Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Emma Maersk, för några år sedan världens största comtainerfartyg, har plats för 5500 12 meter långa containrar.

Det är kanske det som är orsaken till att havet stiger... inte "den där isen". ^_^pclaugh.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, verkligen... Appropå gods, så nu under flygplanshistorien som pågått så var det nåt om all bråte som hamna i havet .... och att si o så många containrar åker av fraktbåtar varje år. I bland enstaka, ibland hela laster. Undra hur stort svinn det är där?

 

Emma Maersk, för några år sedan världens största comtainerfartyg, har plats för 5500 12 meter långa containrar.

All Is Lost. Inte just Emma, men ändå... :)

 

 

 

post-28798-0-37910700-1395742565_thumb.jpg

post-28798-0-60179000-1395742600_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Åkte pendeltåg från Gamlestan, Göteborg idag, järnvägen är bara några år gammal på platsen. Mellan rälerna fanns det på en sträcka två räler som verkade ha någon jordningskabel ansluten, de var parallella, men smalnar av och slutar/möts ungefär vid plattformens mitt. Vad fyller den sortens räler för funktion? Jag har sett liknande på vissa sträckor av spårvägen i Göteborg.

post-16839-0-52977600-1398024235_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte pendeltåg från Gamlestan, Göteborg idag, järnvägen är bara några år gammal på platsen. Mellan rälerna fanns det på en sträcka två räler som verkade ha någon jordningskabel ansluten, de var parallella, men smalnar av och slutar/möts ungefär vid plattformens mitt. Vad fyller den sortens räler för funktion? Jag har sett liknande på vissa sträckor av spårvägen i Göteborg.

attachicon.gifrail.png

Det där kallas moträl, eller "guard rail" på engelska.

Jag förmodar att det fanns en bro eller viadukt till höger om bildens högerkant. Om tåget spårar ut ska hjulen på ena sidan stanna mellan den riktiga rälsen och den närmaste moträlen. Finns också i tunnlar. Hindrar tåget från att ramla ner från bron eller slå i tunnelväggen.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kallas moträl, eller "guard rail" på engelska.

Jag förmodar att det fanns en bro eller viadukt till höger om bildens högerkant. Om tåget spårar ut ska hjulen på ena sidan stanna mellan den riktiga rälsen och den närmaste moträlen. Finns också i tunnlar. Hindrar tåget från att ramla ner från bron eller slå i tunnelväggen.

Det stämmer, stationen ligger delvis på en bro över Säveån. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Tog ett SJ X3000 Snabbtåg mellan Malmö & Halmstad i torsdags eftermiddag - blev bara 22min försenat! Tur jag inte tog ett vanligt Öresundståg samma sträcka, vem veet hur försenat det då hade blivit liksom...?!

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ett SJ X3000 Snabbtåg mellan Malmö & Halmstad i torsdags eftermiddag - blev bara 22min försenat! Tur jag inte tog ett vanligt Öresundståg samma sträcka, vem veet hur försenat det då hade blivit liksom...?!

 

;)

SJ3000, inte X3000!

SJ är faktiskt sämst, ingen stor skillnad, på att vara i tid i Halmstad. Fast Öresundståg ställer in en större andel tåg.

http://tågstatistik.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet för SJ på sträckan Malmö-Göteborg är att de har fått klämma in sina tåg mellan de »ordinarie« tågen, som gått på sträckan i några år och som anpassat sina tidtabeller efter varandra. Eftersom sträckan fortfarande har enkelspår på strategiskt utsatta platser, närmare bestämt nästan hela sträckan Helsingborg-Båstad Norra, är det stor risk att tågen försenar varandra när både Öresundståg och Pågatåg ska köra där samtidigt som SJ.

 

I slutet av nästa år öppnar Hallandsåstunneln. Och ännu längre fram ska det äntligen bli dubbelspår från Ängelholm till Maria station (strax utanför Helsingborg C). Då är det bara två små sträckor (den andra är Varberg-Hamra) som inte är dubbelspår på Västkustbanan.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Problemet för SJ på sträckan Malmö-Göteborg är att de har fått klämma in sina tåg mellan de »ordinarie« tågen, som gått på sträckan i några år och som anpassat sina tidtabeller efter varandra. Eftersom sträckan fortfarande har enkelspår på strategiskt utsatta platser, närmare bestämt nästan hela sträckan Helsingborg-Båstad Norra, är det stor risk att tågen försenar varandra när både Öresundståg och Pågatåg ska köra där samtidigt som SJ.

 

I slutet av nästa år öppnar Hallandsåstunneln. Och ännu längre fram ska det äntligen bli dubbelspår från Ängelholm till Maria station (strax utanför Helsingborg C). Då är det bara två små sträckor (den andra är Varberg-Hamra) som inte är dubbelspår på Västkustbanan.

 

 

/ Kiwi

 

Självklart har SJ problem, men istället för att skriva ut den ultimata tidtabellen, varför inte skriva ut en realistisk tabell istället? Isf är det ju ingen som kommer klaga när dom är före tiden ifall det händer, inte sant? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutet av nästa år öppnar Hallandsåstunneln.

Kul! :yeahbaby:

 

 

Antar att det blir en invigningsfest då... Stort gille med rockband och allt. ^_^

(Rocha Gil)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har SJ problem, men istället för att skriva ut den ultimata tidtabellen, varför inte skriva ut en realistisk tabell istället? Isf är det ju ingen som kommer klaga när dom är före tiden ifall det händer, inte sant? :P

Jo, det finns folk som klagar på att tåg kommer fram före tidtabellen... Eller snarare: De tycker att järnvägsföretagen »fuskar« genom att sätta alltför generösa ankomsttider, för då behöver de väldigt sällan betala ut någon ersättning för förseningar. Som om det var det primära i sammanhanget.

 

Det är Trafikverket som har sista ordet om tågläge och tidtabeller, så det är de som sätter orealistiska tider.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Självklart har SJ problem, men istället för att skriva ut den ultimata tidtabellen, varför inte skriva ut en realistisk tabell istället? Isf är det ju ingen som kommer klaga när dom är före tiden ifall det händer, inte sant? :P

På överbelastade sträckor blandar man in samhällsnyttan och det finns sedan något år även samarbete som handlar om vad som ska göras vid exempelvis snöoväder.

Jag gissar att liknande används vid vanliga förseningar, det kanske drabbar färre resenärer om ett SJ-tåg får vänta trots att det var ett Öresundståg som orsakade förseningen, eftersom ett försenat Ö-tåg, som ibland ska anpassas till Öresunsbron och Danmark, kan göra att flera byten blir sena, ungefär. Gissning, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Och hela rapporten finns att hämta och läsa här.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Och hela rapporten finns att hämta och läsa här.

 

 

/ Kiwi

Visst arbetar du med tåg? Har för mig att jag läst det...

 

Hur stor chans bedömer du en lekman ha att kunna få stopp på ett tåg? Förutsatt att man har tillgång till förarhytten givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst arbetar du med tåg? Har för mig att jag läst det...

 

Hur stor chans bedömer du en lekman ha att kunna få stopp på ett tåg? Förutsatt att man har tillgång till förarhytten givetvis.

Jobbar visserligen inte med tåg (alls), men i panik och mörker i hytten är det nog nästan omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jobbar visserligen inte med tåg (alls), men i panik och mörker i hytten är det nog nästan omöjligt.

Där håller jag med dig. Men jag syftade inte specifikt på detta fallet. Att man kan se knappar och reglage är ju nästan ett krav för att min fråga ska vara relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Där håller jag med dig. Men jag syftade inte specifikt på detta fallet. Att man kan se knappar och reglage är ju nästan ett krav för att min fråga ska vara relevant.

OK, jag trodde du syftade specifikt på detta fallet.

 

I så fall så har jag faktiskt kört ett RC-lok några hundra meter under "Tågets dag" eller liknande evenemang.

Här är en modernare variant. 3 är bromsen och 5 är gasen.

forarhytt_rc6.jpeg

 

http://www.ewenson.se/blogg/att-vara-lokforare/min-arbetsplats-rc6/

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser aktuell förarhytt ut. Kan inget om reglagen i denna.

post-11001-0-44175500-1399301082_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Jag hade ju dragit i den där feta spaken och sett om farten öka eller minska, men det kan ha varit så att tåget åkte ut för nerförsbacke så då kunde det accelerera oberoende hur man drar i gasreglaget utan man måste hitta bromsen, och jag kan inte se var bromsen sitter på den där, spaken längst ut till höger känns ju inte som en broms som borde ha en centralare (viktigare) position. Trodde dessutom bromsen skulle ha dödmansgrepp alltså att om ingen höll i bromsen skulle den bromsa, så det kan inte tåget ha haft för då borde den ha bromsat vilket den ju inte gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ju dragit i den där feta spaken och sett om farten öka eller minska, men det kan ha varit så att tåget åkte ut för nerförsbacke så då kunde det accelerera oberoende hur man drar i gasreglaget utan man måste hitta bromsen, och jag kan inte se var bromsen sitter på den där, spaken längst ut till höger känns ju inte som en broms som borde ha en centralare (viktigare) position. Trodde dessutom bromsen skulle ha dödmansgrepp alltså att om ingen höll i bromsen skulle den bromsa, så det kan inte tåget ha haft för då borde den ha bromsat vilket den ju inte gjorde.

Läste du ens artikeln? De hade ju satt dödmansgrepp ur spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...