Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

  • 3 weeks later...

http://www.aftonbladet.se/incoming/article19316695.ab

 

Brand i kontaktledning, hur kan de brinna? Består de inte av blott metall och metall?

Metall kan faktiskt brinna. När du tittar på ett fyrverkeri så är det brinnande metaller som gör färgerna.

Ta ett tänt ljus och strö litet järnfilspån i ljuset så får du se. (Har du inget järnfilspån så ta en gammal magnet och dra runt den i barnens sandlåda en stund så fastar det på magneten.)

 

Brand i en kontaktledning kan vara vad som helst. Den kan faktiskt "brinna" av. När man drar mycket ström genom ledningen (som när ett tåg accelererar) så blir den varm. Finns det då någon liten spricka eller annan defekt så koncentreras värmen just där så att ledningen smälter av. Ledningsändarna kan då antända torrt gräs eller liknande.

 

Sedan så finns det transformatorer på kontaktledningen. Dessa är oljekylda. Olja kan brinna.

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metall kan faktiskt brinna. När du tittar på ett fyrverkeri så är det brinnande metaller som gör färgerna.

Ta ett tänt ljus och strö litet järnfilspån i ljuset så får du se. (Har du inget järnfilspån så ta en gammal magnet och dra runt den i barnens sandlåda en stund så fastar det på magneten.)

 

Förresten, det där med järnfilspån i sandlådan blev jag lite nyfiken på, menar du att det finns järnfilspån naturligt i all sand eller att det är förorenat om det är en låda i stadsmiljö, eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog naturligt, skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Veolia håller inte avtal”

 

Veolia ifrågasätter nästan alla punkter i avtalet som slöts efter strejken på Öresundståg. Ingen del av överenskommelsen har förverkligats.

Det är en dryg månad sedan strejken slutade. Fack och arbetsgivare undertecknade ett avtal som innebär att facket i stor utsträckning fick igenom sina krav. Tiden därefter har varit jobbig för facket och för de anställda på Öresundståg. Det har varit uppsägningar, konflikt om ensamarbete på tågen och ovilja från Veolias sida att följa det avtal som undertecknats.”

 

 

Ny strejk på G kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från HD.se:

post-11001-0-16876900-1407617889.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå.... Men, hur kan en fågel orsaka ett totalstopp? think.gif

Kan göra ordentlig skada. Har läst att lok har luftintag som inte får korkas igen exempelvis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det varit en tidningsanka?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fågel kan ju vara ganska stor. Frontalkrocka med en örn eller uggla i 160 km/h...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://hd.se/landskrona/2014/08/09/forseningar-i-tagtrafiken/

 

Mellan raderna kan man se att lokföraren trodde att han kanske kört på en människa, men man hittade bara fjädrar vid olycksplatsen:

"Klockan 18 började tågen gå som vanligt efter besked om att det var ett djur som tåget kört på."

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan göra ordentlig skada. Har läst att lok har luftintag som inte får korkas igen exempelvis.

Vanliga lok (RC tror jag) har bromsslangar i nosen, det ska ju gå att vända loket om man vill, om de går sönder så ska bromsarna aktiveras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har av olika anledningar legat efter med läsandet av papperstidningen, men nu börjar jag återhämta mig.

 

GP 21/8 publicerade en TT-notis med rubriken "Nya fordonsregler ska skona miljön". Den handlar om att Transportstyrelsen, på regeringens uppdrag, tagit fram regler för tyngre och längre lastbilar.

Förslaget innebär att lastbil med släp ska kunna vara 32 meter långt och kunna väga 74 ton.

 

Jag antar att det kommer innebära att lastbilarnas bränsleförbrukning/ton last kommer att minska, vilket är bra. Men jag misstänker också att det kommer innebära en konkurrensfördel för lastbil mot tåg, och det är antagligen inte bra ur miljösynpunkt. Givetvis finns det last som av olika skäl behöver åka lastbil, men redan idag körs det vid behov längre/tyngre lastbilar. Jag mötte nyligen en SL-spårvagn (nr 515?) i Göteborg, den åkte på två lastbilar från hamnen mot Stockholm. Och det transporteras regelbundet delar till vindkraftverk på lastbil, fordonen kan mäta runt 48 meter/120 tom har jag hört, jag gissar att det kan vara svårt med viss kurvtagning om tågen har för långa vagnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har av olika anledningar legat efter med läsandet av papperstidningen, men nu börjar jag återhämta mig.

 

GP 21/8 publicerade en TT-notis med rubriken "Nya fordonsregler ska skona miljön". Den handlar om att Transportstyrelsen, på regeringens uppdrag, tagit fram regler för tyngre och längre lastbilar.

Förslaget innebär att lastbil med släp ska kunna vara 32 meter långt och kunna väga 74 ton.

 

Jag antar att det kommer innebära att lastbilarnas bränsleförbrukning/ton last kommer att minska, vilket är bra. Men jag misstänker också att det kommer innebära en konkurrensfördel för lastbil mot tåg, och det är antagligen inte bra ur miljösynpunkt. Givetvis finns det last som av olika skäl behöver åka lastbil, men redan idag körs det vid behov längre/tyngre lastbilar. Jag mötte nyligen en SL-spårvagn (nr 515?) i Göteborg, den åkte på två lastbilar från hamnen mot Stockholm. Och det transporteras regelbundet delar till vindkraftverk på lastbil, fordonen kan mäta runt 48 meter/120 tom har jag hört, jag gissar att det kan vara svårt med viss kurvtagning om tågen har för långa vagnar.

Vägarna tar stryk av tung trafik, särskilt sedan man gick över till stora enkeldäck på trailrarna. De spårar upp vägbanorna. Har de räknat med ökat underhåll? Eller är det en slags indirekt subventionering av åkerierna i Sverige? Nej, riktigt tung trafik borde ske på järnväg. Här utanför går "sandtåget" var och varannan dag till Limmareds glasbruk. Det är 8-12 fulla järnvägsvagnar med mineraler för glasframställning. Vågar inte tänka på hur många lastbilar det motsvarar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej! :D

Alltså det är rätt att en del långtradare med enkeldäck spårar vägarna mer, men de här nya extralånga långtradarna måste ju inte ha enkelhjul eller färre hjul eller mer last på varje axel man har bara förlängt dem med fler hjulpar alltså kan marktrycket på varje axel bli detsamma eller t o m mindre. Besparingen blir ju förutom som skrivet att man spar bränsle (mer last fast samma luftmotstånd) men dessutom blir det ju så att om man innan transporterade det man skulle på tre lastbilar och nu kan transportera lika mycket på två lastbilar så har man ju oxå vunnit en färre lastbil med motor som sliter, en förarhytt med motor mindre, alltså totalt mindre vikt och mindre slitage på vägen. Dessutom blir det en tredjedel färre lastbilsfronter där ute att krocka med så det blir även trafiksäkrare. Så länge man inte transporterar ännu mera på vägarna förstås.

Siffrorna ovan är påhittade jag vet inte procenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... de här nya extralånga långtradarna måste ju inte ha enkelhjul eller färre hjul eller mer last på varje axel man har bara förlängt dem med fler hjulpar alltså kan marktrycket på varje axel bli detsamma eller t o m mindre. ...

Hur vet du det? De kanske har samma utförande och bara längre hjulbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde förresten på radion i veckan att man funnit en teknisk orsak till många kontaktledningsrivande (som jag tyckte var ovanligare förr), det var något med kolet på nedtagarna att det var nytt eller nåt, om det inte var bra för ledningar framgick inte men det kanske inte beror på dåligt underhåll endast (dvs för lite pengar från alliansen) att ledningarna rivs utan att det är nåt tekniskt fel med det man inte kommit underfund med än, ja förrän nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det? De kanske har samma utförande och bara längre hjulbas.

 

Jag läste om det serru nånstans. :D Eller om de prata om det på radio, exakt hur det kom till mitt medvetande vet jag inte men jag kom alla fall ihåg essensen. :)

Sen har jag sett lastbilarna i fråga på E4an, de hade många axlar helt enkelt. Scania kom de från tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...