xeric Postad 25 mars, 2014 Share Postad 25 mars, 2014 Emma Maersk, för några år sedan världens största comtainerfartyg, har plats för 5500 12 meter långa containrar. Det är kanske det som är orsaken till att havet stiger... inte "den där isen". Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 25 mars, 2014 Share Postad 25 mars, 2014 Ja, verkligen... Appropå gods, så nu under flygplanshistorien som pågått så var det nåt om all bråte som hamna i havet .... och att si o så många containrar åker av fraktbåtar varje år. I bland enstaka, ibland hela laster. Undra hur stort svinn det är där? Emma Maersk, för några år sedan världens största comtainerfartyg, har plats för 5500 12 meter långa containrar. All Is Lost. Inte just Emma, men ändå... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 29 mars, 2014 Share Postad 29 mars, 2014 Oj! ”Det kunde ha gått riktigt illa” | Nyheter | Aftonbladet Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 7 april, 2014 Share Postad 7 april, 2014 I mars satte svenska persontåg nytt distansrekord, 10 miljoner km. http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/04/04/fler-tag-an-nagonsin-tidigare/ Med tåg avses, enligt kommentarerna i länken, inte själva fordonet utan ungefär fordonets resa mellan två platser, Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 14 april, 2014 Share Postad 14 april, 2014 “Tågurspårningen i Huddinge orsakades av både en skadad växel och minst två mänskliga misstag.” http://www.expressen.se/nyheter/misstag-bakom-tagursparningen/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 20 april, 2014 Share Postad 20 april, 2014 Åkte pendeltåg från Gamlestan, Göteborg idag, järnvägen är bara några år gammal på platsen. Mellan rälerna fanns det på en sträcka två räler som verkade ha någon jordningskabel ansluten, de var parallella, men smalnar av och slutar/möts ungefär vid plattformens mitt. Vad fyller den sortens räler för funktion? Jag har sett liknande på vissa sträckor av spårvägen i Göteborg. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 20 april, 2014 Share Postad 20 april, 2014 Åkte pendeltåg från Gamlestan, Göteborg idag, järnvägen är bara några år gammal på platsen. Mellan rälerna fanns det på en sträcka två räler som verkade ha någon jordningskabel ansluten, de var parallella, men smalnar av och slutar/möts ungefär vid plattformens mitt. Vad fyller den sortens räler för funktion? Jag har sett liknande på vissa sträckor av spårvägen i Göteborg. rail.png Det där kallas moträl, eller "guard rail" på engelska. Jag förmodar att det fanns en bro eller viadukt till höger om bildens högerkant. Om tåget spårar ut ska hjulen på ena sidan stanna mellan den riktiga rälsen och den närmaste moträlen. Finns också i tunnlar. Hindrar tåget från att ramla ner från bron eller slå i tunnelväggen. 2 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 20 april, 2014 Share Postad 20 april, 2014 Det där kallas moträl, eller "guard rail" på engelska. Jag förmodar att det fanns en bro eller viadukt till höger om bildens högerkant. Om tåget spårar ut ska hjulen på ena sidan stanna mellan den riktiga rälsen och den närmaste moträlen. Finns också i tunnlar. Hindrar tåget från att ramla ner från bron eller slå i tunnelväggen. Det stämmer, stationen ligger delvis på en bro över Säveån. Tack. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davidredjoy Postad 20 april, 2014 Share Postad 20 april, 2014 Tog ett SJ X3000 Snabbtåg mellan Malmö & Halmstad i torsdags eftermiddag - blev bara 22min försenat! Tur jag inte tog ett vanligt Öresundståg samma sträcka, vem veet hur försenat det då hade blivit liksom...?! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 20 april, 2014 Share Postad 20 april, 2014 Tog ett SJ X3000 Snabbtåg mellan Malmö & Halmstad i torsdags eftermiddag - blev bara 22min försenat! Tur jag inte tog ett vanligt Öresundståg samma sträcka, vem veet hur försenat det då hade blivit liksom...?! SJ3000, inte X3000! SJ är faktiskt sämst, ingen stor skillnad, på att vara i tid i Halmstad. Fast Öresundståg ställer in en större andel tåg. http://tågstatistik.se Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 21 april, 2014 Share Postad 21 april, 2014 Problemet för SJ på sträckan Malmö-Göteborg är att de har fått klämma in sina tåg mellan de »ordinarie« tågen, som gått på sträckan i några år och som anpassat sina tidtabeller efter varandra. Eftersom sträckan fortfarande har enkelspår på strategiskt utsatta platser, närmare bestämt nästan hela sträckan Helsingborg-Båstad Norra, är det stor risk att tågen försenar varandra när både Öresundståg och Pågatåg ska köra där samtidigt som SJ. I slutet av nästa år öppnar Hallandsåstunneln. Och ännu längre fram ska det äntligen bli dubbelspår från Ängelholm till Maria station (strax utanför Helsingborg C). Då är det bara två små sträckor (den andra är Varberg-Hamra) som inte är dubbelspår på Västkustbanan. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davidredjoy Postad 23 april, 2014 Share Postad 23 april, 2014 Problemet för SJ på sträckan Malmö-Göteborg är att de har fått klämma in sina tåg mellan de »ordinarie« tågen, som gått på sträckan i några år och som anpassat sina tidtabeller efter varandra. Eftersom sträckan fortfarande har enkelspår på strategiskt utsatta platser, närmare bestämt nästan hela sträckan Helsingborg-Båstad Norra, är det stor risk att tågen försenar varandra när både Öresundståg och Pågatåg ska köra där samtidigt som SJ. I slutet av nästa år öppnar Hallandsåstunneln. Och ännu längre fram ska det äntligen bli dubbelspår från Ängelholm till Maria station (strax utanför Helsingborg C). Då är det bara två små sträckor (den andra är Varberg-Hamra) som inte är dubbelspår på Västkustbanan. / Kiwi Självklart har SJ problem, men istället för att skriva ut den ultimata tidtabellen, varför inte skriva ut en realistisk tabell istället? Isf är det ju ingen som kommer klaga när dom är före tiden ifall det händer, inte sant? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 23 april, 2014 Share Postad 23 april, 2014 I slutet av nästa år öppnar Hallandsåstunneln. Kul! Antar att det blir en invigningsfest då... Stort gille med rockband och allt. (Rocha Gil) Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 23 april, 2014 Share Postad 23 april, 2014 Självklart har SJ problem, men istället för att skriva ut den ultimata tidtabellen, varför inte skriva ut en realistisk tabell istället? Isf är det ju ingen som kommer klaga när dom är före tiden ifall det händer, inte sant? Jo, det finns folk som klagar på att tåg kommer fram före tidtabellen... Eller snarare: De tycker att järnvägsföretagen »fuskar« genom att sätta alltför generösa ankomsttider, för då behöver de väldigt sällan betala ut någon ersättning för förseningar. Som om det var det primära i sammanhanget. Det är Trafikverket som har sista ordet om tågläge och tidtabeller, så det är de som sätter orealistiska tider. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 23 april, 2014 Share Postad 23 april, 2014 Självklart har SJ problem, men istället för att skriva ut den ultimata tidtabellen, varför inte skriva ut en realistisk tabell istället? Isf är det ju ingen som kommer klaga när dom är före tiden ifall det händer, inte sant? På överbelastade sträckor blandar man in samhällsnyttan och det finns sedan något år även samarbete som handlar om vad som ska göras vid exempelvis snöoväder. Jag gissar att liknande används vid vanliga förseningar, det kanske drabbar färre resenärer om ett SJ-tåg får vänta trots att det var ett Öresundståg som orsakade förseningen, eftersom ett försenat Ö-tåg, som ibland ska anpassas till Öresunsbron och Danmark, kan göra att flera byten blir sena, ungefär. Gissning, som sagt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 (redigerade) Inte om SJ, men här var det om den otäcka tågkrashen i Saltsjöbaden. Hon hade inte en chans...http://www.expressen.se/nyheter/darfor-kunde-taget-krascha-i-saltsjobaden/ Redigerad 5 Maj, 2014 av iEricF Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 Var lite längre text här: http://www.dn.se/sthlm/dorrstangning-orsakade-tagkrasch/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 Och hela rapporten finns att hämta och läsa här. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 Och hela rapporten finns att hämta och läsa här. / Kiwi Visst arbetar du med tåg? Har för mig att jag läst det... Hur stor chans bedömer du en lekman ha att kunna få stopp på ett tåg? Förutsatt att man har tillgång till förarhytten givetvis. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 Visst arbetar du med tåg? Har för mig att jag läst det... Hur stor chans bedömer du en lekman ha att kunna få stopp på ett tåg? Förutsatt att man har tillgång till förarhytten givetvis. Jobbar visserligen inte med tåg (alls), men i panik och mörker i hytten är det nog nästan omöjligt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 Jobbar visserligen inte med tåg (alls), men i panik och mörker i hytten är det nog nästan omöjligt. Där håller jag med dig. Men jag syftade inte specifikt på detta fallet. Att man kan se knappar och reglage är ju nästan ett krav för att min fråga ska vara relevant. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 (redigerade) Där håller jag med dig. Men jag syftade inte specifikt på detta fallet. Att man kan se knappar och reglage är ju nästan ett krav för att min fråga ska vara relevant. OK, jag trodde du syftade specifikt på detta fallet. I så fall så har jag faktiskt kört ett RC-lok några hundra meter under "Tågets dag" eller liknande evenemang. Här är en modernare variant. 3 är bromsen och 5 är gasen. http://www.ewenson.se/blogg/att-vara-lokforare/min-arbetsplats-rc6/ Redigerad 5 Maj, 2014 av Telly82 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 Så här ser aktuell förarhytt ut. Kan inget om reglagen i denna. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 5 Maj, 2014 Författare Share Postad 5 Maj, 2014 Jag hade ju dragit i den där feta spaken och sett om farten öka eller minska, men det kan ha varit så att tåget åkte ut för nerförsbacke så då kunde det accelerera oberoende hur man drar i gasreglaget utan man måste hitta bromsen, och jag kan inte se var bromsen sitter på den där, spaken längst ut till höger känns ju inte som en broms som borde ha en centralare (viktigare) position. Trodde dessutom bromsen skulle ha dödmansgrepp alltså att om ingen höll i bromsen skulle den bromsa, så det kan inte tåget ha haft för då borde den ha bromsat vilket den ju inte gjorde. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 5 Maj, 2014 Share Postad 5 Maj, 2014 Jag hade ju dragit i den där feta spaken och sett om farten öka eller minska, men det kan ha varit så att tåget åkte ut för nerförsbacke så då kunde det accelerera oberoende hur man drar i gasreglaget utan man måste hitta bromsen, och jag kan inte se var bromsen sitter på den där, spaken längst ut till höger känns ju inte som en broms som borde ha en centralare (viktigare) position. Trodde dessutom bromsen skulle ha dödmansgrepp alltså att om ingen höll i bromsen skulle den bromsa, så det kan inte tåget ha haft för då borde den ha bromsat vilket den ju inte gjorde. Läste du ens artikeln? De hade ju satt dödmansgrepp ur spel. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster