Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Copy Screen


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej,

Hur gör jag för att spara en bild från en websida? Har läst att man klickar på cmd+shift+3 och då tar den en snapshot. Men jag vill spara bilden som en fil. Har försökt klistra in snapshoten i Photoshop men har inte gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill du göra en skärmdump med kortkommandot ovan så sparas en liten bildfil automatiskt...tror den hamnar på skrivbordet.

 

alternativt kan du köra cmd-shift-4 så får du själv rita upp den del du vill ha bild av.

 

(det blir fortfarande automatiskt en fil som läggs på din hårddisk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-användare är vana att skärmdumpar lägger sig i copy/paste-minnet, men på en Mac hamnar de som .png-filer på skrivbordet (eller i valfri mapp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen där var den juh, på skrivbordet. Har letat i Finder utan att hitta den. :)

Tackar!

 

Om jag använder cmd-shift-4, kan jag då markera/rama in bara bilden för att slippa annat runt omkring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag använder cmd-shift-4, kan jag då markera/rama in bara bilden för att slippa annat runt omkring?

Japp, det dyker upp ett kryss som du drar i för att markera valfri bit och när man släpper bildas bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara en bild från websidan du vill ha så fungerar det utmärkt att ta tag i den och dra ut på skrivbordet och släppa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan du ju också lägga till mellanslag till sagda kommando. Då förvandlas markören till en kamera och du får det fönster du befinner dig över skärmdumpat som bild - maskerat och klart.

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del saker man kan göra, exempelvis kan du ta avbild av enbart ett öppet fönster och också om man vill kopiera in i minnet istället för till fil så går det med - det är bara att komma ihåg alla kortkommandon eller öppna skärmavbildsprogrammet och göra det manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

...och förteckningen över vilka kommandon som finns för detta hittar man i Systeminställningar, Tangentbod och mus, Kortkommandon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte scrolla med en vanlig screenshot, om man inte använder programmet "Snagit"

 

post-18112-1266008456.png

 

Klicka på den gula knappen och du kan sedan scrolla ner och se hela bilden, även det man inte ser i fönstret. Går inte att spara som fil, endast bild-fil.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...