Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Omformatera utan CD-skiva

SofiaPro

Recommended Posts

Behöver omformatera min gamla PRO, men DVD-läsarn har lagt av så den spottar bara ut skivan. (Har testat lite olika åtgärder mot det, men insett att det är ett ganska vanligt fenomen).

Datorn har nu lite mer än tre år på nacken så det är inte aktuellt varken med service eller att betala för ett nytt operativsystem (som ju säkert kommer på CD-skiva oxå..). Skivan jag har är OS X 10.4 (är inte så insatt men så har jag fattat det...) och jag har såklart inget emot en nyare version. (Har 1 GB i ramminne och jobbar gärna i minst två adobe-program samtidigt, om det spelar roll).

Vad göra? Tacksam för PM för icke rums-rena tips :rolleyes:

Tack! Men går det inte att l_dda ner och installera det den vägen? Känns ju mycket enklare? :huh:

Tack! Men går det inte att l_dda ner och installera det den vägen?

Nej.

Du kan inte få låna nån extern cdläsare från någon vänlig kompis ?

Du kan inte få låna nån extern cdläsare från någon vänlig kompis ?

Jag är tjej, 25 år, tekniskt ointresserad och med mestadels likasinnade vänner :) Men det löser jag nog på nåt sätt. Går väl att köpa annars. Billigare än en ny mac eller servicekostnad i alla fall! Kan det tänkas att man kan köra den genom en dvd-spelare?

Tack för tipsen!

Thomas Ytterberg

Det är lite luddigt huruvida det går att starta från usb-läsare (eller FW-läsare för den delen) och det hänger lite på det chassi den optiska enheten befinner sig i. Så ett sätt att minska risken för felköp är att vända sig till en Mac-ÅF och fråga efter en extern optisk enhet som man kan starta Macen ifrån.

Men annars borde en extern dvd-enhet med usb duga för att åtminstone skapa en startbar extern hårddisk eller usb-minne som i länkarna ovan.

Jag är tjej, 25 år, tekniskt ointresserad och med mestadels likasinnade vänner :)

Finns många här på forumet som bor i GBG som säkert skulle kunna hjälpa dig :)

Jag fick slutligen in installationsskivan efter att ha köpt en extern dvd/cd-läsare. Allt började bra, tills datorn undrade om skivan var repig eller defekt. Jag pillade ut den och rengjorde CD-skivan och satte in den igen. TYVÄRR avbröt jag den installationen (som började som den skulle) eftersom jag av misstag valde "uppgradera" istället för "radera och omformatera". Tredje gången gillt. Blinkande mappsymbol med ett frågeteckan. Datorn reagerar inte på att jag håller inne "C". Funkade ju först så skivan är ju åtminstone läsbar. Fattar ingenting. Sitter och skriver på en PC och har allmän panik! :irriteradtjej:

Testa att hålla ALT-tangenten nertryckt när du startar datorn. Då bör du få upp bilder på alla enheter som går att starta från. Du kan då också mata ut och in skivor för att trixa med installationsskivan.

Kanske din externa DVD-läsare krånglar? Koppla ur och koppla in den!

Om din skiva är repig så finns det reparationskit att köpa t ex på Kjell och Company. Om skivan är problemet, kanske du kan kopiera den hos en kompis eller t o m dra ner en ny från Pirate Bay. Du har ju en licens eftersom du har skivan. Lite gråzon dock. En Apple-butik kanske kan sälja dig en ny skiva annars för självkostnadspris om du visar skivan och kopplar på charmen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...