Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilken iMac?

tpezo

Recommended Posts

Hej!

Det kanske redan finns en tråd med mitt "problem" redan men jag kör en egen ändå (sry)

Jag ska slänga ut min pc nu, och ska byta upp mig till en iMac 21.5".

Så det jag undrar är, om man köper den billigare 21.5" iMacen som har delat grafik minne, orkar den med bild och filredigering?

Som alltid är det 3D som kräver muskler i grafikkortet, men ju bättre grafik du har i datorn med SL, desto snabbare går det generellt.

Tack för svaret, men jag uppfattade inte om den duger till amatör bild och filmredigering? :sorry: Eller ska man satsa på den lite dyrare med separat grafik?

Den duger till både bild och filmredigering, men ju snabbare grafikkortet är, desto snabbare går det eftersom OS'et avlastar en del jobb till grafikprocessorn genom OpenCL. Det är bara du som kan säga om den går tillräckligt snabbt i basmodellen.

OK tack!

Då är det bara upp till mig om jag tycker att det är värt att ge 3000:- extra för ett grafikkort och 500gb hårddisk

Jag tror att du kommer klara dig galant med basmodellen!

Apple har som vana att inte släppa odugliga datorer! Men om du köper en med lite mer must i så har du rum att utvecklas lite mer och kommer säkert kunna ha den i något extra år i takt med att applikationer blir mer avancerade och krävande.

När jag bytte till Mac köpte jag dåtidens värstingmodell. Den har nog aldrig fått sträcka processorn till max, den stackarn.

Jag hade utan tvekan klarat mig med en enklare modell, även i dag. Nu är basmodellen av iMac bättre än min nuvarande.

Så ja, du kommer klara dig fin fint!

Det jag gör med min är framför allt musikskapande och bildmanipulering. Det förstnämnda är väldigt krävande, men datorn har aldrig klagat! :ThumbsUp:

Jag körde filmredigering på en 1998 års G3 PowerBook med 266MHz processor och ATI Rage Pro LT grafikkort.

Så nog klarar du det med en modern Mac, vilken som helst.  :)

Den billigare duger fint! Sitter vid min just nu och är riktigt nöjd med hur pigg den känns. Det är klart att det bättre grafikkortet gör litet skillnad, men om du tycker att penningsumman som behövs för en kraftfullare är mycket pengar, skulle jag satsa på den billigare. Tro mig, den är underbar! :bultandehjarta:

Den billigare duger fint! Sitter vid min just nu och är riktigt nöjd med hur pigg den känns. Det är klart att det bättre grafikkortet gör litet skillnad, men om du tycker att penningsumman som behövs för en kraftfullare är mycket pengar, skulle jag satsa på den billigare. Tro mig, den är underbar! :bultandehjarta:

Tack!!

Det var detta jag ville höra :ThumbsUp:

och tack till er andra me.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...