Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oönskad nedladdning av epost till iPhone.


Heja

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har ett problem som jag inte vet om det finns någon lösning på.

Jag vill ha tillgång till min epost på min iPhone (3G Telenor) bara när jag själv vill se den, jag vill alltså inte att telefonen ständigt skall ladda ned min epost - det stressar mig bara. Så jag har ställt in telefonen på "manuell hämtning", även under fliken "avancerat".

Icke desto mindre laddar telefonen ned eposten, med oregelbundna mellanrum, när jag ringer ut eller går in i "Kontakter". Det kan räcka med att jag skriver in en epostadress där, för att den skall börja ladda ned post. Detta sker alltså utan att jag går in i "Mail" eller på annat sätt meddelar telefonen att jag vill se eposten.

Den har varit hos Telenor som bland annat bytt någon hårdvara så att jag fått ett nytt IMEI-nummer. Jag hämtade den för nu för femte gången tror jag i fredags, de kan inte hitta något fel.

Min epostlåda har jag hos Telia. SMTP-server är Telenor. (Tre som också är antecknad som SMTP-server är avaktiverad.)

Nu har jag för att slippa eländet avaktiverad mina epostkonton.

Men min fråga är: borde min telefons inställning "manuell hämtning" ge mig just den valmöjligheten, utan att jag skall behöva avaktivera epostkonton?

Är det någon "bugg" i iPhones mjukvara?

Om någon skulle ha en lösning så tar jag tacksamt emot alla förslag.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen hjälp åt dig, men kan berätta att min lur gjorde så i början. Jag valde manuell hämtning och ändå hämtades det email då och då, så jag stängde av allt (wifi, 3g, tethering, blue tooth). Nu verkar det ha lugnat ner sig och jag kan ha wifi på (de andra har jag inte provat än) utan att mail laddas ner titt som tätt.

Vad som stör mig dock är att den sätter igång att hämta email bara jag vill titta i inkorgen. Jag vill spara på de få bits eller bytes som jag får ladda ner per månad, men ibland behöver jag kanske info i ett email som sedan länge är nedladdat till telefonen. Har dock inte fått till det att den då inte hämtar de senaste mailen. Någon som vet hur man ställer in detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen hjälp åt dig, men kan berätta att min lur gjorde så i början. Jag valde manuell hämtning och ändå hämtades det email då och då, så jag stängde av allt (wifi, 3g, tethering, blue tooth). Nu verkar det ha lugnat ner sig och jag kan ha wifi på (de andra har jag inte provat än) utan att mail laddas ner titt som tätt.

Vad som stör mig dock är att den sätter igång att hämta email bara jag vill titta i inkorgen. Jag vill spara på de få bits eller bytes som jag får ladda ner per månad, men ibland behöver jag kanske info i ett email som sedan länge är nedladdat till telefonen. Har dock inte fått till det att den då inte hämtar de senaste mailen. Någon som vet hur man ställer in detta?

 

Det går inte. Så fort du öppnar mailappen så laddar den ner email.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte. Så fort du öppnar mailappen så laddar den ner email.

Tack för svar, men va dumt att det inte går! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en mycket enkel lösning. Stäng av datatrafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst kan jag stänga av datatrafiken - men då kan jag inte surfa, antar jag.

Möjligheten att surfa är en viktig anledning till varför jag både köpte telefonen och gillar den i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har ett problem som jag inte vet om det finns någon lösning på.

Jag vill ha tillgång till min epost på min iPhone (3G Telenor) bara när jag själv vill se den, jag vill alltså inte att telefonen ständigt skall ladda ned min epost - det stressar mig bara. Så jag har ställt in telefonen på "manuell hämtning", även under fliken "avancerat".

Icke desto mindre laddar telefonen ned eposten, med oregelbundna mellanrum, när jag ringer ut eller går in i "Kontakter". Det kan räcka med att jag skriver in en epostadress där, för att den skall börja ladda ned post. Detta sker alltså utan att jag går in i "Mail" eller på annat sätt meddelar telefonen att jag vill se eposten.

Den har varit hos Telenor som bland annat bytt någon hårdvara så att jag fått ett nytt IMEI-nummer. Jag hämtade den för nu för femte gången tror jag i fredags, de kan inte hitta något fel.

Min epostlåda har jag hos Telia. SMTP-server är Telenor. (Tre som också är antecknad som SMTP-server är avaktiverad.)

Nu har jag för att slippa eländet avaktiverad mina epostkonton.

Men min fråga är: borde min telefons inställning "manuell hämtning" ge mig just den valmöjligheten, utan att jag skall behöva avaktivera epostkonton?

Är det någon "bugg" i iPhones mjukvara?

Om någon skulle ha en lösning så tar jag tacksamt emot alla förslag.

Tack på förhand.

Har för mig att du måste gå in i inställningar och som du gjorde sätta på manuell hämtning men även stänga av mail appens push.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stängt av alla inställningar som medför en automatisk nedladdning, inkl. "push".

Det är ju det som är konstigt - den laddar ned i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stängt av alla inställningar som medför en automatisk nedladdning, inkl. "push".

Det är ju det som är konstigt - den laddar ned i alla fall.

Exakt, det gjorde min också, men har som sagt av okänd anledning slutat med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Du tycker att jag borde stänga av all kommunikation till och från telefonen - hur länge?

Jag har bara 3G igång, men den behöver jag väl för att ringa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Du tycker att jag borde stänga av all kommunikation till och från telefonen - hur länge?

Jag har bara 3G igång, men den behöver jag väl för att ringa?

Näe, jag e lika 'lost' som du, men kanske är det värt att testa? Nej 3G behöver man väl inte för att ringa (min e avstängd) om man nu inte har ett abonnemang med endast 3G...

Hm, jag brukar ha lite koll på tekniska prylar, men är inte 100% överens med min iPhone ännu... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... ditt problem är att den hämtar mail utan att du använder något som har med mail-appen att göra?

 

Öppna inställningar och kolla följande:

1. Hämta nya data: Push ska vara avstängt och Manuellt markerat i listan.

2. Hämta nya data -> Avancerat: För alla konton i listan ska det stå Manuellt.

 

Du kan ringa även om du stänger av 3G, men du kan också hämta data även om du stänger av 3G, så det gör ingen skillnad.

 

Och som någon skrivit tidigare, mailen kommer alltid laddas ner varje gång du öppnar mail-appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...