Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mot pc - vad är egentligen dyrast?


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
Medlemmen Kiwi har en i mitt tycke relevant prisjämförelse på sin blogg: http://www.kivisaar.se/tankar/index.php/20...prisjamforelse/

 

Mins att vi sågade hans test för han envisades med att sätta in en profsskärm på 27" bara för att det var den ända 27tummare som fans istället för att ta en vanlig 24 eller liknande som hade motsvarat imacen bättre, därför steg PCn's prilapp med drygt 11.000 :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mins att vi sågade hans test för han envisades med att sätta in en profsskärm på 27" bara för att det var den ända 27tummare som fans istället för att ta en vanlig 24 eller liknande som hade motsvarat imacen bättre, därför steg PCn's prilapp med drygt 11.000 :chockadskeptisk:

Vi?

 

iMacens 27-tums skärm är väl en proffsskärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mins att vi sågade hans test för han envisades med att sätta in en profsskärm på 27" bara för att det var den ända 27tummare som fans istället för att ta en vanlig 24 eller liknande som hade motsvarat imacen bättre, därför steg PCn's prilapp med drygt 11.000 :chockadskeptisk:

 

iMacen har en proffsskärm!

 

Dessutom går det ju inte att jämföra en 24" med en 27", det blir ju ingen rättvis jämförelse!

 

Då kan vi ju lika gärna jämföra en MacBook Pro med en netbook om man inte ska jämföra produkter i samma kaliber.

Det är ju det som är meningen med en prisjämförelse, att titta vad motsvarande dator kostar.

 

Att man kan få en PC för en näst intill obefintlig slant vet vi alla redan, det är inte intressant. Men att motsvarande PC oftast ligger några tusen dyrare vet inte alla och det är någonting som är intressant att diskutera!

 

Ska man jämföra olika typer av produkter kan det ju bli lite missvisande!

-"Jag skulle köpa en bil, men jag såg i en prisjämförelse att ett durkslag är mycket billigare... Dumt att slösa bort onödiga pengar!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen har en proffsskärm!

 

Dessutom går det ju inte att jämföra en 24" med en 27", det blir ju ingen rättvis jämförelse!

 

Då kan vi ju lika gärna jämföra en MacBook Pro med en netbook om man inte ska jämföra produkter i samma kaliber.

Det är ju det som är meningen med en prisjämförelse, att titta vad motsvarande dator kostar.

 

Att man kan få en PC för en näst intill obefintlig slant vet vi alla redan, det är inte intressant. Men att motsvarande PC oftast ligger några tusen dyrare vet inte alla och det är någonting som är intressant att diskutera!

 

Ska man jämföra olika typer av produkter kan det ju bli lite missvisande!

-"Jag skulle köpa en bil, men jag såg i en prisjämförelse att ett durkslag är mycket billigare... Dumt att slösa bort onödiga pengar!"

 

OFC, men man måste ju även väga in vad man får för pengarna.

iMacens inbyggda skärm är det absolut inget fel på, men man kan ju inte jämföra det med att köpa en Extern proffsskärm, det är som att ha en Volvo s80 och säga att se stereon är grym , men om man ska köpa en lika dan stereo separat så kommer den kosta det tre dubbla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OFC, men man måste ju även väga in vad man får för pengarna.

iMacens inbyggda skärm är det absolut inget fel på, men man kan ju inte jämföra det med att köpa en Extern proffsskärm, det är som att ha en Volvo s80 och säga att se stereon är grym , men om man ska köpa en lika dan stereo separat så kommer den kosta det tre dubbla...

 

Men det gör ingen skillnad i denna jämförelse! Självklart får du den grymma skärmen billigare när den är inbyggd, men ska du ha en motsvarande, extern skärm till din PC så blir det dyrare! Du kan ju inte ta en sämre skärm för att det ska gynna PCn i jämförelsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ej men anledningen till att skärmen var så dyr är ju för att 27" sortimentet knappt finns för "vanliga" skärmar, Så om man nödvändigtvis måste ha en 27tummare så blir iMacen billigare, det är som om apple satte i en 501gb hårddisk, då skulle vi inte kunna hitta någon liknande på PC marknaden och tvingas köpa en svindyr bara för att det skulle vara exakt samma istället för att ta en vanlig 500gb disk som i praktiken motsvarar samma sak.

 

Man måste ju kompromissa från båda hållen, du kommer aldrig kunna göra en exakt jämförelse eftersom apple säljer sina paket, med sina egna komponenter.

Om iMac kunde monteras av från skärmen och köras separat mot en annan skärm då kanske vi skulle kunna hitta en jämförelse som var schyst åt båda hållen men som det är i nuläget är det i praktiken omöjligt.

 

Problemet är att när man göra sådana tester så utgår man alltid ifrån vad Macen har att erbjuda, om man vänder på det så kommer Apple aldrig kunna ha en chans att matcha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när man göra sådana tester så utgår man alltid ifrån vad Macen har att erbjuda, om man vänder på det så kommer Apple aldrig kunna ha en chans att matcha.

 

 

nej det blir svårt att matcha alla miljarders olika kombinationer som alla clown-pc-tillverkare pruttar ur sig...bättre att fokusera på bra datorer som folk vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när man göra sådana tester så utgår man alltid ifrån vad Macen har att erbjuda, om man vänder på det så kommer Apple aldrig kunna ha en chans att matcha.

 

Det beror ju på hur köparen värderar det hela. Eftersom Apple går som tåget och hystar in pengar i miljarders miljarder så måste de ha gjort nått rätt...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur köparen värderar det hela. Eftersom Apple går som tåget och hystar in pengar i miljarders miljarder så måste de ha gjort nått rätt...........

 

Marknadsföring och Vista! Nu med Windows 7 finns inte så många anledningar att välja bort PC längre, tvärt om. Kan man få en billigare dator med ett snyggare operativsystem så är det nog anledning för Apple att fundera över framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att testa rättvist, vi går till en helt vanlig affär, och väljer en "vanlig" PC

Siba blev det.

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3100306

Vad får vi ?

En HP DV7 (3090EO)

För: 12990:-

 

Processor: Intel Core i7-720QM 1.6GHz

Minne: 4GB DDR3 (2x2048MB), Max. 8GB

Hårddisk: 640GB S-ATA (5400rpm)

Grafik: Nvidia GeForce GT230 1GB DDR3

Skärm: 17.3" LED BrightView (1600x900)

Övrigt: DVD-brännare med stöd för Dual-layer, WLAN-n, Gbit LAN, HDMI, VGA, Bluetooth, eSATA, FireWire, 5i1-kortläsare, fjärrkontroll, webbkamera, 8-cells batteri.

 

Vikt: 3.52 kg

 

Operativsystem: Windows 7 Home Premium

 

 

 

Motsvarande Mac?

MacBook Pro 17"

 

Pris: 23995:-

 

2.8GHz Intel Core 2 Duo

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X2GB

500 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

 

Macen har dubbelt så snabb processor, men kostar 11.000 kronor extra.

Mindre skärm och mindre HD,

Macen är naturligtvis bättre men är den värd 11000:- extra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen har dubbelt så snabb processor, men kostar 11.000 kronor extra.

Mindre skärm och mindre HD,

Macen är naturligtvis bättre men är den värd 11000:- extra ?

Svaret på den frågan kan ju bara respektive köpare svara på. En BMW kostar dubbelt så mycket som en Skoda, men båda tar dig från punkt a till punkt b.

 

Fördelen med kiwis jämförelse är att han har plockat datorer med så liknande prestanda som möjligt. Om ni klickar er vidare i hans blog så finns även en annan jämförelse, där den udda skärmstorleken 27'' är borta ur ekvationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen har dubbelt så snabb processor, men kostar 11.000 kronor extra.

Mindre skärm och mindre HD,

Macen är naturligtvis bättre men är den värd 11000:- extra ?

 

Nej, fel.

Macen har en LÅNGSAMMARE processor.

Klockfrekvensen är den dubbla, nästan, men arkitekturen mellan Core 2 Duo och Core i7 skiljer sig väldigt mycket åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsföring och Vista! Nu med Windows 7 finns inte så många anledningar att välja bort PC längre, tvärt om. Kan man få en billigare dator med ett snyggare operativsystem så är det nog anledning för Apple att fundera över framtiden.

 

Personligen tror jag inte det är ett bekymmer för Apple. Samma problematik har de brottas med i alla tider så det är inget nytt. Apple står ju inte still i utvecklingen..... sen är argumentet "billigare" inget mantra för mig. Jag köper det jag vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tilläggas att HP's Envy dator som det jämförs med har ca 6-7 timmars batteritid om man köper till deras lite bättre batteri som kostar 3000:-

Med standardbatteriet så är batteritiden ca 2 timmar (priset 15.000:- är sen för datorn med standardbatteriet och inte det bättre som klarar runt 6-7 timmar).

 

haha det där var ju bara rörigt...

 

Mac ska det vara! kommer aldrig köpa en PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC har man för att spela på. Mac för allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC har man för att spela på. Mac för allt annat.

 

Men Xbox och Playstation hanterar spel långt bättre än en PC. Så en PC är ju inte alls nödvändig idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Xbox och Playstation hanterar spel långt bättre än en PC. Så en PC är ju inte alls nödvändig idag.

 

Nja...CS utgåvan som finns till Xbox är ju tragiskt dålig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC har man för att spela på. Mac för allt annat.

 

MS Office 2008 för Mac är riktigt uselt jämfört med MS Office 2007 för Windows. Båda är iofs Microsoft, så det är de som äger problemet, men det spelar mindre roll. MS Office för Mac är mer eller mindre oanvändbart, och det finns inget programpaket som kan ersätta det (nej, iWork består av basfunktioner för hemanvändare där det säkert funkar jättebra, men det räcker inte för mig)

 

Jag har inte råkoll på var FileMaker finns nu, men senast jag kollade så fanns bara ett dåligt makroverktyg och inget riktigt programmeringsspråk inbyggt. Finns det någon annan relationsdatabashanterare för arbete i SQL mot en databasbackend som är grundligt programmeringsbar utan att man skall behöva bygga en egen med ett generellt språk som C++ så har det gått mig förbi.

 

Så, om Macen är för allt annat, tipsa gärna om en bra, fullständigt programmeringsbar middletier relationsdatabashanterare (ett riktat språk funkar bra också, men det är en fördel om det är en RAD och inte ett generellt språk) och ett programmeringsbart officepaket (alternativt ett programmeringsbart kalkylprogram).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC har man för att spela på. Mac för allt annat.

Skulle snarare säja att Mac har man för att surfa säkert osv, men pc har man för allt annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte det är ett bekymmer för Apple. Samma problematik har de brottas med i alla tider så det är inget nytt. Apple står ju inte still i utvecklingen..... sen är argumentet "billigare" inget mantra för mig. Jag köper det jag vill ha.

 

Jag *vill ha* en Mac men jag *behöver* Windows. Därför kör jag Windows 7 på en MacBook. Nej, jag har inte OS X på datorn - det är för jobbigt att hålla på och starta om hela tiden, bättre att köra allt i Windows då B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag *vill ha* en Mac men jag *behöver* Windows. Därför kör jag Windows 7 på en MacBook. Nej, jag har inte OS X på datorn - det är för jobbigt att hålla på och starta om hela tiden, bättre att köra allt i Windows då B)

 

Ja, säga vad man vill, men kvalitetskänslan i en macbook står sig bra även mot riktigt dyra bärbara datorer som oftast fortfarande är stora klumpar i plast eller med andra material, men fortfarande utan kvalitetskänsla eller design.

 

Jag har full förståelse för ditt val av dator. Du kunde ju haft det värre, du kunde ju använt Vista istället :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...