Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

använda iphone utomlands...


tjorven

Rekommendera Poster

hej.

 

så... jag hade med mig telefonen på en jobbresa utomlands. stängde av 3G och aktiverade dataroaming för att undvika dyra räkningar när jag kom tillbaka hem. såg till att använda mig av hotellets gratis wi-fi när jag kollade mail och surfade.

 

 

nu har jag dock fått en räkning från telia där 63 kr ska gå till datatrafik.

(det handlar inte om mms eller sms eftersom de är specifierade lite längre upp på räkningen)

 

så vad kunde jag/borde jag gjort annorlunda?! nån inställning jag glömde ändra i telefonen?

 

kan vara bra att veta till nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av 3G'n gör ingen skillnad, den går ju ändå på 2G nätet.

Att aktivera dataroamingen gör ju att du ger luren möjlighet att koppla upp sig när du är utomlands, den bör alltså vara avstängd om man ska undvika kostnader, vissa verkar tycka att man skall ta bort/ändra apn'n för data också.

 

En till grej är att när man är utomlands och tar emot/skickar MMS så drar det kostsamma MB oxå, inte som hemma där det är enhetspris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh du gjorde precis tvärtom. Roaming ska vara avstängt. Inte påslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av 3G'n gör ingen skillnad, den går ju ändå på 2G nätet.

Att aktivera dataroamingen gör ju att du ger luren möjlighet att koppla upp sig när du är utomlands, den bör alltså vara avstängd om man ska undvika kostnader, vissa verkar tycka att man skall ta bort/ändra apn'n för data också.

 

En till grej är att när man är utomlands och tar emot/skickar MMS så drar det kostsamma MB oxå, inte som hemma där det är enhetspris.

 

 

ja jag ringde inte med den. (vilket isf borde hamnat under samtalskostnad?)

dataroamingen måste vart avaktiverad som du säger. (tvärtom mot den vanliga inställningen)

 

och eftersom jag loggade in på hotellets wifi så fort jag skulle surfa/kolla mail, så kan jag inte riktigt komma på vad jag har gjort för fel.

 

bara ett mms och fyra sms under denna utflykt och dessa står ju som sagt listade på egna poster i räkningen...eller menar du att de även kan kosta i datatrafik?

 

63kr låter lite väl högt för ett mms isf :(

 

 

tricket är att hålla telefonen helt avstängd eller? lite trist när man nu har tid, väckarklocka och almanacka i telefonen nuförtiden.

jag får rulla in den i metallfolie nästa gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska räcka med roaming avslaget. Om du ringt utomlands så kanske det är därför. Inte direkt billigt med svenskt abb utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt den i flygplansläget och ring med wifi+skype.

Det funkar fint!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avaktivera dataroaming ska räcka, men vill du vara på den säkra sidan kan du alltid ringa din operatör och be dem spärra dataroaming för ditt abonnemang också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avaktivera dataroaming ska räcka, men vill du vara på den säkra sidan kan du alltid ringa din operatör och be dem spärra dataroaming för ditt abonnemang också.

När man köper iPhonen så är dataroaming av-aktiverad by default.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag ringde inte med den. (vilket isf borde hamnat under samtalskostnad?)

dataroamingen måste vart avaktiverad som du säger. (tvärtom mot den vanliga inställningen)

 

och eftersom jag loggade in på hotellets wifi så fort jag skulle surfa/kolla mail, så kan jag inte riktigt komma på vad jag har gjort för fel.

 

bara ett mms och fyra sms under denna utflykt och dessa står ju som sagt listade på egna poster i räkningen...eller menar du att de även kan kosta i datatrafik?

 

63kr låter lite väl högt för ett mms isf :(

 

 

tricket är att hålla telefonen helt avstängd eller? lite trist när man nu har tid, väckarklocka och almanacka i telefonen nuförtiden.

jag får rulla in den i metallfolie nästa gång...

 

Som sagt i tråden: dataroaming är avstängt som förval. Du har aktiverat roaming vilket gör att du kan surfa på utländska mobilnät. När man är utomlands får man betala dels en fast avgift för mms samt en rörlig datakostnad när man skickar mms. Med tanke på att data kan kosta över hundralappen per mb drar det snabbt iväg. Finns ingen anledning att stänga av telefonen utomlands. Det är bara att låta bli att aktivera dataroaming. För dig var det ju inga större summor som drog iväg, så du hade tur i oturen ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ju om du har datatäckning eller inte (vilket du alltså inte ska ha om du har AVAKTVIVERAT dataroaming, vit nolla på bilden, inte blå etta). Om du har datatäckning så står det till höger om operatörsnamnet. "En blå plupp" om det är gprs, "E" om det är edge, "3G" om det är 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

63kr låter lite väl högt för ett mms isf :(

 

 

Jo det låter inte som att det skulle vara MMS'et som genererar den kostnaden, men har man ex en Free App som är reklam baserad så kan ju den starta igång roamingen när man startar den, det finns en viss minidebitering också (om än låg så är den likväl där om man nu startar om appen massa gånger ex).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt i tråden: dataroaming är avstängt som förval. Du har aktiverat roaming vilket gör att du kan surfa på utländska mobilnät. När man är utomlands får man betala dels en fast avgift för mms samt en rörlig datakostnad när man skickar mms. Med tanke på att data kan kosta över hundralappen per mb drar det snabbt iväg. Finns ingen anledning att stänga av telefonen utomlands. Det är bara att låta bli att aktivera dataroaming. För dig var det ju inga större summor som drog iväg, så du hade tur i oturen ;-)

 

 

ja det kan vara så jävligt att jag aktiverade dataroamingen istället för avaktiverade den av bara farten. urk. man får lära sig av misstagen.

 

men om man knappar in sig på en wifi borde den gå före som uppkoppling eller?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det kan vara så jävligt att jag aktiverade dataroamingen istället för avaktiverade den av bara farten. urk. man får lära sig av misstagen.

Ja, du skriver ju i ditt första inlägg att du aktiverade den, så då var det kanske så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det kan vara så jävligt att jag aktiverade dataroamingen istället för avaktiverade den av bara farten. urk. man får lära sig av misstagen.

 

men om man knappar in sig på en wifi borde den gå före som uppkoppling eller?!

 

för att förtydliga: man kan inte råka aktivera ist f att avaktivera roaming. Den är avstängd som förval och om du aldrig gör ett aktivt val kommer du aldrig att kunna roama på utländska mobildatanät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...