Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Importerade bilder till Keynote blir oskarpa

Agnes

Recommended Posts

Mina skannade bilder av färgillustrationer inkl. text ifrån böcker är skärpta och bra i PS Elements. När jag tar in dem i Keynote så blir de blurriga och texten blir oskarp och får som en skugga. Detta gäller alla diabildsstorlekar. Är det någon som känner till problemet och kan ge en fingervisning om vari felet kan ligga eller som kanske t.o.m. har en lösning?

Leopard 10.5.8, Elements 6, Keynote ´09

Skanner: CanoScan 8800F

Jag sparar en master .psd och från den en .jpg, som jag använder till bildbandet .

Hur stora är dina bilder (i pixlar)?

Hur stort är ditt bildspel (i pixlar)?

Hur stora är dina bilder (i pixlar)?

Hur stort är ditt bildspel (i pixlar)?

Bilderna (jpg), som jag förminskar genom att dra i "handtaget" i ena hörnet, är mellan ca 2 000 och 3 300 pixlar på bredden.

Bildspelet 800 x 600

Bilderna (jpg), som jag förminskar genom att dra i "handtaget" i ena hörnet, är mellan ca 2 000 och 3 300 pixlar på bredden.

Bildspelet 800 x 600

OK, då måste bilderna skalas till 800x600 pixlar. Om du inte gör det i Photoshop (eller annat) så gör KeyNote det.

Skannad text med 2000 pixlar på bredden blir så klart oskarp när den skalas ner till 800 pixlar.  ;)

OK, då måste bilderna skalas till 800x600 pixlar. Om du inte gör det i Photoshop (eller annat) så gör KeyNote det.

Skannad text med 2000 pixlar på bredden blir så klart oskarp när den skalas ner till 800 pixlar.  ;)

Vad skönt med folk som kan tänka ;) .

OK, hur bör jag göra nu då? Ska jag ändra storleken (bredden) till 800 pixlar på alla bilder i Elements? Provade att göra det med en bild utan framgång. Eller måste jag skanna om?

... eller kan jag högerklicka och välja Minska bildens filstorlek? Då blir bilden skarpare när jag tittar på den i 100% men med 150% är den oskarp. Och hur ser den ut i förstoring på vita duken då? :unsure:

Vad skönt med folk som kan tänka ;) .

OK, hur bör jag göra nu då? Ska jag ändra storleken (bredden) till 800 pixlar på alla bilder i Elements? Provade att göra det med en bild utan framgång. Eller måste jag skanna om?

Vad gäller text så är det nog bäst att skriva av den direkt i Keynote.

Vad gäller bilder så undrar jag vad det är för slags bilder. Vanliga fotografier? Skannade illustrationer (diagram eller liknande)? Vad?

Vad gäller text så är det nog bäst att skriva av den direkt i Keynote.

Vad gäller bilder så undrar jag vad det är för slags bilder. Vanliga fotografier? Skannade illustrationer (diagram eller liknande)? Vad?

Det är bilder av färgillustrationer med bildtexter ifrån böcker. Och, som sagt, bilderna inkl. text är skarpa och bra i Elements.

Nu har jag bytt bildspelets storlek till 1024x768 och det blir lite bättre. Om jag behåller bildens originalstorlek, utan att skala ner den i Keynote, så blir det bra. Fast jag kan inte sitta och ändra varje bild till rätt storlek i Elements innan den importeras av Keynote, det tar för lång tid.

Kanske ställer jag för höga krav. Tack ändå för att du hjälper till! :)

Det är bilder av färgillustrationer med bildtexter ifrån böcker. Och, som sagt, bilderna inkl. text är skarpa och bra i Elements.
Javisst, bilderna i Elements innehåller ju 6 gånger så många pixlar som bildspelet i Keynote klarar av.

Nu har jag bytt bildspelets storlek till 1024x768 och det blir lite bättre. Om jag behåller bildens originalstorlek, utan att skala ner den i Keynote, så blir det bra. Fast jag kan inte sitta och ändra varje bild till rätt storlek i Elements innan den importeras av Keynote, det tar för lång tid.
Då får du skanna om varenda bild i 1024x768 pixlar eller så får du finna dig i att det blir litet oskarpt.

Detta är ett vanligt problem för presentationer eller om man vill lägga in skannade illustrationer i en videofilm: Den skannade bilden innehåller 5-20 gånger så många pixlar och blir naturligtvis inte bra när man tvingas skala ner upplösningen.

Javisst, bilderna i Elements innehåller ju 6 gånger så många pixlar som bildspelet i Keynote klarar av.

Då får du skanna om varenda bild i 1024x768 pixlar eller så får du finna dig i att det blir litet oskarpt.

Detta är ett vanligt problem för presentationer eller om man vill lägga in skannade illustrationer i en videofilm: Den skannade bilden innehåller 5-20 gånger så många pixlar och blir naturligtvis inte bra när man tvingas skala ner upplösningen.

Tack, Telly82, nu tror jag mig vara helt på det klara med hur det fungerar! :geros:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...