Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blåskärm efter viloläge med Plex


soer

Rekommendera Poster

Jag har en Mac mini ansluten till en LCD-TV via Mini DVI-DVI-HDMI och via toslink till en förstärkare. På Macen kör jag Plex och jag använder en Logitech Harmony 525 för att styra hela anläggningen.

 

När jag stänger av så sätter Plex datorn i viloläge och när jag startar upp så är Plex igång igen. Oftast fungerar detta utmärkt, men ibland händer det att skärmen blir svart eller blå. Stänger jag av Plex (CMD+Q) så ser jag muspekaren på skärmen men inget annat. Det fungerar inte heller att ansluta till datorn via skärmdelning, även där är skärmen blå.

 

Jag vet dock att datorn är igång, jag kan starta program (testade tex att använda CTRL+mellanslag och sen skriva in itunes och trycka enter, därefter trycka mellanslag och då startar musiken spela). Det går ju som sagt också att ansluta till datorn via skärmdelning. Problemet är alltså bara att skärmen är helt blå sånär som på muspekaren.

 

En omstart löser givetvis problemet, men också att trycka shift+CMD+Q. När inloggningskärmen kommer fram så syns bilden utmärkt såväl på teven som i skärmdelning, när jag sen loggar in igen så fungerar allt som det ska. Det fungerar däremot inte att sätta datorn i viloläge och väcka den igen, då är problemet kvar. Det står alltså klart att det är ett rent mjukvaruproblem vi har att göra med, hade det varit kopplingen dator-TV hade det rimligtvis fungerat med skärmdelning, och det hade heller inte lösts genom en utloggning.

 

Det måste finnas något sätt att lösa detta, helst genom någon form av tangentkombination, terminalkommando eller annat som gör att programmera via Apple Script eller Automator exempelvis, så att jag kan lära Plex att starta den funktionen och därmed kunna göra det från fjärrkontrollen. Går det att göra ett script som loggar ut och sen loggar in? Tacksam för alla idéer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering om någon mer får liknande problem;

 

Att logga ut och logga in en användare via AppleScript verkar inte gå. Det kanske förresten är tur, om det gick så skulle det kunna användas i elaka syften.

 

Det går däremot att göra en omstart via AppleScript och länka detta till en knapp på Harmony-fjärrkontrollen. Det jag gjorde var att högerklicka på Plex i programmappen, välja Visa paketets innehåll, och kopiera filen harmony.xml som ligger under Contents/Resources/Plex/Keymaps till /Users/min användare/Bibliotek/Application Support/Plex/Keymaps. Sen öppnade jag filen i Textredigeraren och bytte ut en av F-knapparna (som jag ändå inte använder) till att starta om datorn. Jag letade upp F1 och bytte ut texten till:

<F1>Plex.RunAppleScript(tell application "System Events" to restart)</F1>

Därefter gick jag in i kontrollprogrammet för Harmony-fjärren och valde anpassa knappar för aktiviteten, under övriga knappar (de som visas i displayen) la jag till F1 och döpte den till ”Starta om Mac”. Så nu kan jag alltså starta om Macen genom att trycka på en knapp på fjärrkontrollen.

 

Nu är det ju emellertid så att en omstart tar upp till en minut. Även om det fungerade utmärkt (och min sambo var nöjd med detta) så känns det för en perfektionist som mig ganska B att behöva vänta på det så jag försökte leta vidare efter en bättre lösning. En annan lösning jag tänkte mig var att om man bytte upplösning till något annat och sen bytte tillbaka så kanske det skulle fungera. Jag hittade ett program som heter newscreen som man kör från Terminalen, gjorde ett AppleScript som skickar ut ”ställ in den här upplösningen, ställ sen in den här upplösningen” och kopplade det till en knapp på fjärrkontrollen. Scriptet och programmet fungerade, men tyvärr löste det inte problemet när jag får blåskärm, det enda som hände var att skärmen blinkade till för en sekund, sen återgick den till blåskärm.

 

Jag var alltså tvungen att försöka hitta en annan lösning. Problemet uppstår när Macen slås på innan teven är på och inställd på rätt ingång (HDMI1). Jag var alltså tvungen att försöka göra så att Harmony-remoten sätter på teven och ställer in den på HDMI1 innan den slår på Macen. I inställningarna för aktiviteten finns ”Ändra ordningen enheterna slås på”. Där hade jag redan satt det till 1: TV, 2: Förstärkare, 3: Mac men det hjälpte inte, eftersom jag är tvungen att ha en fördröjning innan fjärrkontrollen kan välja ingång HDMI1 så hinner Macen vakna och upptäcka att den inte har en skärm. Det jag fick göra är att gå in under enhetsinställningar och välja att Macen inte har kommandon för på och av. Därefter i inställningarna för aktiviteten ställa in att när aktiviteten har startat skicka iväg kommandot ”powertoggle” och när aktiveteten avslutas skicka iväg ”sleep” till Macen. På så sätt tvingar jag fjärrkontrollen till att göra följande ”1: slå på TV (om den är av), 2: slå på förstärkare (om den är av), 3: slå av alla andra enheter (om de är på), 4: välja ingång HDMI1 på teven, 5: välja rätt ingång på förstärkaren, 6: skicka powertoggle till Macen” i just den ordningen. Då verkar det hittills fungera som det ska.

 

Det kanske inte är någon direkt som bryr sig om detta, men jag skriver det ändå så om någon mer får liknande problem i framtiden behöver han/hon inte uppfinna hjulet en gång till utan kan använda min lösning. Om någon behöver mer detaljerade instruktioner eller hjälp med något av detta står jag självklart till förfogande, hör av er via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...