Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Semmelman

SJ, SJ, vad är felet?

Rekommendera Poster

Ansvar för järnvägen borde banne mig vara en valfråga!

Förstår inte hur man ska klara sina åtaganden med färre anställda och minskat antal tools, får inte ingjörerna lära sig räkna längre eller är det ekomerna som inte kan räkna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan anbringa min devis härnedan på regeringen

Ser man inte problemet kan man heller inte lösa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idiot, kostar väl inget för dem att hon fortsätter. Att kort krånglar behöver inte va personens fel utan bankens, släng av banken i så fall.

(jag körde tre kids gratis häromveckan när det regna, jag truga att de skulle följa med, tyckte inte de skulle gå där det var mörkt, det kosta mig tid, pengar och min arbetsgivare lite lite bränslepengar men vadå, spela ingen större roll, de blev glada och torrare och inte påkörda)

• Rösta upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idiot, kostar väl inget för dem att hon fortsätter. Att kort krånglar behöver inte va personens fel utan bankens, släng av banken i så fall.

(jag körde tre kids gratis häromveckan när det regna, jag truga att de skulle följa med, tyckte inte de skulle gå där det var mörkt, det kosta mig tid, pengar och min arbetsgivare lite lite bränslepengar men vadå, spela ingen större roll, de blev glada och torrare och inte påkörda)

+ 1 :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter man och läser tidningen är det väl lätt hänt att missa stationen. Kiwi kan säkert förklara hur det är möjligt. Hoppas det inte var han i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter man och läser tidningen är det väl lätt hänt att missa stationen. Kiwi kan säkert förklara hur det är möjligt. Hoppas det inte var han i alla fall.

Har hört om andra fall där det har hänt. Verkar egentligen inte konstigare än att en bussförare missar en hållplats eller att en pilot landar på fel flygplats. Skillnaden är väl mest kraven på de olika fordonens förare.

Om jag minns rätt så finns det några Öresundståg som kör Göteborg - Köpenhamn varje timme och några som kör Göteborg - Halmstad en halvtimme senare. De som åker till Danmark gör ett stopp i varje kommun, de som går till Halmstad stannar lite oftare. Kan det handla om att föraren var van att köra förbi Åsa? Har det nyligen gjorts schemaändringar för förarna så att de kör en rutt till Göteborg och en annan från Göteborg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan berätta att jag är oskyldig. ;) Har ännu inte missat en station under de år jag hittills har jobbat.

Anledningen är enkel: Dålig uppmärksamhet.

Varje lokförare i Sverige har en individuell tidtabell (eller »körplan« som de numera kallas) framför sig, där det klart och tydligt står angivet var och när tåget ska göra uppehåll för resandeutbyte. Den ska följas, om inte annat blir ordergivet (vilket kan hända). Sedan kan föraren bli distraherad av någonting – tågvärden kommer in och pratar, driftledningen ringer, ett rådjur blir nästan påkört — men samtidigt är vi förare utvalda för att vi kan göra flera saker samtidigt.

Ett annat problem är att man hamnar i en rutin. Åsa är fortfarande en relativt ny station och ligger mitt ute i ingenstans. Det finns i princip inga hus längs med spåren som skvallrar om att det snart kommer en tätort som troligtvis har en plattform. Har man då kört sträckan ett hundratal gånger genom åren och bara blåst förbi i 180 km/h varje gång, krävs det att man bibehåller sin koncentration och inte faller in i rutinen som säger att det bara är att luta sig tillbaka.

Med andra ord är det förarens fel.

Och ja, det är bara Öresundstågen som går Halmstad-Göteborg-Halmstad som gör uppehåll i Åsa. Övriga Öresundståg kör förbi som de alltid har gjort.

Ska faktiskt köra förbi Åsa två gånger i kväll och sedan göra uppehåll där lika många gånger. Ni får se i Expressen om jag misslyckades. ;)

/ Kiwi

• Rösta upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan berätta att jag är oskyldig. ;) Har ännu inte missat en station under de år jag hittills har jobbat.

Anledningen är enkel: Dålig uppmärksamhet.

Varje lokförare i Sverige har en individuell tidtabell (eller »körplan« som de numera kallas) framför sig, där det klart och tydligt står angivet var och när tåget ska göra uppehåll för resandeutbyte. Den ska följas, om inte annat blir ordergivet (vilket kan hända). Sedan kan föraren bli distraherad av någonting – tågvärden kommer in och pratar, driftledningen ringer, ett rådjur blir nästan påkört — men samtidigt är vi förare utvalda för att vi kan göra flera saker samtidigt.

Ett annat problem är att man hamnar i en rutin. Åsa är fortfarande en relativt ny station och ligger mitt ute i ingenstans. Det finns i princip inga hus längs med spåren som skvallrar om att det snart kommer en tätort som troligtvis har en plattform. Har man då kört sträckan ett hundratal gånger genom åren och bara blåst förbi i 180 km/h varje gång, krävs det att man bibehåller sin koncentration och inte faller in i rutinen som säger att det bara är att luta sig tillbaka.

Med andra ord är det förarens fel.

Och ja, det är bara Öresundstågen som går Halmstad-Göteborg-Halmstad som gör uppehåll i Åsa. Övriga Öresundståg kör förbi som de alltid har gjort.

Ska faktiskt köra förbi Åsa två gånger i kväll och sedan göra uppehåll där lika många gånger. Ni får se i Expressen om jag misslyckades. ;)

/ Kiwi

+ 1 Kul skrivet! :D:yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är nog lurigt det där ... och med inarbetade rutiner och sånt. Men det borde väl finnas nåt typ signalsystem som t ex N km före en station lyser en lampa till, som signalerar om att man närmar sig en station. :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja håller med, finns det inget som varnar föraren för att det kommer en station där de kan stanna, det är ju liksom inte som en bil som stoppar på 20 meter direkt, man måste ju ha lite framförvarning, finns det inga skyltar? Typ tätortsskylten skulle väl funka även på järnvägen? När man kör bil får man ju kontinuerligt veta hur många km det är till nästa stad, samt infoskyltar innan och välkomstskyltar, man kan inte missa att man är på väg att köra in i en stad, finns det inte vanliga ortskyltar utmed järnvägen, Tomellilla, Åsa? Nickar man till och vaknar upp och åker igenom en stad så har man ingen aning om vilken stad man passerar eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja håller med, finns det inget som varnar föraren för att det kommer en station där de kan stanna, det är ju liksom inte som en bil som stoppar på 20 meter direkt, man måste ju ha lite framförvarning, finns det inga skyltar? Typ tätortsskylten skulle väl funka även på järnvägen? När man kör bil får man ju kontinuerligt veta hur många km det är till nästa stad, samt infoskyltar innan och välkomstskyltar, man kan inte missa att man är på väg att köra in i en stad, finns det inte vanliga ortskyltar utmed järnvägen, Tomellilla, Åsa? Nickar man till och vaknar upp och åker igenom en stad så har man ingen aning om vilken stad man passerar eller?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikplatssignatur

Det är dock långt från alla skyltar som anger en station som aktuellt tåg ska stanna vid, ibland kan trafikplatsen dessutom vara en för länge sedan nedlagd station.

Redigerad av johnalder
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De där skyltarna känner jag igen, kul att få veta vad det är! Krångeligt bara om man vill veta vilken stad det är frkrtng av. Men man förstår ifall lokföraren missar dom, inte speciellt stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lokförarna vet ju vad förkortningarna står för. Och de slängs ju inte ut slumpvis på sträckorna utan kör ett antal invanda rutter. Tror inte man får köra själv första gångerna på ny sträcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ändock lätt förstå att de kan missa en sån liten skylt. Åsa lär väl förkortas å oxå så det blir inte stort.

Du tror de inte kör överallt utan bara invanda rutter? Jag vet inte men jag gissar bara att en lokförare kör en vecka en sträcka och nästa vecka en annan, varsomhelst i Sverige, de kan väl inte läras upp på alla sträckor (?), ungefär som vi gör (ja inte överallt utan en vecka i taget menar jag), eller så är det en rutt en månad å en annan en annan månad, men kiwi kan nog berätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ändock lätt förstå att de kan missa en sån liten skylt. Åsa lär väl förkortas å oxå så det blir inte stort.

Du tror de inte kör överallt utan bara invanda rutter? Jag vet inte men jag gissar bara att en lokförare kör en vecka en sträcka och nästa vecka en annan, varsomhelst i Sverige, de kan väl inte läras upp på alla sträckor (?), ungefär som vi gör (ja inte överallt utan en vecka i taget menar jag), eller så är det en rutt en månad å en annan en annan månad, men kiwi kan nog berätta.

Jag går bara på vad jag läst i tidningen Kupé, sektionen Lokföraren svarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sträckan du kör ska trafikeras av din arbetsgivare med ett tåg som du är behörig att köra. Borde begränsa en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde innebära att det inte finns så många sträckor en lokförare kan köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte exakt det svar jag letade efter, men jag har ju annat att göra också... ;-)

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=20526&a=164169&l=sv&l=sv&intcmp=1164169

Eftersom lokförare precis som alla oss andra har en geografisk hemvist så finns det också sådana begränsningar i vilka sträckor man kan köra. Är man baserad i Hallsberg så är det ju lite knepigt att helt plötsligt bli inkastad på Bottniabanan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk om det bara kunde finnas en manick, gärna handhållen, som kunde tala om för lokföraren var denne befinner sig och hur långt det är kvar till nästa stopp på rutten. Tusan att teknikutvecklingen inte kommit längre!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...