Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudbok till iTunes


osboda

Rekommendera Poster

Har fått en ljudbok med en roman som jag vill lägga in på iTunes.

Boken består av 7 st Cd + 1 MP3.

Hur bär jag mej åt för att placera denna i biblioteket "ljudböcker".

Skall jag använda mej av de 7 skivorna eller MP3-skivan?

Har hört att iTunes inte är så bra på ljudböcker eftersom de hanteras som musikfiler..

Allt annat är ju så användarvänligt så det borde ju finnas ett bra sätt för mitt problem!

Har sökt på nätet men inte hittat ngn bra bruksanvisning.

Har en MacBook med iTunes9.

/g

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Audiobook Builder (http://www.splasm.com/audiobookbuilder/). Med det programmet kan du göra om ljudfiler från en cd till ljudbooksformat, du kan också namnge kapitel, titel osv. Tycker att iTunes inte har några problem med ljudboksfiler. iTunes hanterar dom som ljudböcker, har man problem med att dom hanteras som ljudfiler så har man nog inte gått in på "get info" och valt att filerna är just ljudböcker och inte ljudfiler.

 

Du skriver att det är 1 Mp3, om det är hela boken så lägg in den som vanligt i iTunes och sen högerklickar du på filen i iTunes och väljer "get info" (om du har engelska som språk) och sen väljer du att filen är en ljudbok. Då läggs den under ljudbokssektionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips.

Trodde oxå att det bara var att lägga in mp3-skivan "som vanligt" istf att importera alla 7 CD-skivorna och göra om till ljudfiler. Problemet är bara att iTunes inte alls reagerar när jag skickar in mp3-skivan i datorn, normalt brukar man ju få frågan om man vill importera men det händer alltså inte nu. Kanske ngt fel på skivan även om den är sprillans ny direkt ur förpackningen? Ngn genväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips.

Trodde oxå att det bara var att lägga in mp3-skivan "som vanligt" istf att importera alla 7 CD-skivorna och göra om till ljudfiler. Problemet är bara att iTunes inte alls reagerar när jag skickar in mp3-skivan i datorn, normalt brukar man ju få frågan om man vill importera men det händer alltså inte nu. Kanske ngt fel på skivan även om den är sprillans ny direkt ur förpackningen? Ngn genväg?

Du kan väl från menyerna i iTunes välja att importera mp3-filen när du har skivan i. Normalt så känner den igen en audioskiva för import, men en mp3 fil ligger nog på en dataskiva. Du ser väl filen i finder/utforskaren.

 

Genom att välja ljudbok på info, alternativ, medietyp=ljudbok så kommer itunes/ipod ihåg uppspelningsplatsen och synkar även det bokmärket mellan itunes och ipod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry men här är nog ett missförstånd..

Visst ser jag mp3-filerna i finder. Frågan är bara hur man trycker in dom i iTunes!

Om jag väljer iTunes menyn "lägg till i bibliotek (och har valt ljudboksbibl som fn är helt tomt) och väljer en av mp3-filerna så händer absolut inget. Förmodligen gör jag något kardinalfel...

Kan någon ge mej en step-by-step guide??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på win-burk nu. Men om du har lagt till filen via meny i itunes så ligger de nog som musik just nu. Sök i ditt itunes (antingen på titel eller senast tillagda eller något) . Sedan väljer du "get info" om "låten" och ställer om till ljudbok på alternativ (enligt ovan) så kommer den att byta plats från musik till ljudboksdelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry men ingen mp3-fil finns någonstans i iTunes...

Får väl fråga förlaget som producerat skivan vad det är för fel!

/ghttps://forum.macworld.se/style_emoticons/default/superirriterad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jarting, Just det! Det är ju det som är problemet! Läs HELA tråden så framgår detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du i finder högerklickar på filen och väljer open in itunes?

Det finns en inställning i itunes om den ska få hantera dina filer och kopiera in till sitt bibliotek. Hur är ditt inställt?

post-30865-1266056432_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget händer när jag försöker öppna med iTunes! Skivan syns ej i iTunes.

Mina inställningar är samma som du visade i din kommentar.

Nu ger jag strax upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på skivan i Finder och kopiera över ljudboken till någon mapp på hårddisken. Sen gör du om processen med att lägga till i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ahnfeldt! Nu hände det saker! Via hårddisken ligger hela boken nu i Ljudboksbibl som en enda fil!!

Skam den som ger sej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkade med min iPod allt såg normalt ut tills jag lyssnade.

Damen som läser har jättebråttom!

Lyssnar man direkt i datorn låter allt normalt!

Vad gör man åt detta fenomen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jarting, Just det! Det är ju det som är problemet! Läs HELA tråden så framgår detta!

Missade ett inlägg :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkade med min iPod allt såg normalt ut tills jag lyssnade.

Damen som läser har jättebråttom!

Lyssnar man direkt i datorn låter allt normalt!

Vad gör man åt detta fenomen?

 

Glöm att jag frågade detta! Hittade fartkontrollen på iPoden, den stod på 2x!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För att få en ljudbok att hamna bland ljudböckerna i iTunes skall du

1) importera ljudboken i iTunes (mp3 eller dyl)

2) konvertera den till AAC (högerklicka så finns valet där)

3) ta bort filerna från iTunes (men låt dem vara kvar på hårddisken)

4) leta upp filerna på hårddisken

5) ändra fil-ändelsen till från m4a till m4b. Låt filerna ligga i en egen katalog och gör följande i ett terminalfönster/command prompt:

Mac (terminal): for file in *.m4a; do mv "$file" "${file%.m4a}".m4b; done

Windows (cmd): ren *.m4a *m4b

6) importera m4b filerna och då hamnar de under ljudböcker i iTunes

 

Kanske det finns en elegantare unix sätt att byta filändelse, men detta funkar fint

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För att få en ljudbok att hamna bland ljudböckerna i iTunes skall du

1) importera ljudboken i iTunes (mp3 eller dyl)

2) konvertera den till AAC (högerklicka så finns valet där)

3) ta bort filerna från iTunes (men låt dem vara kvar på hårddisken)

4) leta upp filerna på hårddisken

5) ändra fil-ändelsen till från m4a till m4b. Låt filerna ligga i en egen katalog och gör följande i ett terminalfönster/command prompt:

Mac (terminal): for file in *.m4a; do mv "$file" "${file%.m4a}".m4b; done

Windows (cmd): ren *.m4a *m4b

6) importera m4b filerna och då hamnar de under ljudböcker i iTunes

 

Kanske det finns en elegantare unix sätt att byta filändelse, men detta funkar fint

 

Lycka till

Så fick man göra i tidigare versioner av iTunes. Nuförtiden är det bara att ändra i Visa Info - Alternativ - Medietyp. :)

Mycket bra att Apple fixade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Tack detta svar har jag letat efter.

Andra dagen med mac så man e inget geni ännu på denna underbara maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...