Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mot pc - vad är egentligen dyrast?


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Skulle snarare säja att Mac har man för att surfa säkert osv, men pc har man för allt annat

 

Ett ganska onödigt dyrt arrangemang. Surfa säkert kan man göra på en Windows-burk oxå - helt utan extra kostnader. Det är bara att köra Firefox eller Opera i en sandlåda som återställer sig till defaultinställningar efter varje session. Eller i ett gratis virtualiseringssystem. Vill man vara extra säker så kör man utan Flash och javascript.

 

Eller oxå ändrar man sina surfvanor... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
Ett ganska onödigt dyrt arrangemang. Surfa säkert kan man göra på en Windows-burk oxå - helt utan extra kostnader. Det är bara att köra Firefox eller Opera i en sandlåda som återställer sig till defaultinställningar efter varje session. Eller i ett gratis virtualiseringssystem. Vill man vara extra säker så kör man utan Flash och javascript.

 

Eller oxå ändrar man sina surfvanor... ;)

Eller så gör man som jag, använder Mac både för surfning och för allt annat. Nu spelar jag inte, men vad är det i övrigt som man inte kan göra på en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man som jag, använder Mac både för surfning och för allt annat. Nu spelar jag inte, men vad är det i övrigt som man inte kan göra på en Mac?

 

Se mitt inlägg ovan. Jag tar gärna emot tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se mitt inlägg ovan. Jag tar gärna emot tips.

 

Jag vet inte exakt vad det är du letar efter, men visst kommer man ganska långt med Filemaker på Mac -särskilt om man integrerar det med andra apps via Applescript/AppleEvents eller skriver egna plugins. Går även att kommunicera med andra databaser via sql. Om du är ute efter att bygga egna frontendapplikationer som kan använda diverse backenddatabaser så är RealStudio ett riktigt bra alternativ, särskilt som du kan kompilera applikationerna för både MacOS, Windows och Linux utan större mankemang. Du kan även porta gamla VB-projekt från Windows till RealStudio och språken påminner mycket om varandra:

http://www.realsoftware.com/realbasic/studio.php

 

När det gäller kontorssvit så antar jag att du redan testat OpenOffice. I så fall får du berätta vad det är du saknar där. Det går att göra väldigt avancerade saker och du kan välja mellan språk som javascript, OO Basic (VisalBasic-klon), Java och flera andra språk:

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/D...about_macros%3F

 

OpenOffice är ju dessutom gratis.

 

För Calc (Excel-ersättaren) finns en stor uppsättning funktioner:

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/D..._alphabetically

 

Bara för att ta några hastiga exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vad det är du letar efter, men visst kommer man ganska långt med Filemaker på Mac -särskilt om man integrerar det med andra apps via Applescript/AppleEvents eller skriver egna plugins. Går även att kommunicera med andra databaser via sql. Om du är ute efter att bygga egna frontendapplikationer som kan använda diverse backenddatabaser så är RealStudio ett riktigt bra alternativ, särskilt som du kan kompilera applikationerna för både MacOS, Windows och Linux utan större mankemang. Du kan även porta gamla VB-projekt från Windows till RealStudio och språken påminner mycket om varandra:

http://www.realsoftware.com/realbasic/studio.php

Tack för tipset, jag skall kika närmare på det. Jo, det handlar om att bygga frontendapplikationer mot databaser i MySQL och SQL Server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man som jag, använder Mac både för surfning och för allt annat. Nu spelar jag inte, men vad är det i övrigt som man inte kan göra på en Mac?

Jag föredrar windows när jag är offline, nästan alltid, anledningen är att allt jag vill göra i offline läge kan jag göra snabbare/enklare/bekvämare från en stationär Dell än min MacBook.

 

Men så fort jag vill ut på nätet står macbooken precis brevid mig :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar windows när jag är offline, nästan alltid, anledningen är att allt jag vill göra i offline läge kan jag göra snabbare/enklare/bekvämare från en stationär Dell än min MacBook.

Men då är det ju bara en vanesak. För även om din stationära Dell är en snabbare dator än din MB, så kommer du som människa aldrig kunna utnyttja den skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...