Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples vd på nytt korståg mot Flash


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Va????

Varifrån laddar du ner Flash? Apple.com? Det tror jag inte på. Jag tror mer på Adobe.com. Och vem har då skrivit programvaran, tror du? Adobe eller Apple?

 

Du tycks inte veta om detta med att Apple kör med ett helt slutet system vilket gör det mycket svårt för Adobe att implementera kod. Apple arbetar tillsammans med Adobe (står att läsa i flera utvecklingsbloggar) men bara så pass mycket så att det inte står helt still. Apple är smarta, om än anala i sin snikenhet, då man vill kontrollera och styra precis allt. Man skyller på att Flash är processorkrävande (används som skäl) men det är inte det egentliga skälet. Att Flash inte kommer till iPod Touch, iPhone samt iPad beror på ett enda faktum och det är att Flash skulle innebära en öppen väg in i webbläsaren för alla gratis webbapplikationer som finns. Apple skulle då förlora en massa pengar eftersom folk hellre använder gratisalternativ än att betala för apps i App Store.

 

Edit: Adobe har lyckats få till det med RIM (Blackberry), Palm, Microsoft, Android och Symbian. Detta för att deras system är mer eller mindre öppna samt att man är villig att samarbeta mot ett gemensamt mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Du tycks inte veta om detta med att Apple kör med ett helt slutet system vilket gör det mycket svårt för Adobe att implementera kod. Apple arbetar tillsammans med Adobe (läs utvecklingsbloggen) men bara så pass mycket så att det inte står helt still. Apple är smarta, om än anala i sin snikenhet, då man vill kontrollera och styra precis allt. Man skyller på att Flash är processorkrävande (används som skäl) men det är inte det egentliga skälet. Att Flash inte kommer till iPod Touch, iPhone samt iPad beror på ett enda faktum och det är att Flash skulle innebära en öppen väg in i webbläsaren för alla gratis webbapplikationer som finns. Apple skulle då förlora en massa pengar eftersom folk hellre använder gratisalternativ än att betala för apps i App Store.

 

Edit: Adobe har lyckats få till det med RIM (Blackberry), Palm, Microsoft, Android och Symbian. Detta för att deras system är mer eller mindre öppna och att man inte är så anala och snikna som Apple är.

Och jag har sett rosa elefanter dansa hambo på natthimlen vid ett flertal tillfällen.

Kan det ha varit en slump att det var på en fredag eller lördag?

 

Du har inga som helst belägg för vad du påstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Fixed!

 

72628485.png

 

 

Vi diskuterar Flash. Att reagera och handla på det där sättet är inte lämpligt! :armskeptisk:

Det är ingen som gjort några personliga påhopp, det mikeallq gjorde var att han med tveksam retorik påpekade att du inte har några källor som backar upp ditt påstående!

 

Hur ska man kunna diskutera med någon som blockerar ens inlägg?

Det hade varit lämpligare att bara dra sig ut diskussionen om man inte har någonting mer att säga. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi diskuterar Flash. Att reagera och handla på det där sättet är inte lämpligt! :armskeptisk:

Det är ingen som gjort några personliga påhopp, det mikeallq gjorde var att han med tveksam retorik påpekade att du inte har några källor som backar upp ditt påstående!

 

Hur ska man kunna diskutera med någon som blockerar ens inlägg?

Det hade varit lämpligare att bara dra sig ut diskussionen om man inte har någonting mer att säga. :(

 

Väldigt OT men jag avböjde fortsatt diskussion med honom eftersom vi inte kommer längre men han respekterade inte detta utan fortsatte diskussion så då blockade jag honom helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt OT men jag avböjde fortsatt diskussion med honom eftersom vi inte kommer längre men han respekterade inte detta utan fortsatte diskussion så då blockade jag honom helt enkelt.

Bättre formulerat: Du klarar inte av att argumentera för dina påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt OT men jag avböjde fortsatt diskussion med honom eftersom vi inte kommer längre men han respekterade inte detta utan fortsatte diskussion så då blockade jag honom helt enkelt.

 

Detta är ett forum, du kan inte välja och vraka vilka du vill diskutera med. Det är fritt för alla att kommentera och delta.

Vill du inte diskutera med honom så är det bara att låta blir att svara.

 

Att lägga upp en bild där du visar att du blockerat honom skapar inte precis ett trevligt klimat.

Att provocera på det där sättet är helt enkelt inte ok.

Här brukar vi försöka hålla en lite högre nivå.

 

@Mikaellq:

Vi har förstått det allihop men det där hjälper ju knappast situationen?

Två fel gör inte ett rätt. Sluta retas nu, du också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett forum, du kan inte välja och vraka vilka du vill diskutera med. Det är fritt för alla att kommentera och delta.

Vill du inte diskutera med honom så är det bara att låta blir att svara.

 

Att lägga upp en bild där du visar att du blockerat honom skapar inte precis ett trevligt klimat.

Att provocera på det där sättet är helt enkelt inte ok.

Här brukar vi försöka hålla en lite högre nivå.

 

@Mikaellq:

Vi har förstått det allihop men det där hjälper ju knappast situationen?

Två fel gör inte ett rätt. Sluta retas nu, du också!

 

Jodå, jag är fri att bestämma vilka jag ska och inte ska diskutera med. Forumet har funktionen blockera användare av en anledning. Att lägga upp en bild gjorde jag inte för att retas utan för att han inte tycks förstå att jag inte kommer att fortsätta diskutera med honom trots att han fortsätter diskutera med mig. Sedan är du ingen moderator så försök inte att moderera utan tycker du att mitt handlande är fel kan du kontakta en moderator.

 

Sista OT från mig i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför var du tvungen att länka till en cachad sida hos WSJ?

 

WSJ kör med en modell där artiklarna kapas för icke-prenumeranter efter några timmar. Så enda sättet att ta del av hela innehållet (om man inte vill pröjsa) är just cachade sidor. Så var det med den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som med iPhone och iPod Touch så har iPad inte stöd för Flash. YouTube har därför kodat om merparten av alla filmer till H.264 (MPEG-4 AVC) med AAC-ljud.

 

Då förstår jag, tack för förklaringen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycks inte veta om detta med att Apple kör med ett helt slutet system vilket gör det mycket svårt för Adobe att implementera kod.

Vad då slutet? All dokumentation för utvecklare finns helt öppethttp://developer.apple.com/

Svårt? Det finns tusentals program till Mac, iPhone etc. Då får väl Adobe anställa några av dessa utvecklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad då slutet? All dokumentation för utvecklare finns helt öppethttp://developer.apple.com/

Svårt? Det finns tusentals program till Mac, iPhone etc. Då får väl Adobe anställa några av dessa utvecklare.

iPhone OS kan väl anses vara ganska slutet eftersom Apple bestämt att de ska godkänna alla program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ?!?!? Websidorna blir snyggare och mer funktionella med flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ?!?!? Websidorna blir snyggare och mer funktionella med flash.

Snyggare vet jag inte, det är upp till betraktaren, men nämn en Flash sida där det går snabbare att navigera och utan krångel.

 

Flash i hemsidor där Flash dominerar eller till och med är det enda som presenteras vill jag hävda ALLTID är med estetik över funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggare vet jag inte, det är upp till betraktaren, men nämn en Flash sida där det går snabbare att navigera och utan krångel.

 

Flash i hemsidor där Flash dominerar eller till och med är det enda som presenteras vill jag hävda ALLTID är med estetik över funktion.

 

Hur ska man kuna hantera flash spel och flash filmer utan att hantera flash ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man kuna hantera flash spel och flash filmer utan att hantera flash ?

De som ansvarar för hemsidor får helt enkelt sluta använda Flash, detta cancer.

Med tanke på hur duktiga Jobs & Apple varit med att exkludera gammal teknik så är risken stor att Flash försvinner med tiden. Redan nu borde reklammakare se över alternativen om de vill nå alla iPhone användare som ju har en mycket större närvaro på nätet än någon annan bland smartphones. Mammon kommer att ge skjuts åt utvecklingen åt Flash död alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som ansvarar för hemsidor får helt enkelt sluta använda Flash, detta cancer.

Med tanke på hur duktiga Jobs & Apple varit med att exkludera gammal teknik så är risken stor att Flash försvinner med tiden. Redan nu borde reklammakare se över alternativen om de vill nå alla iPhone användare som ju har en mycket större närvaro på nätet än någon annan bland smartphones. Mammon kommer att ge skjuts åt utvecklingen åt Flash död alltså.

 

Jag delar sällan din uppfattning, mikaell, vi tycks vara raka motsatser till varandra i det mesta. Men när det gäller flash slår du huvudet på spiken och du slår in den i rätt planka dessutom!

När det gäller teknik så är det bra att pengarna styr, det börjar bli mindre och mindre lönsamt att bruka flash då man inte når ut till alla iphone och ipod användare. Detta gynnar utvecklingen enormt. Flash är gammal teknik som hankat sig fram på diverse uppdateringar och pålägg, men tekniken i sig har varit död sedan länge.

 

Jag skulle vilja jämföra flash med en hjärndöd patient. Med hjälp av dagens medicin kan vi hålla kroppen levande med apparater och manicker, men mer än så kan inte hända, hjärnan är död. Det finns ingenstans att gå.

Nu är det också så många apparater inkopplade i patienten att vi inte kan flytta honom utan att koppla bort apparaterna och låta naturen ha sin gång. Flash har gjort sitt, det är dags att dra ur sladden och gå vidare. För patienten som väntar i receptionen behöver bara hjälp att komma upp på benen igen, hon kan alla världens språk och vill ut och springa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är tyvärr ett nödvändigt ont så fram till att HTML5 blir en standard så gör Apple fel som väljer bort Flash i iPod Touch, iPhone och kommande iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är tyvärr ett nödvändigt ont så fram till att HTML5 blir en standard så gör Apple fel som väljer bort Flash i iPod Touch, iPhone och kommande iPad.

 

Fel och fel, någon gång måste den dö eftersom det är föråldrad teknik redan. Hur var det med floppy disketterna på 90-talet när iMac inte hade någon sådan? Den dog där och då utan att majoriteten av folket saknade det.

 

Apple förtjänar creds tycker jag, som alltid riskerar sin nacke för få som hela marknaden egentligen vill. De andra är nästan lite fega och vågar inte gå emot dessa 20-30% av köpare som verkligen kräver Flash. (Siffror taget ur luften, men ni kanske förstår vad jag menar? Knappast majoritet eller har jag fel?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel och fel, någon gång måste den dö eftersom det är föråldrad teknik redan. Hur var det med floppy disketterna på 90-talet när iMac inte hade någon sådan? Den dog där och då utan att majoriteten av folket saknade det.

 

Apple förtjänar creds tycker jag, som alltid riskerar sin nacke för få som hela marknaden egentligen vill. De andra är nästan lite fega och vågar inte gå emot dessa 20-30% av köpare som verkligen kräver Flash. (Siffror taget ur luften, men ni kanske förstår vad jag menar? Knappast majoritet eller har jag fel?)

 

Tro det eller ej, men jag har sett en PC från 2007 som hade inbyggd diskettstation! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel och fel, någon gång måste den dö eftersom det är föråldrad teknik redan.

 

Felet Apple gör är att man tar bort Flash innan ett alternativ finns. Man låser därmed ute miljontals av användare från en stor del av nätet och det under flera år då W3C uppskattar att standardiseringen av HTML5 först sker under första kvartalet 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet Apple gör är att man tar bort Flash innan ett alternativ finns. Man låser därmed ute miljontals av användare från en stor del av nätet och det under flera år då W3C uppskattar att standardiseringen av HTML5 först sker under första kvartalet 2012.

 

Utav den "stora delen av nätet" är säkert bortåt 90% reklam. Rena spekulationer, men vi kan nog alla enas om att siffran är väldigt hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man kuna hantera flash spel och flash filmer utan att hantera flash ?

Hur ska man kunna lyssna på kassettband och spela C64-spel utan kassettbandspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone OS kan väl anses vara ganska slutet eftersom Apple bestämt att de ska godkänna alla program?

Med tanke på alla tusentals appar som finns så är det inte särskilt slutet, nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utav den "stora delen av nätet" är säkert bortåt 90% reklam. Rena spekulationer, men vi kan nog alla enas om att siffran är väldigt hög.

 

Ja, som jag tidigare skrev så är det bara för filmvisning som man har något vettig nytta av Flash. Reklambanners är jag gärna utan.

 

Sen när det gäller Flashspel så kan jag faktiskt hålla med där. Det finns en sån oerhörd mängd med flash-spel som används dagligen av miljoner användare. Kolla bara på Facebook till exempel, hur många flashspel har vi inte där? Den funktionaliteten tappar man helt genom att inte tillåta Flash. Jag kan tänka mig att många hade gillat att sitta i soffan med sin iPad och Facebooka och spela Farmville eller nått annat spel som kräver flash (det kanske inte farmville gör jag vet inte), något som faktiskt blir en omöjlighet.

 

Det ska bli intressant att se vad som händer, men jag tycker inte vi ska skälla på Apple - det är inte deras fel att Adobe har misslyckats så fullständigt med Flash för Mac och andra mobila plattformar. Om flash hade funkat som en dröm så tror jag nog inte att Steve Jobs varit en sådan militant motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...