Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tips på saker att göra med iMacen....

ellanbellan

Recommended Posts

Tjabba!

Jag tänkte att här kan man tipsa om filmer, spel och program som fungerar ljuvligt på iMac. Själv har jag iMac 27i7 så det är främst grejer med den datorn jag kommer tipsa om!

Först av allt:

Planet Earth, 1080p. Skaffa!! Denna dokumentärserie blir så brutalt snygg på 27 tums-skärmen!

Sen har jag även fixat så FrontRow kan spela HD-dokumentärer! Jag sitter på iPhonen nu men kan skicka länk på det senare. Alternativt, använd google och sök 'HD in Frontrow'...

Spel jag spelar på bästa alternativ (med win 7)

dragon age

WoW

The Sims 3

League of Legends

Ska snart även installera civ 4. Förhoppningsvis går det med win 7an...

Lite tomt än så länge, men vad har ni gjort med datorn och vilka program, spel o filmer rekommenderar ni??

Tjabba!

Jag tänkte att här kan man tipsa om filmer, spel och program som fungerar ljuvligt på iMac. Själv har jag iMac 27i7 så det är främst grejer med den datorn jag kommer tipsa om!

Först av allt:

Planet Earth, 1080p. Skaffa!! Denna dokumentärserie blir så brutalt snygg på 27 tums-skärmen!

Sen har jag även fixat så FrontRow kan spela HD-dokumentärer! Jag sitter på iPhonen nu men kan skicka länk på det senare. Alternativt, använd google och sök 'HD in Frontrow'...

Spel jag spelar på bästa alternativ (med win 7)

dragon age

WoW

The Sims 3

League of Legends

Ska snart även installera civ 4. Förhoppningsvis går det med win 7an...

Lite tomt än så länge, men vad har ni gjort med datorn och vilka program, spel o filmer rekommenderar ni??

Vilken Blu-Ray spelare har du till din iMac?

Förresten, vilken torrent-klient tycker ni fungerar bäst på iMac eller mac-datorer överhuvudtaget? Jag kör transmission idag, men tycker det känns lite buggigt och hänger sig en del.

Någon annan klient som fungerar bättre? Tipsa!

Man kan ju rippa dem och göra dem digitala. Mina föräldrar äger hela serien på Blu-ray så det var det jag gjorde, och då det bara är jag som tittar på dem tycker jag inte det gör någon större skada. Macworld har dessutom en artikel om saken. Enjoy!

http://macworld.idg.se/2.1038/1.287135/rippa-blu-ray-i-macen

Det finns säkert olagligare alternativ att tillgå, men det tänker inte jag tipsa om här då jag inte vill riskera något. =)

Förresten, vilken torrent-klient tycker ni fungerar bäst på iMac eller mac-datorer överhuvudtaget? Jag kör transmission idag, men tycker det känns lite buggigt och hänger sig en del.

Bästa som jag har kört är Deluge, men det finns inget smidigt sätt att installera det på macen. Så tillsvidare kör jag med Vuze då man även kan streama till ps3an i det.

Man kan ju rippa dem och göra dem digitala. Mina föräldrar äger hela serien på Blu-ray så det var det jag gjorde, och då det bara är jag som tittar på dem tycker jag inte det gör någon större skada. Macworld har dessutom en artikel om saken. Enjoy!

http://macworld.idg.se/2.1038/1.287135/rippa-blu-ray-i-macen

Det finns säkert olagligare alternativ att tillgå, men det tänker inte jag tipsa om här då jag inte vill riskera något. =)

Aha, så du rippar Blu-Ray med en DVD-läsare? Är bara nyfiken då jag är intresserad av en Blu-Ray läsare nämligen och då undrade jag givetvis vilken läsare du använder? :)

För att få över blu-ray skivor på min hårddisk, så jag slapp skivor, tog vi hjälp av en liknande guide t ex, http://www.pcworld.com/businesscenter/arti...on_the_mac.html. Jag var mest åskådare i processen, så jag är inte säker på hur det gick till, bara att jag numera har 40 gb Planet Earth på datorn.

Allra enklast är nog att ladda ner olagligt, tyvärr. Tills Blu-ray kommer till mac eller planet earth går att köpa digitalt!

En intressantare frågeställning är väl snarare: Hur underlättar den 27" stora bildytan ert datoranvändande? Har era vanor förändrats sen ni skaffade er nya iMac?

Kommer antagligen skaffa en 27"-are i vår, kanske förklarar mitt intresse i ämnet :)

En intressantare frågeställning är väl snarare: Hur underlättar den 27" stora bildytan ert datoranvändande? Har era vanor förändrats sen ni skaffade er nya iMac?

Kommer antagligen skaffa en 27"-are i vår, kanske förklarar mitt intresse i ämnet :)

Den är fantastisk att redigera foton på i helskärmsläge. Jag älskar att ha flera fönster uppe samtidigt när jag granskar olika mappar och för över data mellan dem, då är 27" ljuvligt att ha. Det är också väldigt mäktigt att spela t ex. Bioshock på och givetvis även att titta på film o dyl.

utorrent-----> http://www.utorrent.com/

helt klart bästa torrent klienten enligt mig:)

KaptenHaddock

jag säger samma här Utorrent ftw

Nu när jag själv fått min 27"-are så kan jag svara på min egna fråga.

Nu i OS-tider är det grymt smidigt att ha en eller två SVTplay-streamar på den högra halvan av skärmen samtidigt som man har gott om plats att göra vad som helst på den andra halvan.

Har märkt att jag tenderar att använda den som om det vore två skärmar när jag surfar, delar upp ytan vertikalt i två fält. Har Firefox i den vänstra delen och något passivt som inte kräver lika mycket uppmärksamhet i högra delen.

Som någon tidigare sa är det en dröm att redigera bilder på den, att jag tidigare har gjort det på en 13"-are känns som ett skämt nu.

Använder dock fortfarande Spaces lika mycket som förut, faktiskt har upplevelsen med Spaces blivit ännu skönare nu.

Och angående uTorrent är det kanske den bästa torrentklienten för Mac men den är fortfarande inte i närheten av sin Windows-variant. Väldigt ostabil och vissa funktioner saknas, såhär nåt år efter release.

Köpte 21,5" nyligen och jag är GRYMT nöjd! Skärmstorleken räcker gott för mig men visst är den stora skärmen läcker.

Hur hanterar 27"-aren WoW? Vilken upplösning och vilka inställningar kan man köra och få bra framerate? (bra framerate är runt 60 och bör inte dyka ner under 30)

vore tacksam för lite feedback på detta

mynameisoscarjo

Hur hanterar 27"-aren WoW? Vilken upplösning och vilka inställningar kan man köra och få bra framerate? (bra framerate är runt 60 och bör inte dyka ner under 30)

vore tacksam för lite feedback på detta

Vill du ha riktigt bra framerate ska du välja till 4850. Den ska klara WoW utan några som helst problem... Den stora upplösningen gör att 4670 kan kännas lite långsam i täta områden. Spelar inte WoW själv, men såg det här: http://forums.worldofwarcraft.com/thread.html?topicId=20677628920&sid=1

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...