Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples vd på nytt korståg mot Flash


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Om man hela tiden tänker sådär så kommer vi aldrig att gå vidare till "HTML5 video-taggen" utan bara stanna kvar med Flash.

 

Kommer man aldrig vidare till HTML5 om man använder Flash fram till att HTML5 blir en standard?

 

Detta är snart enbart en dragkamp om pengar framför vad tekniken kan göra.

 

Apple är tyvärr redan där.

 

Edit: Stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Kommer man aldrig vidare om man använder Flash fram till att HTML5 blir en standard?.

 

Hur skulle HTML5 kunna bli standard om alla fortsätter använda Flash?

 

Men jag förstår precis vad du menar med dina argument. HTML5 ligger något år i framtiden, då kan vi väl lika gärna använda Flash nu? Visst, det kan man ju tycka, det är egentligen en väldigt vettig åsikt.

 

Men för att förklara min åsikt så tänker jag göra en jämförelse med bilindustrin.

Just nu använder vi fossila bränslen. Dessa tar enorma resurser av jorden, är skitigt och kontrolleras ganska hårt. Men visst, det tar oss dit vi behöver. Men här behövs det en förändring, vi behöver någonting som inte sliter på miljön. Just nu är inte miljöbilarna så värst mycket att komma med, men vad beror det på? Jo, det beror först och främst på att folk fortsätter köpa bensindrivna bilar! Om folk skulle sätta ner foten och helt enkelt strunta i bensindrivna bilar, ja då skulle miljöbilarna blomstra och det skulle forskas fram hållbara alternativ! För det skulle inte finnas någon annan möjlighet!

 

Det är precis vad vi behöver göra här. Flash är för gammalt, det hålls vid liv med små uppdateringar som egentligen inte gör så mycket nytta. Tekniken är i grunden för gammal och har aldrig varit speciellt effektiv. Men den har gjort det vi ville att den skulle göra, om än ganska klumpigt!

Oavsett om Apple sätter ner foten på grund av vinstens eller utvecklingens skull så är det rätt fot på rätt plats. Nu är det hög tid för förändring och det bästa vi kan göra för att gynna den är helt enkelt att låta Flash ligga och dö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är väl självklart att det handlar om pengar, eller? Apple lägger ju inte direkt ner en massa pengar på iPhone OS för att folk ska välja Windows Mobile. Udda exempel men det är ju självklart att man vill locka kunder till sina egna produkter istället för att släppa in, i det här fallet, Onödig konkurrens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spännande att läsa diskussionen om html5 vs Flash ;-).. mycket bra här

Ska du jobba med video taggen, kan och kommer HTML 5 video playback vara riktigt smooth och mindre CPU krävande än Flash. men som vanligt handlar detta om browser compatibility.

 

Video tagen fungerar i Safari och google Chrome, du kan få den att fungera i IE om användaren installerar Chrome Frame och Firefox använder sitt egna format Ogg video.. grymt för programmeraren, men den stora massan kommer nog inte ta till sig detta riktigt än. Så i verkligheten , Firefox och IE har inte stöd för HTML5.

 

Så min poäng ;-) är att ska du nå ut till den stora massan idag, är fortfarande Flash bäst. Hittade en riktigt bra sajt angående video och HTML5 http://diveintohtml5.org/video.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke till är att om HTML5 klarar att leverera film bättre än Flash, klart alla kommer använda det isåfall. Men en annan sak till som jag ser är att man använder Flash video till så mycket mer än en vanlig playback på youtube ;-).

 

Flash video stöder idag cue points och alpha kanaler, detta ser man ofta i reklam och andra kommersiella webbplatser. Så jag tror det är lite tidigt att avskriva Flash helt, för innan det har blivit en fast standard för HTML5, kanske flash har fått upp ögonen för vidare utveckling ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer man aldrig vidare till HTML5 om man använder Flash fram till att HTML5 blir en standard?

Självklart att man kommer att använda HTML5 om det blir en standard, men:

 

Om vi använder Flash nu och struntar i HTML5 för tillfället så finns det en risk att vi om två år säger: "Varför ska vi gå över till HTML5 för att servera internet-video, när Flash har funkat hela tiden? Vad är så speciellt med HTML5?"

 

Så börjar den här diskussionen om, och så tar det två år till innan man börjar använda HTML5 ordentligt.

 

Jag tycker att diskussionerna på nätet (som den här tråden) om HTML5 är både viktiga och bra för att de utbildar oss för hur vi ska gå tillväga om två år, och på så sätt kan man börja bygga hemsidor och sajter för att möta framtidens standard redan idag.

 

För trots allt, HTML5 och CSS3 som är de två nya standarderna vi väntar på, så måste man lära sig att använda. Bättre att vi som gör hemsidor lär oss det på förväg så att vi kan vår sak då det verkligen gäller.

 

Och varför ska allmänheten blanda sig in i något som bara ännu verkar vara för oss nördar? Jo, för att allt behöver testas i verkligheten. Funkar HTML5 bra och vad kan annars göras bättre? Det är saker som nästan bara kommer fram då allmänheten får testa sig fram och säga vad de tycker. Bättre att klagomålen kommer före HTML5 blir en standard, än efter.

 

Därför snackar vi om HTML5 här idag, istället för om ett par år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på alla tusentals appar som finns så är det inte särskilt slutet, nej.

Jaha, så det är inga problem att skriva ett program, kompilera det och lägga ut på nätet så att folk bara kan ladda ner det helt efter dina önskemål?

...

Det har du rätt i men vad kan jag använda på min iPhone och kommande iPad fram till att ett alternativ kommer? Svar: Inget! 2010 är som sagt var flera år bort.

Tror du har liiite taskig tidsuppfattning :kissing:

 

 

Angående att styra folk till iTunes-affären genom att strypa Flash:

Det finns ett spel i appstore som heter Bloons TD som jag tillbringat många timmar med. Det kostar 22 kr. Spelet finns även gratis i Flash-version på nätet och när jag spelar där så snurrar min MacBooks fläkt ganska rejält. Apparater som kör kör iPhone OS kan inte använda gratisversionen på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så det är inga problem att skriva ett program, kompilera det och lägga ut på nätet så att folk bara kan ladda ner det helt efter dina önskemål?

I princip, ja.

Kompliatorn och dokumentationen är fritt tillgänglig och gratis. Det är en liten. liten begränsning att man måste använda App Store för distributionen. Fördelarna med App Store är bland annat att det är ett filter mot skadlig kod. En annan fördel är att användarna vet på vilken site man hittar programmen.

 

Jag kan jämföra detta med den första dator jag ägt, en Texas Instruments TI-99/4A hemdator. Där gjorde TI det så svårt som möjligt för andra leverantörer att leverera programvara. Det fanns ingen kompilator och ingen dokumentation. Allt var hemligt, instängt och slutet. Och därmed fanns det bara ett knappt hundratal program, alla från TI. Så småningom lättade TI på hemlighetsmakeriet, men det var för sent: Datorn gick i graven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip, ja.

Kompliatorn och dokumentationen är fritt tillgänglig och gratis. Det är en liten. liten begränsning att man måste använda App Store för distributionen. Fördelarna med App Store är bland annat att det är ett filter mot skadlig kod. En annan fördel är att användarna vet på vilken site man hittar programmen.

 

Jag kan jämföra detta med den första dator jag ägt, en Texas Instruments TI-99/4A hemdator. Där gjorde TI det så svårt som möjligt för andra leverantörer att leverera programvara. Det fanns ingen kompilator och ingen dokumentation. Allt var hemligt, instängt och slutet. Och därmed fanns det bara ett knappt hundratal program, alla från TI. Så småningom lättade TI på hemlighetsmakeriet, men det var för sent: Datorn gick i graven.

Du glömde att Apple också måste godkänna ditt program. Med andra ord, om inte Apple vill ha ditt program så släpps det inte in, enkelt uttryckt. Alltså inte alls lika öppet som exempelvis Mac OS X.

 

För att göra en mer nutida jämförelse så kan vi ju titta på hur hur utveckling till Mac OS X går till. Som jag förstått saken så är koompilatorn och dokumentationen lika tillgänglig som för iPhone OS. Och hur skadlig kod skulle vara ett större hot mot iPhone OS än mot Mac OS X begriper jag inte, allsmäktige Steve sa ju själv att de är släkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde att Apple också måste godkänna ditt program. Med andra ord, om inte Apple vill ha ditt program så släpps det inte in, enkelt uttryckt. Alltså inte alls lika öppet som exempelvis Mac OS X.

 

För att göra en mer nutida jämförelse så kan vi ju titta på hur hur utveckling till Mac OS X går till. Som jag förstått saken så är koompilatorn och dokumentationen lika tillgänglig som för iPhone OS. Och hur skadlig kod skulle vara ett större hot mot iPhone OS än mot Mac OS X begriper jag inte, allsmäktige Steve sa ju själv att de är släkt.

 

 

Mycket riktigt. Bara för att kompilatorn och dokumentationen är öppen betyder inte det att systemet är öppet.

Men finns det något behov av ett öppet system till dessa plattformar?

Med tanke på att mjukvara kan ställa till med alla möjliga problem så är det kanske lika bra att Apple måste godkänna applikationen innan den släpps lös.

Det känns i alla fall som att det är svårare att gå in och få någonting ogjort på en handhållen liten apparat, än vad det är på en fullvuxen dator.

 

Jag kan både se fördelarna och nackdelarna med detta upplägg, men personligen så tycker jag att fördelarna väger tyngre.

Det går snabbt och lätt att hitta mjukvara och jag vet att det kommer att fungera. Att recensioner och betyg ligger på samma sida som applikationen laddas hem ifrån är ju också ett stort plus. Det är inte utvecklaren själv som väljer vilka kommentarer som ska synas.

 

Men hur detta knyter an till diskussionen om Flash begriper jag dock inte?

På vilket sätt leder avsaknaden av Flash ut användaren på Appstore för att köpa mjukvara?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde att Apple också måste godkänna ditt program.

Det glömde jag inte. Det är det som filtrerar bort buggiga och skadliga program, i varje fall de värsta exemplen.

 

EDIT: Jag håller med Djungell: Detta har nu glidit ganska långt från ämnet. Därmed avslutar jag denna sidodiskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

På vilket sätt leder avsaknaden av Flash ut användaren på Appstore för att köpa mjukvara?

...

Angående att styra folk till iTunes-affären genom att strypa Flash:

Det finns ett spel i appstore som heter Bloons TD som jag tillbringat många timmar med. Det kostar 22 kr. Spelet finns även gratis i Flash-version på nätet och när jag spelar där så snurrar min MacBooks fläkt ganska rejält. Apparater som kör kör iPhone OS kan inte använda gratisversionen på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och anledningen till att bl.a. iPhone inte kan använda dessa gratisversioner som finns på nätet beror på? Ja, just det... avsaknaden av Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Fram tills att en ny standard sätts är Flash ett nödvändigt ont.

Egentligen inte, för vi klarar oss ju alldeles utmärkt utan flash. Allt blir bara lite flashigare med flash. Enda anledningen till att flash faktiskt används är ju faktiskt att det är så jäkla mycket enklare att göra en hemsida med lite mer avancerade effekter osv. i flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... vi klarar oss ju alldeles utmärkt utan flash.

 

Du gör det kanske, men inte jag och många med mig. Besöker dagligen sidor som nyttjar Flash på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör det kanske, men inte jag och många med mig. Besöker dagligen sidor som nyttjar Flash på ett eller annat sätt.

 

Det var nog inte det han syftade på. Han syftade nog mer på att dessa sidor inte behöver Flash utan använder det enbart för att det är en genväg.

Videofilmer behöver inte vara Flash, "interaktiva" hemsidor behöver inte vara Flash etc.

 

Du behöver Flash för att de som skapar innehållet på internet tar genvägar genom Flash. Detta ger ett långsammare och mindre stabilt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därav mitt "Flash är ett nödvändigt ont"...

 

Men nödvändigt är det ju faktiskt inte.

 

De som skapar sina sidor i Flash behöver ju inte göra det. Det är ju bara för att själva skapandet är enkelt. Så någon nödvändighet är det ju inte.

 

Då kvarstår "Flash är ett ont".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nödvändigt är det ju faktiskt inte.

 

De som skapar sina sidor i Flash behöver ju inte göra det. Det är ju bara för att själva skapandet är enkelt. Så någon nödvändighet är det ju inte.

 

Vad ska man skapa sidorna i så man t.ex. kan göra dessa interaktiva samt visa video om nu Flash inte är ett måste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man skapa sidorna i så man t.ex. kan göra dessa interaktiva samt visa video om nu Flash inte är ett måste?

 

Du behöver verkligen inte Flash för att visa en video, det går utmärkt med till exempel Quicktime!

Vilken del av en "interaktiv" sida skulle behöva Flash, menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver verkligen inte Flash för att visa en video, det går utmärkt med till exempel Quicktime!

Vilken del av en "interaktiv" sida skulle behöva Flash, menar du?

 

Var kanske inte helt tydlig i det jag skrev. Att man inte behöver Flash för att visa video vet jag, det jag menar är interaktivitet tillsammans med video. Mig veterligen finns det inget annat alternativ än just Flash för detta. Sedan har vi alla onlinespel, MMORPG, som finns. Funkar inte utan Flash och mig veterligen finns det inte något alternativ här heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kanske inte helt tydlig i det jag skrev. Att man inte behöver Flash för att visa video vet jag, det jag menar är interaktivitet tillsammans med video. Mig veterligen finns det inget annat alternativ än just Flash för detta. Sedan har vi alla onlinespel, MMORPG, som finns. Funkar inte utan Flash och mig veterligen finns det inte något alternativ här heller.

 

Du menar till exempel den reklam som dyker upp i en video på Youtube?

Det enklaste är nog att flytta reklamen till en ruta bredvid videon. Men inte heller detta är ju en nödvändighet utan bara lite flashigare.

Det går att få till jätteläckra sidor med effekter och allt möjligt utan Flash.

 

MMORPGn brukar inte vara Flash, de brukar vara riktiga spel. Det finns även onlinespel som är baserade på CSS, jag har tyvärr ingen länk, men jag vet att andra forumiter har. Så du får nog länken senare. Men nej, det finns ingenting nuvarande som kan fylla precis den funktionen. Men så får man också tänka på att Flash spel är väldigt begränsade redan som de är. Det kan vara kul att slösa bort fem minuter på att skjuta kanonkulor på riddare eller spränga ballongen. Men det hade precis lika gärna kunnat vara samma lilla spel fast i applikationsform, ladda hem det på någon minut och spela. Detta hade också varit fördelaktigt för prestandan och spelen hade inte alls varit lika begränsade. Så det finns inget motsvarande alternativ, men det finns bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är för trött för att ta diskussioner som denna så jag avslutar med följande.

 

Finner det bara roligt att du hela tiden försöker förringa Flash. Du erkänner att det inte finns alternativ men försöker då få fram att Flash är begränsat och att "riktiga" spel inte är i Flash. Sidan Miniclip har haft så mycket som 117 miljoner besökare (varav 34 miljoner unika sådana) under en och samma månad (Google Analytics) så antalet personer som spelar Flashspel är som du ser mycket stort. Jag spelar inte Flashspel men behöver Flash av andra skäl. Flash är därför som sagt var ett nödigt ont för många miljoner människor vare sig du vill detta eller inte.

 

Apple saluför iPad som "The best way to experience the web, email, photos and video". För att man ska kunna uppleva nätet på bästa sätt så måste samtliga standarder stödjas och eftersom Flash inte finns fallerar hela säljargumentet och den påstådda bästa upplevelsen totalt.

 

Flash är slött, processorkrävande och dåligt optimerat. Inte

. Apple arbetade tillsammans med Adobe men det skar ju sig tyvärr...

 

När det gäller iPad och HTML5 så fungerar inte sidor som Vimeo och deras nya videospelare i formatet. Detta enligt simulatorn i senaste iPad SDK:n och med tanke på att det är mindre än 1 månad kvar till releasen bör Apple se till så detta fungerar istället för att ge sig ut på korståg mot allt och alla som man inte kan kontrollera.

 

Vimeo

I can't enjoy normal HTML5 browsing on Vimeo because the HTML video won't play.

 

YouTube

The YouTube player in HTML5 is heavily dependent on the mouse.. so I can't use my finger to scrub across the video.. and sometimes the video doesn't even load. I hate that I have to close my browser just to see video in a single YouTube app.

 

The Best HTML5 Example on the Net

http://9elements.com/io/projects/html5/canvas/

This HTML5 example won't run on the iPad.. with its heavy animations.. and background sounds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...