Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mot pc - vad är egentligen dyrast?


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Invändning mot MacBookPro: Skulle det inte komma en ny kraftigt uppgraderad? I så fall faller jämförelsen. Men tills vidare så ok.

Invändning mot MacPro: Jämförelsen haltar lite pga tangentbord och mus är med till Pron men inte till Dellen. Wireless blir det 1400:- att dra av på Pron eller lägga till på PC-n. Dessutom är Pron färdigbyggd. Lägg till monteringskostnad på PC. Pron har ECC minnen. Hur det går att jämföra med Dellens minnen vet jag itne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln ändrad efter påtryckning. :policeman: Mus och tangentbord ingår numer i kalkylen. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en idiotisk jämförelse utan anknytning till annat än skribentens egna föreställningar och drömmar.

Jämföra en komplett färdigbyggd dator med ett hemmabygge utan vare sig mjukvara för produktivitet eller några garantier för att skiten ens fungerar.

 

Förstår inte författaren till artikeln att arbete kostar något, eller varför en dator är oanvändbar utan mjukvara? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter alla dessa jämförelser som gjorts hit och dit så känns detta ganska irrelevant.

 

Men vi kan sammanfatta.

Du kan få en billigare PC, men vill du ha en PC i samma klass så får du ofta betala lika mycket eller mer.

 

Men är det ens intressant?

Vem tusan bryr som om vad en PC kostar om det är en Mac man vill ha och vise versa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem tusan bryr som om vad en PC kostar om det är en Mac man vill ha och vise versa?

 

Å där gick vi i mål!! Nu kan vi stänga tråden!!! :pompoms: :pompoms: :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en idiotisk jämförelse utan anknytning till annat än skribentens egna föreställningar och drömmar.

Jämföra en komplett färdigbyggd dator med ett hemmabygge utan vare sig mjukvara för produktivitet eller några garantier för att skiten ens fungerar.

 

Förstår inte författaren till artikeln att arbete kostar något, eller varför en dator är oanvändbar utan mjukvara? :wacko:

 

ORD UPP !

Apple måste sluta hålla på ensamrätten och låta os beställa datorer i delar, allt annat är 90-tal !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ORD UPP !

Apple måste sluta hålla på ensamrätten och låta os beställa datorer i delar, allt annat är 90-tal !

 

 

Varför det? Vill du köpa din bil i byggsats också... eller din dvd? eller din TV?

 

Näää... det är apples hårda kontroll på hård och mjukvara levererad i en väl designad och genomtänkt konstruktion som gör dem prisvärda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det? Vill du köpa din bil i byggsats också... eller din dvd? eller din TV?

 

Näää... det är apples hårda kontroll på hård och mjukvara levererad i en väl designad och genomtänkt konstruktion som gör dem prisvärda...

 

Precis! Bygga dator är så 90-tal..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Bygga dator är så 90-tal..... :hihihi:

 

Nja... :superirriterad: kanske inte riktigt det jag menade...men om apple ska kuna konkurera med andra märken måste man göra något åt priserna, och att sälja al'a ikea konsept vore nog det bästa för alla :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Bygga dator är så 90-tal..... :hihihi:

 

Nja... :superirriterad: kanske inte riktigt det jag menade...men om apple ska kuna konkurera med andra märken måste man göra något åt priserna, och att sälja al'a ikea konsept vore nog det bästa för alla :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... :superirriterad: kanske inte riktigt det jag menade...men om apple ska kuna konkurera med andra märken måste man göra något åt priserna, och att sälja al'a ikea konsept vore nog det bästa för alla :P

 

Kanske inte för Apples aktieägare...... Sälja dyrt med god marginal är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... :superirriterad: kanske inte riktigt det jag menade...men om apple ska kuna konkurera med andra märken måste man göra något åt priserna, och att sälja al'a ikea konsept vore nog det bästa för alla :P

 

apple vill inte konkurrera med aktörerna i billighetssegmentet det ger inte tillräckligt hög vinst.

 

apple vill ligga precis i det segment de ligger i nu....premium maskiner som de kan ta betalt för och göra vinst på. de tjänar pengar som aldrig förr...så jag tvivlar starkt på att de kommer göra några radikala förändringar i sin affärsstrategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte för Apples aktieägare...... Sälja dyrt med god marginal är bättre.

 

 

Visst så länge det finns folk som betalar ska dom naturligtvis inte sänka priserna ;) det vore knäppt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är beredd att betala betydligt mer för att slippa använda Windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tilläggas att HP's Envy dator som det jämförs med har ca 6-7 timmars batteritid om man köper till deras lite bättre batteri som kostar 3000:-

Med standardbatteriet så är batteritiden ca 2 timmar (priset 15.000:- är sen för datorn med standardbatteriet och inte det bättre som klarar runt 6-7 timmar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla en likvärdig laptop som en MacBook Pro, som det sitter win i... då blir den dyrare.

 

Dessutom är det mycket svårt att hitta en dator utan mac os x i som hanterar minnet lika bra... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tilläggas att HP's Envy dator som det jämförs med har ca 6-7 timmars batteritid om man köper till deras lite bättre batteri som kostar 3000:-

Med standardbatteriet så är batteritiden ca 2 timmar (priset 15.000:- är sen för datorn med standardbatteriet och inte det bättre som klarar runt 6-7 timmar).

 

Att det ska kunna vara så svårt att göra en rättvisande bedömning? Man förutsätter att en skribent för en tidskrift om mac kan plocka ut likvärdig kvalitet och hårdvara. Lustigt att de inte nämner skärmens paneltyp och chassin i jämförelsen och touchpadden med multitouch nämns bara förbigående i brödtexten.

 

Dessutom att jämföra Mac Pro som är en workstation med ett hemmabygge blandat av budgetdelar är horribelt. Den ska absolut jämföras med likvärdiga workstations från Dell/HP mfl och då hamnar prislappen någon helt annan stans. Att själv bygga ihop en dator med den höga kvalitet som en workstation ska ha är svårt och framförallt kan man aldrig heller ge den support eller garantiservice som ingår vid köpet av en sådan maskin, vilket är osynliga kostnader men som finns i priset. För en person som är beroende av sin dator för sitt yrkesutövande bygger inte sin egen dator eller felsöker den vid problem, det är hans tid alldeles för dyrbar för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla en likvärdig laptop som en MacBook Pro, som det sitter win i... då blir den dyrare.

 

Dessutom är det mycket svårt att hitta en dator utan mac os x i som hanterar minnet lika bra... ;)

 

Skilnaden är att du kan hitta bättre laptops och naturligtvis blir de dyrare, men att apple envisas med att ligga i den prisklass de gör, DVS 10-20 tusen när du kan köpa bärbara Pc's från 3000-100.000 +

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det ska kunna vara så svårt att göra en rättvisande bedömning? Man förutsätter att en skribent för en tidskrift om mac kan plocka ut likvärdig kvalitet och hårdvara. Lustigt att de inte nämner skärmens paneltyp och chassin i jämförelsen och touchpadden med multitouch nämns bara förbigående i brödtexten.

 

Dessutom att jämföra Mac Pro som är en workstation med ett hemmabygge blandat av budgetdelar är horribelt. Den ska absolut jämföras med likvärdiga workstations från Dell/HP mfl och då hamnar prislappen någon helt annan stans. Att själv bygga ihop en dator med den höga kvalitet som en workstation ska ha är svårt och framförallt kan man aldrig heller ge den support eller garantiservice som ingår vid köpet av en sådan maskin, vilket är osynliga kostnader men som finns i priset. För en person som är beroende av sin dator för sitt yrkesutövande bygger inte sin egen dator eller felsöker den vid problem, det är hans tid alldeles för dyrbar för...

 

Det är nog därför det aldrig görs ordentliga jämförelser, det verkar vara ett mastodontjobb.

 

Sedan ska man ju också ta med användarupplevelsen i jämförelsen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker argumentet om "utan mjukvara" är väldigt obefogat iallafall, Det finns ett flertal helt gratis system som är mer än tillräckliga för hemanvändare- skriva email, surfa, organisera foton osv.

Vissa av dessa är dessutom _bäst_ även i professionella sammanhang.

 

Välj själv:

 

Linux, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, Open Solaris, QNX (gratis för privatbruk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en extremt fånig artikel enligt mig. Innan man ens jämför Mac vs. PC så måste man tänka på vad det faktiskt innebär och hur de tänker.

PC i dagligt tal har oftast sitt OS från Microsoft och ett gäng tillverkare som står för hårdvaran och de finns i alla möjliga och omöjliga utformningar.

 

Apple har "i princip" bara 3 bärbara datorer och 3 stationära. Hela deras koncept går ut på att de ska välja delarna och designa hårdvaran tillsammans med mjukvaran. Detta är ensamt den största anledningen till varför jag väljer Mac.

Det är inte för att jag älskar Apple så mycket, det är för att jag hatar Microsoft. Eller rättare sagt: Jag har varit PC användare i många år och det funkar helt enkelt inte för mig. Apples lösning är så mycket bättre.

 

För det andra, varför folk tänker på Apple som ett dyrt företag är pga att de inte säljer billiga datorer, de tror helt enkelt inte på det och det är en filosofi som jag också håller med de om.

Sen så är det självklart att det finns en "Apple tax" men den är långt mycket mindre än vad de flesta verkar tro att den ligger på.

 

Men vad beträffar själva jämförelserna så kan man jämföra specifikationer hur mycket man vill, men du kommer ändå aldrig kunna göra en rättvis jämförelse av datorerna eftersom upplevelserna är individuella och bedöms olika från person till person. Det är som att jämföra tv-spelkonsolerna PS3 och Wii, de är så totalt olika spelupplevelser att alla har sin egen personliga uppfattning. Bara för att PS3 är dyrare än en Wii så är det inte säkert att varenda människa får en bättre spelupplevelse eller vice versa.

 

Min poäng är att datorerna är så pass olika att det är omöjligt att göra en rättvis jämförelse.

Går du till ett PC forum är 80% av användarna helt övertygade om att alla som köper Mac är psykiskt skadade.

Går du till ett Mac forum så kan de flesta användarna inte ens tänka sig använda Windows PC med Windows som huvud OS

(ta statistiken i mina siffror med en nypa salt) :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan ska man ju också ta med användarupplevelsen i jämförelsen också.

 

= mission impossible! Eftersom alla kommer att uppleva det olika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...