Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alternativ till Swedbank


gorancarlsen

Rekommendera Poster

Jag har tröttnat så förbannat trött på storbankerna Swedbank, Nordea och SEB att jag inte vill ha deras tjänster.

De är grovt kriminella med sina bonus och andra stöldsystem.

 

Ska under året byta till annan bank, kanske ICA eller IKEA-banken. Jag vill ha bra internettjänster, relativt billiga köpkort främst.

 

Absolut inga förslag på Swedbank, Nordea och SEB! Tänk utanför boxen ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att det sällan finns gratistjänster. Man får oftast betala, bara på något annat sätt. Eller någon annan får betala.

 

Ett exempel är Avanza och Nordnet som ofta skryter med 0:- i avgifter. Sen finns det ofta en insättningsavgift i en fond, vilket bankerna ytterst sällan har. Handelsbanken har gratis kort och Internet, men kunderna betalar gladeligen högre ränta på sina lån än på annat håll. osv osv...

 

Och jag är rädd att bonusar förekommer även inom ICA och Ikano (IKEA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handelsbanken brukar sköta sig. Inga skandaler och inga massiva kreditförluster. Tror inte de delar ut några speciellt stora bonusar utan delar pengarna mellan alla anställda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handelsbanken brukar sköta sig. Inga skandaler och inga massiva kreditförluster. Tror inte de delar ut några speciellt stora bonusar utan delar pengarna mellan alla anställda.

Verkar iaf delvis stämma. Saxat från svd.se, gäller 2009:

 

"Handelsbanken har bonus inom sin mäklarverksamhet Handelsbanken Markets. Under de första nio månaderna avsattes 335 miljoner kronor. Däremot har Handelsbanken sedan länge inga rörliga ersättningar till den högsta ledningen."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar iaf delvis stämma. Saxat från svd.se, gäller 2009:

 

"Handelsbanken har bonus inom sin mäklarverksamhet Handelsbanken Markets. Under de första nio månaderna avsattes 335 miljoner kronor. Däremot har Handelsbanken sedan länge inga rörliga ersättningar till den högsta ledningen."

-Är inte mäklarnas löneavtal generellt så konstruerat att det har en "rörlig del" och en "fast del"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon av er ovanstående erfarenhet av IKANOBANKEN eller ICA-banken? Det är främst dessa jag är intresserad av.

 

Enligt DN var dessa två i en helt egen klass vad gällde bonusar, förluster/underskott och pensioner till ledningen. I positiv bemärkelse alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är gratis är det väl bara att testa? Du behöver ju inte styra om allt innan du bestämt dig. Starta ett konto, skaffa internetbank och kort, sätt över lite pengar och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon av er ovanstående erfarenhet av IKANOBANKEN eller ICA-banken?

Japp!

Ikanobanken hade när jag var kund inget kontor eller möjligen ett i Älmhult. Gick ganska bra ändå. Hade dock inget kort via dem utan överföringar gick till min andra bank.

ICA-banken har, om man räknar butikerna, en mängd bankkontor. De tar betalt för sitt MasterCard (runt 300 kr per år) men har å andra sidan gratis uttag i uttagsautomater i utlandet (inget valutapåslag!). Då jag försöker åka utomlands så ofta som möjligt så sparar jag in årsavgiften bara på den posten.

Räntan har tidigare varit riktigt bra, nu är den väl som bäst OK.

ICA-banken är ett bra val enligt mig.

Jag kan rekommendera Nordnet också. Har lite fondsparande där. Man får gratis MasterCard. Uttag för minst 1000 kr är helt gratis inom EU och du kan själv bestämma uttagsgräns! Tydligen inget valutapåslag här heller nuförtiden. Dessutom en av sveriges absolut bästa tjänster för att köpa och sälja aktier och fonder!

Jag rekommenderar Nordnet också!

https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/index.html

Happy hunting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att kolla om pengarna man sätter in i banken är garanterade av statens insättningsgaranti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Handelsbanken! Trevlig och hjälpsam personal!

 

De problem jag haft med dem är enbart relaterade till bortglömda koder och tappade kort, från min sida alltså.

Men man får snabbt hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp!

Ikanobanken hade när jag var kund inget kontor eller möjligen ett i Älmhult. Gick ganska bra ändå. Hade dock inget kort via dem utan överföringar gick till min andra bank.

ICA-banken har, om man räknar butikerna, en mängd bankkontor. De tar betalt för sitt MasterCard (runt 300 kr per år) men har å andra sidan gratis uttag i uttagsautomater i utlandet (inget valutapåslag!). Då jag försöker åka utomlands så ofta som möjligt så sparar jag in årsavgiften bara på den posten.

Räntan har tidigare varit riktigt bra, nu är den väl som bäst OK.

ICA-banken är ett bra val enligt mig.

Jag kan rekommendera Nordnet också. Har lite fondsparande där. Man får gratis MasterCard. Uttag för minst 1000 kr är helt gratis inom EU och du kan själv bestämma uttagsgräns! Tydligen inget valutapåslag här heller nuförtiden. Dessutom en av sveriges absolut bästa tjänster för att köpa och sälja aktier och fonder!

Jag rekommenderar Nordnet också!

https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/index.html

Happy hunting!

Uttag av Euro i EMU-land (i automat) är mig veterligen avgiftsfritt i alla banker, däremot så tillkommer valutapåslaget. Som väl inte blir så jättemycket pengar för normalresenären.

 

Och med Nordea tar du ut gratis även i deras automater i Norge och Danmark (alltså ej EMU-länder). Men nu fick vi ju iofs inte rekommendera storbankerna här i tråden... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får göra som denne bonden när han blev missnöjd med sin bank :borstatanderna:

Insättning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får göra som denne bonden när han blev missnöjd med sin bank :borstatanderna:

Insättning

hahah det är den humorn lågstadiebarn har lille William skrattar säkert gott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttag av Euro i EMU-land (i automat) är mig veterligen avgiftsfritt i alla banker, däremot så tillkommer valutapåslaget. Som väl inte blir så jättemycket pengar för normalresenären.

 

Och med Nordea tar du ut gratis även i deras automater i Norge och Danmark (alltså ej EMU-länder). Men nu fick vi ju iofs inte rekommendera storbankerna här i tråden... :borstatanderna:

Fast Nordnet påstår att det är gratis att ta ut även lokal valuta inom EU. Jag kanske missförstod deras hemsida?

Under vår senaste utlandsresa tjänade vi ungefär 500 kr på att använda ICA-banken och Nordnet jämfört med SEB. SEB tar 1,65 % valutapåslag samt 35 kr i uttagsavgift.

Känns onödigt att ge bort de pengarna till bankerna. De klarar sig nog ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Nordnet påstår att det är gratis att ta ut även lokal valuta inom EU. Jag kanske missförstod deras hemsida?

Under vår senaste utlandsresa tjänade vi ungefär 500 kr på att använda ICA-banken och Nordnet jämfört med SEB. SEB tar 1,65 % valutapåslag samt 35 kr i uttagsavgift.

Känns onödigt att ge bort de pengarna till bankerna. De klarar sig nog ändå!

Det är såklart upp till banken i fråga om de vill bjuda på uttag i andra länder än EMU-länder, men vid uttag av Euro i EMU-länder så får de inte ta avgift. EMU-länder är väl alla EU-länder utom Danmark, Sverige och Storbritannien har jag för mig. Lokal valuta är ju alltså Euro i de allra flesta länderna (inom EU alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...