Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bildspel + musik

yethica

Recommended Posts

Okej, säkert helt fel...

Om jag vill sätta ihop ett bildspel och sedan lägga till musik

hur/var (i vilket program) gör man det?

Jag vet inte ens hur man gör det på en PC så skratta inte!

Tänkte iMovie först men det var bara videos från iPhoto som den tog ifrån.

Jag vill sätta ihop ett bildspel och sen bara lägga till musik!

Hjälp någon?

Okej, säkert helt fel...

Hjälp någon?

Okej, säkert helt fel...

Hjälp någon?

Vilken typ av bildspel är det du tänker på, skall det fungera så att det

kan brännas och ses på TV mm.?

Annars så kan man ju i QuickTime PRO lägga till musik mm. i flera lager (i flera spår).

Här finns filmer som beskriver hur man gör i iPhoto. Så vitt jag förstår ska det inte vara svårt alls att göra ett bildspel med musik. Titta på filmen "Create and share a slideshow".

http://www.apple.com/ilife/tutorials/#iphoto-slideshow

Här är en artikel om ett annat program:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=107011&hl

iMovie '08-09 är perfekt för detta då du i praktiken kan köra till vilken upplösning du vill.

Vill du t.ex. ha full 1920x1080 och lägga som högupplöst Quicktime-film på ett USB-minne så är det bara att dela ut via Quicktime till detta.

Du kan också köra ut fler upplösningar så att du kan lägga på DVD och webben direkt från iMovie.

Starta ett nytt iMovie-projekt, dra in dina bilder, ordna som du vill, redigera/ändra Ken Burns (zoom effekten), lägg dit ev. text, dra in en låt... sätt tona in/ut till manuellt och sätt 0 sek så slipper du att musiken tonas in (Ljudjusteringar på musikspåret).

Som redan nämnts är också Photo Magico ett välldigt bra program, men man kan göra det riktigt bra i iMovie också med sköna övergångar, Ken Burns åkningar osv. :ThumbsUp:

Apples presentationsprogram Keynote kan skapa bildspel med ljud.

Keynote är Apples svar på PowerPoint och Keynote är faktiskt bättre.... :)

iPhoto. Gör en spellista i iTunes och välj sedan denna i dina inställningar för bildspelets musik så kan bildväxlingarna anpassas till musikens längd.

Vill du ha större kontroll och egna ljudinlägg så är det troligen iMovie som krävs.

Ifall du har iPhoto 09 kan du markera bilderna du vill ha med (går även bra med händelser) gå till arkiv och tryck på "nytt album" Ovanför fältet där du skriver in text i den nya rutan finns andra alternativ, välj bildspel. Se till att kryssrutan "ta med markerade bilder" är i kryssad. I sidofältet ser du nu ett bildspel. Markera den och i den nya vyn som kommer kan välja musik från iTunes.

Hoppas det hjälpte!

• 5 months later...
  • 3 months later...

Jag lägger in mitt förslag här också

Vad är Discobrick? :fundersam:Discobrick är en plugg till iTunes efter installation aktiveras plugginen i toppmenynSedan kan du slå av eller på Discobrick genom att trycka kommando .Discobrick är en s.k. visauliserare som generar grafiska effekter.

Effekter:Pluggen reagerar på musikens frekvensinnehåll även över tid vilket innebäratt effekterna går i takt, det innebär att innehållet på skärmen i iTunes dansari brist på bättre uttryck .Effekterna finns i många utföranden och varianter

Fullskärmsläge:Naturligtvis kan du använda i fullskärmsläge om du i sin tur kopplar din skärmutgångtill en Projektor så har du en ljusorgel värdig vilken mindre klubb som helst.Det går även att ställa in så att Discobrick så att skivomslag mm visas på skärmennär iTunes byter låt i din spellista

Menyer och knappar:Discobrick har inga direkt synliga menyer eller knappar istället använder du tangentbordet för kortkommandon till de funktioner som du vill kolla in eller ändra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...