Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Faces-uppdatering i iPhoto snart?


Jaxell

Rekommendera Poster

Jag såg att Aperture har fått fler funktioner vad gäller faces än vad iPhoto har, och trots detta var inte detta med i senaste uppdateringen av iPhoto. Är det något man kan förvänta sig kommer snart tror ni eller har Aperture en historik av att få vissa features långt innan iPhoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilka "features" man pratar om, skulle jag tro. iPhoto inriktar sig på hobbyfotografen, medan Aperture inriktar sig på proffsfotografen.

 

När det gäller exempelvis Faces, så tror jag att iPhoto "snart" kommer att ha en liknande funktion - och vid nästa uppdatering kommer iPhoto högst troligen att ha utvecklat det ännu lite längre. Såvida nu inte Apple anser att Aperture ska ha lite mer "proffsiga" funktioner för Faces, så att man lockas att uppgradera sig...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte på för mycket. Det "ska" vara stor skillnad på proffsprogrammen och konsumentprogrammen.

 

Låt mig ta ett exempel: iMovie 6 HD (iLife '06) började få funktioner som liknade Final Cut, särskilt med hjälp av plug-in:er från tredjepartsleverantörer. Då tog Apple bort massor av redigeringsfuntioner OCH tog bort möjligheten till plug-in:er när iMovie 7 (iLife '08) lanserades. Från att ha varit ett fullfjädrat redigeringsprogram för även litet längre filmer blev det degraderat till ett biblioteksprogram för 30 sekunders YouTube-snuttar med kraftigt begränsade redigeringsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från att ha varit ett fullfjädrat redigeringsprogram för även litet längre filmer blev det degraderat till ett biblioteksprogram för 30 sekunders YouTube-snuttar med kraftigt begränsade redigeringsmöjligheter.

 

Det håller jag inte med om, på vilket sätt är du begränsad till 30 sekunders klipp i iMovie '08/09?

Även om iMovie HD hade andra möjligheter än nya iMovie så tycker jag (och andra) att man kan jobba betydligt snabbare och smidigare i nya iMovie, den har också andra fördelar som iMovie HD saknar.

Vilket man sen föredrar är en annan sak :chockadskeptisk:

Själv föredrar jag iMovie '09 för enklare saker... och Final Cut Pro för tyngre saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det håller jag inte med om, på vilket sätt är du begränsad till 30 sekunders klipp i iMovie '08/09?

Avsaknad av tidslinje gör det besvärligt med många klipp. Så det är ingen specifik begränsning till just 30 sekunder.

 

Och dessutom redigerar jag DV. iMovie 7 och senare använder "Single field editing" och kastar helt sonika halva upplösningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna med att det i nästa iPhoto kommer finnas det som nu kom i Aperture och mer därtill.

 

Som skrivits ovan ska det vara skillnad mellan amatör- och proffsprogram, åtminstone enligt tillverkarna. Vissa funktioner anses vara viktigare för de som jobbar med bilder, och då förväntas man betala (mer) för de funktionerna. Faces är inte en sådan funktion.

 

Jag installerade Aperture 3 igår och insåg rätt snabbt en del saker. Det finns en del rätt kraftfulla och bra nya funktioner i Aperture, men eftersom de kanske inte är något som man snabbt och tydligt kan kommunicera ut, ville man ha några snabba och häftiga nyheter att visa upp. Faces, places och några till tryckte man då in.

 

Om ett tag när GPS-taggning kanske blir standard är places en bra funktion. Nu är den anpassad till iPhoneägare och det känns kanske inte helt klockrent med kombinationen proffsfotograf och iPhone. Ingen skada att funktionen finns, men gränssnittet mot google earth är allt annat än bra.

 

Faces är en väldigt typisk Apple-funktion för amatörer. Snygg, enkel och smidig. Och ball! Passar perfekt i iPhoto. Den är inte speciellt snyggt integrerad i Aperture, utan verkar mer vara copy-paste från iPhoto. Vilket även det tyder på att funktionerna kommer i iPhoto snart. Gränssnittet är mer iP än A, korkbakgrunden finns med och skär sig i A, namnen på personerna är kopplade till Adressboken och inte till keyworden i A. Jag tror att Aplle är ordentligt hotade av Lightroom och vill kasta in unika funktioner för att locka köpare helt enkelt.

 

Faces är dock kul. Påminner om en rättstavningsfunktion som föreslår bisarra saker. När jag taggade ett ansikte som Thomas N, visade programmet mig en annan bild och undrade om inte den också föreställde Thomas. Den bilden var en undervattensbild av ett stim getfiskar. När jag klickar på funktionen för att bekräfta eller dementera zoomas just den fisken in som Aperture tyckte var extra lik Thomas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...