Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn har börjat bli slö.. Vad gör jag?


matte2k

Rekommendera Poster

Tycker att min dator har börjat sega ner sig.

Kan inte köra vanliga 720p klipp eller filmer i vlc utan att det hackar ganska mycket. Då har jag bara Finder, Mail och iCal öppna. Vlc suger ca 90% av processorn i aktivetskontrollen.

 

Tycker även Safari har börjat hänga sig allt oftare. Ibland när jag har ett flertal fönster öppna så kommer "betänketidsikonen" upp och bara snörrar. Kommer inte åt något annat program då heller utan allt bara segas ner.

 

Vad kan detta bero på? Datorn är väl knappt 1 år gammal. Men det är senaste månaderna jag börjat märka av detta.

 

Jag kör Intel Core 2 Duo, 4 GB, OSX 10.5.8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du redan reparerat behörigheter, tillräckligt med ram ledigt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Aktivitetskontroll och kolla vad som drar processorkraft.

Hårddisken kan vara full.

Originalinstallationen av OS-et kan vara mindre lyckad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du redan reparerat behörigheter, tillräckligt med ram ledigt ?

 

Reparerat behörigheter? Vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparerat behörigheter? Vad är det?

Det första många säger att man skall göra om något knasar. Öppna programmet disk utility (kommer inte ihåg vad det heter på svenska, skivverktyg kanske), markera din hårddisk till vänster och tryck på reparera behörigheter. Det tar en liten stund och du kommer nog få en del meddelanden i rutan där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första många säger att man skall göra om något knasar. Öppna programmet disk utility (kommer inte ihåg vad det heter på svenska, skivverktyg kanske), markera din hårddisk till vänster och tryck på reparera behörigheter. Det tar en liten stund och du kommer nog få en del meddelanden i rutan där.

Har däremot också läst att man inte bör gå in och reparera behörigheter rutinmässigt eftersom det i sig kan skapa problem och att det väldigt sällan är detta som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har däremot också läst att man inte bör gå in och reparera behörigheter rutinmässigt eftersom det i sig kan skapa problem och att det väldigt sällan är detta som är problemet.

Har hört att det sällan är det som är problemet, men aldrig att det skulle kunna ställa till med nåt. Har du mer info om varför det skulle kunna vara skadligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, varför skulle behörigheterna ändras på filer å mappar när man inte är "SU" i systemet?

Det undrar jag också. Någon som har sanningens svar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Reparation av behörigheter är en förträfflig lösning. När året är 2002 och du just installerat ett instabilt OS X 10.2. B)

 

Med 10.5.8 är det något annat. Något konkret som en hårddisk som inte riktigt fungerar längre till något diffust i krysset som löser sig med en säker start eller kanske en arkivera/installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparation av behörigheter är en förträfflig lösning. När året är 2002 och du just installerat ett instabilt OS X 10.2. B)

 

Med 10.5.8 är det något annat. Något konkret som en hårddisk som inte riktigt fungerar längre till något diffust i krysset som löser sig med en säker start eller kanske en arkivera/installera.

 

 

Kryptiskt svar.... Vad menar du nu? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptiskt svar.... Vad menar du nu? :)

 

Jämför 10.2 med en Volvo Amazon. Den behövde du choka för att den skulle starta om du nu vet vad det är. I en Volvo v70 ( 10.6 ) är det borta i och med datoriserad insprutning. 10.2 och 10.6 är OS X men är väldigt olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summering:

 

Om datorn segar beror det ofta på:

1. Hårddisken är knökfull. Ha minst 20 GB ledigt. Hellre 50.

2. Det är för lite RAM. Min 2 GB, gärna mer.

3. Någon process har hängt sig. Kolla i Aktivitetshanteraren

4. Någonting i filsystemet är knas. Kör en skivreparering.

5. Den installationen som följde med datorn var inte 100%. Ominstallera systemet.

6. Hårddisken kan vara fysiskt skadad. Gör BackUp och byt hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske värt att kolla om det ligger en massa gamla utskrifter i någon skrivarkö och ställer till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det däringa mds (indexering) tar väl kraft oxå, kanske bara min G4:a som

känner av`et dock :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...