Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra hemsida som användaren enkelt kan uppdatera?


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag ska göra en webbplats åt en kund där de själva ska kunna gå in och uppdatera enklare saker som nyheter med en länk till en sida tex.

 

Jag skapar mina webbplatser med enkel HTML i Dreamweaver. Hur går jag till väga för att de ska kunna göra uppdateringar utan att behöva kunna HTML?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror tyvärr inte det finns någon enkel genväg. Mitt tips är att du lär dig designa för wordpress eller jomla eller nått liknande cms. Dock krävs det antagligen mer än en kund som efterfrågar detta för att det ska vara lönt att sätta sig in i det om man nu inte tycker det är kul, och gör det av den anledningen.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bara HTML klarar du dig inte långt på om du vill ha lite mer dynamiska möjligheter.

 

Jag håller med ovanstående, att det bästa nog vore om du lär dig ett CMS. Även här är det dock nyttigt att dessutom ha kunskap om PHP alternativt ASP(.net), beroende på CMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har gjort en grafisk design för sidan. Kan jag "sätta in" den i Wordpress eller ser Wordpress-sidor ut på ett specciellt sätt? Har ni tips på hur jag kan komma igång med det och läsa mig till hur det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wordpress-sidor går att få att se ut i stort sett hur som helst. Men inte genom att bara ladda upp en design... om din design är gjord med CSS:er (cascading style sheets) så är överföringsprocessen till wordpress lättare men fortfarande rätt komplicerad, dvs du måste nog sätta dig in i wordpress rätt ordentligt. Wordpress är mitt tycke den bästa cms:en (framförallt baserat på att det är många som utvecklar för den så det finns mycket exempel att titta på och lära av, många välkommenterade themes, många bra plugins etc.

 

 

Men om du vill ha en enkel lösning för just detta fall så tror jag cushycms kan vara din lösning. Väldans smidigt faktiskt för just enkla siter med inte så särdeles många sidor. Det är gratis också, tjoho :)

 

Ett annat alternativ som jag använt vid just dreamweaver-byggda statiska sidor är ju contribute. Det kostar ju dock 2500:- att köpa så det kanske äter upp för mycket av deras/din budget. Men det är ett bra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wordpress använder sig av en kombination av CSS och PHP för de olika teman som finns att ladda hem eller som man själv kan skapa, så det är inte helt enkelt att bara lägga in din design om du inte behärskar dessa tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite surt för närvarande eftersom vi fortfarande är i en brytpunkt där många sitter och pular ihop sidor i t.ex. Dreamweaver samtidigt som det blir alltmer självklart att sidor enkelt och dynamiskt ska kunna uppdateras av vem som helst. CMS:en som finns är som sagt inte heller helt enkla att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad av att lära dig wordpress så kan du börja på css-tricks.com. Chris Coyier Har endel riktigt bra screencasts som behandlar ämnet. Avsnitt 25, 26 & 27 är en bra början. 71, 72 & 73 är också väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, Cushy verkar skönt. Ska även titta på Contribute. Återkommer säkert med lite frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojve ojve. Det krävs mer kunskaper än enkel HTML för att skapa dynamiska sidor, tyvärr. Kanske är det bra det, så sådana som jag kan ta betalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...