Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine-fråga


Cim-Inc

Rekommendera Poster

Har 2st externa hårddiskar (en nyinköpt) och den ena av dem har jag kört som Time Machine enhet hela tiden (dvs. den har en fullständig back-up som den förnyar varje timme tror jag det är) och nu när jag har en till extern disk undrar jag om det går att köra Time Machine på båda diskarna? Alltså så att datorn kör back-up till båda diskarna samtidigt, eller måste jag sitta och ändra i inställningarna hela tiden och switcha disk?

 

båda diskarna är anslutna via USB skall tilläggas kanske (2,5'' portabla på 250gb resp. 500gb).

 

/mvh, Cim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skifta över till den andra disken.

Dvs välja vilken disk det ska tas backup till

Jag tar backup så. på flera diskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skifta över till den andra disken.

Dvs välja vilken disk det ska tas backup till

Jag tar backup så. på flera diskar

Finns det verkligen inget annat sätt? det är ju extremt värdelöst om det inte går att lägga till 2 diskar som den kör back-up på.... har varken tiden, lusten eller orken till att skifta disk varannan timme...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar frågan. Kan man med time machine köra en backup på sin interna disk till extern och även ta backup på den externa dokumentdisken mot en annan extern disk? Eller är det andra lösningar som krävs då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan egentligen inte de här alls, men Automator, går de inte att göra nåt där som ändrar diskarna åt dig?!

 

Bara en tanke...

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine är nog inte direkt tänkt för att att sköta backup till flera diskar. TM är mer "klick and forget". Ta en titt på Retrospect som kan lösa ditt önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skaffa en NAS med RAID

2. Backa upp TM-disk1 till TM-disk2 med Crash Plan, Carbon Copy cloner eller annan lösning

3. Kör Crash Plan till en kompis dator mot att han får backa upp till din.

 

Jag kör alt. 3 själv (plus har en TM-disk, tycker inte mycket vunnet med två)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine är nog inte direkt tänkt för att att sköta backup till flera diskar. TM är mer "klick and forget". Ta en titt på Retrospect som kan lösa ditt önskemål.

 

Ska ta och kolla in det! känns tidsödande att sitta och skifta mellan 2 diskar hela tiden...hinner ju f*n inte göra något då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar frågan. Kan man med time machine köra en backup på sin interna disk till extern och även ta backup på den externa dokumentdisken mot en annan extern disk? Eller är det andra lösningar som krävs då?

 

Svar ja. Om du med det menar att du vill göra backup från Intern HD och Extern HD1 till Extern HD2.

Bara att plugga in den när du kör TM så kommer den oxå med. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon... gör det skillnad att dessa diskar sitter kopplade på en airport extreme och inte lokalt?

 

Lösningen är tänkt att se ut såhär.

 

Idag sitter det en gemensam disk för dokument, bilder mm på APEx, tanken är att till den koppla ytterligare två diskar där en är disk är för enbart TM-backup av våra båda datorer, den andra disken ska vara backup för vår dokumentdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Svar ja. Om du med det menar att du vill göra backup från Intern HD och Extern HD1 till Extern HD2.

Bara att plugga in den när du kör TM så kommer den oxå med. :kramis:

 

 

Jag lyckas inte med detta. Jag har pluggat in (både Extern HD1 och Extern HD2) via USB, som du skriver. Men lyckas inte göra TM-backup (på Extern HD1) av Extern HD2, som du skriver.

 

Det går inte att ta bort denna (Ext HD2) under "Undanta dessa enheter från säkerhetskopieringar" (under Alternativ) i TM. Går inte att markera den raden ("nedsläckt") eller att klicka på minustecknet, se skärmdump.

 

Kan det bero på att den disken tidigare använts vs PC och bara jackats in på vår iMac, utan "start från scratch"...??

 

TM_Undanta dessa enheter.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en extern HDD via FW --> TM.. kör igång den nån gång varje vecka. Har sen även en annan extern HDD som jag kör via USB 2 en CCC (Carbon copy cleaner) då o då "vid behov".

 

Jag ser inga direkta problem att vara tvungen att säkerhetskopiera.. bara att sätta externa HDD på On o sen köra programmen. Allt går sgs automatiskt (i CCC får man välja mellan komplett eller "bitvis" backup). :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en extern HDD via FW --> TM.. kör igång den nån gång varje vecka. Har sen även en annan extern HDD som jag kör via USB 2 en CCC (Carbon copy cleaner) då o då "vid behov".

 

Jag ser inga direkta problem att vara tvungen att säkerhetskopiera.. bara att sätta externa HDD på On o sen köra programmen. Allt går sgs automatiskt (i CCC får man välja mellan komplett eller "bitvis" backup). :ThumbsUp:

Sorry.. jag menar Carbon Copy Cloner, inget annat. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte med detta. Jag har pluggat in (både Extern HD1 och Extern HD2) via USB, som du skriver. Men lyckas inte göra TM-backup (på Extern HD1) av Extern HD2, som du skriver.

 

Det går inte att ta bort denna (Ext HD2) under "Undanta dessa enheter från säkerhetskopieringar" (under Alternativ) i TM. Går inte att markera den raden ("nedsläckt") eller att klicka på minustecknet, se skärmdump.

 

Kan det bero på att den disken tidigare använts vs PC och bara jackats in på vår iMac, utan "start från scratch"...??

 

 

Nu lyckas jag. :)

 

Hängde uppenbarligen ihop med det jag skrev ovan (att den disken inte hade "macifierats"). Efter radering under Skivverktyg så är det nu som jag önskade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...