Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples vd på nytt korståg mot Flash


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Är för trött för att ta diskussioner som denna så jag avslutar med följande.

 

Finner det bara roligt att du hela tiden försöker förringa Flash. Du erkänner att det inte finns alternativ men försöker då få fram att Flash är begränsat och att "riktiga" spel inte är i Flash. Sidan Miniclip har haft så mycket som 117 miljoner besökare (varav 34 miljoner unika sådana) under en och samma månad (Google Analytics) så antalet personer som spelar Flashspel är som du ser mycket stort. Jag spelar inte Flashspel men behöver Flash av andra skäl. Flash är därför som sagt var ett nödigt ont för många miljoner människor vare sig du vill detta eller inte.

 

Apple saluför iPad som "The best way to experience the web, email, photos and video". För att man ska kunna uppleva nätet på bästa sätt så måste samtliga standarder stödjas och eftersom Flash inte finns fallerar hela säljargumentet och den påstådda bästa upplevelsen totalt.

 

När det gäller iPad och HTML5 så fungerar inte sidor som Vimeo och deras nya videospelare i formatet. Detta enligt simulatorn i senaste SDK:n och med tanke på att det är mindre än 1 månad kvar till releasen bör Apple se till så detta fungerar istället för att ge sig ut på korståg mot allt och alla som man inte kan kontrollera.

 

Om du var för trött borde du nog väntat till morgondagen med ditt svar. Det är lätt att glömma viktiga poänger om man bara tänker med halva hjärnan vaken! :)

 

Jag finner det roligt att du hela tiden försvarar Flash, trotts att du själv anser det vara ett nödvändigt ont. Går vi inte vidare så kommer vi inte vidare.

Om vi bara slutar använda Flash så kommer ordentliga alternativ snabbt att dyka upp. Det finns ingenting som motiverar utveckling som pengabrist.

 

"Ge sig ut på korståg mot alla som man inte kan kontrollera.", jag antar att du med "alla" menar Adobe? Apple kommer heller inte att kunna kontrollera den kommande standarden. Så hela meningen var ju onödig och felaktig.

 

Poängen är; om vi någon gång ska gå framåt och lämna detta "nödvändiga ont"krävs det att vi faktiskt lämnat det också. Självklart kommer inte utvecklingen att gå framåt om alla nöjer sig med Flash. Jag nöjer mig inte med Flash av den enkla anledningen att det helt enkelt inte är bra. Det vi behöver är en gemensam standard som fungerar för alla och Flash är inte vägen dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar

Om du var för trött borde du nog väntat till morgondagen med ditt svar. Det är lätt att glömma viktiga poänger om man bara tänker med halva hjärnan vaken! :)

 

Jag finner det roligt att du hela tiden försvarar Flash, trotts att du själv anser det vara ett nödvändigt ont. Går vi inte vidare så kommer vi inte vidare.

Om vi bara slutar använda Flash så kommer ordentliga alternativ snabbt att dyka upp. Det finns ingenting som motiverar utveckling som pengabrist.

 

"Ge sig ut på korståg mot alla som man inte kan kontrollera.", jag antar att du med "alla" menar Adobe? Apple kommer heller inte att kunna kontrollera den kommande standarden. Så hela meningen var ju onödig och felaktig.

 

Poängen är; om vi någon gång ska gå framåt och lämna detta "nödvändiga ont"krävs det att vi faktiskt lämnat det också. Självklart kommer inte utvecklingen att gå framåt om alla nöjer sig med Flash. Jag nöjer mig inte med Flash av den enkla anledningen att det helt enkelt inte är bra. Det vi behöver är en gemensam standard som fungerar för alla och Flash är inte vägen dit.

 

Se det gärna ur perspektiv. Flash är "ett nödvändigt ont" för oss Macanvändare eftersom det inte är optimerat för oss, och detta tack vara Apple som vill kontrollera Adobe. Adobe har lyckats med Flash hos alla andra aktörer så påstår man att Apple inte ligger bakom fejden bör man ta av sig fanboyglasögonen. "Korståget" gör så att det definitivt inte kommer bli någon optimering så "ett nödvändigt ont" är det fram tills att ett alternativ kommer eller ett mirakel sker mellan Apple och Adobe. Men du visste ju att jag menade detta när jag skrev "ett nödvändigt ont"... eller vänta... det gjorde du ju inte för du drar ju hela tiden förhastade slutsatser av det man skriver. Du skrev något om halva hjärnan... lyssna på ditt egna råd säger jag bara Mr. Messersmith. Du kan fortsätta citera mig men du kommer inte få någon respons för jag har som sagt var lagt fram min ståndpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Du gör det kanske, men inte jag och många med mig. Besöker dagligen sidor som nyttjar Flash på ett eller annat sätt.

Jo, självfallet är det så nu. Det jag menar är att hemsidorna behöver ju inte använda flash egentligen, det funkar alldeles utmärkt med lite JavaScript och jQuery.

 

Var kanske inte helt tydlig i det jag skrev. Att man inte behöver Flash för att visa video vet jag, det jag menar är interaktivitet tillsammans med video. Mig veterligen finns det inget annat alternativ än just Flash för detta. Sedan har vi alla onlinespel, MMORPG, som finns. Funkar inte utan Flash och mig veterligen finns det inte något alternativ här heller.

Finner det bara roligt att du hela tiden försöker förringa Flash. Du erkänner att det inte finns alternativ men försöker då få fram att Flash är begränsat och att "riktiga" spel inte är i Flash. Sidan Miniclip har haft så mycket som 117 miljoner besökare (varav 34 miljoner unika sådana) under en och samma månad (Google Analytics) så antalet personer som spelar Flashspel är som du ser mycket stort. Jag spelar inte Flashspel men behöver Flash av andra skäl. Flash är därför som sagt var ett nödigt ont för många miljoner människor vare sig du vill detta eller inte.

Spel går alldeles utmärkt att göra utan flash!

Här har du några exempel:

http://icefox.net/anigma/

http://stewdio.org/pong/

De här spelen är väl kanske inte de roligaste som finns, men det är bra exempel på att det går. Dock lär det väl dröja ett tag med bättre spel i HTML5 osv. eftersom det, som jag redan sagt, är mycket mer komplicerat att använda HTML, JavaScript osv än bara flash. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, woopee, HTML5 ska prisas till skyarna. Dock verkar det vara en ganska bra bit kvar.

 

Som exempel tar vi ett klipp på youtube. Jag tycker att kvalitetsförsämringen talar för sig själv.

Visst, det är inte exakt samma tiondels sekund jag screenshotat från flash och html5, men det ser ut så överallt.

Nu vet jag inte om youtube självmant valt att försämra kvaliteten i HTML5-versionen, makes no sense om de gjort det dock - då faller ju hela den fantastiska HTML5-grejen f ö.

 

4410134544_c8407f8b2f_o.png

 

 

 

Sen kan man ju fråga sig hur Microsoft lyckats så bra med att implentera flash? Fungerar ju utmärkt i Windows-miljö. Varför är Apple inte lika duktiga på att fixa till det i OS X? - Ett system som jag f ö älskar.

 

Tror att det är dags för Apple att lätta lite på stoltheten.

De behöver nog bygga upp lite popularitetspoäng igen. De har varit duktiga på att förlora sådana under de senaste månaderna genom envisa uttalande angående flash samt totalt urlöjliga stämningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som exempel tar vi ett klipp på youtube. Jag tycker att kvalitetsförsämringen talar för sig själv.

Visst, det är inte exakt samma tiondels sekund jag screenshotat från flash och html5, men det ser ut så överallt.

Nu vet jag inte om youtube självmant valt att försämra kvaliteten i HTML5-versionen, makes no sense om de gjort det dock - då faller ju hela den fantastiska HTML5-grejen f ö.

Videokvaliten har ingenting med HTML5 i sig att göra utan är enbart beroende av två saker:

Vilken kvalitet den är gjord i samt uppspelarens rendering. Quick Time renderar vad jag erfar mycket fint om källmaterialet tillåter. Testa själv på Apples trailersida. Samma uppelare.

 

Sen kan man ju fråga sig hur Microsoft lyckats så bra med att implentera flash? Fungerar ju utmärkt i Windows-miljö. Varför är Apple inte lika duktiga på att fixa till det i OS X? - Ett system som jag f ö älskar.

Det är inte microsoft och apple som implementerar flash, det är Adobe som gör det. Adobes programmerare har en lång tradition av sig att sig att suga på just mac.

 

---

 

På tal om buggighet. Jag hade svt play på mycket i bakgrunden under os nu. Safari gick från att krascha max en gång i veckan till att krascha flera gånger per dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, gjorde precis som du och jämförde två video, med flash och html5.

Med flash vägde videon in på 11,3 MB medans html5 bara fick 8,4 MB att leka med.

När det handlar om hårdkomprimerad video är skillnaden gigantisk.

 

Ganska talande är att trots att sama codecs har använts i bägge, så behövde flash behövde dubbelt så mycket processorkraft för att spela upp materialet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

No Flash innebär more cash till Apple.

1. För att?

2. På vilket sätt är det dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Angående att styra folk till iTunes-affären genom att strypa Flash:

Det finns ett spel i appstore som heter Bloons TD som jag tillbringat många timmar med. Det kostar 22 kr. Spelet finns även gratis i Flash-version på nätet och när jag spelar där så snurrar min MacBooks fläkt ganska rejält. Apparater som kör kör iPhone OS kan inte använda gratisversionen på nätet.

Fast grejen är ju den att även om iPhone/iPad/ipod Touch hade haft flash så skulle du har problemet med att interagera med innehållet i det.

Som exempel kan vi ta valfritt bilspel i flash, där styr du bilen med piltangenterna (oftast pil höger för att accelerera, pil bakåt för att back/bromsa, pil upp/ned för att kanske luta bilen), men hur styr du den med din iPhone? Den har ju inga piltangenter. Visst Adobe kan ju sätta in att du ska använda accelerometern, men det lär krocka lite med Safari. Troligen skulle du få ha ett eget program för alla flashspel osv. och det förstör delvis hela "iPhone-käsnlan", men även då har vi kvar problemet med hur du styr.

Adobe kan ju nu ha lagt in att du om du lutar iPhonen åt höger så accelererar du osv. men vad händer sedan när du spelar ett spel som använder pil upp för att accelerera?

 

Enkelt sagt så skulle du ändå inte kunna använda flash särskilt mycket eftersom det är byggt för att hanteras med tangentbord + mus.

Men visst, alla flashutvecklare kan ju göra om sina spel så att de funkar till iPhone, men utvecklaren har ju ingen kontroll över spridningen av hens spel, så då kommer det kanske bara vara 1 sida som har det spelet som iPhone-kompatibel till en början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon skrivit detta ni flesta vet säkert om det men det finns en applikation som kallas "ClickToFlash" för dem som vill välja om Flash ska spelas upp eller inte! Det är till Safari och fungerar utmärkt jag använder det själv.

 

Personligen tycker jag att Flash skall bort och HTML5 ska all in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast grejen är ju den att även om iPhone/iPad/ipod Touch hade haft flash så skulle du har problemet med att interagera med innehållet i det.

Som exempel kan vi ta valfritt bilspel i flash, där styr du bilen med piltangenterna (oftast pil höger för att accelerera, pil bakåt för att back/bromsa, pil upp/ned för att kanske luta bilen), men hur styr du den med din iPhone? Den har ju inga piltangenter. Visst Adobe kan ju sätta in att du ska använda accelerometern, men det lär krocka lite med Safari. Troligen skulle du få ha ett eget program för alla flashspel osv. och det förstör delvis hela "iPhone-käsnlan", men även då har vi kvar problemet med hur du styr.

Adobe kan ju nu ha lagt in att du om du lutar iPhonen åt höger så accelererar du osv. men vad händer sedan när du spelar ett spel som använder pil upp för att accelerera?

 

Enkelt sagt så skulle du ändå inte kunna använda flash särskilt mycket eftersom det är byggt för att hanteras med tangentbord + mus.

Men visst, alla flashutvecklare kan ju göra om sina spel så att de funkar till iPhone, men utvecklaren har ju ingen kontroll över spridningen av hens spel, så då kommer det kanske bara vara 1 sida som har det spelet som iPhone-kompatibel till en början.

 

 

Precis! Det hade inte fungerat i alla fall. Då är det alltså Adobe som styr er mot App store eftersom att de inte släppt någonting för iPad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel och fel, någon gång måste den dö eftersom det är föråldrad teknik redan. Hur var det med floppy disketterna på 90-talet när iMac inte hade någon sådan? Den dog där och då utan att majoriteten av folket saknade det.

 

Apple förtjänar creds tycker jag, som alltid riskerar sin nacke för få som hela marknaden egentligen vill. De andra är nästan lite fega och vågar inte gå emot dessa 20-30% av köpare som verkligen kräver Flash. (Siffror taget ur luften, men ni kanske förstår vad jag menar? Knappast majoritet eller har jag fel?)

 

 

Nu är du väl ändå så ute och cyklar!

 

Fanns många anledningar varför disketten dog och Apple plockade bort den 1998 om jag kommer ihåg rätt. Sent 90-tal så fanns det något som hade funnits ett tag och som skulle komma att ersätta disketten. Det var cd-brännare som man kunde/kan lagra information på. Där utrymmet var mycket större än på en diskett på 1,44 MB. Du har CD-R 700MB, DVD-R 8,5GB och Blu-ray 50GB. Att man skulle sälja progam på diskett förstår man snabbt att det inte skulle fungera. Att program och lagring kräver större utrymme är ännu en anledning till diskettens död. Att Apple var smarta att plocka bort denna "onödiga" sak från deras datorer skedde av 2 anledningar. 1 Att disketten var ett dött format. Det var ett faktum! 2 Att Apple sparade in pengar på att plocka bort floppyn men Apple sänkte inte priset på deras datorer när de tag bort floppyn. Klirr i kassan för Apple!

 

 

Att påstå att Apple`s icke stöd för Flash är något bra kan väl inte vara så välgenomtänkt!! Fortfarande så använder väldigt många sidor Flash på internet. Hur kan man bara helt plötsligt bestämma att man inte skall stödja något som en stor del utav internet använder!?

Tror Steve Jobs att bara för att han går ut och säger att Flash skall skrotas då kommer alla webbdesigner världen över att byta ut Flash mot ngt bättre direkt? Är det inte bättre att ha ett stöd för Flash och arbete med/till alla webbdesigners att de skall få bättre kunskap om "det bättre" valet än att Steve Jobs går ut med pekfingret i tidningar?

När man väl har fått bort större delen utav användandet utav Flash på internet DÅ kan man ta bort stödet! Inte innan som Apple har gjort nu!!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, Flash är buggigt och processkrävande men jag vill kunna använda det för det finns ju just nu inget alternativ. Visst, HTML5 kan kanske komma att bli det nya "Flash" i framtiden men eftersom jag vill kunna nyttja webben fullt ut i dag och inte om några år när och om HTML5 blir standard så anser jag Apples beslut som helt idiotiskt, speciellt då man har mage att påstå att iPad är den ultimata prylen för "surfaren". Finns flera sidor som jag besöker dagligen som jag inte kommer att kunna besöka tack vare avsaknaden av Flash.

 

 

Jag håller med dig fullt ut !!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Det hade inte fungerat i alla fall. Då är det alltså Adobe som styr er mot App store eftersom att de inte släppt någonting för iPad!

Det där är fel. Däremot så har inte Adobe släppt någon Flashfunktion till iPhone OS som Apple har godkänt. Gigantisk skillnad! Jag vet inte allt som Apple och Adobe sysslar med, gissar att detsamma gäller dig, men jag ser inget som motsäger att Adobe skulle ha knackat ihop Flash för iPhone OS.

 

Fast resultatet blir samma, inget Flash för iPrylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, woopee, HTML5 ska prisas till skyarna. Dock verkar det vara en ganska bra bit kvar.

 

Sen kan man ju fråga sig hur Microsoft lyckats så bra med att implentera flash? Fungerar ju utmärkt i Windows-miljö. Varför är Apple inte lika duktiga på att fixa till det i OS X? - Ett system som jag f ö älskar.

 

Tror att det är dags för Apple att lätta lite på stoltheten.

De behöver nog bygga upp lite popularitetspoäng igen. De har varit duktiga på att förlora sådana under de senaste månaderna genom envisa uttalande angående flash samt totalt urlöjliga stämningar.

 

"Sen kan man ju fråga sig hur Microsoft lyckats så bra med att implentera flash? Fungerar ju utmärkt i Windows-miljö".

 

Här är en av del av anledningen.

 

Tror ni, vi skulle ha det bättre om HTML5 på något sätt kunde ersätta Flash omedelbart över en natt?

Inte nödvändigtvis, enligt en uppsättning av jämförelser från Jan Ozer på Streaming Learning Centers hemsida,

där det konstaterades att även om HTML5 kom rakt fram i många avseenden var det inte precis en klar vinnare. Testerna var inte helt vetenskapligt, men de fann att HTML5 ger klart bättre resultat än Flash 10 eller 10,1 i Safari på en Mac, även om skillnaderna var mindre entydig i Google Chrome eller Firefox.

Å andra sidan, Flash mer än höll på Windows, Flash Player 10,1 var faktiskt 58% effektivare än HTML5 i Google Chrome då Windows-systemet testas.

 

Du kanske kan dra slutsatsen, en av de stora faktorerna som står för problem är brist på överensstämmelse,

då Flash kan utnyttja GPU maskinvaruacceleration i Windows.

 

Medan Adobe effektivt har skurits ut ur slingan på Mac - någonting som har beklagats ganska allmänt . Enligt Ozer kan skillnaderna mellan HTML5 och Flash-uppspelning på en Mac praktiskt taget elimineras om Flash kunde dra nytta av GPU-acceleration.

 

Läst på nätet.

salakalle :crossfingers: hälsar. Må så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att jag inte skrivit ut hur jag uppfattat Flash till Mac. Men se roligt blev det,

Adobe utskuret ur Flash???

 

Så hör var det tänkt.

Medan Adobe effektivt har skurit ut GPU maskinvaruacceleration slingan för Flash på Mac - någonting som har beklagats ganska allmänt . Enligt Ozer kan skillnaderna mellan HTML5 och Flash-uppspelning på en Mac praktiskt taget elimineras om Flash kunde dra nytta av GPU-acceleration.

 

salakalle :crossfingers: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta ett exempel. Har någon laddat upp ett klipp på Youtube så kan man inte se det omgående i iPhonen. Utan man får vänta ex antal timmar innan Youtube har konverterat om klippet.

 

 

Jätte bra Steve Jobs..

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta ett exempel. Har någon laddat upp ett klipp på Youtube så kan man inte se det omgående i iPhonen. Utan man får vänta ex antal timmar innan Youtube har konverterat om klippet.

  • Laddar upp material i h.264
  • Flashversion kommer inom några minuter
  • h.264 (notera: upsrunglig codec) kommer typ tio minuter senare

 

YouTube behöver bara ändra en liten kodsnutt för att ändra prioritetsordning. Det kommer man antagligen göra när kunderna kräver det. Dit har vi kommit en bit iaf.

 

Om nu iPhone hade haft flash-stöd från början tvivlar jag på att Youtube ens hade erbjudit h.264 och html5 idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummade efter nya rykten om nya Mac´ar i ett U.S Mac-forum, när blicken föll på detta om Apple, Steve och Flach.

 

Windows 7 på min Mac ger minst 5x upplevelsen av Flash prestanda. Apple är problemet här. Apple kan inte tåla att Adobe Flash är en webb-standard. T.ex. för ett år sedan var 98% av alla enheter som var anslutna till Internet kapabla att köra Flash. Apple känner sig hotade eftersom Flash tillhandahåller gratis innehåll för, (via reklam) det som Apple behöver ta betalt för. Flashuppspelning perfekt på OS X betyder att iTunes uppspelning av filmer, tv, och etc. inte är bättre än strömen av Flash i innehållet.

 

Come on people, ni är alla smarta nog att följa pengarna ... inte bara tro på vad Steve Jobs säger till dig. Jag är ett Apple-fan, men jag vet att Steve Jobs inte bryr sig ett skit om mig som en Apple-produkt köpare. Steve Jobs cares about AAPL aktieägarna inte Apple-kunder.

 

Scottsdale. macrumors 68030

 

 

Skulle Steve bli sjuk, må illa och kanske spy om han med öppna ögon blev tvungen att se detta Flash-eldorado, MWF.

 

salakalle :crossfingers: hälsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 på min Mac ger minst 5x upplevelsen av Flash prestanda. Apple är problemet här. Apple kan inte tåla att Adobe Flash är en webb-standard. T.ex. för ett år sedan var 98% av alla enheter som var anslutna till Internet kapabla att köra Flash. Apple känner sig hotade eftersom Flash tillhandahåller gratis innehåll för, (via reklam) det som Apple behöver ta betalt för. Flashuppspelning perfekt på OS X betyder att iTunes uppspelning av filmer, tv, och etc. inte är bättre än strömen av Flash i innehållet.

På vilket sätt är apple problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Flash skulle rulla fint med Windows är helt enkelt inte sant. De allra flesta, eller rättare sagt, de jag diskuterat detta med "på riktigt" är PC folk (jag har ännu inte lyckats konvertera dem) och de har precis lika stora problem med Flash som jag har på min Mac. Det är långsamt, det krashar, det drar onödigt mycket processorkraft. Samma människor bytte från Firefox till Chrome för att köra Youtubes html5 beta, när jag berättade att den fanns. Motståndet till Flash är inte koncentrerat till oss som vill ha en iPad eller tycker om vår iPhone/iPod som den är. Flash är förlegat och måste bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Skummade efter nya rykten om nya Mac´ar i ett U.S Mac-forum, när blicken föll på detta om Apple, Steve och Flach.

 

Windows 7 på min Mac ger minst 5x upplevelsen av Flash prestanda. Apple är problemet här. Apple kan inte tåla att Adobe Flash är en webb-standard. T.ex. för ett år sedan var 98% av alla enheter som var anslutna till Internet kapabla att köra Flash. Apple känner sig hotade eftersom Flash tillhandahåller gratis innehåll för, (via reklam) det som Apple behöver ta betalt för. Flashuppspelning perfekt på OS X betyder att iTunes uppspelning av filmer, tv, och etc. inte är bättre än strömen av Flash i innehållet.

 

Come on people, ni är alla smarta nog att följa pengarna ... inte bara tro på vad Steve Jobs säger till dig. Jag är ett Apple-fan, men jag vet att Steve Jobs inte bryr sig ett skit om mig som en Apple-produkt köpare. Steve Jobs cares about AAPL aktieägarna inte Apple-kunder.

 

Scottsdale. macrumors 68030

 

 

Skulle Steve bli sjuk, må illa och kanske spy om han med öppna ögon blev tvungen att se detta Flash-eldorado, MWF.

 

salakalle :crossfingers: hälsar.

Men det är fortfarande Adobe som utvecklar flash. Apple är inte de som sättre begränsningar, till det har vi Silverlight som bevis. Funkar lika bra i både Windows och Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Flash skulle rulla fint med Windows är helt enkelt inte sant. De allra flesta, eller rättare sagt, de jag diskuterat detta med "på riktigt" är PC folk (jag har ännu inte lyckats konvertera dem) och de har precis lika stora problem med Flash som jag har på min Mac. Det är långsamt, det krashar, det drar onödigt mycket processorkraft. Samma människor bytte från Firefox till Chrome för att köra Youtubes html5 beta, när jag berättade att den fanns. Motståndet till Flash är inte koncentrerat till oss som vill ha en iPad eller tycker om vår iPhone/iPod som den är. Flash är förlegat och måste bort.

Har dina kompisar lika stora problem med flash som du har på din mac gissar jag att ni kör med flashblockerare. För om man faktiskt använder flash till något annat än reklambanners, är det en betydlig skillnad mellan mac och windows.

Om tekniken i sig är omodern och kräver mycket datorkraft vet jag inte, men på windows upplever jag att åtminstone min dator är tillräckligt snabb för att köra tex flashspel utan att det känns segt. Detsamma kan jag inte säga om OS X.

Stabiliteten skulle jag inte vilja klaga på heller, åtminstone inte sedan jag bytte från safari (3?) till firefox för något år sedan.

 

Om det finns bättre alternativ, övertyga de som bygger flashsidor, så att de använder något annat. Först då kan användarna också byta utan att de går miste om stora delar av webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...