Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sverige röstade JA till köttklister


Pocahontas

Rekommendera Poster

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Men då va det ju bra att vi röstade JA!

 

"Det kommer däremot inte att kunna användas inom cateringbranschen eller i storkök, vilket Evelyn Jansson-Elfberg är mycket nöjd med.

 

– Hade vi bara röstat nej hade det gått igenom i alla fall och då hade det blivit tillåtet inom catering så som tillverkaren ville. Så vi är nöjda med det här, säger hon till TT.

 

Kommittébeslutet ska nu skickas till ministerrådet och EU-parlamentet, som får tre månader på sig att komma med synpunkter. Därefter fattas EU-kommissionens slutgiltiga beslut och detta ska sedan bakas in i svensk lag, innan trombin blir tillåtet här."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyll inte på mig, jag röstade nej. :armskeptisk:

Ja det va ju tur då att ditt val inte vann :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha satt mig in i frågan helt och hållet, men vad skulle det negativa vara med detta, om det klart framgår hur små bitar blir till en stor?

 

Jag säger varken bu eller bä, men vad är det som är negativt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, läste just på text-tv att mer än tre burkar läsk i veckan kan ge bukspottskörtelcancer.

Blir mer och mer skeptiskt mot manipulerad mat. Får väl gå och köpa mig en skog och jaga själv snart för att veta vad man får i grytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha satt mig in i frågan helt och hållet, men vad skulle det negativa vara med detta, om det klart framgår hur små bitar blir till en stor?

 

Jag säger varken bu eller bä, men vad är det som är negativt?

 

Det öppnar upp för mer fusk. Det är motbjudande att få mat som är ihopklistrat med blodprodukter. Det är ännu ett steg bort från det naturliga köket med riktiga råvaror bara för att industrin vill fram. VAd öpnar detta förslag för i nästa steg? Räcker det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det lättare att göra köttbullar nu?

 

Är det svårt som det är nu, då? :fundersam:

 

...Tur att jag inte äter kött!

 

Både färgämnen, vatten och lim... Vad kommer sen tror ni?

Visserligen kan det nog hjälpa till att få ut mer kött av färre djur, så det är ju bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det svårt som det är nu, då? :fundersam:

 

...Tur att jag inte äter kött!

 

Både färgämnen, vatten och lim... Vad kommer sen tror ni?

Visserligen kan det nog hjälpa till att få ut mer kött av färre djur, så det är ju bra!

 

Det finns inget som hindrar industrin att ta rätt på allt redan nu. Pölsa, köttfärs, soppbitar... vad du vill. Grejen är att de vill förädla smådelarna så att de kan få ut högre kilopris. En filebit är mer värd än grytbitar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte problemet. Använd er konsumentmakt!

:yeahbaby: ...fast det kräver en tydlig märkning... en annan är ju i alla fall tillräckligt vuxen för att veta hur en "riktig" köttbit ska se ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det lättare att göra köttbullar nu?

Här har du ett bra recept, sen gäller det bara att få tag i tillräckligt finmalen köttfärs. Den där grovtrådiga som säljs billigt duger inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby: ...fast det kräver en tydlig märkning... en annan är ju i alla fall tillräckligt vuxen för att veta hur en "riktig" köttbit ska se ut

 

Ska det märkas ut med etikett och tydlig bokstavering att djurdelen i själva verket är många mindre djurdelar så bör vi nog märka ut mycket annat också. Som att bitarna ofta har en typ av färgämne i sig och att barn inte bör äta skinka på grund av risken för tjocktarmscancer osv.

 

Över huvud taget skulle jag vilja se tydligare regler på innehållsförteckningar och fler varningstrianglar.

Man vet ju aldrig vad som kan finnas i maten dessa tider!

 

Glutamat, sk "Smakförstärkare" borde märkas med en rödlysande varningstriangel och ringas in med elstängsel, till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det märkas ut med etikett och tydlig bokstavering att djurdelen i själva verket är många mindre djurdelar så bör vi nog märka ut mycket annat också. Som att bitarna ofta har en typ av färgämne i sig och att barn inte bör äta skinka på grund av risken för tjocktarmscancer osv.

 

Över huvud taget skulle jag vilja se tydligare regler på innehållsförteckningar och fler varningstrianglar.

Man vet ju aldrig vad som kan finnas i maten dessa tider!

 

Glutamat, sk "Smakförstärkare" borde märkas med en rödlysande varningstriangel och ringas in med elstängsel, till exempel.

 

Klart att allt ska märkas med vad det är och innehåller. Tror nog att läsken, mer än tre brk i veckan kan ge bokspottkörtelcancer, är farligare än julskinkan. Man äter ju sällan skinka året om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att allt ska märkas med vad det är och innehåller. Tror nog att läsken, mer än tre brk i veckan kan ge bokspottkörtelcancer, är farligare än julskinkan. Man äter ju sällan skinka året om.

 

Jag tror skinkexemplet för att det var mer relaterat till köttklistret, men visst har du helt rätt i att läsken antagligen är farligare!

 

Men nog tusan äter många skinka oftare än de dricker läsk?

Tänk på alla frukostbord där ute i landet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby: ...fast det kräver en tydlig märkning... en annan är ju i alla fall tillräckligt vuxen för att veta hur en "riktig" köttbit ska se ut

 

Kravmärket brukar vara väldigt tydligt och även ekologisk mat. Har svårt att tro att det skulle vara tillåtet att använda klistret i kravmärkt kött.

 

MVH Kribban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glutamat, sk "Smakförstärkare" borde märkas med en rödlysande varningstriangel och ringas in med elstängsel, till exempel.

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Addera sedan genmodifiering och rör om.... nice? Nope. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte problemet. Använd er konsumentmakt!

 

Jag håller med.

 

Denna skit säljs ju för att vi köper den, börja laga egen mat med riktiga produkter. Sök efter lokala slaktare, köp lokalt odlad mat och kom ihåg att riktig mat kostar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta inte en exempel på hur lobbing går hem.

Inte är det konsumenterna som efterfrågat denna vara, utan köttproducenterna som vill pracka på oss en helt onödig produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta inte en exempel på hur lobbing går hem.

Inte är det konsumenterna som efterfrågat denna vara, utan köttproducenterna som vill pracka på oss en helt onödig produkt.

 

Konstig tråd detta. Ingen talar om vad det skulle vara för negativt med detta klister och den produkt man kan åstadkomma av detta.

 

Innan vi gnäller måste det väl formuleras nån form av hot eller skadlighet?

 

Om jag börjar med fördelarna så är det väl att bitar som annars skulle malas till köttfärs i stället kan bli till en billigare form av biff.

 

Nu någon om nackdelarna? ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit någon stjärna i köket, mer åt katastrofen i köket-hållet men det känns viktigare och viktigare att göra och odla så mycket som möjligt själv. Äpplemos, saft och bröd fixar jag för där har jag hittat begripliga recept. Ta hand om kött fixar jag också, farsan kom hem med 90-100 kg älgkött varje höst så det var bara att lära sig. Det är bara synd att det är så långt till gårdsbutiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig tråd detta. Ingen talar om vad det skulle vara för negativt med detta klister och den produkt man kan åstadkomma av detta.

 

Innan vi gnäller måste det väl formuleras nån form av hot eller skadlighet?

 

Om jag börjar med fördelarna så är det väl att bitar som annars skulle malas till köttfärs i stället kan bli till en billigare form av biff.

 

Nu någon om nackdelarna? ....

 

Självklart finns det fördelar med det, som du säger!

 

Men jag tror att hotet inte ligger i maten i sig utan i den acceptens som föds när produkten blir vanlig och vardaglig.

Nu är jag inte mycket för "vad blir nästa steg?" argumentationer, de brukar vanligtvis förkomma när det inte finns några riktiga argument. Som det här med om homosexuella får adoptera och liknande, då är argumenten alltid "Vad blir nästa steg? Ska man få gifta sig med djur och bilda familj med tre kvinnor och en ladugård?".

 

Men vi har redan så många tillsatser i mat. Så innan vi accepterar nya tillsatser och former så borde vi få bukt med maten som den ser ut idag. Glutamat, onödiga konserveringsmedel, för mycket socker och mättat fett osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...