Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples vd på nytt korståg mot Flash


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Gäst Burnin Sven

Ja det kan han ju vara hur mycket han vill men när det gäller att sända web tv så är det ingen större skillnad mellan flash och quicktime, bara olika gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag tycker faktiskt inte att Steve är så vansinnigt fel ute.

Den enda riktiga nyttan man har av Flash idag är för att visa film i en webbrowser och iom HTML5's intåg på marknaden så har vi ett betydligt resurssnålare alternativ som dessutom ger lite bättre kvalitet (jag tycker att Flash-filmer har en tendens till att bli suddiga och "pixliga").

Det handlar om gå vidare nu. Flash's glansdagar är över!

 

Kan väl tillägga att jag inte alls är någon Flashhatare, jag har flitigt använt flash för att animera menyer osv på hemsidor jag byggt. Jag har till och med byggt hela hemsidor enbart i Flash. Dock ser man inte så ofta sidor byggda enbart i Flash längre så om man ser realistiskt på det är det mest reklambanners och inbäddade filmer som Flash används för. Alla vet ju hur irriternade reklambanners är, och hur jäkla hårt en MacBook får jobba för att spela upp en film. Nej, ner med Flash nu. Länge leve HTLM5.

Jag tror denna frustration över att Apple bojkottar flash har lite att göra med att annonsörer inte kan visa sin reklam för innehavare av mobila Apple-prylar som iPhone och iPad som ju blir fler och fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Steve i detta, helt och hållet. Eller nej, han kunde ha låtit twittret vara kvar...

 

Men han har rätt i det han säger om Flash. Flash är buggigt, det är processorkrävande och det är överallt.

Många börjar som tur är byta ut flash mot bättre alternativ och förhoppningsvis så är Flash borta om några år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steve Jobs med flera må hata Flash men jag vill själv bestämma om jag ska använda det eller inte.

 

Ja, och jag vill kanske själv bestämma om jag vill använda 3,5" disketter i min MacBook men så blir det inte :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om HTLM5 är så bra kanske min älskade iMac G4 får nytt liv. :w00t:

(snyggare dator finns inte)

 

Tänk att kunna se typ SVT utan att det hackar

...när Finland spöar Sverige i OS-hockeyn :devil:

 

Hälsningar Perkele

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luken om du är sugen på att testa hur din G4:a fixar HTML5 kan man aktivera det i YouTube

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är buggigt, det är processorkrävande och det är överallt.

Många börjar som tur är byta ut flash mot bättre alternativ och förhoppningsvis så är Flash borta om några år.

 

Ja, Flash är buggigt och processkrävande men jag vill kunna använda det för det finns ju just nu inget alternativ. Visst, HTML5 kan kanske komma att bli det nya "Flash" i framtiden men eftersom jag vill kunna nyttja webben fullt ut i dag och inte om några år när och om HTML5 blir standard så anser jag Apples beslut som helt idiotiskt, speciellt då man har mage att påstå att iPad är den ultimata prylen för "surfaren". Finns flera sidor som jag besöker dagligen som jag inte kommer att kunna besöka tack vare avsaknaden av Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Flash är buggigt och processkrävande men jag vill kunna använda det för det finns ju just nu inget alternativ. Visst, HTML5 kan kanske komma att bli det nya "Flash" i framtiden men eftersom jag vill kunna nyttja webben fullt ut i dag och inte om några år när och om HTML5 blir standard så anser jag Apples beslut som helt idiotiskt, speciellt då man har mage att påstå att iPad är den ultimata prylen för "surfaren". Finns flera sidor som jag besöker dagligen som jag inte kommer att kunna besöka tack vare avsaknaden av Flash.

 

Det är frivilligt att bygga en hemsida i Flash. Men om någon gör det så får man ju faktiskt fråga sig hur seriös denna är. Ingen kan ha undgått det faktum att en stor det av oss surfare faktikst blockerar flash och ingen kan ha undgått hur långsamt och krävande flash är.

Så jag skulle faktiskt vilja hävda att de sidor du talade om, som inte fungerar utan flash, egentligen bara är väldigt dålig webbdesign.

 

Observera att detta inte är något påhopp vare sig mot dig eller någon annan, förutom de som skapar hemsidor i flash. Jag hade gärna sett att iPaden hade haft flash, då vissa inte hänger med i utvecklingen. Men att bojkotta dem kan ju också vara ett sätt att få utvecklingen att gå framåt. Ungefär som när MS inte tillät XP användare att använda directx 10...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är frivilligt att bygga en hemsida i Flash. Men om någon gör det så får man ju faktiskt fråga sig hur seriös denna är. Ingen kan ha undgått det faktum att en stor det av oss surfare faktikst blockerar flash och ingen kan ha undgått hur långsamt och krävande flash är.

Så jag skulle faktiskt vilja hävda att de sidor du talade om, som inte fungerar utan flash, egentligen bara är väldigt dålig webbdesign.

 

Observera att detta inte är något påhopp vare sig mot dig eller någon annan, förutom de som skapar hemsidor i flash. Jag hade gärna sett att iPaden hade haft flash, då vissa inte hänger med i utvecklingen. Men att bojkotta dem kan ju också vara ett sätt att få utvecklingen att gå framåt. Ungefär som när MS inte tillät XP användare att använda directx 10...

 

Jag har det inställt så i webbläsaren att Flash blockeras per automatik. Bara att klicka så visas det jag vill se. Så borde det också vara implementerat på iPad för utan Flash kommer man som sagt var inte att kunna nyttja merparten av webben.

 

Ska bli kul att se om Apple tar bort Flash för Apples stationära och bärbara datorer. Jag kan lova att det skulle bli ramaskri då oavsett om man gillar eller hatar Flash.

 

flashz.jpg

 

Du får gärna tycka att sidor med Flash är oseriösa eller att man inte hänger med i utvecklingen, hur man nu kan tycka något så dumt när Flash tar webben och interaktiviteten till en ny nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför var du tvungen att länka till en cachad sida hos WSJ? Därför att de tog bort delar av artikeln? :fundersam:

 

And what about Apple's decision to exclude Flash? Apple and its supporters stake out aesthetic and philosophical grounds: Flash is buggy. Flash is a power hog. Flash is "proprietary" (horrors). Flash is used to create those annoying Web ads (never mind that advertising is what pays for most of the Web).

Flash gör också intrång på vårt privatliv förutom att det är fruktansvärt dåligt implementerat på Mac.

Flash kakor är favoriten bland reklamspridare, dyngspridare som gör allt de kan för att kartlägga våra surfvanor troligtvis för att kunna rikta rätt reklam för att öka på oddsen för att vi också ska klicka på dem för att de ska tjäna pengar.

 

Jobs & andra sidan må ha intresse av att styra in fler kunder till iTunes butiken, men inte ens den okunnige skribenten hos WSJ kan undgå att inse Den Stora Vinsten i ett helt standardiserat internet. Flash hör inte hemma här alltså.

 

Tänk er exempelvis ett YouTube redan från början i Mpeg4, eller varför inte SvTplay där det sitter gott om okunniga beslutsfattare som inte heller de förstått grejen med internet, det centrala, själva hjärtat av det, att det ska vara fritt och öppet för alla.

 

Tills dess åt helvete med WSJ, SvT och alla andra som inte ens försöker göra något åt problemet utan snarare bara gör det värre. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så är Flash inte bra men fram tills att HTML5 eller annat blir en eventuell framtida standard så får vi nöja oss med Flash. Bättre att kunna nyttja webben fullt ut än inte alls. Sedan, hur svårt är det att rensa kakorna eller att använda en webbläsare som blockerar Flash?

 

Internet fritt och öppet? Är du en sån där parasit som fultankar film och musk också eftersom "kultur" ska vara fritt och öppet för alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är inte bara ett otyg iform av resursslöser i, det är även största kompabilitets problemet på www idag.

Dom system som Adobe portar flash till blir väldigt utfrysta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så är Flash inte bra men fram tills att HTML5 eller annat blir en eventuell framtida standard så får vi nöja oss med Flash. Bättre att kunna nyttja webben fullt ut än inte alls. Sedan, hur svårt är det att rensa kakorna eller att använda en webbläsare som blockerar Flash?

 

Internet fritt och öppet? Är du en sån där parasit som fultankar film och musk också eftersom "kultur" ska vara fritt och öppet för alla?

"Nöja oss med"? Varför inte kräva och sträva efter det bästa?

Internet ska absolut vara fritt & öppet i betydelse att alla dataformat och protokoll ska vara helt & fullt standardiserat.

Tänk dig, bara för att dra ett extremt exempel, olika servrar med olika protokoll och webb sidor med olika format. Nu räcker det ju i och för sig att gå tillbaks till 90-talet och kriget mellan Netscrape och Microsuck för att få ett belysande exempel på varför olika implementationer av HTML och javascript inte är någon bra idé alls. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nöja oss med"? Varför inte kräva och sträva efter det bästa?

 

Visst ska man sträva efter det allra bästa, inget snack om det. Saken är dock den att HTML5 inte kommer att bli standardiserat på minst ett eller ett par år så att ta bort Flash som i dag finns och fungerar, om än inte optimalt, är bara dumt för det gör så att vi användare går miste om en stor del av innehållet som webben har att erbjuda. Jag besöker ofta sidor som har implementerat Flash på ett eller annat sätt, bl.a. Gametrailers. Kommer inte kunna besöka dessa sidor med min kommande iPad. Tack för det Apple.

 

Sedan kan man ju ställa sig frågande till HTML5 och att det skulle vara "bäst"? Bättre än Flash är det bevisligen men... "bäst"?

 

Tänk er exempelvis ett YouTube redan från början i Mpeg4.

Så går ju inte att tänka för det kommer hela tiden bättre alternativ. Hur resonerar du när MPEG-4 är gammalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju ställa sig frågande till HTML5 och att det skulle vara "bäst"? Bättre än Flash är det bevisligen men... "bäst"?

Bäst eftersom det är en de jure standard som alla ska kunna ta del av.

 

Så går ju inte att tänka för det kommer hela tiden bättre alternativ. Hur resonerar du när MPEG-4 är gammalt?

Ålder har inget med saken att göra. Förstår du inte alls?

Poängen är att vi ska lämna allt det ägda och istället använda riktiga standarder för att stimulera fri kommunikation.

Det synnerligen dåliga resultatet av att förlita sig på ETT företag borde vara bortom alla tvivel uppenbart med Adobe och Flash som exempel. Det stinker på Mac plattformen. Inte konstigt att Jobs är förbannad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst eftersom det är en de jure standard som alla ska kunna ta del av.

 

HTML5 är från industrikonsortiumet W3C som har ett vinstintresse så vi får väl se hur det blir med de saken.

 

Ålder har inget med saken att göra. Förstår du inte alls?

 

Man kan ju fråga sig detsamma? Det var bara ett exempel. Vi kan ta ordet förlegad om du hellre vill det? Det jag vill få fram är att det alltid kommer något som är bättre än det som redan finns så ditt resonemang "tänk om YouTube hade MPEG-4 från början" är både dåligt och fel.

 

Poängen är att vi ska lämna allt det ägda och istället använda riktiga standarder för att stimulera fri kommunikation.

 

Tycker och säger du ja.

 

Det synnerligen dåliga resultatet av att förlita sig på ETT företag borde vara bortom alla tvivel uppenbart med Adobe och Flash som exempel. Det stinker på Mac plattformen.

 

Och du vet uppenbarligen varför det är så? Du har ju insyn och så menar jag. Lita inte på allt som du läser, var källkritisk. Jag säger inte att Adobe är felfria men jag tror att stor del av problemen ligger hos Apple själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTML5 är från industrikonsortiumet W3C som har ett vinstintresse så vi får väl se hur det blir med de saken.

När har webbstandarder någonsin kommit till utanför industrin?

 

Man kan ju fråga sig detsamma? Det var bara ett exempel. Vi kan ta ordet förlegad om du hellre vill det? Det jag vill få fram är att det alltid kommer något som är bättre än det som redan finns så ditt resonemang "tänk om YouTube hade MPEG-4 från början" är både dåligt och fel.

Vad anser du skulle vara bättre än Mpeg4?

 

Tycker och säger du ja.

Tycker och säger de flesta som inser vad standarder kan göra både för gemene man och industrin.

Var glad att vi kan kommunicera här överhuvudtaget, utan överenskomna standarder hade det inte varit möjligt, bara för att dra ett uppenbart exempel.

 

Och du vet uppenbarligen varför det är så? Du har ju insyn och så menar jag. Lita inte på allt som du läser, var källkritisk. Jag säger inte att Adobe är felfria men jag tror att stor del av problemen ligger hos Apple själva.

Och hur i hela friden kan någon annan än Adobe kontrollera utvecklingen av Flash?

Du är ute & cyklar. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar jag YouTube video i 720p med Flash så är min processor uppe i 90% av sin kapacitet och då har jag en 2,4 GHz tvåkärnig processor, vilket är bra för en bärbar dator även med dagens mått mätt.

 

Så jag undrar hur iPad kan komma att klara det ifall processorn "bara" är 1 GHz singel kärna. iPhone har ju mycket lägre upplösning, men iPad kommer ju att ha stöd för 720p om jag inte missat något...

Någon som vet?

 

Luken om du är sugen på att testa hur din G4:a fixar HTML5 kan man aktivera det i YouTube

 

Stort tack för detta Emret, visste inte alls om det! Sååå underbart att YouTube bara drar 15-20% av min processor istället för 50-60% som med Flash...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text...

 

Våra åsikter går vida isär så det känns lönlöst att fortsätta diskutera med dig.

 

Spelar jag YouTube video i 720p med Flash så är min processor uppe i 90% av sin kapacitet och då har jag en 2,4 GHz tvåkärnig processor, vilket är bra för en bärbar dator även med dagens mått mätt.

 

Så jag undrar hur iPad kan komma att klara det ifall processorn "bara" är 1 GHz singel kärna. iPhone har ju mycket lägre upplösning, men iPad kommer ju att ha stöd för 720p om jag inte missat något...

Någon som vet?

 

Precis som med iPhone och iPod Touch så har iPad inte stöd för Flash. YouTube har därför kodat om merparten av alla filmer till H.264 (MPEG-4 AVC) med AAC-ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att Adobe är felfria men jag tror att stor del av problemen ligger hos Apple själva.

Va????

Varifrån laddar du ner Flash? Apple.com? Det tror jag inte på. Jag tror mer på Adobe.com. Och vem har då skrivit programvaran, tror du? Adobe eller Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...