Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

SJ har ju som bekant inte haft lätt i vinter, förseningar, om de ens kommer fram, ursäkterna har varit många, allt från is i växlar, krånglande lok å vagnar, nedfallande is från loken på spåren etc... frågan är finns det nån här som har en susning om var problemen härrör egentligen, är det loken/vagnarna eller spåren/växlarna? För liksom vintrar har Sverige haft förr (jodå faktiskt, inte många som tror det) och både tåg och räls har vi haft i några hundra år oxå och alltsammans utan lika stora problem som idag, så vad är det som fallerar tror ni?

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vanligtvis välunderrättade källor har allt underhåll strypts till ett minimum och nu får "vi" betala för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SJ har ju som bekant inte haft lätt i vinter, förseningar, om de ens kommer fram, ursäkterna har varit många, allt från is i växlar, krånglande lok å vagnar, nedfallande is från loken på spåren etc... frågan är finns det nån här som har en susning om var problemen härrör egentligen, är det loken/vagnarna eller spåren/växlarna? För liksom vintrar har Sverige haft förr (jodå faktiskt, inte många som tror det) och både tåg och räls har vi haft i några hundra år oxå och alltsammans utan lika stora problem som idag, så vad är det som fallerar tror ni?

 

Man har avskedat större delen av personalen som tidigare arbetade i spårområdet och förlitar sig till datorer och utrustning utvecklad för att fungera i norra Afrika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 80-talet, om jag inte minns fel, delades järnvägandet upp i en organisation som körde tåg och en organisation som fixade strulande växlar. Nu är det en jävla massa som kör tåg och använder de strulande växlarna. Dessutom har de här i Götet annonserats på temat 50 saker som ska få tåget att passa tiden. Där nämns bla patruller på fältet som snabbt ska kunna fixa växlar mm samt det dummaste av allt: Något praktpucko har bestämt att man ska stänga dörrarna till tåget lite tidigare! Som resenär (ytterst sällan, men tåg är, eller kanske var, trevligt) ger jag fullständigt fan i när tåget rullar ut från stationen. Det som är intressant, och bör stå på biljetten/i tidtabellen är när/var jag kliver på/av tåget. Gissar att anledningen att man inte ändrar i tidtabellen är att vissa resor då tar över en timme, alltså 61 minuter, istället för under en timme, alltså 59 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag får de svara inför regeringen.

 

 

Såg den vanliga ursäkten igen, att det bildas is på loken, alltså gjorde det inte det förr? Och vad är problemet, is kan ju inte bildas där det rör sig, så det växer på där det får plats men så länge hjulen rullar rullar dom liksom, hur gör dom annars i Sibirien? Nja jag tror inte riktigt på den förklaringen att det är isens fel, däremot kan de ha designat vagnarna i italien så de inte pallar för is och snö, men det är inte isens fel utan konstruktörens. Man kan inte skylla konstruktionsfel på vädret. Oj då, höghuset kollapsa men det var inte fel på konstruktionen utan på gravitationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälle Jochum har du sett hur tågen ser ut...

 

Räcker att kolla på hur en bil ser ut efter en resa i snö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och? Bilarna funkar bra oftast hur mycket snö eller is det är på dom, och tågen pallar ju med lite snö och is i Sibirien liksom i Sverige för tio år sen och tillbaka hundra år och mer säkert. Det här är ingen exceptionell vinter om man tittar bakåt. Nej grejerna är uppenbart inte konstruerade att klara vinterväder, och de som bestämmer att köpa in material som inte klarar förhållandena där grejerna ska användas och samtidigt bestämmer att dra in på underhållet ja de är ju högst inkompetenta.

 

Pendlare idag kanske betalar 40 000 om året för att ta sig till jobbet, och sen går inte skiten bara för att det är vinter som ju alla vet inträffar varje år, klart de blir sura då.

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det varit ett endaste dugg bättre under den snö & is fria sommaren, tåget från Stockholm till Göteborg har oftare varit ordentligt försenad, >20 min, än att den varit i tid. De gånger under sommaren som gått blev man förvånad när tåget kom i tid, blinkade med ögonen och tänkte att "det där tågskrället kan väl aldrig vara det jag ska åka med".

 

Som jag ser det, statlig service under sparkrav. Det blir inte bättre än så här då. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en bil så kanske det inte får plast med så mycket is. En kollega i fikarummet som är lokförare sa att det kan bildas upp till 10ton med is under varje lok och vagn. Tänk då hur många ton det blir på ett godståg som är 600m långt med 10ton extra på varje vagn!

 

Dessutom så verkar det som det har dragits ner på avisningshallarna som fanns i och med att det inte har varit så mycket snö de senaste åren.

Redigerad av lundare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det har ju funkat bra tidigare då det var statligt men inte skulle generera vinst utan bara vara för vår nyttas skull. Nu skall tydligen aktieägarna få sitt först, en intresseförskjutning som kommer resenärerna tillkorta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en bil så kanske det inte får plast med så mycket is. En kollega i fikarummet som är lokförare sa att det kan bildas upp till 10ton med is under varje lok och vagn. Tänk då hur många ton det blir på ett godståg som är 600m långt med 10ton extra på varje vagn!

Jomen det är väl inget nytt att is bildas, det gjorde det på alla lok å tågset som varit i historien, som i Sibirien gissar jag.

Om det är nytt att is bildas då har man ju gjort en konstruktionsmiss. Vilket jag tror, görs det lok i Sverige ens fortfarande? De görs väl i Italien eller nånstans där de inte sett snö på vykort.

 

Dessutom så verkar det som det har dragits ner på avisningshallarna som fanns i och med att det inte har varit så mycket snö de senaste åren.

Ja bl a här skon klämmer verkar det som, de har sett nånstans att spara för att öka aktieutdelningen med ingen som helst tanke på hur det kan gå för verksamheten, helt inkompetent, de borde få betala ur egna fickor de som beslut så åt helsefyr tokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det har ju funkat bra tidigare då det var statligt men inte skulle generera vinst utan bara vara för vår nyttas skull. Nu skall tydligen aktieägarna få sitt först, en intresseförskjutning som kommer resenärerna tillkorta.

Bästa sättet att få resultat är att sätta eld i arslet på dem. Utsatt dem för konkurrens! Låt dem förlora miljoner till konkurrerande bolag och nog fan att de kommer att anstränga sig!

 

Det viktiga är att vi, det resande folket, får den service vi vill ha. Nu får vi det ju inte till belåtenhet, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det har ju funkat bra tidigare då det var statligt men inte skulle generera vinst utan bara vara för vår nyttas skull. Nu skall tydligen aktieägarna få sitt först, en intresseförskjutning som kommer resenärerna tillkorta.

...men vi borde (regeringen alltså) bestämma vad vi/de vill med SJ, skall det generera vinst till aktieägaren (staten va?) eller ska den erbjuda pålitliga transporter för svenska folket?

Uppenbart funkar det inte att kombinera dessa så valet måste göras. Annars så är ju det enda som återstår att riva upp rälsen å lägga pengarna på nåt vettigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att få resultat är att sätta eld i arslet på dem. Utsatt dem för konkurrens! Låt dem förlora miljoner till konkurrerande bolag och nog fan att de kommer att anstränga sig!

 

Det viktiga är att vi, det resande folket, får den service vi vill ha. Nu får vi det ju inte till belåtenhet, eller hur?

 

Säg inte det. Mina erfarenheter av SJ talar till att om konkurrensen skulle bli hård så skulle SJ älska det, tycka att de kan dra sig tillbaka nu när det finns ett så bra alternativ och sedan helt enkelt lägga ner, lata som de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att vi, det resande folket, får den service vi vill ha. Nu får vi det ju inte till belåtenhet, eller hur?

Nä, det funkar ju inte alls. Lägg ner skiten. Eller gör så det funkar. Ingen annan verksamhet, förutom SAS då, kan fortleva så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det varit ett endaste dugg bättre under den snö & is fria sommaren, tåget från Stockholm till Göteborg har oftare varit ordentligt försenad, >20 min, än att den varit i tid. De gånger under sommaren som gått blev man förvånad när tåget kom i tid, blinkade med ögonen och tänkte att "det där tågskrället kan väl aldrig vara det jag ska åka med".

 

Som jag ser det, statlig service under sparkrav. Det blir inte bättre än så här då. :ThumbsDown:

Jag som pendlar varje dag med SJ kan intyga att det, åtminstone på min sträcka Enköping-Stockholm fungerat riktigt bra i flera år nu (med vissa undantag såklart). Men de senaste månaderna har varit rent ut sagt katastrofala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och? Bilarna funkar bra oftast hur mycket snö eller is det är på dom, och tågen pallar ju med lite snö och is i Sibirien liksom i Sverige för tio år sen och tillbaka hundra år och mer säkert. Det här är ingen exceptionell vinter om man tittar bakåt.

Hur tågen i Sibirien är konstruerade vet jag inte.

 

Skillnaden mot en bilväg är att den plogas, det gör inte järnvägen. Ett tåg som forsar fram i 160-200 km/h i oplogat landskap drar upp bra mycket mer snö som kan fastna på en bil som kör på mestadels plogad väg i 110 km/h. Jag läste någonstans att ett X2000 drar på sig 30 ton is under en resa. Is som ofta ramlar ner i växlar, för det är där som det skakar till.

 

De flesta av de tåg som rullar idag är precis samma tåg som rullade för 30-40 år sedan, så tågkonstruktionen har ju varken blivit bättre eller sämre. Dessvärre så har man väl dragit in på upptiningsanläggningar mm.

 

Sen tror jag att vi inte riktigt kommer ihåg hur tågen fungerade sist vi hade en vinter av den här kalibern i mellan- ohc sydsverige. Snö och minusgrader oavbrutet i två månader, det var länge sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag att vi inte riktigt kommer ihåg hur tågen fungerade sist vi hade en vinter av den här kalibern i mellan- ohc sydsverige. Snö och minusgrader oavbrutet i två månader, det var länge sedan...

 

Tja, tycker man hör om problemen varje vinter, för varje år kommer det snö i så pass mängd att problem uppstår för kollektivtrafiken, järnväg som bussar, främst stadsbussar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, tycker man hör om problemen varje vinter, för varje år kommer det snö i så pass mängd att problem uppstår för kollektivtrafiken, järnväg som bussar, främst stadsbussar...

Jo, men det är ju bara några dagar, sen är det över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju bara några dagar, sen är det över.

 

Men det är ingen ursäkt för att inte ha utrustning som klarar snö eller avsaknad av vinterunderhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta av de tåg som rullar idag är precis samma tåg som rullade för 30-40 år sedan

 

Nja, möjligen på godstågssidan, men bland persontåg är det nog ytterst få kvar som är äldre än kanske 25 år. I alla fall i den här delen av landet. Det är de så kallade Reginatågen (X5x), Öresundstågen (X31) och de lite äldre pendeltågen (X11). Dessutom X2000 (X2) då. Inga av dem är äldre än ca 20 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, möjligen på godstågssidan, men bland persontåg är det nog ytterst få kvar som är äldre än kanske 25 år. I alla fall i den här delen av landet. Det är de så kallade Reginatågen (X5x), Öresundstågen (X31) och de lite äldre pendeltågen (X11). Dessutom X2000 (X2) då. Inga av dem är äldre än ca 20 år.

De äldsta X2000 är ganska precis 20 år gamla, men här uppe i mellansverige så rullar det ganska många loktåg med RC-lok. Hur gamla de loken är vet jag inte. Men betydligt mer än 20 år finns det nog ganska många lok som är. För att parafrasera ett uttalande om Linjeflygs gamla Fokker F-28; Det där är inget tåg, det är en mycket tät formation av reservdelar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ingen ursäkt för att inte ha utrustning som klarar snö eller avsaknad av vinterunderhåll.

Vad vi ser nu är att SJ:s och Banverkets gambling sket sig. De har konsekvent dragit ner på service och underhåll och hoppats att en vinter som denna aldrig mer skulle återkomma. Men det gjorde den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...