Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples vd på nytt korståg mot Flash


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Varför ?!?!? Websidorna blir snyggare och mer funktionella med flash.

Om du med funktionella menar att du stänger ute en ganska stor användarskara som av olika anledningar använder sig av olika hjälpprogram. För funktionshindrade tillför Flash varken snygghet eller funktion, utan precis tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Tro det eller ej, men jag har sett en PC från 2007 som hade inbyggd diskettstation! :stjarnsmall:

 

DOS 6.22 med dBase III och WordPerfect 5.1 måste gå som en oljad blixt på en 2 GHz C2D :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utav den "stora delen av nätet" är säkert bortåt 90% reklam. Rena spekulationer, men vi kan nog alla enas om att siffran är väldigt hög.

 

Verkar vara ett standardiserat argument detta, att Flash mestadels bara är reklam.

 

Närmare 80 procent av all video och alla spel på nätet är i Flash och miljontals människor spelar dagligen spel och tittar på video så ja, en stor del av nätet missar man utan Flash.

 

Med tanke på alla tusentals appar som finns så är det inte särskilt slutet, nej.

 

Är inte helt hundra på detta men dessa appar ligger väl ovanpå systemet? Flash måste väl integreras i systemet med säkerhetsrisk som följd vilket är en helt annan sak? Apples SDK ger väl inte heller tillgång till kärnan av systemet utan fungerar mer eller mindre som ett API?

 

Det ska bli intressant att se vad som händer, men jag tycker inte vi ska skälla på Apple - det är inte deras fel att Adobe har misslyckats så fullständigt med Flash för Mac och andra mobila plattformar. Om flash hade funkat som en dröm så tror jag nog inte att Steve Jobs varit en sådan militant motståndare.

 

Det handlar inte om att Flash inte är optimerat för Mac utan att Apple vill få användare till iTunes och App Store. Var inte så godtrogen, Apple kör en strikt kontroll över vilka applikationer som ska installeras på en Iphone/iPod Touch/iPad. Skulle Flash komma till dessa skulle det som det tidigare redan ha nämnts här i tråden innebära en öppen väg rakt in i webbläsaren för alla gratis applikationer som finns och på så sätt skulle Apple förlora miljoner om inte miljader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att min sprillans nya iMac får 60% processorbelastning på en vanlig YouTubefilm men 10% på html5 så förstår man varför Steve är sur. Alla bärbara får ju en starkt reducerad batteritid med flash helt i onödan. Skippa flash så kanske man kan stänga ett kärnkraftverk............. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att min sprillans nya iMac får 60% processorbelastning på en vanlig YouTubefilm men 10% på html5 så förstår man varför Steve är sur. Alla bärbara får ju en starkt reducerad batteritid med flash helt i onödan. Skippa flash så kanske man kan stänga ett kärnkraftverk............. ;)

 

Varför är alla så godtrogna och tror att Apple gör detta av godhet, för batteritiden eller för att Flash är dåligt optimerat för Mac? Det handlar om pengar. Man vll styra användare till iTunes och App Store. Med Flash kan man inte göra detta då folk hellre väljer gratisalternativen som finns där. Se bara på hur många miljoner människor som dagligen laddar ner film, musik, spel mm olagligt från torrentsidor. Folk väljer heller sådant som är gratis även om det skulle vara olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så godtrogna och tror att Apple gör detta av godhet, ....

 

Det är det ingen som tror. Det vi diskuterar här är att Adobe och Flash är ren ondska :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det ingen som tror. Det vi diskuterar här är att Adobe och Flash är ren ondska :P

 

Är den någon som är "ond" i detta fallet så är det Apple...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så godtrogna och tror att Apple gör detta av godhet, för batteritiden eller för att Flash är dåligt optimerat för Mac? Det handlar om pengar. Man vll styra användare till iTunes och App Store. Med Flash kan man inte göra detta då folk hellre väljer gratisalternativen som finns där. Se bara på hur många miljoner människor som dagligen laddar ner film, musik, spel mm olagligt från torrentsidor. Folk väljer heller sådant som är gratis även om det skulle vara olagligt.

 

Vad menar du med att styra användarna till iTunes och App store?

Så vitt jag vet så finns det ingen Flash applikation att ladda ner därifrån. Att ladda hem spel, musik och film olagligt är heller ingenting som du behöver Flash för?! Så vad är det du syftar på? Du kommer kunna avnjuta dina fultankade låtar och filmer även i fortsättningen, det är ingenting som avsaknaden av Flash kommer förändra.

Genom att Flash dör kommer internet att bli bättre. Det skulle vara mycket bättre om alla bara följde samma standard. I framtiden kommer vi säkert kunna avnjuta programmen på SVT play! Som det ser ut nu är det knappt möjligt, deras Flashspelare skiter på sig hela tiden. Det är bättre nu, men det är långt ifrån bra.

Jag har inte haft ett enda problem med youtubes nya HTML5 spelare, vilket är ett tecken på en klar förbättring!

 

Internet behöver inte Flash längre. De som ändå vill skapa Flashfilmer kan ju exportera dem till ett riktigt format och lägga upp dem som videor. "Flash spel då?! :totaltgalen: " du kommer kunna spela dessa även i framtiden, det är inte så att flash kommer att försvinna, har du skiten installerat så kommer det att gå. Men förhoppningsvis så sadlar tillverkarna av dessa om och börjar göra sina spel på en ordentlig plattform...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så godtrogna och tror att Apple gör detta av godhet, för batteritiden eller för att Flash är dåligt optimerat för Mac? Det handlar om pengar. Man vll styra användare till iTunes och App Store. Med Flash kan man inte göra detta då folk hellre väljer gratisalternativen som finns där. Se bara på hur många miljoner människor som dagligen laddar ner film, musik, spel mm olagligt från torrentsidor. Folk väljer heller sådant som är gratis även om det skulle vara olagligt.

 

Eftersom du har åtta inlägg gissar jag att du år ny här, så varför gasta om att alla är godtrogna.......? :huh:

...

MItt inlägg har inget med det att göra. Det läser du in. Att iPhone och iPad har bra batteritid skulle ju raseras med Flash och leda till sämre prestanda. Klart att det handlar om pengar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att styra användarna till iTunes och App store?

 

Precis det jag skriver. Förstår du inte vad jag menar får jag vänligen be dig läsa om.

 

Så vitt jag vet så finns det ingen Flash applikation att ladda ner därifrån.

 

Nej, det har jag aldrig påstått heller. Förstår du inte vad jag menar får jag vänligen be dig läsa om.

 

Att ladda hem spel, musik och film olagligt är heller ingenting som du behöver Flash för?! Så vad är det du syftar på? Du kommer kunna avnjuta dina fultankade låtar och filmer även i fortsättningen, det är ingenting som avsaknaden av Flash kommer förändra.

 

Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Menar inget illa men jag måste återigen be dig läsa om.

 

I framtiden kommer....

 

I framtiden ja, men vad ska man använda i dag? Säg inte HTML5 för det finns knappt några sidor som nyttjar detta.

 

Jag har inte haft ett enda problem med youtubes nya HTML5 spelare, vilket är ett tecken på en klar förbättring!

 

Jag har inte haft ett enda problem med Flash, någonsin.

 

Internet behöver inte Flash längre. De som ändå vill skapa Flashfilmer kan ju exportera dem till ett riktigt format och lägga upp dem som videor. "Flash spel då?! :totaltgalen: " du kommer kunna spela dessa även i framtiden, det är inte så att flash kommer att försvinna, har du skiten installerat så kommer det att gå. Men förhoppningsvis så sadlar tillverkarna av dessa om och börjar göra sina spel på en ordentlig plattform...

 

Internet behöver visst Flash eftersom det i dagsläget inte finns något standardiserat alternativ. HTML5 ligger minst 2 år fram i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det jag skriver. Förstår du inte vad jag menar får jag vänligen be dig läsa om.

 

 

 

Förstår du inte vad jag menar får jag vänligen be dig läsa om.

 

 

 

Menar inget illa men jag måste återigen be dig läsa om.

 

Då vill jag vänligen be dig att skriva om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har åtta inlägg gissar jag att du år ny här, så varför gasta om att alla är godtrogna.......? :huh:

 

Gastar inte utan skriver bara så som jag uppfattar merparten av alla inlägg jag har läst.

 

MItt inlägg har inget med det att göra. Det läser du in. Att iPhone och iPad har bra batteritid skulle ju raseras med Flash och leda till sämre prestanda. Klart att det handlar om pengar!

 

Spelar ingen roll om batteritiden påverkas eller att processorn får arbeta. Vi användare ska själva få bestämma om vi vill använda Flash eller inte. Apple ska inte bestämma detta åt oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om batteritiden påverkas eller att processorn får arbeta. Vi användare ska själva få bestämma om vi vill använda Flash eller inte. Apple ska inte bestämma detta åt oss.

förvisso sant, men Apple har en vana att styra användarupplevelsen i sina prylar på detta vis. Problemet är ju att långt från alla är så klarsynta att de förstår att det är Flash som är boven i dramat. Väldigt många kommer klaga på att iPhone har kass batteritid, vilket ju drabbar Apple, och inte Adobe. För Apple är användarupplevelsen otroligt viktig, och det är såklart inte enbart för att de skulle vara ett snällt företag. Det är i mångt och mycket genom användarupplevelsen som de tjänar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om batteritiden påverkas eller att processorn får arbeta. Vi användare ska själva få bestämma om vi vill använda Flash eller inte. Apple ska inte bestämma detta åt oss.

 

Men just nu är det Adobe som bestämmer det!

 

Det är därför vi behöver en fri standard! Någonting som verkligen fungerar. Om Flash har fungerat felfritt för dig gör inte stor skillnad då det faktiskt är problem för väldigt många. Att iPhone och iPad inte har flash är någonting som gynnar utvecklingen, ingen vill gå miste om den marknaden så det kommer bli tvunget att utveckla ett alternativ.

 

Jag förstår vad du menar. Du ska själv få välja om du vill använda flash eller inte. Men det valet är faktiskt inte ditt, det är Adobes. Sedan är det gammal teknik, så det är ungefär som att säga "Jag ska själv få välja om jag vill använda mini floppy!" eller "Jag borde själv få välja om jag vill använda VHS band!".

Bryter man aldrig mönstret så ger man aldrig rum för någonting nytt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gastar inte utan skriver bara så som jag uppfattar merparten av alla inlägg jag har läst.

 

 

 

Spelar ingen roll om batteritiden påverkas eller att processorn får arbeta. Vi användare ska själva få bestämma om vi vill använda Flash eller inte. Apple ska inte bestämma detta åt oss.

 

Jag har inte sagt att Apple gör rätt......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förvisso sant, men Apple har en vana att styra användarupplevelsen i sina prylar på detta vis. Problemet är ju att långt från alla är så klarsynta att de förstår att det är Flash som är boven i dramat. Väldigt många kommer klaga på att iPhone har kass batteritid, vilket ju drabbar Apple, och inte Adobe. För Apple är användarupplevelsen otroligt viktig, och det är såklart inte enbart för att de skulle vara ett snällt företag. Det är i mångt och mycket genom användarupplevelsen som de tjänar pengar.

 

Flash går att stänga av så folk som prioriterar batteritid kan ha det avstängt. Alla andra som vill spela spel, se på video eller använda webbaserade applikationer kan ha det påslaget. Att välja bort detta val som Apple gör är inte att främja användarupplevelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash går att stänga av så folk som prioriterar batteritid kan ha det avstängt. Alla andra som vill spela spel, se på video eller använda webbaserade applikationer kan ha det påslaget. Att välja bort detta val som Apple gör är inte att främja användarupplevelsen.

Men du missar att väldigt många saknar IQ att ställa in detta.

Igen: Allt från Apple handlar om en upplevelse. Krångel med batteri eller inställningar skulle förstöra det.

Dessutom är jag övertygad om att Apple gör världen en tjänst genom att påskynda Flash död.

Ingen gillar krascher titt som tätt, ingen gillar heller kraftigt försämrad batteritid och livslängd på sin dyrt förvärvade apparat, och framför allt ingen Mac användare som inte befinner sig i koma gillar Flash usla prestanda på Mac.

 

Internet tillåter ägda format men föredrar de öppna och fria.

Du kommer inte att sakna Flash när du väl fått något annat att spela dina spel med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du missar att väldigt många saknar IQ att ställa in detta.

 

Ingen ursäkt.

 

Igen: Allt från Apple handlar om en upplevelse. Krångel med batteri eller inställningar skulle förstöra det.

 

Som jag redan har skrivit så tar man bort mycket av upplevelsen när man tar bort Flash. Sedan kan man ju fråga sig om personer som anser en inställning vara krånglig om dessa verkligen ska köpa produkter av detta slag?

 

Dessutom är jag övertygad om att Apple gör världen en tjänst genom att påskynda Flash död.

 

Det kan man ju diskutera.

 

Ingen gillar krascher titt som tätt, ingen gillar heller kraftigt försämrad batteritid och livslängd på sin dyrt förvärvade apparat, och framför allt ingen Mac användare som inte befinner sig i koma gillar Flash usla prestanda på Mac.

 

Jag har aldrig varit med om att Flash har fått vare sig webbläsaren eller systemet att krascha/frysa och batteri kan alltid laddas samt bytas ut.

 

Jag har inga som helst problem med Flash och prestanda. Kan köra 1080p i fullskärmsläge utan problem. Visst arbetar datorn mycket och blir varm men prestandan är inget problem.

 

Internet tillåter ägda format men föredrar de öppna och fria.

 

Vad "Internet" vill eller tillåter spelar ingen roll då Apple nyttjar open source och säljer sedan closed source. Apple och pengar går hand i hand. Apple, öppenhet och frihet gör det inte.

 

Du kommer inte att sakna Flash när du väl fått något annat att spela dina spel med.

 

Det har du rätt i men vad kan jag använda på min iPhone och kommande iPad fram till att ett alternativ kommer? Svar: Inget! 2010 är som sagt var flera år bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen ursäkt.

 

 

 

Som jag redan har skrivit så tar man bort mycket av upplevelsen när man tar bort Flash. Sedan kan man ju fråga sig om personer som anser en inställning vara krånglig om dessa verkligen ska köpa produkter av detta slag?

I dagsläget är det ju nästan ett krav att ha en dator hemma för att kunna utnyttja samhällsfunktioner effektivt. Och då måste man komma ihåg att säkerligen 95% (om inte ännu fler) av alla datorköpare/användare inte hänger på forum som detta. De är helt ointresserade av tekniken och har oftast väldigt dålig koll på vilka inställningar som kan göras, eller vilka program/processer som påverkar datorn på ett visst sätt.

 

Apple har ända sedan lanseringen av Macintosh (1984) satt användarupplevelsen framför möljligheten att göra inställningar och mecka med systemet. Det är därför det sägs "It just works", även om vi här vet att det ibland är en sanning med viss modifikation.

 

Jag kan fixa inställningen för att stänga av flash, det har jag redan gjort på de flesta webbsidor jag besöker. Men jag förstår helt och fullt varför Apple gör som de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Replikant, jag antar att du är Windowsanvändare? Alla som nånsin kört Flash i Safari exempelvis har nån gång stött på problem, krascher och badbollar. Adobes fel, inte Apples. Punkt slut.

 

Gillar din avatar btw, lätt en av tidernas bästa filmer :)

 

EDIT: Nu fick jag det att låta som att saker fungerar på Windows. Det är inte alls så jag menar, jag menar bara att Flash är extra dåligt på Mac.... eller är det så att det bara framstår som extra dåligt eftersom allt annat funkar.... :fundersam: nåväl. Ni fattar nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget är det ju nästan ett krav att ha en dator hemma för att kunna utnyttja samhällsfunktioner effektivt. Och då måste man komma ihåg att säkerligen 95% (om inte ännu fler) av alla datorköpare/användare inte hänger på forum som detta. De är helt ointresserade av tekniken och har oftast väldigt dålig koll på vilka inställningar som kan göras, eller vilka program/processer som påverkar datorn på ett visst sätt.

 

Apple borde implementera en funktion i Safari på iPhone/iPod Touch/iPad som frågar om användaren vill använda Flash eller inte samt en kort beskrivning hur man sedan ändrar valet. Detta är att främja användarupplevelsen, inte att ta bort den. ;)

 

Replikant, jag antar att du är Windowsanvändare? Alla som nånsin kört Flash i Safari exempelvis har nån gång stött på problem, krascher och badbollar. Adobes fel, inte Apples. Punkt slut.

 

Gillar din avatar btw, lätt en av tidernas bästa filmer :)

 

Har alltid kört Mac. Kör sällan Safari men när jag gör det fungerar Flash utan problem.

 

Ja, Blade Runner är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet behöver visst Flash eftersom det i dagsläget inte finns något standardiserat alternativ. HTML5 ligger minst 2 år fram i tiden.

Om man hela tiden tänker sådär så kommer vi aldrig att gå vidare till "HTML5 video-taggen" utan bara stanna kvar med Flash.

 

Förvisso är HTML5 fortfarande under utveckling och som du skriver så blir det först klart om cirka två år. Men det hindrar inte att utvecklare av webbläsare redan nu bygger in stöd för HTML5 samt att man börjar använda det på hemsidor.

 

Ju snabbare vi börjar anpassa oss nu, desto enklare, mjukare och snabbare kommer övergången att ske om två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardiseringen av HTML5 beror dessutom på användare och utvecklare och då Apple väljer bort Flash påskyndar detta givetvis utvecklingen av HTML5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta börjar mer och mer lukta en diskussion om hur vida Apple ska tjäna pengar eller inte. Eller rättare sagt hur dom inte ska tjäna mindre.

Skulle Apple släppa in Flash på sina plattformar så skulle man helt plötsligt kunna vara utan "vägen genom" appstore för att få saker och ting att fungera, eller se på video utanför quicktime genom FP. Detta är snart enbart en dragkamp om pengar framför vad tekniken kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...