, men i artikel på Aftonbladet som det länkades till så var det 2% tull på en iPod touch men 0% på kameran.

 

Du kanske missade att jag skrev tull och moms?

Måste man ringa till tullverket för att få reda på det eller finns det någon speciell lista de utgår från som kan skulle kunna kika på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tänkte att det kanske fanns någon som skulle dit och hade skrivit det. Då hade det ju varit perfekt att få denne att köpa med sig en till mig med, så slipper jag vänta tills jag är gammal och grå, och kanske lite senildement.

 

Hur mycket dyrare blir den fetaste Wifi-modellen efter tull och moms tro?

Börjar det röra sig om tusenlappar blir jag ännu mer besviken på EU.

 

Gå inte ut med att be att någon köper åt dig i USA.

Jag kan nästan garantera dig att du vare sig ser dina pengar eller någon iPad.

Kan peka på fall här i forumet där godtrogna medlemmar blivit blåsta.

 

Köp den själv här i Sverige hos Applestore

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksmaskaren

När?

I sommar?

 

Jag vill ju ha den så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket dyrare blir den fetaste Wifi-modellen efter tull och moms tro?

Svensk moms är ju 25%. Så det är bara att räkna.

Jo, men i artikel på Aftonbladet som det länkades till så var det 2% tull på en iPod touch men 0% på kameran.

 

Du kanske missade att jag skrev tull och moms?

Och så lägg på amerikansk "Sales Tax", typiskt runt 8%, men varierar mellan delstaterna. Alla priser i USA är exklusive "sales tax".

 

Måste man ringa till tullverket för att få reda på det eller finns det någon speciell lista de utgår från som kan skulle kunna kika på?

Listan finns på http://www.tullverket.se/ Klicka på "Tullguiden".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man kommer att kunna använda sitt 3g-nätverk i sin iPhone via nätverksdelning till sin iPad. Via bluetooth så, som man gör med datorn. Det borde väl fungera eftersom iPaden kommer att ha bluetooth.

 

Jag menar WIFI modellen nu, så man kanske slipper köpa 3g och sparar några slantar :)

 

Steve säger nej

 

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=8081

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksmaskaren

Dator - Tullsats 0%.

Visst måste den räknas som en dator, va?

 

Det är ju inte en digital fotoram även om den kan användas till det. Då hade tullsatsen blivit 14%.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förlåt att min svenska är inte så bra.I'm going to be back visiting family in early April. I'm not sure how many iPads I'll be able to get my hands on, but I'm going to try and pick up a few to sell on tradera. I figure I can at least break even on the whole thing and help out some Swedes get their hands on the iPad early. Current exchange rate, local sales tax where I'll be (~7%) and VAT it looks like it'd be 5000 kr for the 16gb model and 6700 kr for the 64gb model plus shipping. I won't be back to Sweden until April 15, but plan on putting whatever I have extra on tradera then.From what I've seen the iPad doesn't support Swedish as a language, but thankfully it's a software keyboard so by the time the iPad comes to Sweden it'll just be a software update. It's annoying but at the very least å, ä and ö can be typed on the US keyboard by holding down a or o. The plug is going to be US, but it'll work with an iPhone charger or just plug it in to USB on the computer. It's lame though considering most, if not all, of the work has been done for the iPhone already, so they must be holding back Swedish to discourage importing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! Ska till SanFran snart. Tänkte köpa några om ipads när den släpps om efterfrågan finns d.v.s. Skulle någon skulle vara sugen på en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MartinDan2

Någon som vet vad det skulle kosta att beställa ifrån USA? :) Tacksam för svar

Totall kostnad då, med frakt och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad det skulle kosta att beställa ifrån USA? :) Tacksam för svar

Totall kostnad då, med frakt och allt.

Vilken stat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...