Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta filer från Mac til en NAS...?


xcandoit

Rekommendera Poster

Som rubriken säger har jag problem att flytta filer till min NAS (D-Link DNS-313) med min Macbook Pro... Vet att det finns en del olika filsystem och innebörden av dessa. Att flytta filer från NAS:en till Macen fungerar fint. Det finns en PC i hushållet också och där fungerar allt kladerfritt. Men mitt önskemål är ju så klart att NAS:en fungerar (även filer över 4 gb) med både PC:n & Macen.

 

Det jag tycker är märkligt är att NAS:en är ju "IP-baserad", som D-Link sjäv säger...

 

"Enheten är IP-baserad och är inte begränsad till Windows"

 

Någon som stött på samma fel och lyckats åtgärda det...?

 

Tack på förhand för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rakt upp och ner verkar du bara ha läsrättigheter när du kopierar filer till/från NAS med mac-maskinen. Har du kopplat dig mot Nasen med ett konto som har skriv/läs rättigheter? Välj connect as i finder och ange anv/lösen som du vet har skriv/läsrättigheter till den/de katalog/er du vill skriva till på nasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för problem? Jag har satt upp en NAS på jobbet det är vissa problem ibland att kopiera från OS X 10.4. Prova att aktivera appeltalk i mac och NAS kan hjälpa ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rakt upp och ner verkar du bara ha läsrättigheter när du kopierar filer till/från NAS med mac-maskinen. Har du kopplat dig mot Nasen med ett konto som har skriv/läs rättigheter? Välj connect as i finder och ange anv/lösen som du vet har skriv/läsrättigheter till den/de katalog/er du vill skriva till på nasen.

 

Det närmaste jag kommer "Connect as" är "Anslut till server". Så vitt jag vet så har jag ställt in NAS:en så att alla som är inloggade på mitt nätverk har rätt att läsa och skriva på denna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för problem? Jag har satt upp en NAS på jobbet det är vissa problem ibland att kopiera från OS X 10.4. Prova att aktivera appeltalk i mac och NAS kan hjälpa ibland.

 

Ursäkta om jag är lite trög - men hur aktiverar jag "appeltalk", och vad innebär detta...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det närmaste jag kommer "Connect as" är "Anslut till server". Så vitt jag vet så har jag ställt in NAS:en så att alla som är inloggade på mitt nätverk har rätt att läsa och skriva på denna...

 

Försök att bläddra dig fram via Nätverksmenyn istället. "Anslut till server" söker bara efter AFP-servrar om jag inte minns fel. Jag gissar att din NAS delar ut filer via SMB-protokollet och då bör du kunna bläddra dig fram via Finders meny "Gå >> Nätverk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack samtliga för alla svar och idéer...

 

Nu är problemet löst!!!

 

Problemlösningen heter QNAP

 

// Xcandoit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack samtliga för alla svar och idéer...

 

Nu är problemet löst!!!

 

Problemlösningen heter QNAP

 

// Xcandoit

 

Utveckla gärna lite mer. Vad och hur gjorde du för att fixa problemet? Vad är QNAP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...