Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföra Musik Från Kassett Till Cd


Gäst Lurifax

Rekommendera Poster

Gäst Lurifax

Vid tävlingar i barbershop i USA för tjugo år sedan, köpte jag en del musik både på kassetter och CD. Kassetterna är bibehållna eftersom dom inte spelats mycket.

 

Tre av mina absoluta favoriter ligger på en av kassetterna. Ni förstår nog att jag funderar på hur jag enklast (med bibehållen kvalitet) skall kunna överföra kassettmusiken till CD:skivor som jag sedan lagrar i iTune.

 

Jag har en radio/kassett/CD spelare, en iMac Intel 10.6.2 och ScreenFlow.

Jag testade med att ställa kassettspelaren framför tangentbordet och satte på ScreenFlow och kryssade i Audiorec och lät iMac:s inbyggda mic spela in en av kassettlåtarna.

Resultatet blev som jag väntat mig, men inte som jag blev nöjd med.

 

Ett företag jag blev tipsat om vill ha 2000:- + moms. Jag kan tänka mig att betala 500:-

 

Finns det inte andra möjligheter att göra en sådan enkel överföring. Man behöver ju inte redigera alls utan bara överföra från kassett till CD:skiva.

 

Någon som har en ide.

Tack:):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid tävlingar i barbershop i USA för tjugo år sedan, köpte jag en del musik både på kassetter och CD. Kassetterna är bibehållna eftersom dom inte spelats mycket.

 

Tre av mina absoluta favoriter ligger på en av kassetterna. Ni förstår nog att jag funderar på hur jag enklast (med bibehållen kvalitet) skall kunna överföra kassettmusiken till CD:skivor som jag sedan lagrar i iTune.

 

Jag har en radio/kassett/CD spelare, en iMac Intel 10.6.2 och ScreenFlow.

Jag testade med att ställa kassettspelaren framför tangentbordet och satte på ScreenFlow och kryssade i Audiorec och lät iMac:s inbyggda mic spela in en av kassettlåtarna.

Resultatet blev som jag väntat mig, men inte som jag blev nöjd med.

 

Ett företag jag blev tipsat om vill ha 2000:- + moms. Jag kan tänka mig att betala 500:-

 

Finns det inte andra möjligheter att göra en sådan enkel överföring. Man behöver ju inte redigera alls utan bara överföra från kassett till CD:skiva.

 

Någon som har en ide.

Tack:):)

 

Om du skickar in ljudet via ljudingången så blir det lika bra som det är på bandet. Du måste ha ett program att spela in med, t. ex. Audacity.

Ljudfilerna från Audacity drar du sedan till iTunes.

CD skivorna är det bara att lägga i datorns spelare, och importera till iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skickar in ljudet via ljudingången så blir det lika bra som det är på bandet. Du måste ha ett program att spela in med, t. ex. Audacity.

Ljudfilerna från Audacity drar du sedan till iTunes.

CD skivorna är det bara att lägga i datorns spelare, och importera till iTunes.

 

Det går precis lika bra att spela in ljudet med Quicktime X! :)

post-37897-126703978908_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för bra svar. Jag testar först med QTX eftersom den redan ligger i iMac.

:)

 

Hej!

 

Det finns en del saker som är bra med Audacity, som du inte kan göra i QuickTime, och det är att bl. a. att normalisera ljudet till den nivå du vill ha det, samt att kunna ta bort eventuella störningar som kan finnas på bandet m. fl. funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Hej Carlbo.

Jo jag ställde min skiv/tejp/radiospelare bredvid min iMac och testade och drog ner volymen så det inte skulle klippa. Sedan öppnade jag Quick Time Player 10 som Jungell tipsade om. (Jag har även den gamla QTP 7 Pro ) förmodligen lika bra.

Jag överförde en hel kassett.

Om jag är ärlig så hörs det att ljudet kommer utifrån.

 

Jag har laddat ner Audacity och skall testa det, få se om jag kan få upp kvaliten lite.

 

Tack i alla fall.

:):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Carlbo.

Jo jag ställde min skiv/tejp/radiospelare bredvid min iMac och testade och drog ner volymen så det inte skulle klippa. Sedan öppnade jag Quick Time Player 10 som Jungell tipsade om. (Jag har även den gamla QTP 7 Pro ) förmodligen lika bra.

Jag överförde en hel kassett.

Om jag är ärlig så hörs det att ljudet kommer utifrån.

 

Jag har laddat ner Audacity och skall testa det, få se om jag kan få upp kvaliten lite.

 

Tack i alla fall.

:):)

 

 

Det du ska göra är att koppla in kassetspelaren i datorn! Det ska vara en vanlig "hörlurskabel" med en 3,5 hane i varje enda.

Så stoppar du den i hörlursuttaget på spelaren och andra enden in i Macens "line in"! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Jungell. Det var ett bra tips som jag inte ens tänkt på.

I morgon går jag ner till Kjell & Co (ligger bredvid mig) och köper en kabel.

 

Fortsätter det så här då blir jag snart proffs. Vad bra.

Tack:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jungell. Det var ett bra tips som jag inte ens tänkt på.

I morgon går jag ner till Kjell & Co (ligger bredvid mig) och köper en kabel.

 

Fortsätter det så här då blir jag snart proffs. Vad bra.

Tack:)

 

Men som Carlbo säger så bör du nog använda Audacity för det jobbet!

För att klippa bort mindre önskvärda bitar och normalisera ljudvolymen, framför allt! Men det är också mer överskådligt.

 

Räkna med att du kommer att ta några tagningar innan du får till det. Volymen på din kassetbandspelare måste vara rätt, för att det ska låta rätt!

Är det för hög volym kan det "dista", framför allt vid högre partier och om det är för låg volym så kan det resultera i en mindre önskvärd brusmatta, speciellt efter normaliseringen. Här är det dock örat som bestämmer, du kommer att höra själv när det låter rätt! :)

 

Med så enkla medel kan man tyvärr inte förvänta sig ett prima resultat, men det kommer säkert att bli tillräckligt bra för att lyssna till! yeahbaby.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassemagnus

Hej!

 

Jag är också i färd med att föra över (digitalisera) gamla kassetter och vinyl. Måste först skaffa en kabel mellan de olika spelarna, men det är väl en

usb-hane som det måste vara i den ena änden och en "hörlurskontakt" i den andra. På de gamla macarna fanns det en egen inline, men på de nya är det väl usb som gäller?? Rätta mig om jag har fel.

 

Lasse M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Jovisst.

Jag vet att för högvolym är sämre än för låg men att lagom är bäst.

Man ser ju på distskalan om det klipper utanför ramarna.

Kruxet är nog att iMacs ljudenhet är bättre än den som sitter i radion trots att den är nästan ny.

Helt säkert kommer det att bli bättre med en direktkabel.

 

Som du Jungell nämner, man får laborera ett tag.

 

Tack för alla tips. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Carlbo.

Jo jag ställde min skiv/tejp/radiospelare bredvid min iMac och testade och drog ner volymen så det inte skulle klippa. Sedan öppnade jag Quick Time Player 10 som Jungell tipsade om. (Jag har även den gamla QTP 7 Pro ) förmodligen lika bra.

Jag överförde en hel kassett.

Om jag är ärlig så hörs det att ljudet kommer utifrån.

 

Jag har laddat ner Audacity och skall testa det, få se om jag kan få upp kvaliten lite.

 

Tack i alla fall.

:):)

 

Hej igen!

 

När du använder Audacity, så är det bra att också ha ett program som heter: Lineln.

Detta är ett program som gör att man kan lyssna på det man spelar in, med t.ex Audacity.

 

Lineln: http://rogueamoeba.com/freebies/

 

Spelar man in via mikrofonen i datorn, så blir ljudet i mono, så man skall alltid spela in via en ledning – kvaliteten blir då efter hur bra inspelningen är, samt hur sliten bandspelarens huvud är. Det brukar finnas utgångar att sätta in sladden i, där ljudet inte blir för starkt för efterföljande steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullt möjligt att använda GarageBand också, alltså Apples egen mjukvara för ljudinspelning som finns med i iLife-paketet.

Vill man spela in från skivspelare så bör man komma ihåg att skivspelare behöver en extra förstärkare - en s k RIAA förstärkare.

Detta därför att vinyl är graverad med en justerad tonkurva och när man spelar upp vinyl så måste tonkurvan justeras tillbaks för att det ska bli lyssningsvärt. En till faktor är att utsignalen från vinyl är väldigt låg för MM-pick ups och extremt låg för MC-pick ups. Det kommer knappt något ljud alls. Därför behöver man en RIAA-förförstärkare, för MM eller MC (beroende på vilken pick-up typ som används i skivspelaren). Från RIAA-förstärkaren kan man sedan dra en kabel in till Macens linjeingång.

Project, Thorens, m fl har RIAA-förstärkare. Allt beror på hur mycket man vill lägga ner...

Det finns skivspelare - bl a från Project - som har inbyggd RIAA-förstärkare.

 

Vill man ha högre kvalitet så kan man alltid använda ett externt ljudkort - via FireWire (bäst!) eller USB (fungerar bra, men inte lika bra som FireWire).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Carlbo. Du kände på dig att det var exakt vad jag skulle fråga om. Proffsigt.

Sladd är inhandlad. Jag stack in den ena kontakten i andra hålet (Ljudingång) i min iMac men när jag stack ner den andre kontakten i hörlurshålet så tystnade ljudet. OK.

Jag hämtade upp Audacity där jag testade det mesta. Allt funkade utom detta att jag inte kunde höras låten/ljudet när jag (recade) Jag tänkte, det har med inställningarna att göra men det löste sig inte trots att jag gjorde ändringar.

Innan jag provar ditt förslag "Lineln" Carlbo vill jag att ni tittar på mina ljudinställningarna.

 

Tacksmile.gifsmile.gif

 

Skrmavbild2010-03-01kl152546.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlbo. Du kände på dig att det var exakt vad jag skulle fråga om. Proffsigt.

Sladd är inhandlad. Jag stack in den ena kontakten i andra hålet (Ljudingång) i min iMac men när jag stack ner den andre kontakten i hörlurshålet så tystnade ljudet. OK.

Jag hämtade upp Audacity där jag testade det mesta. Allt funkade utom detta att jag inte kunde höras låten/ljudet när jag (recade) Jag tänkte, det har med inställningarna att göra men det löste sig inte trots att jag gjorde ändringar.

Innan jag provar ditt förslag "Lineln" Carlbo vill jag att ni tittar på mina ljudinställningarna.

 

Tacksmile.gifsmile.gif

 

Skrmavbild2010-03-01kl152546.png

 

Hej!

 

Efter vad jag kan se, så har du monoinställning på Audacity – om

det är stereo du skall spela in, så gå in i inställningarna och välj

stereo .(Inställningarna-Preferences)

Inspelningsnivån går att justera, så att den inte blir överstyrd.

Eftersom du tar ljudet från hörlursuttaget, får du se upp, så du

inte skickar in för kraftigt ljud – bäst vore om du hade tillgång

till en bandspelare med en Aux-ut-utgång, eftersom ljudet där

inte påverkas av bas och diskant och volyminställningarna, men

som dock påverkas i hörlursuttaget.

 

Ladda ner "LAME MP3 encoder" på denna sida, så att du kan

spara till mp3.

http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner denna version i stället – Audacity 1.3.11 (Beta),

den fungerar bra.

 

Det ser väldigt rött på ljudet i din bild, så ljudet är tydligen

för kraftigt – det skall vara grönt.

 

Det är lättare för mig att ge hjälp, om du kör samma version

som jag har, v. 1.3.11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner denna version i stället – Audacity 1.3.11 (Beta),

den fungerar bra.

 

Det ser väldigt rött på ljudet i din bild, så ljudet är tydligen

för kraftigt – det skall vara grönt.

 

Det är lättare för mig att ge hjälp, om du kör samma version

som jag har, v. 1.3.11.

 

Det blev lite fel, när jag sade att det såg rött ut, men så skall

det vara på inspelning. Ljudet ser ut på bilden ganska svag.

 

Om man tycker att ljudet blir för lågt vid en inspelning, så

kan detta fixas till med normaliseringen i menyn "Effekt".

Man markerar då det inspelade och väljer "Normalisera".

Audacity brukar vara inställd på -2,5 dB, då man laddar

ned den, vilket blir ganska bra, även om det kunde höjas lite,

så att ljudet blir lite kraftigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Tack Carlbo och Raphael.

För närvarande är det kassettmusik som skall in i min iMac.

 

Jag har nu bytt version av Audacity till 1.3 Betan som du föreslog och som ligger klar i dockan.

Dessutom laddade jag ner Lineln och där kan man direkt gå in på iMacens systeminställningar och välja i ljud vad man vill ha.

 

För att höja kvaliteten kan jag köpa ett ljudkort och köra allt genom garageband eller köpa ett proffsigt tejpdeck (om det finns).

Innan jag köper, tänker jag försöka med Audacity och se hur långt det räcker.

 

Tacksmile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Carlbo och Raphael.

För närvarande är det kassettmusik som skall in i min iMac.

 

Jag har nu bytt version av Audacity till 1.3 Betan som du föreslog och som ligger klar i dockan.

Dessutom laddade jag ner Lineln och där kan man direkt gå in på iMacens systeminställningar och välja i ljud vad man vill ha.

 

För att höja kvaliteten kan jag köpa ett ljudkort och köra allt genom garageband eller köpa ett proffsigt tejpdeck (om det finns).

Innan jag köper, tänker jag försöka med Audacity och se hur långt det räcker.

 

Tacksmile.gif

 

Audacity är bra och kommer att uppfylla alla dina önskningar av bra ljud.

 

Ett tips: Normalisera alla dina låtar från bandinspelningen, så att du på

så vis får samma ljudnivå på alla låtarna och slipper hålla på och justera

detta i iTunes. Man kan normalisera både uppåt och neråt, bara man ser

till att inspelningsljudet inte blir så stark att topparna hyvlas av, så att

detta försämra kvaliteten av det hela.

 

Om det uppstår knaster och knäppningar, så kan dessa också tas bort,

om de inte är långa – man kan klippa bort saker i ljudbilden, ända ner

till tusendelar av en sekund, genom att expandera ljudbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte köpa ett ljudkort för att köra in till GarageBand, du kan köra via line-in i Macen till GarageBand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lurifax

Värdefullt med proffsiga rådgivare.

 

Audacity städar ju bort störningar på kassetten.

 

Kan man köra båda, att låta ljudet gå igenom Audacity och vidare genom Garageband för att sist läggas i iTune, eller är det onödigt dubbelarbete.

smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdefullt med proffsiga rådgivare.

 

Audacity städar ju bort störningar på kassetten.

 

Kan man köra båda, att låta ljudet gå igenom Audacity och vidare genom Garageband för att sist läggas i iTune, eller är det onödigt dubbelarbete.

smile.gif

 

När du exporterar från Audacity, så är det bara att dra ljudfilen

till iTunes – inga onödiga omvägar. Det är bara att släppa filen

på ikonen till iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Carlbo och Raphael.

För närvarande är det kassettmusik som skall in i min iMac.

 

Jag har nu bytt version av Audacity till 1.3 Betan som du föreslog och som ligger klar i dockan.

Dessutom laddade jag ner Lineln och där kan man direkt gå in på iMacens systeminställningar och välja i ljud vad man vill ha.

 

För att höja kvaliteten kan jag köpa ett ljudkort och köra allt genom garageband eller köpa ett proffsigt tejpdeck (om det finns).

Innan jag köper, tänker jag försöka med Audacity och se hur långt det räcker.

 

Tacksmile.gif

 

Om du fortfarande använder en radio/kassett/CD spelare så ligger en begränsning där och ljudkortet kommer inte att hjälpa så mycket. Du skulle låna ett kassettdäck, en fristående kassettspelare till en stereoanläggning, i stället så får du ett stort lyft i ljudet! Här kommer en bild på ett typiskt sådant. Där är i regel utgångarna RCA och då köper man RCA - 3,5 plugg.

technicsdeck1.jpg

Själv kör jag via kassettdäck av hög kvalite och använder Audacity till inspelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inget kassettdäck så kan jag tipsa om att de är billiga idag!

För bara några hundralappar får man värsta däcket.

Bra märken är Denon, Onkyo, Teac/Tascam, Alpage/Alpine, Nakamichi (dessa brukar dock vara dyrare än några hundralappar... de är däckens Rolls Royce), Yamaha och NAD.

Just Yamaha och NAD har på flera däck en så kallad Play Trim reglage, som innebär en diskantjustering på utsignalen.

Diskanten brukar falla ner på gamla band därför att magnetskiktet trillar sönder. Genom Play Trim kontrollen kan man vrida upp diskanten och på så sätt få ett bättre ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...