Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte Firefox efter installation


KonradA

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är en ny Macbook användare och installerade Mozilla Firefox som ett av de första programmen, men jag hittar inte webläsaren efter installation. Det här är säkert en väldigt fånig fråga, men ha i åtanke att jag är PC-användare fram till idag. Det tar lite tid att ställa om sig. Var hittar jag Firefox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längst till vänster i Dock, listen med ikoner i den nedre kanten av skrivbordet, hittar du ikonen för Finder. Det är Mac:s Utforskare. Klicka på Finder och välj därefter mappen Program i sidofältet. I denna mapp ska du hitta Firefox. Lycka till och välkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längst till vänster i Dock, listen med ikoner i den nedre kanten av skrivbordet, hittar du ikonen för Finder. Det är Mac:s Utforskare. Klicka på Finder och välj därefter mappen Program i sidofältet. I denna mapp ska du hitta Firefox. Lycka till och välkommen.

Jag sökte faktiskt där och hittade inte Firefox. När jag skriver "firefox" i sökmenyn hittar jag en fil som heter "Firefox 3.6.dmg. Antar att .dmg är ett motsvarande filformat till Windows .exe? Som en installationsfil?

 

När jag trycker på den kommer det upp en ny ruta med firefoxloggan till vänster och en mapp med ett A på till höger. Vad är detta? Jag tror nu i efterhand inte att jag ens installerat programmet. Hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag sökte faktiskt där och hittade inte Firefox. När jag skriver "firefox" i sökmenyn hittar jag en fil som heter "Firefox 3.6.dmg. Antar att .dmg är ett motsvarande filformat till Windows .exe? Som en installationsfil?

 

När jag trycker på den kommer det upp en ny ruta med firefoxloggan till vänster och en mapp med ett A på till höger. Vad är detta? Jag tror nu i efterhand inte att jag ens installerat programmet. Hur gör jag det?

Markera, dra och släpp. Denna rebus är instruktionen för hur du installerar Firefox och för den delen Mac-program i största allmänhet. Alternativt drar och släpper du Firefox direkt till programmappen, "A"-symbolen är endast en genväg till din programmapp. Sedan matar du ut skivavbilden. :)

 

.dmg är skivavbilder som när de öppnas blir till en egen volym på skrivbordet. På sätt och vis kan de liknas vid en .exe i Windows för installation. Skillnaden är främst att få Mac-program behöver en installationsprocess eftersom det räcker med att kopiera dem till programmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...