Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Solver/Problemlösaren


Axie

Rekommendera Poster

Hej hej,

Sitter med skolarbete och behöver använda mig av funktionen problemlösaren eller solver om man har en engelsk version.

Vad jag har förstått så finns ej den funktionen i excel 2008.

Jag hittade ett program som heter Solver, vilket jag installerade. Tyvärr fungerar inte riktigt det programmet, jag vill under inställningar kunna välja en "icke-negativ" modell samt linjär-modell. Jag kan kryssa i de alt men när jag trycker på ok så händer det inget utan jag får avbryta. Likadant när jag kört programmet och vill spara resultatet så kan jag ej trycka på ok utan får även där avbryta och uträkningen är borta. Den räknar också mycket sakta, 1 lösning per 3 sek. I skolan rasslar det bara till. Jag har en macbook pro med lilla processorn.

 

Vet någon hur jag kan få bukt med detta, antingen att få igång Solver ordentligt eller om det finns någon liknande funktion i excel 2008?

 

Hoppas jag lyckats förklara mitt problem...

 

Ha en trevlig dag

 

Mvh

Axie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej,

Sitter med skolarbete och behöver använda mig av funktionen problemlösaren eller solver om man har en engelsk version.

Vad jag har förstått så finns ej den funktionen i excel 2008.

Jag hittade ett program som heter Solver, vilket jag installerade. Tyvärr fungerar inte riktigt det programmet, jag vill under inställningar kunna välja en "icke-negativ" modell samt linjär-modell. Jag kan kryssa i de alt men när jag trycker på ok så händer det inget utan jag får avbryta. Likadant när jag kört programmet och vill spara resultatet så kan jag ej trycka på ok utan får även där avbryta och uträkningen är borta. Den räknar också mycket sakta, 1 lösning per 3 sek. I skolan rasslar det bara till. Jag har en macbook pro med lilla processorn.

 

Vet någon hur jag kan få bukt med detta, antingen att få igång Solver ordentligt eller om det finns någon liknande funktion i excel 2008?

 

Hoppas jag lyckats förklara mitt problem...

 

Ha en trevlig dag

 

Mvh

Axie

 

Tyvärr så trots att Office för Mac (2004 & 2008) är rätt bra så är de ändå inte riktiga MS Office. Båda är mycket långsamma gämfört med PC versionerna. Vet inte om OpenOffice eller NeoOffice kan vara till hjälp. Själv har jag vid kluriga fall valt att köra riktiga MS Office via Windows med BootCamp. Hoppeligen kommer 2011 versionen att bli bättre. för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...